Gå til innhold

Kvelningsfare i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 11mnd startet i barnehagen idag, og jeg sitter igjen med følelser som redsel, sinne og frustrasjon.

Hun starter på en småbarnsavdeling for di minste opp til 2-3år(?), og noe av det første som møter oss når vi går inn er en unge som tømmer en bøtte med perler i perfekt kvelningsstørrelse utover et bord og gulv. Perlene blir ryddet opp etterhvert, men det blir liggende igjen noen på gulvet, som jeg påpeker og det blir ryddet opp. Jeg stusser veldig på at der er perler i ertestørrelse på en småbarnsavdeling, men regnet med at de har kontroll da.

ca en time etterpå ser jeg frøkna mi finne en perle på gulvet, og putter i munnen. Ingen av de ansatte får dette med seg, og jeg løper for å få tatt den ut av munnen hennes. Tar dette opp med avdelingsleder, og får til svar at «de går heldigvis rett igjennom» ?? Ja om de ikke setter seg fast først! Hun forteller også at de små putter både stein og moll i munnen, og at 2 åringene der er nødt til å få leke med perlene. Samt at de er 1 voksen på 3 barn så de kan ikke følge med hele tiden. Jeg som førstegangs mor, og helt ny i dette bare nikker med som en idiot, men jo mer jeg har tenkt på dette iløpet av dagen, jo mer forbanna og redd for barnet mitt kjenner jeg at jeg blir.

For det første så har vel ikke perler på den størrelsen noe på en småbarnsavdeling å gjøre?? Er det ikke anbefalt fra 3 år?

Og det svaret jeg fikk gjorde meg bare enda mer redd, jeg kommer jo til ikke til å klare å levne ungen min i barnehagen uten å være livredd for at hun skal kveles?

Hva mener andre, er dette normalt i barnehage for de minste?

Anonymkode: 158ec...bfd

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det høres rart ut.

• Liker 1
Skrevet

Skal du nekte henne å leke ute også?

Anonymkode: a3de0...52a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei men det går da for faen an å forebygge der det kan forebygges. Ærlig talt

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville ikke latt min ettåring leke ute med perler heller nei. For det er det det er snakk om. Ikke all lek, men farlig lek.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei men det går da for faen an å forebygge der det kan forebygges. Ærlig talt

Slapp av og pust med magen. Ta det opp med barnehagen i morgen.

Anonymkode: f78aa...527

• Liker 3
Skrevet

Dette høres ikke bra ut, og dette burde du ta opp med ledelsen i barnehage. 

Der jeg arbeider lar vi 2 åringene leke med lego og perler når de små sover, og sørger for at alt er ryddet opp igjen før 1 åringene våkner pga kvelningsfare. 

Har opplevd ett barn som ble kvelt av en liten paljettbit som jeg ikke så etter barna hadde holdt på med forming. Det skjer så utrulig fort med kveling.

Anonymkode: 4c809...c09

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Perler skal selvsagt ikke være fritt fram på en småbarnsavdeling. Da må det være en aktivitet kun for de eldste 2-3 åringene, når de minste ikke er tilstede og perlene må ryddes vekk etterpå. Dersom pedagogisk leder bare feier dette vekk, er du nesten nødt for å si i fra til styrer. Det bør ikke være vanskelig å ha disse perlene utilgjengelig når de minste er tilstede inne på avdeling.

Anonymkode: b4c8d...0dd

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ta det opp med ledelsen :) skal ikke være sånn

Anonymkode: 34f4a...2ae

Skrevet

I vår barnehagen får de frosne druer😅🫣

Anonymkode: d52ef...f3f

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I vår barnehagen får de frosne druer😅🫣

Anonymkode: d52ef...f3f

Det burde ikke så små barn få om det ikke er oppdelt. 

Anonymkode: d3fc0...b9e

• Nyttig 2
Skrevet

I barnehagen der barna mine går er det masse småkongler og annet som ramler ned fra trærne, mye farligere en disse perlene du sikter til. Hadde ikke vært der ute din. Kan man bli kvalt av en liten perle? Men at små leker ikke bør lekes på ved en småbarnsavdelingen er noe annet. Da får dem gå inn til storebarn om dem største på små skal leke med det, eller holde dem små unnna. Men det finnes mange farer ute mere en inne. Du kan si din skal ikke være i nærheten av disse perlene

• Liker 1
Skrevet

Hvor store perler er det snakk om? Sånne små som man stryker etterpå? De ville jeg ikke bekymret meg for, de går rett gjennom. Det er de litt større som er «tilpasset» småbarn som er farlig.

Hvis du er bekymret for sikkerheten så skal du se etter persiennesnorer, vegghengte møbler og hvor store søledammer det blir ute når det regner. Det er disse tingene som har vist seg å være virkelig farlige. Du kan også spørre når de hadde førstehjelpskurs sist.

Én voksen på tre barn er ganske god bemanning på en småbarnsavdeling, hvis det er reelt gjennom dagen.

Hvis barnehagen føles utrygg må du vurdere å bytte, eller være hjemme et år ekstra.

Anonymkode: b8d82...9b7

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

I barnehagen der barna mine går er det masse småkongler og annet som ramler ned fra trærne, mye farligere en disse perlene du sikter til. Hadde ikke vært der ute din. Kan man bli kvalt av en liten perle? Men at små leker ikke bør lekes på ved en småbarnsavdelingen er noe annet. Da får dem gå inn til storebarn om dem største på små skal leke med det, eller holde dem små unnna. Men det finnes mange farer ute mere en inne. Du kan si din skal ikke være i nærheten av disse perlene

Visst kan et lite barn kveles av en liten perle. Vet du hvor lite pusterøret er på de små? På størrelse med sin egen lillefinger! Og de er ikke store skal jeg si deg. En kongle kommer seg ikke ned luftrøret, bruk huet litt før du uttaler deg

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor store perler er det snakk om? Sånne små som man stryker etterpå? De ville jeg ikke bekymret meg for, de går rett gjennom. Det er de litt større som er «tilpasset» småbarn som er farlig.

Hvis du er bekymret for sikkerheten så skal du se etter persiennesnorer, vegghengte møbler og hvor store søledammer det blir ute når det regner. Det er disse tingene som har vist seg å være virkelig farlige. Du kan også spørre når de hadde førstehjelpskurs sist.

Én voksen på tre barn er ganske god bemanning på en småbarnsavdeling, hvis det er reelt gjennom dagen.

Hvis barnehagen føles utrygg må du vurdere å bytte, eller være hjemme et år ekstra.

Det er ikke sånne strykeperler. Det er større perler på størrelse med erter ish. Hadde man hatt råd i disse tidene til å være hjemme så hadde jeg såklart vært det, hallo?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er ikke sånne strykeperler. Det er større perler på størrelse med erter ish. Hadde man hatt råd i disse tidene til å være hjemme så hadde jeg såklart vært det, hallo?

Det hadde ikke jeg heller likt.

Men du kan ikke endre rutinene i barnehagen, det vil i så fall ta flere år. Enten må du stole på at personalet har kontroll, eller så må du finne alternativer.

Hei på deg også!

• Liker 2
Skrevet

Tror jentemødre er det verste som finnes. De ender opp med ubrukelige unger som klandrer guttemødre og normale jentemødre for alt.

Anonymkode: 3ce96...552

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jenta mi på 11mnd startet i barnehagen idag, og jeg sitter igjen med følelser som redsel, sinne og frustrasjon.

Hun starter på en småbarnsavdeling for di minste opp til 2-3år(?), og noe av det første som møter oss når vi går inn er en unge som tømmer en bøtte med perler i perfekt kvelningsstørrelse utover et bord og gulv. Perlene blir ryddet opp etterhvert, men det blir liggende igjen noen på gulvet, som jeg påpeker og det blir ryddet opp. Jeg stusser veldig på at der er perler i ertestørrelse på en småbarnsavdeling, men regnet med at de har kontroll da.

ca en time etterpå ser jeg frøkna mi finne en perle på gulvet, og putter i munnen. Ingen av de ansatte får dette med seg, og jeg løper for å få tatt den ut av munnen hennes. Tar dette opp med avdelingsleder, og får til svar at «de går heldigvis rett igjennom» ?? Ja om de ikke setter seg fast først! Hun forteller også at de små putter både stein og moll i munnen, og at 2 åringene der er nødt til å få leke med perlene. Samt at de er 1 voksen på 3 barn så de kan ikke følge med hele tiden. Jeg som førstegangs mor, og helt ny i dette bare nikker med som en idiot, men jo mer jeg har tenkt på dette iløpet av dagen, jo mer forbanna og redd for barnet mitt kjenner jeg at jeg blir.

For det første så har vel ikke perler på den størrelsen noe på en småbarnsavdeling å gjøre?? Er det ikke anbefalt fra 3 år?

Og det svaret jeg fikk gjorde meg bare enda mer redd, jeg kommer jo til ikke til å klare å levne ungen min i barnehagen uten å være livredd for at hun skal kveles?

Hva mener andre, er dette normalt i barnehage for de minste?

Her forstår jeg godt at du blir urolig. Jobber som pedleder på småbarn og de gangene slike leker blir brukt (kanskje 1 gang i mnd med de største barna) så gjøres det på et egnet rom (hvor de små ikke leker på gulvet), kanskje man låner et grupperom på storbarn eller lignende. 

Slike leker blir iallefall ikke brukt inne på en småbarnsavdeling hos oss. Vi er også veldig med å passe på de barna som fort kan spise på ting, som for eks steiner ute og slikt. Da følger vi med som en hauk i utetiden! 

Anonymkode: dc63a...f02

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror jentemødre er det verste som finnes. De ender opp med ubrukelige unger som klandrer guttemødre og normale jentemødre for alt.

Anonymkode: 3ce96...552

Ja dette ga jo mye mening.. eller? Kvelningsfare er reelt, uavhengig av kjønn. 

Anonymkode: 10dfb...9e6

• Liker 3
Skrevet

Åh… jeg hater disse trådene! Gruer meg så j*vlig til å sende min lille vakre i bhg 😭 Høres ut som sender foregår så vanvittig mye rart i disse barnehagene - og de ansatte har 0 kontroll, i tillegg forlanger de forståelse fra foreldre for at de har 0 kontroll over det kjæreste man har i livet.

Ta det opp med ledelsen ts, eller ta barnet ditt ut av bhg.

Anonymkode: 060f6...b46

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...