Gå til innhold

Gulrotkake med olje vs smør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lager gulrotkake med olje, nøytral. Men har hørt det er bedre med smør? Noen som har erfaring? Ser at i de fleste oppskrifter brukes det olje 

Anonymkode: 36f17...409

Skrevet

Jeg syns gulrotkaker blir mer saftig med olje. Smør gir kaken en smak mange liker, men personlig syns jeg gulrotkake har mer enn nok smak i seg selv. Dessuten får man jo smørsmak av kremostfyllet. 

Skrevet

Jeg baker med meierismør, synes det er godt 

Anonymkode: 36f17...409

Skrevet

I kaken jeg lager er det olje og den er skikkelig saftig og god. Smør oppfører seg jo annerledes siden det stivner ved romtemperatur. Det blir sikkert godt det også, men sannsynligvis ikke det samme. 

Skrevet

Jeg har faktisk prøvd begge deler, altså oppskrifter med olje og oppskrifter med smør. 

Jeg foretrekker konsistensen på førstnevnte, olje gir en mykere tekstur på kaken enn smør gjør. Det samme gjelder for bananbrød (der jeg også har forsøkt ulike oppskrifter).

LIkevel: Det er jo vitterlig ikke sånn at smør stivner ved romtemperatur? Det blir smøremykt, i motsetning til når det er kjøleskapskaldt.

I de fleste norske kakeoppskrifter bruker man dessuten som regel smør, feks eplekake, og får en supermyk og saftig konsistens. Men da rører man enten smør og sukker hvitt, eller egg og sukker til eggedosis. I gulrotkake mikses som regel alt sammen i én røre på amerikansk vis, og da ser olje ut til å fungere best etter min erfaring i hvert fall.

Anonymkode: cfc44...a09

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...