AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #1 Skrevet 21. august 2023 Jeg har i årevis hatt mye svie og en brennende følelse i skjeden og i underlivet. Det går litt opp og ned hvor ille det er, og sex gjør nesten alltid vondt, i større eller mindre grad. Jeg har vært singel i mange år nå, og vært redd for å date pga dette. Nå har jeg derimot tatt sjansen på å åpne opp for en ny partner, da det har oppstått følelser for en mann som har tatt initiativ. Jeg lurer: - Når i en datingfase tenker dere jeg bør fortelle om dette? - Hva tenker dere menn om dette? Vi vil begge ta det rolig, så det blir nok uansett en god stund til sex blir aktuelt. Jeg er selvfølgelig redd for at dette er en dealbreaker for de fleste menn. Noen få ganger, kan sex være godt for meg også, noen ganger er det ganske vondt i starten, men kan gjør godt etterhvert hvis vi lirker og bruker lang tid. Andre ganger er det helt håpløst å prøve en gang. Jeg syns dette er helt grusomt leit.. Anonymkode: 63127...28c
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #2 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har i årevis hatt mye svie og en brennende følelse i skjeden og i underlivet. Det går litt opp og ned hvor ille det er, og sex gjør nesten alltid vondt, i større eller mindre grad. Jeg har vært singel i mange år nå, og vært redd for å date pga dette. Nå har jeg derimot tatt sjansen på å åpne opp for en ny partner, da det har oppstått følelser for en mann som har tatt initiativ. Jeg lurer: - Når i en datingfase tenker dere jeg bør fortelle om dette? - Hva tenker dere menn om dette? Vi vil begge ta det rolig, så det blir nok uansett en god stund til sex blir aktuelt. Jeg er selvfølgelig redd for at dette er en dealbreaker for de fleste menn. Noen få ganger, kan sex være godt for meg også, noen ganger er det ganske vondt i starten, men kan gjør godt etterhvert hvis vi lirker og bruker lang tid. Andre ganger er det helt håpløst å prøve en gang. Jeg syns dette er helt grusomt leit.. Anonymkode: 63127...28c Antar du er utredet hos legen? Hva sier legen? Anonymkode: e6be9...4f8 1
Andonym Skrevet 21. august 2023 #3 Skrevet 21. august 2023 Har du vært hos gynekolog og fått sjekka hva det kommer av? Jeg ville ha gjort det først. Hvis det er at du er for tørr i skjeden så kan du bruke glidemiddel. Lykke til, håper det går seg til❤️
Duff Skrevet 21. august 2023 #4 Skrevet 21. august 2023 Du bør dra til gynekolog og få en forklaring på hva dette er. Det finnes underlivssykdommer som kan behandles.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #5 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Antar du er utredet hos legen? Hva sier legen? Anonymkode: e6be9...4f8 Andonym skrev (4 minutter siden): Har du vært hos gynekolog og fått sjekka hva det kommer av? Jeg ville ha gjort det først. Hvis det er at du er for tørr i skjeden så kan du bruke glidemiddel. Lykke til, håper det går seg til❤️ Ja, jeg har vært hos en privat, dyktig gynekolog, men hun finner ikke helt ut av det. Det ligner visst ikke helt på noen av de typiske diagnosene som kan føre til denne type smerter. Hun ser at det er rødt og betent, og skulle gjerne tatt en biopsi som kan sendes til undersøkelse. Jeg har ikke orket tanken på den enda😣 Fikk en kortisonkur jeg skulle prøve i en mnd, i stikkpilleform, og det hjalp litt, men det kan man ikke gå fast på.. Nei, det er noe herk. (Det er ikke bare vanlig tørrhet i skjeden) Anonymkode: 63127...28c
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #6 Skrevet 21. august 2023 Jeg ville nok tatt den biopsien hos gynekologen og kanskje fått et svar og kanskje en løsning på problemet. Anonymkode: 03988...a9d
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #7 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville nok tatt den biopsien hos gynekologen og kanskje fått et svar og kanskje en løsning på problemet. Anonymkode: 03988...a9d Absolutt. Det er utrolig viktig å få rett diagnose ts. Lichen schlerosis er feks en sykdom som mange må ha biopsi for å få avklart. Lichen kan ubehandlet ødelegge underlivet, små sår kan gro sammen. Jeg vet kvinner som har måtte ha operasjon pga sammenvokstninger. Sykdommen behandles med kortison og den er kronisk. Jeg smører jevnlig med kortison en gang hver uke, i perioder nå jeg smøre daglig i flere uker for å slå den ned. Følg med, bruk speil ofte og se om du ser hvite slimhinner eller små papirkutt, det er tegn på denne sykdommen. Anonymkode: b9073...e7a 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #8 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Absolutt. Det er utrolig viktig å få rett diagnose ts. Lichen schlerosis er feks en sykdom som mange må ha biopsi for å få avklart. Lichen kan ubehandlet ødelegge underlivet, små sår kan gro sammen. Jeg vet kvinner som har måtte ha operasjon pga sammenvokstninger. Sykdommen behandles med kortison og den er kronisk. Jeg smører jevnlig med kortison en gang hver uke, i perioder nå jeg smøre daglig i flere uker for å slå den ned. Følg med, bruk speil ofte og se om du ser hvite slimhinner eller små papirkutt, det er tegn på denne sykdommen. Anonymkode: b9073...e7a Så leit at du har denne sykdommen! Hvilken krem bruker du å smøre med? Hva heter den? Var det vondt å ta biopsi/ sette bedøvelse når det er så smertefullt der nede? Gynekologen min sier det ikke ligner på denne tilstanden, og heller ikke den andre ved lignende navn, (lichen planus?), for jeg har ingen sår eller hvite flekker, det er bare generelt veldig rødt utseendemessig. Men jeg skal snart til gynekolog igjen, og da skal jeg ta opp dette på nytt. Tenkte bare jeg kanskje kunne prøve å smøre litt med den kremen du bruker i forkant, sånn at jeg kan slå betennelsen litt ned før jeg skal dit (uansett hva det er som skaper betennelsen). Det er jo et rent smertehelvete å gå gjennom GU når man har det så vondt😔 Anonymkode: 63127...28c
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #9 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Så leit at du har denne sykdommen! Hvilken krem bruker du å smøre med? Hva heter den? Var det vondt å ta biopsi/ sette bedøvelse når det er så smertefullt der nede? Gynekologen min sier det ikke ligner på denne tilstanden, og heller ikke den andre ved lignende navn, (lichen planus?), for jeg har ingen sår eller hvite flekker, det er bare generelt veldig rødt utseendemessig. Men jeg skal snart til gynekolog igjen, og da skal jeg ta opp dette på nytt. Tenkte bare jeg kanskje kunne prøve å smøre litt med den kremen du bruker i forkant, sånn at jeg kan slå betennelsen litt ned før jeg skal dit (uansett hva det er som skaper betennelsen). Det er jo et rent smertehelvete å gå gjennom GU når man har det så vondt😔 Anonymkode: 63127...28c Det er reseptpliktig salve jeg bruker til behandling men jeg bruker av og til benpanthen og den roer litt hvis det svir mye, det er en type hvitvask som kan brukes i underlivet. Har også brukt eurax på det verste, feks når det svir og klær og jeg ikke skal klø så det går hull i huden. Anonymkode: b9073...e7a
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #10 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg har i årevis hatt mye svie og en brennende følelse i skjeden og i underlivet. Det går litt opp og ned hvor ille det er, og sex gjør nesten alltid vondt, i større eller mindre grad. Jeg har vært singel i mange år nå, og vært redd for å date pga dette. Nå har jeg derimot tatt sjansen på å åpne opp for en ny partner, da det har oppstått følelser for en mann som har tatt initiativ. Jeg lurer: - Når i en datingfase tenker dere jeg bør fortelle om dette? - Hva tenker dere menn om dette? Vi vil begge ta det rolig, så det blir nok uansett en god stund til sex blir aktuelt. Jeg er selvfølgelig redd for at dette er en dealbreaker for de fleste menn. Noen få ganger, kan sex være godt for meg også, noen ganger er det ganske vondt i starten, men kan gjør godt etterhvert hvis vi lirker og bruker lang tid. Andre ganger er det helt håpløst å prøve en gang. Jeg syns dette er helt grusomt leit.. Anonymkode: 63127...28c Stakkars deg! Du bør absolutt ta mot til deg å bli skikkelig utredet! Ikke ta til takke med uklare tbm, du må stå på for å få god hjelp! Forvent mye! Anonymkode: 1b065...86e
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #11 Skrevet 22. august 2023 Kan det være vestibulitt? Er dessverre mange gynekologer som ikke vet om denne tilstanden, og alt ser som regel "fint ut" i skjedeåpningen. Om du er nervøs for samleie, kan du smøre litt xydokain i skjedeåpningen en liten stund før, det er lokalt smertestillende. Funker for meg som har slitt med vestibulitt i mange år. Anonymkode: f6aaa...87b
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #12 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (På 22.8.2023 den 23.13): Stakkars deg! Du bør absolutt ta mot til deg å bli skikkelig utredet! Ikke ta til takke med uklare tbm, du må stå på for å få god hjelp! Forvent mye! Anonymkode: 1b065...86e Ja jeg må ta opp igjen tråden hos gynekologen. Anonymkode: 63127...28c
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #13 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (På 22.8.2023 den 23.18): Kan det være vestibulitt? Er dessverre mange gynekologer som ikke vet om denne tilstanden, og alt ser som regel "fint ut" i skjedeåpningen. Om du er nervøs for samleie, kan du smøre litt xydokain i skjedeåpningen en liten stund før, det er lokalt smertestillende. Funker for meg som har slitt med vestibulitt i mange år. Anonymkode: f6aaa...87b Jeg har lenge lurt på det samme, og har snakket om det med gynekologen, men vi har ikke kommet fram til en diagnose. Jeg fikk tips hos gynekologen om å prøve den xydokain-kremen, men den svidde noe voldsomt, måtte bare hive meg i dusjen og vaske det av så fort som mulig. Hvordan fikk du diagnosen? Leit å høre at du sliter med dette😔 Hos meg startet smertene i skjedeåpningen og rett innenfor et lite stykke, og sånn vedvarte det i veldig mange år. Nå er det mer av det, nå svir det også på utsiden, mellom de indre kjønnsleppene. Det går opp og ned i smertegrad, innimellom er det ikke så altfor ikke (men fortsatt vondt), og andre ganger er det skikkelig ille. Hvordan går det å ta GU med spekulum for deg? Gynekologen min er veldig grei ang dette, lar meg føre inn ultralydstangen selv, sånn at jeg har kontroll. Men smerten ved disse GU-ene har gjort at jeg ikke orker tanken på at noen andre skal berøre meg der nede, og tanken på samleie får meg til å krympe meg😔 Anonymkode: 63127...28c
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #14 Skrevet 24. august 2023 Jeg ville bedt om henvisning til vulvaklinikk. Finnes i Oslo, Tromsø og Trondheim. Anonymkode: c4d92...016 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #15 Skrevet 24. august 2023 https://vulva.no/behandlere/ Sjekk denne nettsiden og søk på vestibulitt og vaginismen her på forumet og på nett generelt. Det er mange som ikke har kunnskap og noen få som har mye kunnskap om dette så pass på at du blir utredet et sted hvor de vet hva de gjør. I Oslo er Oslo kvinnehelsesenter på Røa opptatt av dette. Storo mensendiech og fysioterapi er opptatt av dette. Helena Enger og Camilla Cox(Volvat gynekolog) og mange andre du finner navnet til på nettsiden jeg lenket. Anonymkode: 14703...76b 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #16 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg ville bedt om henvisning til vulvaklinikk. Finnes i Oslo, Tromsø og Trondheim. Anonymkode: c4d92...016 Takk for godt tips😊 Anonymkode: 63127...28c
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #17 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): https://vulva.no/behandlere/ Sjekk denne nettsiden og søk på vestibulitt og vaginismen her på forumet og på nett generelt. Det er mange som ikke har kunnskap og noen få som har mye kunnskap om dette så pass på at du blir utredet et sted hvor de vet hva de gjør. I Oslo er Oslo kvinnehelsesenter på Røa opptatt av dette. Storo mensendiech og fysioterapi er opptatt av dette. Helena Enger og Camilla Cox(Volvat gynekolog) og mange andre du finner navnet til på nettsiden jeg lenket. Anonymkode: 14703...76b Takk for gode råd, dette skal jeg lese litt om😊 Anonymkode: 63127...28c
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #18 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har lenge lurt på det samme, og har snakket om det med gynekologen, men vi har ikke kommet fram til en diagnose. Jeg fikk tips hos gynekologen om å prøve den xydokain-kremen, men den svidde noe voldsomt, måtte bare hive meg i dusjen og vaske det av så fort som mulig. Hvordan fikk du diagnosen? Leit å høre at du sliter med dette😔 Hos meg startet smertene i skjedeåpningen og rett innenfor et lite stykke, og sånn vedvarte det i veldig mange år. Nå er det mer av det, nå svir det også på utsiden, mellom de indre kjønnsleppene. Det går opp og ned i smertegrad, innimellom er det ikke så altfor ikke (men fortsatt vondt), og andre ganger er det skikkelig ille. Hvordan går det å ta GU med spekulum for deg? Gynekologen min er veldig grei ang dette, lar meg føre inn ultralydstangen selv, sånn at jeg har kontroll. Men smerten ved disse GU-ene har gjort at jeg ikke orker tanken på at noen andre skal berøre meg der nede, og tanken på samleie får meg til å krympe meg😔 Anonymkode: 63127...28c Bruk heller eurax og ikke smør på klitoris, det svir. Anonymkode: b9073...e7a
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #19 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (På 22.8.2023 den 0.27): Ja, jeg har vært hos en privat, dyktig gynekolog, men hun finner ikke helt ut av det. Det ligner visst ikke helt på noen av de typiske diagnosene som kan føre til denne type smerter. Hun ser at det er rødt og betent, og skulle gjerne tatt en biopsi som kan sendes til undersøkelse. Jeg har ikke orket tanken på den enda😣 Fikk en kortisonkur jeg skulle prøve i en mnd, i stikkpilleform, og det hjalp litt, men det kan man ikke gå fast på.. Nei, det er noe herk. (Det er ikke bare vanlig tørrhet i skjeden) Anonymkode: 63127...28c Jeg fikk lignende symptomer som deg for noen måneder siden, helt ut av det blå. Var sår og betent. Legen fant ikke ut hva årsaken var, men jeg ble allikevel satt på en antibiotika kur. Dette hjalp umiddelbart og problemet ble løst. Anonymkode: 0a402...348
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #20 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg fikk lignende symptomer som deg for noen måneder siden, helt ut av det blå. Var sår og betent. Legen fant ikke ut hva årsaken var, men jeg ble allikevel satt på en antibiotika kur. Dette hjalp umiddelbart og problemet ble løst. Anonymkode: 0a402...348 Interessant! Veldig bra det hjalp deg, men jeg syns jo også at det var veldig rart av legen å gi deg antibiotika uten å vite hva som var årsaken🤔 Anonymkode: 63127...28c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå