Gå til innhold

Pizza liggende på benken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge kan en take away pizza bli liggende ute på benken? Jeg hadde besøk og glemte helt å legge restene i kjøleskap. Tenker restene av pizzaen lå ute maks 5 timer fra pizzaen ble hentet, deretter havnet den i fryseren. Er den trygg å varme opp igjen en annen dag? Man skal ikke spise pizza som har lagt ute over natten, men 5 timer er kanskje også i grenseland..?

Anonymkode: 8c943...846

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke hatt noe problem med å spise den pizzaen så lenge den smakte greit😊

Anonymkode: cf974...aaf

• Liker 6
Skrevet

Skjedd mange ganger her at vist jeg glemmer pizza så spiser jeg igjen som kveldsmat og frokost😂 spist både etter 5 og 8 timer på benken 😂 eneste er kjøttdeig synes jeg får usmak 

Anonymkode: c329e...0ac

• Liker 2
Skrevet

Mehh, spis og vær glad, no worry

Anonymkode: 241c9...3c1

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville ikke hatt noe problem med å spise den pizzaen så lenge den smakte greit😊

Anonymkode: cf974...aaf

Den smaker sikkert helt fint, men jeg tenkte på faren for oppblomstring av bakterien bacillus cereus, som kan skje med ris, pasta og pizzabunn som ligger ute på benken for lenge. 

Skrevet

Både fryst og gjennomvarmet når den blir tatt opp. Ingen grunn til bekymring.

Anonymkode: ca4c9...e38

Skrevet

Det er mest ris og pasta og poteter etter det jeg har skjønt? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er mest ris og pasta og poteter etter det jeg har skjønt? 

Tror det gjelder pizzabunn også? Men mulig det er verre med ris og pasta ja.

Skrevet (endret)

Spist takeaway pizza som har ligget på kjøkkenbenken i både 2 timer og over natten. Null stress joggedress

Men burde absolutt legges inn i kjøleskapet og varmes opp igjen i stekeovnen for best smaksopplevelse. 

Endret av anon01
  • Liker 1
Skrevet

Den kan ligge mye lenger enn det.

Anonymkode: 1998a...9f3

• Liker 2
Skrevet

Hvis det er sopp på pizzaen ville jeg ikke spist den om den har ligget over natten. 

Anonymkode: 91dd2...6f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Den smaker sikkert helt fint, men jeg tenkte på faren for oppblomstring av bakterien bacillus cereus, som kan skje med ris, pasta og pizzabunn som ligger ute på benken for lenge. 

..og boller, rundstykker og brød?

• Nyttig 2
Skrevet

Alltid når vi bestiller pizza til vors spiser vi som har sovet her restene dagen etter, og da har dem alltid bare stått på benken 🤭

Skrevet

Ville ikke spist den. 5 timer i romtemp er perfekt for bakterieveksten. Og ikke vet man hvor god hygiene de har på pizzasjappa og hvor lenge den har stått «på lunk» i varmeskapet før den ble levert. Mat skal kjøles ned raskt og holde under 4 grader innen max 2 timer for å være trygg. Ville ikke servert den til barn, gravide, eldre eller syke. Du må gjerne spise den selv på eget ansvar, men ikke server den til andre uten å opplyse om dette.

Anonymkode: cf541...89d

Skrevet

Da jeg var ung lot jeg ofte Grandis-restene ligge på benken over natta og spiste dem dagen etter. Ble aldri dårlig.

Nå putter jeg dem i kjøleskapet, vet ikke hva jeg tenkte før, men det gikk ihvertfall bra hver gang.

Anonymkode: 9bf7d...302

Skrevet
On 8/20/2023 at 11:50 PM, AnonymBruker said:

Tror det gjelder pizzabunn også? Men mulig det er verre med ris og pasta ja.

Hvorfor skulle det gjelde pizzabunn? Det er som regel en helt vanlig gjærdeig, og omtrent like skummelt som en skolebolle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...