sommerfugl154 Skrevet 23. august 2023 #21 Skrevet 23. august 2023 Jeg trener ikke, men har aldri følt meg «tung og utrent» og alltid vært lett og smidig i kroppen likevel. Men har vært normalvektig hele veien. Nå som gravid dermiot, merker jeg STOR forskjell i form av at jeg er blitt 5-6kg tyngre på kort tid og blir lettere andpusten enn vanlig. Så vekt har nok mye å si! Alt føles veldig tungt og krever mer. Vanskelig å beskrive, men ikke en god følelse 😅🥵 Så vil tro det er to faktorer som spiller inn: 1. kroppsvekt (og sammensetning av muskler vs fett) 2. hvor mye «skjult» trening man har i hverdagen i form av å løpe til bussen, gå i trapper, stå mye, bære tungt, styre på med ting i hjemmet osv.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #22 Skrevet 23. august 2023 Jeg trener ikke, men er ganske "lett-trent". Har vært aktiv hele ungdommen, men er ikke det nå lengre på den måten at jeg driver med sport eller trening i noe særlig grad. Jeg tror noe ligger i gener eller muskelminne. Og så går jeg så og si overalt, tar bussen til jobb (pga dårlig tid på morgenen og å ikke komme svett på jobb), men går hjem, tar trapper i stedet for heisen, sitter ikke stille hele tiden når jeg faktisk er hjemme. Nå driver jeg og pusser opp, og bare all den aktiviteten det er å male og bygge møbler og kvitte seg med søppel, og alt jeg har slept gjennom byen og opp trapper (har ikke bil), så er jo det en del av å holde seg i form. Og såkalt shopping skal man ikke kimse av. Folk får liksom en medalje for å gå tur i skauen en time, men å gå rundt på Storo Storsenter eller IKEA og så for å hente posten i flere timer teller ikke. Jeg har hatt mange lange turer for å finne alt jeg trenger og gått hjem med et malingsspann i hver hånd og en sekk med mange kilo på ryggen, det er jo å bruke kroppen det også. Tror de i dårligst form er de som hverken trener eller går noe særlig, som kjører bil selv til butikken. Anonymkode: 83258...d5c
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #23 Skrevet 23. august 2023 AnonymBruker skrev (På 21.8.2023 den 12.37): Hvordan er formen? Klarer du å jogge en km rolig uten å stoppe eller gå opp si 10 etasjer uten å stoppe? Klarer du feks 5 armhevinger? Spør fordi jeg opplever at det er så varierende form på folk som sier de ikke trener! Jeg er utrent, og har begynt å trene med en venninne (også utrent). Men vi starter på helt ulikt grunnlag likevel. Hun klarer fint å jogge et par km allerede selv om hun ikke har jogget siden tenårene. Jeg gjør ikke det. Hva kommer det av? Er det muskelminne? Anonymkode: 1de8f...db9 Utholdenhet har jo også med oksygentransport å gjøre. Hvis treningskompisen din har høyere jernnivå enn deg, får hun til å frakte mer oksygen rundt i kroppen. Dermed blir hun ikke like fort andpusten. Anonymkode: 995fe...109
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #24 Skrevet 23. august 2023 Ti etasjer går greit, jogging aner jeg ikke, armhevinger tror jeg ikke jeg klarer. Anonymkode: b69d7...689
Daria Skrevet 23. august 2023 #25 Skrevet 23. august 2023 Både aktivitet og form kan jo være så mangt. Jeg trente aldri før, men gikk mye, har ikke bil og hadde generelt mye hverdagsaktivitet. En kollega trente masse, men syntes ting som å skulle handle uten bil og faktisk bære varene hjem var fullstendig uoverkommelig. Det er ikke sikkert vi lå så langt fra hverandre i hverdagsform som forskjellen i treningsnivå skulle tilsi. Nå trener jeg to ganger i uka som et nødvendig ledd i håndtering av kronisk sykdom. Når det gjelder muskler og styrke klarer jeg ting jeg neppe ville fått til for noen år siden, men fordi jeg har fatigue og sliter med gange og balanse er hverdagsformen og utholdenheten likevel mye dårligere.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #26 Skrevet 23. august 2023 Jeg klarer hundre situps, fire mil på ski eller sykkel, og null armhevinger på knærne. Er jeg da trent eller utrent? Klarte tjue armhevinger på tærne for ti år siden, så musklene mine burde huske hvordan man gjør det. Tror magemusklene mine er medfødt, men ikke armmusklene 🤣 Og så handler det jo om hva man gjør i hverdagen som minner om trening uten å være det direkte. Anonymkode: 7c71a...2e0
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #27 Skrevet 23. august 2023 Skulle klart 10etg, jobbingen er jeg usikker på - kanskje hvis det gikk veldig sakte. Armhevinger hadde jeg ikke klart vanlig, men på kne. Anonymkode: 2e533...e3c
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #28 Skrevet 23. august 2023 Tenker at de fleste med en normal BMI får til å gå 10 etasjer eller jogge 3-4 kilometer. Da tenker jeg selvfølgelig ikke på de som er eller har vært syke. Jeg er selv utrent, men klarer fint å gå 9 etasjer til kontoret (blir riktignok litt andpusten og varm). Sist jeg forsøkte å jogge (rundt 2 år siden) løp jeg vel 5 km uten noe problem. Ble naturligvis litt svett og andpusten. Tror jeg er innenfor normalen. Anonymkode: 77bbb...44d
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #29 Skrevet 23. august 2023 Jogge en km? Nei. Uavhengig av hvor trent jeg en gang har vært, har det alltid vært umulig. Har knær som ikke takler det. Gå opp 10 etasjer uten å stoppe? Ja, uten å puste tungt, nei 😂 5 armhevinger? Jeg klarer 5 «armhevinger», for en «armheving» er jo bare å løfte armen 👀😅😂 (beklager fikk alltid tyn av gymlæreren for å bruke order armhevinger, og den sitter dypt 😅) Men 5 pushups? Nja. Kunne kanskje klart 5 av dem, men det ene håndleddet mitt er ødelagt, og det er absolutt ikke mulig for meg å holde meg der for 5 av dem. Tror jeg mangler brusk i leddet, bein mot bein = smerte 😅 Anonymkode: d19cd...94c
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #30 Skrevet 23. august 2023 Jeg trente aldri før, men å gå ti etasjer var noe jeg gjorde hver eneste dag på jobb, i hæler. Jeg hadde også en monsterbakke pluss trapper hjem fra jobb hver dag. Jeg satt sjeldent mer enn en halvtime i løpet av en arbeidsdag. Så jogging noen kilometer da hadde ikke vært stort problem. Anonymkode: 515ae...a5f
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #31 Skrevet 23. august 2023 Fighter83 skrev (På 21.8.2023 den 15.30): Det gjør ikke jeg😅 Får ikke opp blodpumpa på samme vis for min del. Men man er jo aktiv i det minste👏 Vel, det + fysisk arbeid bidrar fint til å holde meg i form. Skogen trenger ikke være en flat sti, den kan og være bratte bakker og det gir god form. Anonymkode: 72adf...95e 1
Honey Dew Skrevet 23. august 2023 #32 Skrevet 23. august 2023 Jeg trener ikke. Har aldri gjort det. Jogging gjør jeg ikke fordi jeg har problemer med diabetesbein og beina henger seg av og til opp litt slik at jeg har lett for å falle. Trener gidder jeg ikke. Har hjertesvikt og blir veldig fort andpusten og har fått beskjed om at jeg kan gå turer. Det holder i massevis. Er ute og går i rolig tempo i 2 - 3 timer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå