Gå til innhold

Jonas Aarseth Henriksen drept

Nutz

Anbefalte innlegg

28 åringen som ble pågrepet og som nå sitter i 4 ukers varetekt i Drammen kommer ikke fra Rena som det har stått i medier, men er fra Storelvdalen i Innlandet. 

Skjønner ikke hvorfor Politi sier han er fra Rena. Rett skal være rett!

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Callisto83 skrev (16 timer siden):

Rart han ikke ble arrestert tidligere, siden dette skjedde for en måned siden. I følge artikkelen var det flere vitner også. Å bli truet med pistol pga et trafikkuhell kan vel ikke være trivielt i Rena sentrum...😳

Jeg tror politet kan ha deretter spanet på han i en måned, mens de håpte han skulle avsløre resten av nettverket sitt. 

Trikker skrev (9 timer siden):

Man mistenkte det lå noe stort org.kriminalitet bak. Hvem gidder å tenne på en lastebil for usle 25 000 liksom, må være noe større som lå bak. Nå har de tydeligvis arrestert en åpenbart sprø fyr. Føyer seg i rekken av bare helt meningsløse drap for bagateller. Tragisk

25.000 kr «etter skatt» er en rimelig grei lønning for å kun tenne på en bil på et industriområde på natten. Lette gode penger det for en kriminell. 

tvertimot skrev (6 timer siden):

Det er fult mulig å spekulere og komme opp med den ene og den andre teorien rundt hva som har skjedd i denne saken, selv legger jeg lite eller ingenting i slike spekulasjoner, alt jeg tar utgangspunkt i er at drapet mest sannsynlig er foretatt av tungt kriminelle og at det øker sjansene for oppklaring siden de som befinner seg i den kategorien er rissikovillige og har som regel mange presonlige problemer og derfor foretar seg mange dumme ting.

Hva som er kommet ut i media er slik jeg ser det bare fragmenter av en helhet som slik jeg ser det ikke egner seg for å danne seg et bilde av saken, hva som er skjedd og hvorfor er derfor noe politiet må finne ut av og nøste opp, dernest vil det bli ført for retten og vi vil få en presentasjon av hva som har hendt og hvorfor. Forhåpentligvis er bevisene så gode at saken løses og det gir liten grunn til å betvile hva som har hendt.

Spennende å spekulere selvfølgelig, men ingen bør legge for mye i spekulasjoner og i alle fall når det er så lite informasjon om saken som det er på nåværende tidspunkt. Så for egen del avventer jeg med å forsøke å forstå noe som helst av denne saken, jeg synes bare at det hele er merkelig og det er åpenbart at både Jonas og hans vennekrets, at de må ha omgått tvilsomme mennesker, både kriminelle og trolig også personer med psykiske problemer og folk som ruser seg. I slike kretser kan uforståelige hendelser for vanlige folk skje, reaksjonsmønstrene tungt belastede miljøer har kan ofte virke fjernt for mennesker som vanker i mer normale kretser hvor rus og psykiske lidelser ikke påvirker handlemønstre i samme grad.

Klart det er belastende å være i en slik krets, farlig kan det også være, for Jonas ble det dødelig da noen som på en eller måte har vært i tilknytning til han eller noen han har rundt seg står bak dette drapet.

Det er nok flere kriminelle og halvkriminelle rundt om enn hva du vet vil jeg tro. Jonas behøver ikke å ha vært endel av et kriminelt miljø for at en han kjente kjente en skikkelig kriminell. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står nå i media at mistenkte ble tatt på sin bolig adresse. (Står under bildet i linken)-Det ligger veldig avsides liggende. Politiet har gjort funn etter at flere kilometer område rundt hans hjem er avsperret. Dna? 

Kan tenkes handler saken om våpenhandel? Jonas var misfornøyd med politiet’s jobb for hans egen sak hører vi i hans opptak.

28 åringen (Torpedoen?) som nå er varetekt fengslet ble også tatt for våpenskap tyveri om det er han som står bak saken?  Dreide det seg om prøveskyting, kjøp og kroner? 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ekspert-styrker-teorien-om-at-han-har-handlet-alene/16046684/

Endret av Zaza
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsdebatt skrev (På 16.9.2023 den 17.58):

Jeg tror politet kan ha deretter spanet på han i en måned, mens de håpte han skulle avsløre resten av nettverket sitt. 

25.000 kr «etter skatt» er en rimelig grei lønning for å kun tenne på en bil på et industriområde på natten. Lette gode penger det for en kriminell. 

Det er nok flere kriminelle og halvkriminelle rundt om enn hva du vet vil jeg tro. Jonas behøver ikke å ha vært endel av et kriminelt miljø for at en han kjente kjente en skikkelig kriminell. 

når hørte podcasten, tenkte jeg hvem gjør seg til kriminell og risikerer fengsel for 25k. Hørtes dumt ut, for dumt til å være sant.

Men leser historikken til pågrepne i avisene så skjønner jeg jo nå det fins folk som gjør det for 25k og sikkert mindre og 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow!! 
20. september 2023 kl. 08:41 Ny pågripelse i Jonas-saken

Politiet har pågrepet og siktet en mann for drap på Jonas Aarseth Henriksen 17. august 2023. Pågripelsen skjedde onsdag morgen, opplyser politiet i en pressemelding.

Dette er den andre pågripelsen i forbindelse med etterforskning. En mann ble fredag varetektsfengslet i fire uker siktet for drapet.

Politiet vil holde en pressekonferanse kl. 12 i Hønefoss.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var vel noe tagge-greier om at Jonas skal ha vært en "tyster" også, så kanskje dette mordet ligner på Bård Lanes-saken?

I enkelte miljøer skal det kanskje ikke særlig mange rykter til om at noen er en tyster eller informant, før noen ønsker å forhindre at noen muligens snakker. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste episode av avhørt er ute.  De kommer med mye nye opplysninger.

Jeg tenkte faktisk på at jeg syntes karakteristikken på han som ble fengslet først, virker som en følsestyrt og irrasjonell type, og at det mulig ikke helt stemte med hvor godt drapet virker planlgt. Uten å ha noen form for kjennskap til fyren utover media. 

Siden det også virket så godt planlagt har jeg jo tenkt at dette må jo være planlgt en stund. For man skal finne løsninger på hvor, hvordan komme seg usett til og fra, hvordan få han dit, uten synlige koblinger osv. Krever jo mye planlegging. 

Om det er slik avhørt antyder, at han 28 åringem  og evnt noen til har hatt dette som et oppdrag. Så ja, da blir jo histoien noe annerledes.  

De går også langt i å bekrefte at 20åringen som satt på med 28åringen samme kveld, da han truet en annen 20åring han kom i ulykke med, er savnet siden den kvelden.  Samme dag jonas  ble drept. Dette har jo vært bare noen avisnotater. 

De går litt vekk fra at trakaseringen har noe med drapet å gjøre. Men så tenker jeg på. Det var en brann før den betongbilen også. Der en bobil fikk kastet på seg brannbomber og verkstedet tok fyr. Bobilen var ikke i bruk og ikke jonas sin. Så hvorfor? Alt etter hadde jo jonas selv en tanke om, som han forteller om til avhørt.  Men den første brannen  gir ikke noen mening i den settingen,  siden det var en brann før alt det jonas følte seg involvert i. 

Jonas har jo også kjørt for et firma der en bil ble brukt til smugling.  Kan jonas ha vært i veien for noen der? Jeg tenker at han ikke nødvendigvis har gjort noe kriminelt selv. Men jonas viser seg som en pådriver, og kan mulig ha vært i veien for noen også. Som har ønsket han vekk. 

Kanskje var trakaseringen endel av å prøve å jage han vekk. Og når det ikke gikk, ble han drept?  Ikke godt å vite. Men denne storyen er iallefall  noe veldig spesiell.  

Føles iallefall som at politiet står foran en ganske mye større sak, enn bare et drap. Så skjønner godt de holder kortene tett til brystet. Iallefall dumt å vise hva de har på hånden. Og jeg  tror de kommer til bunns i saken. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo lure på hvor bredt politiet egentlig forsøker å etterforske da. Har de funnet en mistenkt, så leter de etter beviser på at den personen er skyldig, og så velger de kanskje å overse spor som går i andre retninger - eller ignorerer beviser for at er person kan være uskyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arne_Toholt skrev (9 timer siden):

Another one bites the dust

Den siste og tredje pågrepende er fra Hønefoss.

Endret av FruR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne_Toholt
FruR skrev (14 timer siden):

Den siste og tredje pågrepende er fra Hønefoss.

Da er ringen sluttet. Ikke de smarteste skurkene i klassen dette. Olsenbanden-aktig.

Endret av Arne_Toholt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne_Toholt skrev (På 27.9.2023 den 11.53):

Da er ringen sluttet. Ikke de smarteste skurkene i klassen dette. Olsenbanden-aktig.

Jepp. Den ene av de siktede ble besøkt av politi samme dag som han hadde begått drapet fordi han hadde truet noen ungdommer på kvelden etter  At han drepte Jonas. Den andre har tægget navn som homo-Arne og tyster-Jonas som jo høres ut som navn tatt ut av Terkel i knipe eller noe. Veldig barnslig. Hadde nesten vært litt komisk hvor klønete de var , hvis det ikke hadde vært for det alvorlige med at en person ble drept. 

Endret av FruR
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest paprikaskrue
1 hour ago, FruR said:

Jepp. Den ene av de siktede ble besøkt av politi samme dag som han hadde begått drapet fordi han hadde truet noen ungdommer på kvelden etter  At han drepte Jonas. Den andre har tægget navn som homo-Arne og tyster-Jonas som jo høres ut som navn tatt ut av Terkel i knipe eller noe.  Hadde nesten vært litt komisk hvor klønete de var , hvis det ikke hadde vært for det alvorlige med at en person ble drept. 

Muligens at de vil kunne komme unna straffeansvar ved å prosedere på at de er mentalt tilbakestående og derfor ikke kan holdes ansvarlige.

Stokk dum og voldelig er en farlig kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruR skrev (2 timer siden):

Jepp. Den ene av de siktede ble besøkt av politi samme dag som han hadde begått drapet fordi han hadde truet noen ungdommer på kvelden etter  At han drepte Jonas. Den andre har tægget navn som homo-Arne og tyster-Jonas som jo høres ut som navn tatt ut av Terkel i knipe eller noe.  Hadde nesten vært litt komisk hvor klønete de var , hvis det ikke hadde vært for det alvorlige med at en person ble drept. 

Har det kommet noen tilståelser, altså?
Jeg finner ikke noe om det, har du link?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Kavorka skrev (17 minutter siden):

Har det kommet noen tilståelser, altså?
Jeg finner ikke noe om det, har du link?

Nei de er pågripet og siktet for det . Så skal ha begått da… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruR skrev (2 timer siden):

Helt sykt at politiet ikke arresterte han den kvelden, etter at han hadde viftet en pistol mot ungdommer. Og så med den kriminelle fortiden vi har lest om i mediene... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...