Gå til innhold

Hvordan bli lektor med opprykk

Anbefalte innlegg

Gjest summerbødy
Skrevet

Hei, jeg går nå lektorutdanning men lurer på hvordan jeg får opprykk. Må jeg ta ett årsstudium (60-stp) f.eks religion eller kan jeg ta 30 stp i religion, 15 i vikingtid, og 15 i engelsk litteratur feks? Er det fagene som teller eller studiepoeng for å få opprykk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
summerbødy skrev (4 minutter siden):

Hei, jeg går nå lektorutdanning men lurer på hvordan jeg får opprykk. Må jeg ta ett årsstudium (60-stp) f.eks religion eller kan jeg ta 30 stp i religion, 15 i vikingtid, og 15 i engelsk litteratur feks? Er det fagene som teller eller studiepoeng for å få opprykk?

Slik jeg forstår tariffavtalen kan de siste 60 poengene bestå av flere forskjellige emner.

Bestemmelsene om lønn og stillingskode ligger i hovedtariffavtalen mellom KS og Akademikerne. Se side 62. Det står ingen ting i avtalen om at de 60 studiepoengene må være innenfor samme fag, eller utgjøre et helhetlig årsstudium. Her er det som står om kravene til lektor med tilleggsutdanning: 

Sitat

Stillingskode 7966 Lektor med tilleggsutdanning
Tilsatte i undervisningsstilling som har godkjent faglig og pedagogisk utdanning og godkjent mastergrad, hovedfagseksamen og som samlet har godkjent utdanning fra universitet eller høgskole tilsvarende 6 års normert studietid (360 studiepoeng/120 vekttall) eller mer, innplasseres i stillingskode 7966 Lektor med tilleggsutdanning

Gjest summerbødy
Skrevet

Så fint var det jeg mente men ble fort usikker! Eneste jeg mener å vite sikkert er at man må ha 30 i ett fag for å undervise i det, typ være kvalifisert. Men dette kan selvfølgelig å være feil

:) takk for svar 

Skrevet

Jeg vil råde deg til å ta de ekstra studiepoengene i fag som gjør deg attraktiv når du skal få din første jobb. Jo flere basisfag du kan undervise, desto mer interessant er du. 

Skrevet
summerbødy skrev (1 time siden):

Så fint var det jeg mente men ble fort usikker! Eneste jeg mener å vite sikkert er at man må ha 30 i ett fag for å undervise i det, typ være kvalifisert. Men dette kan selvfølgelig å være feil

:) takk for svar 

Ja, det er strengere krav til antall studiepoeng i norsk, engelsk og matematikk i takt med at elevene blir eldre. 

Som @knutemorabeskriver, bør du velge et fag som gjør deg attraktiv for skoleslaget du peiler deg inn på. På ungdomstrinnet kan K&H eller mat og helse være relevant ved siden av kompetanse i basisfagene. I VGS kan det være lurt med årsenhet i jus eller psykologi. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...