AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #1 Skrevet 21. august 2023 Hvordan er formen? Klarer du å jogge en km rolig uten å stoppe eller gå opp si 10 etasjer uten å stoppe? Klarer du feks 5 armhevinger? Spør fordi jeg opplever at det er så varierende form på folk som sier de ikke trener! Jeg er utrent, og har begynt å trene med en venninne (også utrent). Men vi starter på helt ulikt grunnlag likevel. Hun klarer fint å jogge et par km allerede selv om hun ikke har jogget siden tenårene. Jeg gjør ikke det. Hva kommer det av? Er det muskelminne? Anonymkode: 1de8f...db9
Fighter83 Skrevet 21. august 2023 #2 Skrevet 21. august 2023 Noe går på psyken OG hvor aktiv man er generelt. Jeg flyter veldig på at jeg er generelt aktiv med å sykle hit og dit istedenfor å ta bussen eller kjøre bil. Går turer i skogen og påtar meg alltid noe fysisk arbeid om noe må gjøres av en eller annen. All aktivitet teller💪 3 2
Fighter83 Skrevet 21. august 2023 #3 Skrevet 21. august 2023 Ellers så er det jo viktig å spise nok og jevnlig og ha en sunn kropp uten for mye sykdom og dritt.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #4 Skrevet 21. august 2023 Fighter83 skrev (4 minutter siden): Noe går på psyken OG hvor aktiv man er generelt. Jeg flyter veldig på at jeg er generelt aktiv med å sykle hit og dit istedenfor å ta bussen eller kjøre bil. Går turer i skogen og påtar meg alltid noe fysisk arbeid om noe må gjøres av en eller annen. All aktivitet teller💪 Jeg regner tur i skogen som trening. Anonymkode: 72adf...95e 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #5 Skrevet 21. august 2023 Tja. Grunnet stor fysisk skade, og påfølgende psykisk ubehag, er jeg nå helt utrent. 10 etasjer uten pause er voldsomt slitsomt, men hadde jeg måttet, så hadde jeg klart det. 1 kilometer jogging hadde jeg ikke hatt sjanse på, selv om smertene i hode/nakke av disse bevegelsene hadde stoppet meg før kondisen hadde gjort det. 5 armhevinger på kne hadde gått hvis jeg ikke var skadet i den ene armen. Anonymkode: a5248...bd3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #6 Skrevet 21. august 2023 Klarer nok fem armhevinger, men ikke jogging eller ti etasjer. Jeg greier korte økter med belastning (bære ett møbel f.eks.), men eier ikke kondisjon eller stamina. Jeg har kronisk utmattelse og trening gjør meg sykere, så jeg trener derfor ikke og går minst mulig. Anonymkode: 8548c...dc0
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #7 Skrevet 21. august 2023 Jeg anser meg selv som utrent, men jeg forsøker å få inn hverdagsaktivitet der jeg kan (da hverdagen akkurat nå med to småbarn gjør det vanskelig å trene systematisk). Så jeg sykler til jobben (med elsykkel, men det blir en time om dagen tilsammen), tar trappene i stedet for heisen, og lignende. Løfter/bærer både fireåringen innimellom og ettåringen, og de begynner jo å veie litt. Jeg kunne nok klart 10 trapper uten pause (jeg bruker å gå seks på jobben, da er jeg andpusten på toppen, men om jeg tar det sakte kunne jeg fint fortsatt). Jeg tror jeg kunne jogget et par kilometer, men ikke mye fortere enn gangfart. Armhevinger - ikke sjans, kanskje om jeg tar dem på knærne. Generelt bedre kondis/utholdenhet enn styrke. Selv om jeg ikke syns jeg trener nå, er likevel aktivitetsnivået noe helt annet enn da jeg var høygravid med invalidiserende bekkenløsning og knapt kunne gå, og i alle fall ikke løpe/gå trapper/løfte noe, osv. Så "ikke trener" favner et ganske vidt spektrum, vil jeg tro. I tillegg så er ting som jogging, trappegåing osv bokstavelig talt lettere jo mindre kroppsvekt du har å dra på, så om venninna di er lettere spiller nok det også inn en del. Anonymkode: 6616a...5ee 1 1
Roci Skrevet 21. august 2023 #8 Skrevet 21. august 2023 Strake armhevinger klarte jeg knapt når jeg var godt trent, jogging er jeg usikker på. Men formen er garantert laber, jeg sliter med å få tid til trening innimellom full jobb, studier og rydding/oppussing av barndomshjemmet.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #9 Skrevet 21. august 2023 Det handler om gener. https://www.trening.no/helse/dette-bestemmer-genene-dine/ Utholdenhet har jeg aldri hatt. Men jeg har alltid vært sterk uten å trene. Det ligger i familien. Jeg sliter med å finne boots fordi jeg har store, muskuløse legger. Da broren min trente styrke en periode, så vokste musklene så fort at han fikk strekkmerker. Hadde ikke hatt sjanse til å jogge en km eller å gå opp 10 etasjer uten pause. Men 5 armhevinger er lett. Anonymkode: 8b567...943
omnitron Skrevet 21. august 2023 #10 Skrevet 21. august 2023 Ikke trent siden tenårene, og er nå i midten av tredveårene. Fem armhevninger er jeg veldig usikker på. Tror jeg vil slite mest med dette. Jogge 1km rolig vil jeg klare, og 10 etasjer går helt fint.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #11 Skrevet 21. august 2023 10 etasjer og 5 armhevinger er kjempelett. Testet i bygget jeg bodde i før hvor mange trapper jeg klarte. Kom til 40. etasje før jeg ga meg, mest av kjedsomhet. Jeg er overvektig, men musklene i beina blir jo også mye større av å gå rundt med vekt, så ingen problem med trapper. Å jogge én kilometer har jeg aldri prøvd, men trur det ville blitt vanskelig. Anonymkode: b6c27...680
Carrot Skrevet 21. august 2023 #12 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan er formen? Klarer du å jogge en km rolig uten å stoppe eller gå opp si 10 etasjer uten å stoppe? Klarer du feks 5 armhevinger? Spør fordi jeg opplever at det er så varierende form på folk som sier de ikke trener! Jeg er utrent, og har begynt å trene med en venninne (også utrent). Men vi starter på helt ulikt grunnlag likevel. Hun klarer fint å jogge et par km allerede selv om hun ikke har jogget siden tenårene. Jeg gjør ikke det. Hva kommer det av? Er det muskelminne? Anonymkode: 1de8f...db9 hva legger du i å trene? Jeg går for eksempel mye på fjellet og generelt i hverdagen men jeg reiser ikke på treningsstudio.. Jeg HATER jogging men jeg kan løpe, har testet og i en periode jeg løp regelmessig kom jeg opp i 10K men starten var elendig selvsagt.. Jeg tar lett 10 armhevinger uten knær for eksempel og kan gå trapper uten å dø av melkesyre men jeg påstår ikke at jeg er trent i den forstand men jeg vet jeg er i god form sånn generelt.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #13 Skrevet 21. august 2023 Har ikke trent på noen år. Jeg er fra naturen sterk, og kan løfte ganske tungt uten problemer. Har ikke sjangs til å jogge 1 km uten pauser. Anonymkode: 85ef2...e3f 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #14 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Spør fordi jeg opplever at det er så varierende form på folk som sier de ikke trener! Anonymkode: 1de8f...db9 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg regner tur i skogen som trening. Anonymkode: 72adf...95e Det virker som om det er veldig stor forskjell på hva folk legger i det når de sier de ikke trener. Jeg trener ikke. Er aldri på treningssenter, jogger ikke, løfter ikke vekter, osv. Men jeg går lange turer i skogen med bikkjene, triller tunge trillebår og løfter høyballer i stallen, rir på turer. Så jeg har ikke så verst styrke og kondis, selv om jeg er langt fra trent, og har nok et bedre utgangspunkt enn en del andre som heller aldri trener. Så spiller også vekt, kroppsbygning, sykdomshistorikk og spisevaner inn. Og sikkert hvor godt trent man evt har vært tidligere. Anonymkode: 1c99d...58f 1
Fighter83 Skrevet 21. august 2023 #15 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg regner tur i skogen som trening. Anonymkode: 72adf...95e Det gjør ikke jeg😅 Får ikke opp blodpumpa på samme vis for min del. Men man er jo aktiv i det minste👏 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #16 Skrevet 21. august 2023 Cardio har veldig mye (alt?) med kroppsvekt å gjøre. Spesielt jogging. Så en utrent kvinne på 55 kg vil alltid gruse en utrent kvinne på 85 kg selv om de starter med samme utrente utgangspunkt. Det er ren fysikk, masse vs oksygenopptak, jo mindre å flytte på i bevegelse, jo lettere. Det samme med trapper og pushups. Vet ikke om det gjelder for dere. Men dersom du er tyngre enn henne så kan det være at du gruser henne i statiske styrkeøvelser med løft med samme utgangspunkt. Anonymkode: 9e187...2ee 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #17 Skrevet 21. august 2023 Er ganske overvektig og *trener* aldri, men går til og fra jobb hver dag, ca. 8-9 km om dagen, og gjerne en tur i skogen i helgen, så vil si at jeg er relativt aktiv selv uten trening. 10 etasjer trapper går bra uten pause, men er selvfølgelig andpusten som bare det. 5 pushups vanlig aner jeg ikke, knestående hadde jeg nok klart. Jogging eller annen løping er bare å glemme. Anonymkode: f149f...92b
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #18 Skrevet 23. august 2023 Mange bruker kroppen på andre måter enn å trene. Jobbe i hagen, gå dit de skal i stedet for å ta bil/buss, herjeleke med unger, bære på småunger, osv. Anonymkode: f5d65...d0c 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #19 Skrevet 23. august 2023 Jeg trener aldri (treningssenter er drepende døllt), men aktiv ellers med hage, lange gåturer og generelt høyt aktivitetsnivå. 10 etasjer eller to mils tur er ikke noe problem. Anonymkode: eb8b4...933 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #20 Skrevet 23. august 2023 Jeg er utrent. Klarer fint å jogge 3 eller 4 km (lenge siden jeg har sjekket, for jeg trener jo ikke, hehe), og kan gå tur hele dagen, men tar f.eks. ikke en eneste ekte armheving (!). Blir fort anpusten når jeg går i oppoverbakke, men klarer å holde tempoet oppe. Fordelen min er lav kroppsvekt. Jeg kjenner at jeg får veldig mye gratis i forhold til tyngre damer. Anonymkode: 2593d...6bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå