molly83 Skrevet 21. august 2023 #21 Skrevet 21. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så godt flere ser det, her har rektor strutsementslitet dessverre så lite å få gjort, men det er helt krise hvordan det har blitt Anonymkode: d3195...4bd Hva kan rektor gjøre tenker du? Endret 21. august 2023 av molly83
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #22 Skrevet 21. august 2023 molly83 skrev (Akkurat nå): Hva kan rektor gjøre tenker du? ts Ganske mye i følge ombudet her i fylket Anonymkode: d3195...4bd
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #23 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja for mange år sideb Anonymkode: d3195...4bd Ja, det var for mange år siden. Trist at det har endret seg så mye Anonymkode: 13b9c...8b7
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #24 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så godt flere ser det, her har rektor strutsementslitet dessverre så lite å få gjort, men det er helt krise hvordan det har blitt Anonymkode: d3195...4bd Selv om vi ser det, så får vi jo ikke gjort noe Vi kan nekte ting på skolen, men ikke utenfor. Eller mellom 15 og 08.. Vi er maktesløse rett og slett. Anonymkode: 140f6...b0d
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #25 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det var for mange år siden. Trist at det har endret seg så mye Anonymkode: 13b9c...8b7 Før var russetiden koselig, alle ble invitert russ eller ei, nå er det ikke sånn. Trist hvordan det har blitt ja. Men så lenge rektorer og foreldre synes det er greit så er det lite å gjøre Anonymkode: d3195...4bd
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #26 Skrevet 21. august 2023 Men jeg ser flere russegrupper er flinke til å få seg jobber og ha dugnader for å skaffe penger selv, det tenker jeg er veldig positivt. Anonymkode: 1f69a...4a8
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #27 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selv om vi ser det, så får vi jo ikke gjort noe Vi kan nekte ting på skolen, men ikke utenfor. Eller mellom 15 og 08.. Vi er maktesløse rett og slett. Anonymkode: 140f6...b0d Ombudet mener man kan gjøre en god del, rektor mener noe annet og vil ikke prøve å Ta tak i det engang, det finnes mange skoler hvor de har endret på regler kå , tommel opp for de Anonymkode: d3195...4bd
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #28 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men jeg ser flere russegrupper er flinke til å få seg jobber og ha dugnader for å skaffe penger selv, det tenker jeg er veldig positivt. Anonymkode: 1f69a...4a8 Hvorfor bytter du på Nick og anonym bruker?? Anonymkode: d3195...4bd
fru Alving Skrevet 21. august 2023 #29 Skrevet 21. august 2023 Det er foreldrene som er de eneste som kan gjøre noe. Skolen har ikke mulighet til å forby dette og lovgiver kan ikke gripe inn i livet til privatpersoner. Foreldrene må rett og slett slutte og støtte opp under galskapen. Eventuelt at det blir en feiring etter eksamen hvor alle kan delta som har gått på skolen det året.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #30 Skrevet 21. august 2023 Sønnen vår var russ ifjor, de var ingen ‘gjeng’. Og hadde alle samlinger sammen. Han sier selv fadderuken på universitetet var så mye kjekkere og mer samhold en russetiden. Anonymkode: d7efd...3da
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #31 Skrevet 21. august 2023 fru Alving skrev (1 minutt siden): Det er foreldrene som er de eneste som kan gjøre noe. Skolen har ikke mulighet til å forby dette og lovgiver kan ikke gripe inn i livet til privatpersoner. Foreldrene må rett og slett slutte og støtte opp under galskapen. Eventuelt at det blir en feiring etter eksamen hvor alle kan delta som har gått på skolen det året. Hva konkret kan gjøres? En konkret ting som gjøres her, er at alle foreldrene er med i en gruppe som arrangerer russefester som er for alle. ts Anonymkode: 1f69a...4a8
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #32 Skrevet 21. august 2023 fru Alving skrev (3 minutter siden): Det er foreldrene som er de eneste som kan gjøre noe. Skolen har ikke mulighet til å forby dette og lovgiver kan ikke gripe inn i livet til privatpersoner. Foreldrene må rett og slett slutte og støtte opp under galskapen. Eventuelt at det blir en feiring etter eksamen hvor alle kan delta som har gått på skolen det året. Skolen kan gjøre flere ting i skoletiden og utsette russetiden Anonymkode: d3195...4bd
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #33 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skolen kan gjøre flere ting i skoletiden og utsette russetiden Anonymkode: d3195...4bd Skolen kan ikke utsette russetida. Fylkeskommunen kan. Men ikke en enkeltskole Anonymkode: 140f6...b0d
fru Alving Skrevet 21. august 2023 #34 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva konkret kan gjøres? En konkret ting som gjøres her, er at alle foreldrene er med i en gruppe som arrangerer russefester som er for alle. ts Anonymkode: 1f69a...4a8 Ja og det er jo veldig fint. jeg tenker at det må lages felles arrangement som er for alle som har gjort seg ferdig med vgs, det er jo det som skal feires. I Danmark er det for eksempel slik at klassen får låne en kassebil og så bruker de dagene etter siste eksamen til å kjøre rundt og drar innom alle i klassen tar en øl der(foreldrene byr) kanskje litt mat og så drar de videre. Alle får være med, de handler ikke om å rotte seg sammen med "sine" og lage egne regler, kjøpe egne gensere med motiv osv. Det er ekskludering satt i system rett og slett. En effektiv måte å gjøre noe er å slutte med kjøretøy og slutte med egne grupperinger. Alle som går i vg3 må stille likt. For mange ungdommer som har for eksempel minoritetsbakgrunn er det helt utenkelig å skulle bruke masse penger, jobbe og samle inn penger for å finansiere en russebuss, bestille låt og klær og fandens oldemor. Det er rett og slett ikke noe alle kan prioritere, og det skaper utenforskap. For ungdom fra fattige familier er jo ikke dette noe som kan prioriteres.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #35 Skrevet 21. august 2023 fru Alving skrev (7 minutter siden): Ja og det er jo veldig fint. jeg tenker at det må lages felles arrangement som er for alle som har gjort seg ferdig med vgs, det er jo det som skal feires. I Danmark er det for eksempel slik at klassen får låne en kassebil og så bruker de dagene etter siste eksamen til å kjøre rundt og drar innom alle i klassen tar en øl der(foreldrene byr) kanskje litt mat og så drar de videre. Alle får være med, de handler ikke om å rotte seg sammen med "sine" og lage egne regler, kjøpe egne gensere med motiv osv. Det er ekskludering satt i system rett og slett. En effektiv måte å gjøre noe er å slutte med kjøretøy og slutte med egne grupperinger. Alle som går i vg3 må stille likt. For mange ungdommer som har for eksempel minoritetsbakgrunn er det helt utenkelig å skulle bruke masse penger, jobbe og samle inn penger for å finansiere en russebuss, bestille låt og klær og fandens oldemor. Det er rett og slett ikke noe alle kan prioritere, og det skaper utenforskap. For ungdom fra fattige familier er jo ikke dette noe som kan prioriteres. Vi har ikke mye penger, men min jente er med i en fin gruppe som skaffer alle pengene selv gjennom dugnader. Anonymkode: 1f69a...4a8
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #36 Skrevet 21. august 2023 Jeg var russ i år (2023). Var ikke med på gruppe, van eller buss. Vi hadde verdens beste russepresident som ga årets russ et bra rykte, en åpen gruppe for fester og jeg følte meg inkludert. At jeg ikke deltok på så mye var fullt og helt mitt eget valg. Hadde en topp russetid! Anonymkode: 64c78...584
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #37 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg var russ i år (2023). Var ikke med på gruppe, van eller buss. Vi hadde verdens beste russepresident som ga årets russ et bra rykte, en åpen gruppe for fester og jeg følte meg inkludert. At jeg ikke deltok på så mye var fullt og helt mitt eget valg. Hadde en topp russetid! Anonymkode: 64c78...584 Kunne ønske alle russepresidenter var sånn Anonymkode: d3195...4bd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå