Gå til innhold

Jonas Aarseth Henriksen drept


Nutz

Anbefalte innlegg

Michaelhe skrev (4 timer siden):

Kan noen hjelpe meg litt. Jeg forstår ikke helt hvem denne mannen var. Var han en slags kjendis? Avisene skriver aldri dette helt direkte. Unge nyhetsjournalister tar for gitt at jeg vet det samme som dem, men det gjør jeg ikke, dessverre.  Visse hele landet hvem mannen var da han levde? 

Edit. jeg har googlet, men det står avisen at fire eller fem mennesker har konspirert for å begå overlagt drap på en lastebilsjåfør? Pga sjalusi? Derfor etterspør jeg litt mer bakgrunn i artiklene. 

Edit2. googlet litt til. Jeg tror motivet for drapet er at han gikk ut offentlig og snakket om trakksseringen. Hva som så var motivet for trakkasseringen vet jeg ikke. Men det var jo et angrep på hans bedrift? Og  mange mennesker er involvert, og det er jo ikke vanlig i sjalusi ting, så sant de ikke er innleid. Om noen har leid noen til å sette fyr på hans biler eller om noen har gjort dette selv, og så leid inn disse til drapet vet jeg ikke. Hvis det er sjalusi, så er det vel da en annen bedrift? Jeg synes bare det høres litt voldsomt ut at et så "personlig" og "intimt" motiv skal trekke inn så mange andre. Han må jo da nesten ha hatt sex med Al Capones kjæreste? Den sjalu fyren har leid inn yrkeskriminelle til trakkassering. Så går Henriksen offentlig, og så tar de yrkeskriminelle Henriksen av dage for å unngå eksponering. Sjalusimotivet blir da irrelevant fordi en annen type mennesker har kommet inn i bildet. Men det er bare spekulasjoner. Så nå slutter jeg og gjør noe fornuftig i stedet.

Man kan gjerne si han er litt E kjendis, Kanskje. Han var vel for det meste kjent via sosiale medier i transport miljøet. Men har intrykket av at han var på vei til å bli et litt større navn, da han også har vært invitert i noen podcaster ol. Det han drev med, var vel i bunn og grunn dele videoer fra hverdags livet i transport bransjen, og med det ble en inspitatør, influenser iht bransjen. Etter det jeg forsto hadde han 50.000 følgere da han døde.

Ang sjalusi greia blir jeg litt skeptisk til. Fordi det er jo noe noen på flashback har kokt isammen. Så jeg håper ikke norske medier tar alt som står der som god fisk. Så det behøver ikke å være tilfelle. Iht det de skriver , så baserte de den tanken pga den ene fengslede har vært insatt for vold, mot en dame, jonas har likt bilder til. Så det der er jo bare et sammenkok på et annet forum, og har ikke mer hold, enn at en kom på den ideen, og begynte å fantasere og spinne rundt på tema. Høres jo veldig rart ut å ivolvere så mange for akkurat det.

Nå skal man jo ikke spekulere for mye, men når medier tar opp ting, er det jo greit å vite hvor ca ting kan komme fra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Krokenguri skrev (1 time siden):

Man kan gjerne si han er litt E kjendis, Kanskje. Han var vel for det meste kjent via sosiale medier i transport miljøet. Men har intrykket av at han var på vei til å bli et litt større navn, da han også har vært invitert i noen podcaster ol. Det han drev med, var vel i bunn og grunn dele videoer fra hverdags livet i transport bransjen, og med det ble en inspitatør, influenser iht bransjen. Etter det jeg forsto hadde han 50.000 følgere da han døde.

Ang sjalusi greia blir jeg litt skeptisk til. Fordi det er jo noe noen på flashback har kokt isammen. Så jeg håper ikke norske medier tar alt som står der som god fisk. Så det behøver ikke å være tilfelle. Iht det de skriver , så baserte de den tanken pga den ene fengslede har vært insatt for vold, mot en dame, jonas har likt bilder til. Så det der er jo bare et sammenkok på et annet forum, og har ikke mer hold, enn at en kom på den ideen, og begynte å fantasere og spinne rundt på tema. Høres jo veldig rart ut å ivolvere så mange for akkurat det.

Nå skal man jo ikke spekulere for mye, men når medier tar opp ting, er det jo greit å vite hvor ca ting kan komme fra.

Så sjalusiteorien er basert på en facebook like? Da må jo den mannen være helt gal. Men er han det så kan han jo ha leid inn folk, som så har gjort det jeg nevner?

Men hvis det ble en sak om volden mot damen, så er motivet for den volden kjent? Vet de da at han begikk volden på bakgrunn av denne facebook likingen? Det er jo ganske spesielt?

De finner vel ut av det, også står det i vg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tvertimot skrev (2 timer siden):

Nå blir dette bare spekulasjoner, men dersom dette virkelig er stelt i stand av en sjalu og rasende person, da ser jeg for meg at vedkommende har hatt medhjelpere til diverse oppgaver. Det hele startet som fantestreker og så har det utviklet seg og endte med drap.

Hva hovedpersonen har tenkt blir vanskelig å spekulere i, men herverket og trakkaseringen i forkant kan ha vært ment som avledningsmanøvre, man kan ikke se bort fra at hovedmannen bak drapet bevisst har hatt et ønske om å forvirre politiet og gjøre oppklaring av et drap vanskeligere.

Jeg ser derfor for meg at ikke samtlige av de siktede/fengslede var delaktig i selve drapet, noen av dem har kanskje bare hatt roller i trakkaseringen som skjedde i forkant. Det er vanskelig å se for seg at fire personer som nå er fengslet, at samtlige av de tre andre enn hovedmistenkte selv, skal ha synes at det å drepe var en god ide..

Jeg blir dermed ikke overasket dersom det viser seg at de siktede i denne saken, at de har hatt diverse roller i saken og at kanskje ikke samtlige av dem var til stedet da drapet ble begått.

Han er en sjalu galning med masse forvirret lidenskap, men de innleide tar betalt og vil være en helt annen type, kalde og kalkulerende. Hvis noe av det vi leser stemmer da. Det er veldig stor forskjell på en person som føler seg sveket og så gjør noe og andre som gjør de samme tingene mot betaling. 

Endret av Michaelhe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (1 time siden):

Ang sjalusi greia blir jeg litt skeptisk til. Fordi det er jo noe noen på flashback har kokt isammen. Så jeg håper ikke norske medier tar alt som står der som god fisk. Så det behøver ikke å være tilfelle. Iht det de skriver , så baserte de den tanken pga den ene fengslede har vært insatt for vold, mot en dame, jonas har likt bilder til. Så det der er jo bare et sammenkok på et annet forum, og har ikke mer hold, enn at en kom på den ideen, og begynte å fantasere og spinne rundt på tema. Høres jo veldig rart ut å ivolvere så mange for akkurat det.

Nå skal man jo ikke spekulere for mye, men når medier tar opp ting, er det jo greit å vite hvor ca ting kan komme fra.

Nå sier jo politiet selv at de etterforsker om sjalusi kan være årsaken bak drapet.

Sitat

Det mulige sjalusisporet skal knytte seg til 32-åringen som lørdag kveld ble pågrepet i Noresund. Den aktuelle episoden skal ligge flere år tilbake i tid.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bgvBe5/opplysninger-til-vg-om-jonas-drapet-sjalusi-en-av-politiets-teorier?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row15_pos1&utm_medium=dre-6519ca98824d73a189da8d7d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (6 minutter siden):

Så sjalusiteorien er basert på en facebook like? Da må jo den mannen være helt gal. Men er han det så kan han jo ha leid inn folk, som så har gjort det jeg nevner?

Men hvis det ble en sak om volden mot damen, så er motivet for den volden kjent? Vet de da at han begikk volden på bakgrunn av denne facebook likingen? Det er jo ganske spesielt?

De finner vel ut av det, også står det i vg. 

Fikk lest artikkel fra nrk og vg nå. Og ddr står det at politiet vurderer om det kan bunne i sjalusi drama.

Selv syntes jeg det høres veldig rart ut. For da burde det vel ha vært en konfrontasjon på et tidspunkt,  samt veldig rart å involvere så mange ukjente. Det må jo evnt ha kostet mye penger. Samt det var en hendelse før betongbilen, og en til som var tagget der det sto tyster jonas.

Men godt mulig sjalusi også er endel av pakka, men jeg klarerikke helt se det som eneste grunn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (2 minutter siden):

Ja men rart politet kommer med det omtrent samtidig det dukker opp på flashback. For der starter det med spekulasjoner til et forhold med en ex til han som de mener har bestilt drapet. Og da basert på at han har trykket likes på noen bilder av henne. Flere der som også kommenterer det, at det var mye å konkludere ut fra et par likes på fb. Resten er jo bare synsinger og antagelser der iallefall. 

Men godt mulig det er en del av en større helhet også. Det vites jo ikke.  Sånt rengner jeg med evnt politiet har litt bedre oversikt over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Ja men rart politet kommer med det omtrent samtidig det dukker opp på flashback. For der starter det med spekulasjoner til et forhold med en ex til han som de mener har bestilt drapet. Og da basert på at han har trykket likes på noen bilder av henne. Flere der som også kommenterer det, at det var mye å konkludere ut fra et par likes på fb. Resten er jo bare synsinger og antagelser der iallefall. 

Men godt mulig det er en del av en større helhet også. Det vites jo ikke.  Sånt rengner jeg med evnt politiet har litt bedre oversikt over. 

Politiet sier at det er snakk om en "episode som ligger flere år tilbake i tid", så jeg regner med at de veit veldig godt hva som har skjedd, når de sier at de er klar over en episode som har skjedd mange år tilbake i tid som kan være bakgrunnen til drapet.

At folk sitter å spekulerer i vilden sky på et eller annet forum tar jeg somregel ikke for god fisk heller, det spinner enten som regel ut av hva fantasien deres kan koke sammen, rykter som viser seg å ikke stemme og folk som lager seg kontoer for å spre løgner.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellesnevneren vi vet som er offentlig kjent til de 4 arresterte er narkotika.

Vi vet også fra det som er kommer ut i media at Mulig-Gjerningsmann-1, MG2 og MG3 har møttes før drapet i området. Politet har teledata som viser dette.

MG3 og MG4 er fra Haugesund, hvor Jonas bodde fra før.

MG1 og MG2 kommer fra en annen bygd i nærheten. De to utførte et raid for noen år siden hvor de sammen stjal mange våpen, flere av våpnene ble solgt til andre kriminelle, og alle våpnene er ikke kommet til rette enda. Og MG1 er av slik type at han veivet forbannet med en pistol i en konfrontasjon med en fremmed på bilvei senere samme dag som drapet. Han er arrestert nå for å være den som har utført drapet, ikke for å medvirket til det. Han er også av et slik kaliber at han har sittet varetektsfengslet i flere uker og nekter å prate med politet, som han har begrunnet i sine (kjente) holdninger om å velge å prate med politi.

MG4 vet vi i tillegg ble dømt i 2019 for å ha slått til sin daværende kjæreste slik at hun måtte få operert inn titan i øyehulen til varig tid, grunnet han eksploderte etter han fant ut hun hadde vært utro. (Står beskrevet i artikkel ovenfor her)

Politet har gått ut med at MG4 kan være hovedmann og bestiller av drapet. Et av flere mulige motiv er sjalusi for noe flere år tilbake i tid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet også at Jonas hadde suksess med firma og sin sosial media tik tok profil. Han var også en person som stakk seg ut. Bråkjekk, veldig vakker og maskulin, godt trent, direkte i kommunikasjon og synlig.

Han var godt likt av mange. Men godt mulig han også flere mislikte han, da han var hva noen vil kalle mere kjepphøy enn ydmyk stille mus. Folk kan bli sjalu. Kanskje noen kan bli forbannet av å se en smilende glad så kjekk fyr gå rundt rak i ryggen, om de ikke gjør det like godt selv. 

I tillegg vet vi at han hadde (i følge seg selv i episodene av Avhørt rotet seg borti å uforvarende bli misforstått til å) bestille forsikringssvindel bilbrann via kriminelle. Vi vet fra Avhørt at lokale i Haugesund var de som tok i mot den påståtte bestilling. Og at det skulle være «noen ukjent for Jonas som var gæren narkoman» som hadde tent på. Vi vet også at 2 fra Haugesund ble tatt av politet for organiseringen, men dette ble henlagt. Og vi vet at Jonas pratet med politet, og vi vet det ble tagget Tyster-Jonas i årene fra dette frem til han ble funnet død. Og at noen fortsatte å skremme han med å luske rundt der han bodde om natten pluss utføre hærverk på hans jobb og utenfor til han, selv etter han la det ut offentlig på sin egen åpne Facebook profil. Der utlovde han også dusør på 50.000 kr til de som gav info som ville sette oppdragsgiveren for all denne terroren i fengsel.

Han fryktet å bli tatt livet av. Og det skjedde. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dopfolk er gjerne i ulike nettverk hvor noen tjener sine penger på å forsyne andre narkomane med narkotika, og andre gjør kriminelle handlinger for å kjøpe narkotikaen.  

Det står vel også i media at MG1 hadde narkotikagjeld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tragisk utfall og tragisk sak,godt det er siktede nå,men hvor mange? Synes jeg har lest flere ganger om nye siktede😔 

"Kjendis"  eller ei,ikke vanlig man blir drept av den grunn. Sjalusi pga det han har oppnådd på jobb osv kanskje,må jo være noen som kjenner han. Ikke hørt teorien om sjalu eks,men det er vel ofte det som stå bak drap...sjalu bitre ekser.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjalusihendelsen til MG4 (oppdragsgiver / hovedmannn) ligger flere år tilbake i tid. Han er også tidligere dømt for narkotika. Narkotika gir ikke stabilt følelsesliv, og gir ofte koblinger og nettverk til andre kriminelle. 

Det er ikke utenkelig at MG4’s tidligere traume med at hans kjæreste i 2017 hadde et langvarig seksuelt forhold med en mann som kjæresten sa var bedre seksuelt enn han (skrevet i artikkelen om rettssaken i 2019), påvirket han slik at dette gav sjalusi til nye forhold. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har jo bodd i samme by, var godt trente gutter og delvis i samme miljø. Da har mange ulike relasjoner fra før med hverandre.

Trenger ikke være at Jonas har rørt MG4’s partner med noe utroskap. Hvis f.eks Jonas hadde en tilknytning fra før av til MG4’s nåværende kjæreste, kanskje var en tidligere partner, og MG4 har tidligere traume med sjalusi, så kan sjalusi komme inn i hodet om det ikke er indre stabilitet der. MG4 er dømt for vold grunnet sjalusi fra før. Politet sier det er sjalusihendelse som ligger flere år tilbake i tid de mistenker som endel av motivet til antatt oppdragsgiver MG4. Men hva hendelsen er har de ikke sagt. Kun at det gjelder sjalusi.

I tillegg til det vet vi mulige motiv fra penger som Jonas skulle ha betalt for oppdrag om brannpåsettelsen, søkelyset oppdragsgivere fikk av praten Jonas hadd med politiet og søkelyset som kom via Jonas offentlig åpne Facebook-innlegg med etterlysning og dusør på oppdragsgiver som ligger der enda, og søkelyset Jonas gav det kriminelle nettverket med avhørt episodene. 

Flere gjerningsmenn vet vi at politet mistenker. 4 stk arresterte som alle har fellesnevner narkotika. Politet har sagt de mistenker enda flere involvert. Bl.a en som har reist sin egen vei ut med egen båt og fortsatt er på sjøen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bålkaffe skrev (1 time siden):

Politiet sier at det er snakk om en "episode som ligger flere år tilbake i tid", så jeg regner med at de veit veldig godt hva som har skjedd, når de sier at de er klar over en episode som har skjedd mange år tilbake i tid som kan være bakgrunnen til drapet.

At folk sitter å spekulerer i vilden sky på et eller annet forum tar jeg somregel ikke for god fisk heller, det spinner enten som regel ut av hva fantasien deres kan koke sammen, rykter som viser seg å ikke stemme og folk som lager seg kontoer for å spre løgner.

 

Kan sikkert være riktig det men bare syntes et høres veldig snålt ut. Trakaseringen virker jo litt stalker aktig ut, bortsett fra at det er forskjellige personer og flere involvert i det. Har hørt intervju med stalkere, og de sier at det handler om makt følsen. Så litt rart da isåfall at han ikke stalker selv, men sender ut folk.  Antar de ikke gjør det gratis, så med så mange ganger må jo det bli dyrt i lengden. 

Hva skjedde i 2020 evnt som utløste brannen på bobilen? En hendelse for mange år siden, skal plutselig bli viktig mange år etterpå uten noen form for konfrontasjon på forhånd. Høres jo bare helt merkelig ut, også iht rusmisbrukere. Og hvor passer taggingen av den andre personen inn? Sjalu folk gjør jo normalt ting selv. Men nå er jo denne saken veldig uvanlig hele veien da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsdebatt skrev (1 time siden):

Vi vet også at Jonas hadde suksess med firma og sin sosial media tik tok profil. Han var også en person som stakk seg ut. Bråkjekk, veldig vakker og maskulin, godt trent, direkte i kommunikasjon og synlig.

Han var godt likt av mange. Men godt mulig han også flere mislikte han, da han var hva noen vil kalle mere kjepphøy enn ydmyk stille mus. Folk kan bli sjalu. Kanskje noen kan bli forbannet av å se en smilende glad så kjekk fyr gå rundt rak i ryggen, om de ikke gjør det like godt selv. 

I tillegg vet vi at han hadde (i følge seg selv i episodene av Avhørt rotet seg borti å uforvarende bli misforstått til å) bestille forsikringssvindel bilbrann via kriminelle. Vi vet fra Avhørt at lokale i Haugesund var de som tok i mot den påståtte bestilling. Og at det skulle være «noen ukjent for Jonas som var gæren narkoman» som hadde tent på. Vi vet også at 2 fra Haugesund ble tatt av politet for organiseringen, men dette ble henlagt. Og vi vet at Jonas pratet med politet, og vi vet det ble tagget Tyster-Jonas i årene fra dette frem til han ble funnet død. Og at noen fortsatte å skremme han med å luske rundt der han bodde om natten pluss utføre hærverk på hans jobb og utenfor til han, selv etter han la det ut offentlig på sin egen åpne Facebook profil. Der utlovde han også dusør på 50.000 kr til de som gav info som ville sette oppdragsgiveren for all denne terroren i fengsel.

Han fryktet å bli tatt livet av. Og det skjedde. 

*Hønefoss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rettelse: 

Jonas møtte Avhørt kun 6 dager før han ble funnet drept. Første episode ble publisert etter han ble myrdet. Så da kan det være at oppdragsgiveren(e) ikke viste hvor stor publisitet denne saken ville få med detaljer om alle som hadde vært involvert. Vi hører Jonas fortelle detaljert om alle de involverte i saken. Ikke sikkert de ville drept han om de viste alt Jonas hadde fortalt her:

https://podcasts.apple.com/no/podcast/avhørt/id1463927951?i=1000625315754

Og stedsnavn Hønefoss. Takk @hudorm

Endret av Samfunnsdebatt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står i VG nå at bombegruppa er på MG4’s bopel nå. Og at de har hentet en bil på adressen. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (På 2.10.2023 den 10.31):

Han er en sjalu galning med masse forvirret lidenskap, men de innleide tar betalt og vil være en helt annen type, kalde og kalkulerende. Hvis noe av det vi leser stemmer da. Det er veldig stor forskjell på en person som føler seg sveket og så gjør noe og andre som gjør de samme tingene mot betaling. 

Det er jeg ikke helt sikker på. Innleide mordere kan være folk som ikke har alt på stell, og som kan gjøre det som skal til for å få seg noe dop.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øverst på hypoteselisten til Politiet nå er sjalusi knyttet til en hendelse flere år tilbake i tid. Den siste som ble tatt skal være svært sint på Jonas over lang tid. Han var sjalu og rasende. Politi utpeker 32 åringen som hovedmannen bak drapet og at han skal ha bestilt flere angrep mot Jonas. Rart ikke Jonas selv viste om og/eller nevnte dette selv? 

Det kan bli enda flere pågripelser skrives det i medier. Politi har nå fått en klarere formening om rollene til de som er siktet har hatt. 

32 åringen sier

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...