Gå til innhold

Jonas Aarseth Henriksen drept

Nutz

Anbefalte innlegg

Tenker det er på tide at politiet begynner å tenke nytt om etterforskninger om vitneopplysninger. Kunnskap og engasjement til endel av publikum kan være stor, og med deling av informasjon i ulike forum i sanntid på internett så kan publikum raskt bli engasjerte til å få frem observasjoner. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tvertimot skrev (10 timer siden):

tvertimot skrev (10 timer siden):

Tenker at denne saken snart vil bli oppklart, årsaken til det er fordi den eller de som står bak dette drapet er ganske dum.

Skal man gå til det skritt å drepe noen, da er det absolutt ingen genistrek å stelle i stand så mye som er gjort i forkant og kanskje også i etterkant av dette drapet.

Mangfoldige bilbranner, flere trusler, kanskje tagging på busskur etc. Klart de da har lagt igjen mange spor og ikke minst kan de ha blitt observert mange steder til desto mange tidspunkt, de har således gitt Politiet usedvanlig mye å gå etter. Nå som det har endt i et drap så vil alt ettergåes vesentlig grundigere enn når det  bare var trusler, bilbranner etc.

De ber om å bli tatt rett og slett...

Men det vil jo ta noe tid for Politiet å danne seg et bilde av det hele, samt sikre beviser etc. Men at dette drapet oppklares, det er jeg ikke i tvil om, og det vil skje forholdsvis raskt tenker jeg. Altså er oppklaringen like om hjørnet er min forventning i alle fall.

De som står bak dette vil jeg ikke bli overrasket om kommer fra et belastet miljø hvor kriminalitet og vold er vanlig, oppegående mennesker med normal livsstil ville aldri synes det var en god løsning å gjøre noe som dette, og med det også ødelegge for seg selv slik man her ser. Den eller de som står bak dette har virkelig ikke bare tatt ett liv, men tatt fra seg selv egen frihet også...

Det er bare spørsmål om tid nå, så innhenter konsekvensene den eller de.

Det er disse tingene du snakker om her som tyder på at det er et «miljø»: Jeg tror brannene og tæggen og tilslutt drapet er en beskjed de ønsker  at  folk skal se . Sånn hey se hva som skjer med tystere. 

Endret av FruR
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsdebatt skrev (5 timer siden):

Tenker det er på tide at politiet begynner å tenke nytt om etterforskninger om vitneopplysninger. Kunnskap og engasjement til endel av publikum kan være stor, og med deling av informasjon i ulike forum i sanntid på internett så kan publikum raskt bli engasjerte til å få frem observasjoner. 

Både og. De sa på åsted Norge igår at de var bekymret for at mesteparten av tipsene som kommer inn er tips fra folk som bare har hørt podcasten eller sett Jonas sine innlegg på some.

tipper de får inn enormt mange irrelevante tips av privatpersoner som tror de har mer peil enn de har.

politiet trenger konkrete tips av folk som faktisk vet ting og ikke hobby-etterforskere som sitter å overanalyserer ting det ikke er noe hold i 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smos1 skrev (8 minutter siden):

Både og. De sa på åsted Norge igår at de var bekymret for at mesteparten av tipsene som kommer inn er tips fra folk som bare har hørt podcasten eller sett Jonas sine innlegg på some.

tipper de får inn enormt mange irrelevante tips av privatpersoner som tror de har mer peil enn de har.

politiet trenger konkrete tips av folk som faktisk vet ting og ikke hobby-etterforskere som sitter å overanalyserer ting det ikke er noe hold i 

Å gå ut med bilde av bil, klær, kartutsnitt og tidsrom bør de så raskt de kjenner til et mord. Slik at alle tips kommer raskt.

De bør også be om at alle observasjoner av mulige gjerningsmenn og vitner i tidsrom xx som har vært i område x bes rapporteres. 

Det samme med kjennskap til hva som er årsak eller gjerningsmenn. 

Så kan tipsene samles inn digitalt, og politet ta kontakt med de aktuelle. 

Endret av Samfunnsdebatt
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsdebatt skrev (9 timer siden):

Oppklaringsprosenten i Norge er 97 %. Det er bra.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruR skrev (8 timer siden):

Det er disse tingene du snakker om her som tyder på at det er et «miljø»: Jeg tror brannene og tæggen og tilslutt drapet er en beskjed de ønsker  at  folk skal se . Sånn hey se hva som skjer med tystere. 

Det kan det være noe i, om det er realiteten så må nødvendigvis Jonas hatt forbindelser til det miljøet (altså en form for relasjon) og han må ha visst noe de tror at han kan ha delt...

I så fall er det klare spor, dessuten vil jo en slik beskjed være rettet mot noen som vet hvem som formidler beskjeden, altså er de som står bak avsender og de må føle at mottaker tar til seg beskjeden. For at en slik beskjed skal ha noe for seg så må de som gir beskjeden føle seg trygg på at mottaker vet hvem å frykte... Altså vil dette også være enklere for Politiet å danne seg et klart bilde av...

Jeg regner med at siktelse snart kommer og at saken får en løsning, gjerningsperson(ene) har mest sannsynlig lagt igjen for mange spor, altså over tid foretatt seg mange handlinger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samfunnsdebatt skrev (3 timer siden):

Å gå ut med bilde av bil, klær, kartutsnitt og tidsrom bør de så raskt de kjenner til et mord. Slik at alle tips kommer raskt.

De bør også be om at alle observasjoner av mulige gjerningsmenn og vitner i tidsrom xx som har vært i område x bes rapporteres. 

Men dette har de jo allerede gjort?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruR skrev (9 timer siden):

Har du hørt på podcasten han er med i? 

For meg er det rimelig åpenbart hvem som er hjernene bak dette. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (21 timer siden):

Komdolerer så mye. Og helt enig med deg. Har opplevd drap på en gammel venn, og den rykteflommem i etterkant var ødeleggende for saken.  Men de fikk tatt de slyldige tilslutt. Den gangen ble det også skrevet for mye i media tidlig i saken. Men mye pga at han bare forsvant.

Her anser jeg politiet veldig profesjonelle iht at de deler sykt lite. Og ser de har mange tråder og samle. 

Folkets vitebegjær bunner også i at en slik sak vekker utrygghet lokalt. Så jeg tenker også folk snakker sammen for å få en oversikt. Men ender opp med masse feil rykter istedenfor.  

Ser jo bare i tråden her,  folk komenterer åpenbart uten å ha lest det lille som er skrevet eller hørt han selv fortelle i poscasten. For det komenteres jo langt ut på jordet iht det lille som er kommet. 

Jeg reagerer vel egentlig mest på at han ikke fikk en voldsalarm etter overfallet.  Når det først har vært flere branner og så gått over i volds angrep. Uavhengig om drapet hadde noe med tidligere hendelser eller ikke. 

Når sant skal sies, er det en svært merkelig og uvanlig sak da. Men jeg hat troen på at de kommer til bunns i det tilslutt.  

Helt enig . Et stort svik mot han at han ikke fikk voldsalarm. ( uansett bakteppe & årsak ) . Dette er jo en ren henretting / hevndrap . Håper inderlig de skyldige blir tatt🙏

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KJ9 skrev (På 26.8.2023 den 12.49):

Den informant teorien høres for meg ut som interessant gate

20. februar finner svensk politi 40 mill i en betongbil og en annen lastebil, etter at norsk politiet følger en grå toyota over grensa som drar i møte med de nevnte bilene. 

09.mars - 2 uker senere, blir JAH banket opp utenfor sitt eget hjem (to menn i en grå-beige toyota?). Deretter følger en rekke hendelser som er mer sentrert rundt JAH sitt hjem. 

Betongbilbrannene skjedde over et år i forvegen, og er en annen historie, og handler mer om forsikringsvindel og missforståelser osv. Her var kun hendelser på arbeidsplassen til JAH, ikke noe personangrep hjemme. 

Hendelsene rundt hjemmet til JAH skjer utover våren, og JAH går åpent ut på tiktok/face/insta om at han ikke vet hva det dreier seg om, og at han tror det har sammenheng med tidligere hendelser. At politiet ikke tar det seriøst, og henlegger sak etter sak, er fordi de spiller på lag, og dette er dekkhistorier for at ikke GM skal tro at det er JAH som har tystet ifm. smuglingen. 

4. juli blir de 5 smuglerne dømt
31. juli blir det tagget "tyster" over hele byen
17. august blir han funnet drept

Interessant !👋. står de 40 mill i betongbilen koblet til Jonas noe sted ? Ikke fått med meg alt som er skrevet . 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (6 timer siden):

Hva mener du? Hva er åpenbart? 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsdebatt skrev (19 timer siden):

Helt enig med deg. Nå er det gått mange dager og folk sitt minne viskes ut. 

Må også legge til at jeg tviler på at en person som skulle vært innblandet i noe mistenkelig hadde vært med på både åsted Norge, i podcast og gått ut med hendelsene i sosiale medier. Da ville en vel heller forsøkt å unngått fokus på det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luckiness skrev (40 minutter siden):

Helt enig med deg. Nå er det gått mange dager og folk sitt minne viskes ut. 

Må også legge til at jeg tviler på at en person som skulle vært innblandet i noe mistenkelig hadde vært med på både åsted Norge, i podcast og gått ut med hendelsene i sosiale medier. Da ville en vel heller forsøkt å unngått fokus på det. 

Hvor lenge er det normalt å huske hvem man så på en dag / uke som man ikke har pratet med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kraftwerk skrev (17 timer siden):

Fortell! Denne saken er nok mer komplisert enn du tror. Man er veldig naive dersom man tror dette bare var en hederlig mann som fikk slike trusler og at det endte slik det gjorde. Norge er et lite land.

Her mener jeg ballen allerede har begynt å rulle, og det kommer mer. Det vi mest sannsynlig hat hørt nå er nok bare toppen av isfjellet.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lytter til podcastene nå. Håper at Jonas har tatt vare på sporprøver og at politet etterforsker disse godt nå. 

Stakkars fyr.

Virker som en person med godt humør som prøver det han kan å leve igjennom det han står i, og i tillegg unngå å skades av de som er etter han. Synd å høre at politet ikke ville ta sporprøver. 

Skulle ønske han ordnet flust av overvåkningskameraer i bil og omgivelser. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 8/23/2023 at 9:23 AM, bonsaijenta said:

Det er en ting jeg har lurt på ang denne saken. Var han selv kriminell? 

Det er så mye merkelig med denne saken. Hva har han gjort som resulterte i trakassering og endte med drap. 

Naturlig å tenke sånn, men han trenger ikke å ha gjort noe som helst. Det finnes psyke mennesker som får oppheng i andre  helt tilfeldig med innbilte "begrunnelser" til trakaseringen og verre som kun er tatt fra egne syke forestillinger, ikke fra virkeligheten.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LCFA skrev (18 minutter siden):

Naturlig å tenke sånn, men han trenger ikke å ha gjort noe som helst. Det finnes psyke mennesker som får oppheng i andre  helt tilfeldig med innbilte "begrunnelser" til trakaseringen og verre som kun er tatt fra egne syke forestillinger, ikke fra virkeligheten.

Jo, det skjønner jeg. Men det virker jo som om det er snakk om flere personer. En psykisk syk menneske får ikke med seg flere til å trakassere en uskyldig person i mange år. Før eller siden vil en eller annen få kalde føtter og innse at dette er galskap og ulovlig. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsdebatt skrev (5 timer siden):

Hvor lenge er det normalt å huske hvem man så på en dag / uke som man ikke har pratet med? 

Nei det er ikke godt å si. Men sjansen minsker jo lenger tid det går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...