Gå til innhold

Gave til tantebarn når de ikke har bryllupsfest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ett tantebarn som skal gifte seg og kun ha foreldre og besteforeldre på middag. Aner ikke hva jeg skal gi evt hvor mye penger jeg skal legge i. Gaven blir fra meg og min mann (han har ikke noe onkelforhold) og tre voksne barn.

Anonymkode: 4b922...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tantebarnet mitt (jente) dro til Las Vegas og giftet seg der. Hadde kun med venner. De har vanskelige familieforhold på begge sider, så derfor valget. 
Jeg som tante og min datter med familie, inviterte de til middag og hadde bakt en liten bryllupskake til kaffen. Visste de samlet på servise så vi kjøpte deler til det. Vi handlet for ca 1000 kr. 
Synes dere bør strekke dere opp mot kr 1000- siden dere er flere voksne.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket forhold har du til tantebarnet?

Jeg ville ikke nødvendigvis føle meg forpliktet til mere enn å ønske tillykke. 

 

Anonymkode: f47e0...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tantebarn som gifter seg får det samme uavhengig av hvordan de feirer bryllupet sitt.

Ca. 1000 gir jeg til sånne anledninger.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk hhv. 1500 fra onkelen min og 2000 fra onkel, tante og tre voksne barn da jeg giftet meg uten å ha selskap. Det var mer enn jeg forventet. Tenker at det er hyggelig å gi noe, men at det ikke er nødvendig å gi for mer enn 1000.

Anonymkode: 784eb...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belima skrev (12 timer siden):

Tantebarnet mitt (jente) dro til Las Vegas og giftet seg der. Hadde kun med venner. De har vanskelige familieforhold på begge sider, så derfor valget. 
Jeg som tante og min datter med familie, inviterte de til middag og hadde bakt en liten bryllupskake til kaffen. Visste de samlet på servise så vi kjøpte deler til det. Vi handlet for ca 1000 kr. 
Synes dere bør strekke dere opp mot kr 1000- siden dere er flere voksne.

Så urolig koselig gjort av deg! Skulle hvert flere mennesker som deg, som viser forståelse for valget de tok, og i etterkant feirer de litt 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vel også litt å si hvor god råd du har også? I tillegg til hvor nær relasjon du har til tantebarnet ditt.

Har du dårlig råd men nær relasjon ville jeg strukket meg etter og spart opp til gave på 1000 kr. 
Mellom 1000-2000 ved god råd.

500 kr ved svært dårlig råd eller ikke særlig nær relasjon.

Anonymkode: 5abcb...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alle sier, så handler det jo om hvor god råd du har. Har du ikke god råd så er 500,- veldig bra. Har du god råd så er 1.000,-/2.000,- passende. Men syns jo også de voksne barna kan spytte i en 200lapp hver, så du slipper å stå for utgiften alene. 

En ting er sikkert, og det er at de kommer til å bli både overrasket og glade for at dere tenker på dem og viser at dere bryr dere. 

Anonymkode: e2824...370

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk alt fra 500 til 1500 i gave. Veldig lite bryllup i utlandet, med kun de aller nærmeste, så tanter og onkler var ikke invitert. 

Av noen få tanter/onkler fikk vi ikke gave. Veldig takknemlig for de gavene vi fikk ❤️ , og jeg vet at mine foreldre ville gitt gave til alle sine nevøer og nieser uavhengig om de var invitert i bryllupet eller ikke :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du skal gi gave når de ikke mener det er verdt å feire en gang. Jeg har en datter som nylig bestemte seg for å gifte seg uten noe selskap.

Hun får ingen gave fra meg. Jeg vurderte det, å invitere dem og barna deres ut på restaurant, men hun har vært så rar i det siste, at jeg tror faktisk ikke det hadde blitt noe hyggelig.

Anonymkode: e2824...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir gave til slekt og venner når de gifter seg, uavhengig av hvordan de markerer det. Jeg gir også selv om jeg ikke skal i bryllupet. Ang sum er det ikke noe fasitsvar, alle har forskjellige budsjett å forholde seg til. 

Anonymkode: e89b5...b69

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.8.2023 den 23.06):

Har ett tantebarn som skal gifte seg og kun ha foreldre og besteforeldre på middag. Aner ikke hva jeg skal gi evt hvor mye penger jeg skal legge i. Gaven blir fra meg og min mann (han har ikke noe onkelforhold) og tre voksne barn.

Anonymkode: 4b922...1d1

Det avhenger jo av forholdet ditt til henne og ditt forhold til ekteskap. Jeg gir intet, fordi det ikke er en anledning verdt å markere for meg. Ekteskap er en juridisk begivenhet, så det blir som å gi gave til noen fordi de har signert testamentet eller samboerkontrakt. Synes du ekteskap er en anledning? Gi noe.

Barna er voksne, så de gir du selvsagt ikke fra uten å ha avtalt at dere skal gi felles gave. Jeg hadde fått helt noia om mine foreldre gav gave fra meg etter at jeg flyttet ut. Da kunne an jo risikere at folk fikk to gaver fra meg, for slikt sørger voksne mennesker for selv.

Anonymkode: 4a786...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tantebarn får det samme fra oss. Uavhengig av om de har selskap eller ikke. 
 

Vi gir 5000, men vi har god råd. 

Anonymkode: 1b01e...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det avhenger jo av forholdet ditt til henne og ditt forhold til ekteskap. Jeg gir intet, fordi det ikke er en anledning verdt å markere for meg. Ekteskap er en juridisk begivenhet, så det blir som å gi gave til noen fordi de har signert testamentet eller samboerkontrakt. Synes du ekteskap er en anledning? Gi noe.

Barna er voksne, så de gir du selvsagt ikke fra uten å ha avtalt at dere skal gi felles gave. Jeg hadde fått helt noia om mine foreldre gav gave fra meg etter at jeg flyttet ut. Da kunne an jo risikere at folk fikk to gaver fra meg, for slikt sørger voksne mennesker for selv.

Anonymkode: 4a786...4cb

Så pussig å definere gaver ut fra eget verdisyn. Jeg er ateist og synes konfirmasjon er noe tull. Dåp også. Ingen av mine barn er døpt. Jeg gir selvsagt gave til alle som har dåp eller konfirmasjon. Anledningen handler ikke om meg og mitt verdisyn, men om den som markerer noe. 

Anonymkode: 1b01e...8e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gitt noe. I vår familie, gir vi kun gave om vi er invitert til lag. Vi er en kjempe stor familie og må sette grensen et sted. 

Anonymkode: 29f9a...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belima skrev (På 22.8.2023 den 9.28):

Tantebarnet mitt (jente) dro til Las Vegas og giftet seg der. Hadde kun med venner. De har vanskelige familieforhold på begge sider, så derfor valget. 
Jeg som tante og min datter med familie, inviterte de til middag og hadde bakt en liten bryllupskake til kaffen. Visste de samlet på servise så vi kjøpte deler til det. Vi handlet for ca 1000 kr. 
Synes dere bør strekke dere opp mot kr 1000- siden dere er flere voksne.

Så koselig måte å gjøre det på!

Anonymkode: 1c2e1...fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 26.8.2023 den 10.06):

Jeg synes ikke du skal gi gave når de ikke mener det er verdt å feire en gang. Jeg har en datter som nylig bestemte seg for å gifte seg uten noe selskap.

Hun får ingen gave fra meg. Jeg vurderte det, å invitere dem og barna deres ut på restaurant, men hun har vært så rar i det siste, at jeg tror faktisk ikke det hadde blitt noe hyggelig.

Anonymkode: e2824...370

Vet du, man kan feire på ulike måter. Bryllupsdagen deres er akkurat like gyldig om de to går alene på restaurant etterpå eller om de har stor fest med 150 gjester. De har nok en grunn til at de ønsker det slik de gjør det. De feirer akkurat som de vil. 

Jeg syns mitt bryllup var verd å feire med de 10 aller nærmeste. Det var det jeg og mannen ville, dessuten var det korona-restriksjoner og vi ville ikke vente med å gifte oss. Spiller faktisk ingen rolle hva andre mener om min bryllupsdag. Jeg forventet ingen gaver, men fikk en del som var veldig hyggelig. Mange av oss forstår at folk er ulike, og ønsker likevel å gi en oppmerksomhet på dagen deres som definitivt er viktig for dem.

Til ts, jeg ville gitt det samme som om du var invitert. Men det er min personlige mening.

Anonymkode: ed7b8...222

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir du gave kun hvis du blir invitert til middag? Det er så egoistisk at jeg nesten mangler ord.

Anonymkode: 3a686...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...