Gå til innhold

Dere som har russ-erfaringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare negativt?

Vi er heldige, og vår er med i en gjeng (8 stk) som trives sammen og samarbeider godt, men veldig mange snakker bare negativt om det. Jeg forstår at man gjør det dersom ungdommen ikke har noen gruppe eller opplever å bli utestengt, dårlig behandlet osv. 

Hva er deres erfaringer?

Anonymkode: 1f69a...4a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk pengene på noe annet er mitt råd!

• Liker 2
Skrevet

Lenge siden jeg var russ. Men jeg skjønner ikke hvorfor det skal være sånne gjenger. Da jeg var russ var alle inkludert.

Anonymkode: 996a3...c02

• Liker 1
Skrevet

Men det positive som jeg ser, er at det styrker samholdet mellom flere, de lærer seg økonomi, planlegging, samarbeid og de får minner de aldri vil glemme. Jeg husker også dette som en fin tid da jeg var russ. 
ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er det bare negativt?

Vi er heldige, og vår er med i en gjeng (8 stk) som trives sammen og samarbeider godt, men veldig mange snakker bare negativt om det. Jeg forstår at man gjør det dersom ungdommen ikke har noen gruppe eller opplever å bli utestengt, dårlig behandlet osv. 

Hva er deres erfaringer?

Utestenging, ræva pppførsel og foreldre som tillater det for deres eget barn har jo noen å være med

Anonymkode: d3195...4bd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Lenge siden jeg var russ. Men jeg skjønner ikke hvorfor det skal være sånne gjenger. Da jeg var russ var alle inkludert.

Anonymkode: 996a3...c02

Absolutt ikke sånn lenger

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det positive som jeg ser, er at det styrker samholdet mellom flere, de lærer seg økonomi, planlegging, samarbeid og de får minner de aldri vil glemme. Jeg husker også dette som en fin tid da jeg var russ. 
ts

Det er positivt helt frem til din sønn blir kastet ut av bussen, uten noen grunn. For ja, det skjer - og som oftest rett før selve russetiden starter. Man kan bli kastet av om man ikke er kul nok lenger, eller ikke gjør det andre presser han til. Han kan i verstefall bli truet, hvis han snitcher for noe. Russetiden har blitt RØFF, i forhold til da du var russ. På tide å våkne opp.

Tenker du bør ta en titt i mediene eller se serien VGS. 

Anonymkode: b0e4f...63c

Skrevet (endret)

Det er nok mange som opplever russetiden som positivt i dag og det er sikkert veldig kjekt om du har en gjeng som du trives med.

Problemet er at det for mange er en arena for utestenging og posisjonering hvor de "kule" får tilbud og kan velge, mens mange opplever å ikke ha noen å feire/være på buss/henge med. Ofte starter dette tidlig på videregående.

Poenget med russetiden er vel å feire at de sammen har klart noe, nemlig å fullføre videregående?

Når jeg var russ startet vi rundt påske og alle som ville var med. 

Endret av fru Alving
Skrevet

Det er sikkert store forskjeller mellom bygd og by og fra vgs til vgs, men er det noen som ser mer nyansert på det, som ser positive ting også? Og hvordan kan vi håndtere det med de som ikke får være med på bil/buss? 
ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er sikkert store forskjeller mellom bygd og by og fra vgs til vgs, men er det noen som ser mer nyansert på det, som ser positive ting også? Og hvordan kan vi håndtere det med de som ikke får være med på bil/buss? 
ts

Du skjønner sikkert det at det er noen som alltid vil være sikret plass på buss eller i en russegjeng. Om det er 20 plasser i en russebuss, så vil det uten tvil være et par stykker kanskje og flere som akkurat ikke får plass. Hva skal de da gjøre? Finne noe eget? Det er ikke sikkert de har lyst til det. Noen gjenger er mer attraktive å henge med også.

Dert er  akkurat som barnebursdager, om alle skal kunne invitere de nærmeste vennene så vil det bestandig være noen som ikke får noen invitasjoner, fordi de er lengre nede på hierarkiet eller ikke er noens bestevenn. Derfor har vi regler for dette på de yngre klassetrinnene. men på videregående kan vi ikke lenger bestemme at "alle skal få være med" der blir det frislipp og med foreldrenes velsignelse har det ofte utartet seg til popularitetskonkurranser hvor folk stemmes inn og ut og noen ender opp med å gjøre ting de ikke er komfortable med.

men bevares er du en en streit og real gjeng hvor alle som ville fikk være med, så feir russetid med god samvittighet.

Skrevet

Som lærer på vgs ser jeg hvor stor uting russetida er. Vi har alltid elever (stort sett gutter), som vi bare ikke klarer å få igjennom grunnet alle ukene med fyll. 

Guttene i vg3 diskuterer jentene i vg1, og har stålkontroll på når de blir 16 🤢

Mange blir utestengt. Andre får være med, til en pris det kanskje ikke er verdt. 

Russetida har blitt katastrofalt mye verre på de ti åra jeg har vært lærer!

Anonymkode: 140f6...b0d

• Nyttig 1
Skrevet

Som lærer på vgs ser jeg hvor stor uting russetida er. Vi har alltid elever (stort sett gutter), som vi bare ikke klarer å få igjennom grunnet alle ukene med fyll. 

Mange blir utestengt. Andre får være med, til en pris det kanskje ikke er verdt. 

Hvor er du lærer? By/bygd?

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor er du lærer? By/bygd?

ts

By. Ikke Oslo. 

Skrevet

Jeg tenker at dette handler om hvilke folk hen henger med, og er på gruppe med… Dessverre er det mye drama og utestengelse, utrolig mye mer enn i «vår» tid da alle russ var automatisk invitert på alt av russearrangementer / fester. Men, greie ungdommer blir ikke automatisk drittsekker fordi om de får på seg dressen, så dersom hen er på gruppe med gode venner går det greit. Jeg ville heller vært på en trygg gruppe med noen jeg stoler på, en kanskje bli invitert med på en mer populær gruppe for så å plutselig bli kuttet… 

Anonymkode: 87e7b...dec

Skrevet

Ikke bare oppfører de seg ille,men de strør om seg med penger og bruker ufattelige summer på unødvendige ting!

(Gjelder selvsagt ikke alle)

Anonymkode: 3d354...5d7

Skrevet

Elsket å være russ. Brukte ikke mer enn ett par tusen på en gammel caravelle sammen med 7 andre. Vi 'kriget' mot russ i andre farger, og hadde mye barnslig moro. Utelukkende positive minner.

Anonymkode: 13b9c...8b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

ts

Nei jeg ser ingenting positivt med det og kunne ønske du hørte på det negative også

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Elsket å være russ. Brukte ikke mer enn ett par tusen på en gammel caravelle sammen med 7 andre. Vi 'kriget' mot russ i andre farger, og hadde mye barnslig moro. Utelukkende positive minner.

Ja for mange år sideb 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så godt flere ser det, her har rektor strutsementslitet dessverre så lite å få gjort, men det er helt krise hvordan det har blitt

Skrevet

Jeg også. 

Men russetida i 202x kan ikke sammenlignes med russetida i 199x eller 201x. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...