Gå til innhold

Hvordan ta styring over samboers økonomi?

Anbefalte innlegg

Jeg har en samboer som ikke klarer håndtere sin økonomi 👋🏼

Det er ufattelig krevende. Ikke bare begrenser det mine og våre muligheter innen de fleste områder, men det er svært uforutsigbart for meg - og ikke minst enormt kostnadskrevende.

Vi har bodd sammen i snart 10 år, og han var slik lenge før vi møttes. Eller, han har aldri vært på annet vis.

Han ønsker ingenting annet enn å «bli normal», og har dårlig samvittighet for det han utsetter meg for. Likevel klarer han ikke komme seg ut av sporet han har gått i hele livet. Flere i familien hans er slik, så han har vel egentlig aldri lært seg hvordan håndtere penger og hvordan ta ansvar.

Viljen har alltid vært der, men han har feilet ved hvert eneste forsøk.

Heldigvis har han endelig innsett at han ikke klarer endre seg på egen hånd, så han står på venteliste for å få hjelp av psykolog.

MEN det ekte livet skjer mens han jobber med seg selv, og jeg gjøre noe for å beskytte mine interesser inntill han klarer ta ansvar.

Så hvis noen har greie på det (eller bare vil hjelpe), er mine spørsmål som følger:

• Vi ønsker at jeg tar full styring over hans økonomi for en periode. Hvordan gjør vi det? 👇🏼

- Jeg vil at når lønn kommer og regninger skal betales, har jeg styringen - altså, jeg fordeler det han kan bruke på seg selv, og han har ikke tilgang til de andre pengene. Men hvis lønn sendes til en konto jeg administrerer, vil det registreres som inntekt til meg? Hvordan kan jeg administrere hans økonomi, uten at han har annet enn innsikt?

- Hvordan fungerer dette med økonomisk verge?

- Når jeg er i kontakt med bedrifter og organisasjoner på hans vegne, er det alltid et styr med fullmakten - spesielt siden man ofte må ringe og fullmakten er skriftlig. Er det en mulighet for at det registreres et sted at jeg har fullmakt til å styre hans økonomi?

- Er det en mulighet for at jeg kan logge inn ulike steder, uten at jeg må ringe han og be han godkjenne bankID? 

• Jeg synes det er litt vanskelig å orientere seg om mye. Både om mine og hans rettigheter, og hva som er de smarteste løsningene. Hvordan kan jeg få rådgivning for situasjonen vi står i? Han som evig gjeldsslave, og jeg som pårørende (med en sparekonto som blir fattigere for hver måned). Dette har jeg forsøkt så langt 👇🏼

- Etter noen måneder på venteliste, har vi hatt en time økonomisk rådgivning hos Nav. Det var ikke veldig spesifikt, og jeg har i ettertid fått mange nye spørsmål.

- Jeg benyttet meg av hjelpetelefonen til Nav for noen måneder siden, og fikk noen gode råd. Men jeg trenger mer personlige råd.

- Kjøpt mange bøker om temaet, men også disse blir for generell.

- Jeg har kjøpt medlemsskap for digital, økonomisk rådgivning til min samboer, men føler ikke at det hjelper så mye. Vurderer å si opp abonnementet.

- Jeg har sendt inn spørsmål til Spør Hallgeir, men det ble aldri besvart :P 

- I tillegg har jeg, som samboer til en med så høyt lønnstrekk at han ikke kan betale en eneste regning eller noe på felles boliglån, sendt brev til Namsmannen. Jeg stilte diverse spørsmål og spurte om de evt. kunne peke meg i en retning for hvor jeg kan henvende meg for råd/hjelp, hvis de ikke er riktig instans. Fikk et ganske standard og generelt svar noen måneder etter. Det virket som et klipp-og-lim-svar, så det var egentlig ingen råd eller svar på mine spørsmål.

- Noen kommer sikkert til å foreslå banken, så jeg vil bare si med en gang at de ikke hjelper med den type økonomisk rådgivning. De kunne bidra med et par måneder avdragsfrihet på lånet mens jeg finner ut av ting, men ikke noe mer enn det. De kunne ikke refinansiere hans gjeld, siden han har betalingsanmerkninger.

- Jeg har også prøvd å spørre om råd her inne tidligere, men fikk egentlig bare et kommentarfelt fullt av drittslenging og «dump han»-formuleringer. Prøver likevel lykken på nytt, da jeg er noe desperat 😇🥲

Hvilke flere muligheter eksisterer? Jeg utelukker ikke rådgivning som koster penger, og anser det heller som en investering. Så jeg er mottakelig for alle - konstruktive - råd.

(Plis, hvis du tenker å bidra med «du er en idiot som ikke dumper han» - la vær å kommentere)

På forhånd, takk til alle som bidrar med tips og råd i kommentarfeltet ❤️ Det settes veldig stor pris på!

Hilsen rådvill kvinne (34), aka. samboer til man child (39) 🙃

Anonymkode: e9351...a97

• Liker 1
  • Hjerte 2

Fortsetter under...

- Frivillig kredittsperre så han ikke kan handle mer på kreditt, hvis det er et problem.

- Du kan være disponent på hans kontoer så du kan ta "bort" lønnen fra konto med en gang. Sett sperringer på kontoer så de ikke kan gå i minus.

- Ta bort bankkort og kredittkort? Gi han lommepenger?

- Sitt sammen med han når dere ringer for å forhandle gjeld/renter, la han gjøre det. Hvis han har gjeld som kan forhandles. Skaff oversikt over alt av gjeld.

- Selg ting?

• Liker 2

Dagen han får lønn på konto setter dere opp en atomatisk overføring av pengene til din konto ("faste oppdrag" i nettbanken).

La det bli igjen litt penger til lommepenger.

Og dersom lønnstrekket er så høyt at han ikke kan betale halvparten av husleie/strøm/mat/kommunale avgifter, bør dere klage på dette til namsmannen. De kan ikke forvente at du forsørger han!

• Liker 1

Gode råd har du fått i tråden så langt. For en slitsom situasjon å havne i.

Hans lønn kan utbetales til din konto - det blir ikke din inntekt, men jeg synes det beste er at når han får lønn, overføres nesten alle penger over til en konto i hans navn, men uten kort samme dag. Da kan han ikke bruke pengene fra kontoen å kjøpe ting.

Denne kontoen kan han ikke trekke fra, men kan brukes å betale hans del av utgifter. Så får han et lite beløp lommepenger igjen på sin konto han har kort fra.

Snakk med banken. La ham lage en fullmakt til deg å ta kontakt med banken på hans vegne for eksempel med begrensning så lenge dere er samboere. Også kredittsperre må han melde til riktig instans så han ikke kan påta seg mer lån.

Dere må ha så adskilt økonomi som mulig så han ikke drar deg ned i sluket skulle forholdet tar slutt etterhvert.

Du må sikre deg selv. Så lenge dere ikke er gift må dere ha samboeravtale og ha avtalt alt det økonomiske så du ikke sitter som taper senere. Jeg håper dere ikke har barn og ja, jeg ville vurdert å avslutte forholdet og finne meg en trygg mann jeg kan stole på.

Anonymkode: acb74...417

Du kan være disponent på hans lønnskonto, og ha eget kort til den kontoen, og han kan klippe sitt bankkort. Dvs at du kan betale regninger fra hans konto.

Han/du kan sette opp faste trekk fra hans lønnskonto til andre konti.

Han kan ha en konto med kort til, der han får "lommepenger".

Annonse

Du kommer til å slite deg ut, og jeg snakker av erfaring. Din mann bør søke om å få frivillig verge. Nekter han, kan du søke for ham. https://www.statsforvalteren.no/portal/vergemal/trenger-du-verge/

Ikke det du vil høre, men om du ikke kan redde ham er det innafor å gå mens du fortsatt har krefter til det. Pass på deg selv først og fremst.

Banken tilbyr ikke verken råd eller hjelp, nei. Vår bank mente faktisk at min mann burde holde forbruket sitt hemmelig for meg ettersom det var privat, og jeg, som var så flink til å spare, kunne jo bare betale forbrukslånet hans. Sette ned lånerenta kom ikke på tale.

Heldigvis ringte jeg til banken, og traff en hyggelig dame som satte ned renta på boliglånet såpass at vi sparte litt der. Men den arrogante fyren som mente jeg skulle la ham sløse i vei mens jeg plukket opp regningene glemmer jeg ikke.
Sparebank1 SR-bank, om noen lurer på hvilken bank man bør unngå.

Sitat

Kjenner du noen som trenger verge?

Er du ektefelle, samboer, forelder, barn eller søsken til en person som trenger verge, kan du sende inn en begjæring om opprettelse av vergemål. I begjæringen skal du begrunne hvorfor familiemedlemmet ditt trenger verge. 

Du  kan melde fra til Statsforvalteren om at du kjenner noen som trenger en verge, selv om du ikke er blant slektningene som kan begjære vergemål. Statsforvalteren vil da kunne hente inn informasjon som er nødvendig for å vurdere om personen trenger verge.

Anonymkode: 3a1ea...230

Noe hadde vært enklere hvis dere var gift. Siden dere er samboere er det viktig at hans midler er knyttet til konti i hans navn.

Kredittsperre, slik at han ikke han få kredittkort hvis det er et problem.

Opprett en brukskonto som det overføres lommepenger til hver måned. Dette er det han kan bruke.

Sørg for at du har tilgang til og disposisjonsrett på kanskje bankkonto, enkelt å ordne i nettbanken. Du logger deg da på med egen bankID.

Hvis dere har en felleskonto for felles utgifter, fast overføring til denne.

Begrens ville økonomiske forpliktelser han har, hva slags avtaler som står i hans navn.

Det er vanskelig å gi råd når vi ikke helt vet hva som er problemet. Kredittkjøp stoppes ved kredittsperre, men at han handler ufornuftig innenfor tildelte lommepenger er vanskelig å hindre. Betaler han ikke regninger, auto - og avtalegiro eller at du er ansvarlig for avtalen.

Kan du stole på at han ikke går inn på egen lønnskonto hvis dere har avtalt det? Det er synlig hvem som har logget seg inn.

Anonymkode: d1051...b54

Jeg har levd like lenge med min nå eks samboer. Det gikk så langt at det ble tatt pant i hans halvdel av huset. Et huslån han overlot til meg og betale på. 

Han satt med høyt studielån, div lån på bil, henger etc. Og flere forbrukslån. 

I tillegg fikk jeg kjeft for at jeg ikke skjønte at han ikke hadde penger til å bidra med til familien. 

Vi fikk heldigvis solgt huset før enda flere kreditorer tok pant i det. Nå er jeg alene og opplever å ha bedre økonomi. Endelig kan jeg bruke penger på meg selv. 

Jeg har ingen råd til deg. Men ønsker deg lykke til siden du ikke vil gjøre det beste for deg selv. 

Jeg styrer økonomien vår. Alle penger går inn på en regningskonto vi begge er disponent på, men som ikke har kort tilknyttet seg. Penger til f. eks. mat og husholdning blir satt på en egen "felles"konto vi begge disponerer og har kort til. Fast beløp hver måned.

Mannen min har hverken råd eller ønske om lommepenger, så hans brukskonto er strengt tatt konto for kjøp av bensin eller lett vedlikehold av bil. Fast beløp hver måned det også.

For å holde styr på alt har jeg regneark i Excel. It's damn sexy.

Mannen min innså heldigvis for en del år siden (EEEENDELIG) at han ikke finner ut av dette med penger. Det er forøvrig ANDRE gang jeg rydder opp i økonomien hans. Så han får ikke lov til å gjøre noe som helst inne på bankkontoene med mindre jeg spesifikt ber ham gjøre noe.
Bruker han 20 kr på kantina uten å ha spurt først får han umiddelbart spørsmål om hvorfor. Ikke fordi de 20 kr er viktige, men det betyr at det er 20 kr mindre i mat til oss begge, og for å gjøre terskelen for å bruke penger der høyere.

Vi har et refinansieringslån som opprinnelig var på over 150 000. Da cashet vi ut blant annet et forbrukslån, et bensinkort, et mastercard, en kassekreditt fra 90-TALLET og jeg vet ikke hva. Det er sure penger, men renta er lettere å leve med enn de 25% kredittkorta hadde. Og det har gått greit å betale det ned. Ferdig til neste år. 

Jeg sendte en forespørsel til en epost for mange år siden som var noe inkassoselskapene tidligere hadde ordnet med hvor fullmakten var vedlagt. Men det er helt blankt i hodet mitt hva det var for noe. Det var ihvertfall noe som sendte forespørsel til samtlige selskaper med den samme forespørselen og så kunne de som hadde fordringer ta kontakt.
Du har også muligheten til å sende kopi av fullmakten på epost når du snakker med de. Men skjønner det føles trøblete ut der og da.

Du har dessverre ikke lov til å bruke hans bankid. Og regninger (efaktura og autogiro) er irriterende nok koblet til personnummer, ikke kontoen. Så selv om du er disponent på hans konto, så kommer ikke regningene som krever godkjenning opp. På den lovlige måten, så må han logge seg inn på sin bankid, og så overtar du pc'en rett og slett...

Oversikt er det første du ordner.

Når det gjelder lønnstrekk så har NAV satser på hvor mye man har lov til å trekke. Han skal ha nok igjen til livsopphold, og å betale ned på boliglånet sitt er en del av livsoppholdet. Nav har et skjema hvor man kan søke om å få beløpet redusert om det går ut over livsopphold.

• Liker 1

En idé som kanskje kan hjelpe (ikke vert i din situasjon så sjekk opp i gjelden hans skikkelig først):

Opprett en konto hos deg som han har fast trekk til hver mnd. Ordne slik at alle hans regninger og faste utgifter blir trekt derfra, slik at du vet han får betalt det han skal hver mnd uten at han har tilgang til å hente ut igjen de pengene. Det faste trekket bør være litt høyere enn de faktiske utgiftene, så det blir spart opp en slags buffer til uforutsette utgifter og til sparing utenom.

Av faste utgifter bør ALT være regnet med. Altså all gjelden hans, mobil  hans del av strøm, huslån/husleie, kommunale utgifter osv. Om det er regninger som blir trekt fra din konto kan du enten ordne et fast trekk fra "hans" konto til din eller opprette en ekstra konto hvor alle regningene til begge to blir trekt fra og så overfører du også din del dit hver mnd :)

Kan muligens være litt ugunstig for deg, om det påvirker skattekortet ditt noe feks om/når han får spart opp en liten buffer på sikt siden det da er disponible midler i ditt navn. Men tenker at det påvirker ikke så mye i forhold til det positive det tilbringer med å få orden på økonomien :)

Hva han har i gjeld, hvor mye og til hvem kan han sjekke på nettet. Min experian og gjeldsregisteret (?) gir en god oversikt, selv om det kan mangle noen om han er uheldig med timingen. Da kan dere sammen ringe rundt og prøve å få ordnet bedre renter, ting på vent, sletting av litt renter/gjeld osv, få ned kostnadene best mulig.

Et siste alternativ kan da også være å refinansiere all gjelden i et forbrukslån. Har selv gjort det da det faktisk lønnet seg, for forbrukslånet hadde mye lavere rente enn klarna konto og diverse andre smålån. Om han ikke får et slikt lån selv, kan du føle på om du stoler nok på han til å låne det for han. Men da er all risikoen på deg om han ikke får betalt, så ville vert helt sikker og samtidig fortsatt med at han overfører en fast sum til deg i mnd :)

I tillegg må han selvsagt legge inn en sperre på seg selv så han ikke får tatt opp mer kreditt, handlet med faktura osv, minimum frem til gammelt rot er ordnet opp i.

Anonymkode: 4cb04...b21

Mange gode innlegg her.

Jeg er dog en tilhenger av de litt mer myke tiltak. Spesielt fordi dere er samboere og ikke gift. Jeg mener det å ha oversikt og felles økonomiske mål bør prioriteres fremfor å styre økonomi på vegne av samboeren. 

Om forholdet tåler det, så hadde jeg spurt samboeren om full disposisjonsrett for alle kontoer samboeren eier i alle bank. Da kan du logge inn med egen bank id og se hva som skjer. Du burde dog ikke gripe inn ved å overføre selv fordi det er viktig at din samboer tvinges til å ta eget ansvar. Overkjører du for mye så kan det fort sette et forhold på spill. I begynnelsen kan det være greit å bare logge seg inn sammen med samboeren for å trygge at du har innsyn.

Neste steget hadde vært å opprette et budsjett sammen med samboeren. Og da mener jeg et budsjett som kun er for samboeren. Dette handler om å bli bevisst over hva en trenger å bruke penger på. Husk at sparing også bør budsjetteres. 

Det tredje steget er å observere. Ser du at samboeren sprenger budsjettet så bør du snakke med din samboer om det. Reflekter om budsjettet bør tilpasses eller om samboeren må skjerpe seg.

Til slutt er det viktig å leve livet. Budsjetter romslig om mulig slik at en kan oppnå mestring i starten. Du kan fremdeles komme med forslag om å stramme inn når du ser muligheter for det senere.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...