AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #1 Skrevet 20. august 2023 Min søster har tre barn og alle tre har blitt døpt. Min søster er ikke kristen, men har vel gjort det fordi det er tradisjon. Jeg er nå gravid med mitt første barn og jeg vil ikke ha hverken dåp eller navnefest. Jeg er ikke kristen og ønsker ikke å ha et selskap. Min mor mener nå at jeg også bør ha dåp fordi min søster har hatt det. Hun sier at det det blir feil at mitt barn ikke skal være døpt når alle søskenbarna er det. Min mor er så bestemt på dette at hun har sagt at hun kan betale for alt og ordne alt som trengs, men det er jo ikke det som er poenget. Jeg er fast bestemt på at dette er noe jeg ikke vil, og kommer ikke til å forandre mening, men min mor sier hele tiden "Du kommer nok til å ombestemme deg når barnet kommer" 😑 Hva faen sier man til sånt? Søsteren min er litt mer sånn som mener at jeg bare skal ha dåp for å slippe noe "styr", men jeg syns det blir helt feil.. Anonymkode: deefc...3cc
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #2 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min søster har tre barn og alle tre har blitt døpt. Min søster er ikke kristen, men har vel gjort det fordi det er tradisjon. Jeg er nå gravid med mitt første barn og jeg vil ikke ha hverken dåp eller navnefest. Jeg er ikke kristen og ønsker ikke å ha et selskap. Min mor mener nå at jeg også bør ha dåp fordi min søster har hatt det. Hun sier at det det blir feil at mitt barn ikke skal være døpt når alle søskenbarna er det. Min mor er så bestemt på dette at hun har sagt at hun kan betale for alt og ordne alt som trengs, men det er jo ikke det som er poenget. Jeg er fast bestemt på at dette er noe jeg ikke vil, og kommer ikke til å forandre mening, men min mor sier hele tiden "Du kommer nok til å ombestemme deg når barnet kommer" 😑 Hva faen sier man til sånt? Søsteren min er litt mer sånn som mener at jeg bare skal ha dåp for å slippe noe "styr", men jeg syns det blir helt feil.. Anonymkode: deefc...3cc Du sier nei såklart. Ser ikke problemet. Anonymkode: 34b7e...11a 12
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #3 Skrevet 20. august 2023 Du sier «nei, dette er vår avgjørelse som foreldre, og nå vil jeg ikke ha mer snakk om dette» puntum. Blir det en diskusjon igjen så soer du «som du kanskje husker så er ikke dette et tema, takk» og gjenta til det trøttelige. Anonymkode: 2ece3...eda 9
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #4 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min søster har tre barn og alle tre har blitt døpt. Min søster er ikke kristen, men har vel gjort det fordi det er tradisjon. Jeg er nå gravid med mitt første barn og jeg vil ikke ha hverken dåp eller navnefest. Jeg er ikke kristen og ønsker ikke å ha et selskap. Min mor mener nå at jeg også bør ha dåp fordi min søster har hatt det. Hun sier at det det blir feil at mitt barn ikke skal være døpt når alle søskenbarna er det. Min mor er så bestemt på dette at hun har sagt at hun kan betale for alt og ordne alt som trengs, men det er jo ikke det som er poenget. Jeg er fast bestemt på at dette er noe jeg ikke vil, og kommer ikke til å forandre mening, men min mor sier hele tiden "Du kommer nok til å ombestemme deg når barnet kommer" 😑 Hva faen sier man til sånt? Søsteren min er litt mer sånn som mener at jeg bare skal ha dåp for å slippe noe "styr", men jeg syns det blir helt feil.. Anonymkode: deefc...3cc Så bra, navnefesten som er såkalt nøytral er heller ikke det. Så da gjør du bare slik vi gjorde vi laget bare et lite selskap med våre foreldre og søsken hjemme og det var veldig kos. Anonymkode: 8db5a...16d 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #5 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du sier nei såklart. Ser ikke problemet. Anonymkode: 34b7e...11a Ja, jeg sier jo det, men det er jo et evig mas. Uansett hva jeg sier.. Anonymkode: deefc...3cc
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #6 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, jeg sier jo det, men det er jo et evig mas. Uansett hva jeg sier.. Anonymkode: deefc...3cc Da sier du bare at det er DITT OG DIN MANNS valg og at de har kommet i en annen generasjon og ikke har noe med hvordan du oppdrar ditt barn. Anonymkode: 8db5a...16d
Elle Melle Skrevet 20. august 2023 #7 Skrevet 20. august 2023 (endret) Sånn utover at det selvsagt er foreldrene som bestemmer, hva er galt med å ha et selskap uten dåp? Det er lettere å vinne en diskusjon med "vi velger selvfølgelig bort et religiøst rituale vi ikke tror på" enn "vi vil ikke samle familien slik det er tradisjon for". Endret 20. august 2023 av Elle Melle 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #8 Skrevet 20. august 2023 Elle Melle skrev (Akkurat nå): Sånn utover at det selvsagt er foreldrene som bestemmer, hva er galt med å ha et selskap uten dåp? Mora hennes henger seg opp i selve dåpen. Anonymkode: 8db5a...16d
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #9 Skrevet 20. august 2023 Hva med å bare ha et selskap hjemme, som moren din betaler og ordner? Ingen seremoni i hverken kirke eller rådhus, kun en hyggelig sammenkomst dere nærmeste for å feire den lille? 😊 Anonymkode: efe76...743 1
Elle Melle Skrevet 20. august 2023 #10 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mora hennes henger seg opp i selve dåpen. Anonymkode: 8db5a...16d Skjønner det, men om moren ikke gir seg er det sikkert lettere å få aksept for selskap uten dåp enn for valget om å ikke ha noen som helst form for markering. 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #11 Skrevet 20. august 2023 Elle Melle skrev (4 minutter siden): Sånn utover at det selvsagt er foreldrene som bestemmer, hva er galt med å ha et selskap uten dåp? Jeg ønsker ikke å ha et selskap hvor jeg "må" invitere familie jeg ser hvert femte år. Det er få i familien jeg kjenner godt og barnet kommer ikke til å huske selskapet uansett. Anonymkode: deefc...3cc 3
Elle Melle Skrevet 20. august 2023 #12 Skrevet 20. august 2023 Da har du jo to valg: Ha et selskap du ikke vil ha, eller si nei til din mor. Det finnes tydeligvis ikke noen mellomløsning, som et mindre selskap eller en annen type markering.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #13 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ønsker ikke å ha et selskap hvor jeg "må" invitere familie jeg ser hvert femte år. Det er få i familien jeg kjenner godt og barnet kommer ikke til å huske selskapet uansett. Anonymkode: deefc...3cc Jeg holdt med deg helt til dette innlegget. Hvorfor? Fordi Hæ? Du vil ikke invitere barnets besteforeldre tanter og onkler og søskenbarn på besøk? Fordi du ser dem bare hvert femte år? Og barnet vil ikke huske det? fordi, det er ikke vanlig å invitere andre enn nærmeste familie i dåp. Det er som regel begrenset til besteforeldre, tanter og onkler av dåpsbarnet og søskenbarn. Og jeg vil anta at dette er folk du ønsker skal bli kjent med barnet ditt. Så da kan man like godt starte tidlig. Så her er du sær. å feks invitere egne tanter og onkler i dåp er veldig rart.. Anonymkode: 34b7e...11a 1
Brunello Skrevet 20. august 2023 #14 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg ønsker ikke å ha et selskap hvor jeg "må" invitere familie jeg ser hvert femte år. Det er få i familien jeg kjenner godt og barnet kommer ikke til å huske selskapet uansett. Anonymkode: deefc...3cc Hva mener barnets far? 2
Brunello Skrevet 20. august 2023 #15 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg holdt med deg helt til dette innlegget. Hvorfor? Fordi Hæ? Du vil ikke invitere barnets besteforeldre tanter og onkler og søskenbarn på besøk? Fordi du ser dem bare hvert femte år? Og barnet vil ikke huske det? fordi, det er ikke vanlig å invitere andre enn nærmeste familie i dåp. Det er som regel begrenset til besteforeldre, tanter og onkler av dåpsbarnet og søskenbarn. Og jeg vil anta at dette er folk du ønsker skal bli kjent med barnet ditt. Så da kan man like godt starte tidlig. Så her er du sær. å feks invitere egne tanter og onkler i dåp er veldig rart.. Anonymkode: 34b7e...11a Enig. Man kan begrense til de aller nærmeste.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #16 Skrevet 20. august 2023 Jeg ble skjellt ut av mine foreldre, altså skikkelig kjeftet på, fordi jeg ikke ville ha dåp. Jeg er ikke religiøs overhode. Jeg missliker kristendom for har fått det trykt på meg hele oppveksten. Jeg ville ikke konfirmere meg heller, men det føltes ikke som et valg med familien jeg har. For min del var det enklere å si nei når det gjaldt barnet mitt. Jeg tenkte bare at hvis jeg gav etter der, hva slags mor er jeg? Hvis barnet mitt vil bli døpt/konfirmert så ordner vi det. Men det får velge selv. Fatter ikke at folk orker å stelle i stand slike store selskaper heller. Jeg overlevde på 0-4 timer i døgnet med søvn det første halvåret. Ble en liten sammenkomst her med bare de nærmeste, altså besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn. Anonymkode: 9fd7a...007 2 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #17 Skrevet 20. august 2023 Jeg har to barn. Mine er ikke døpt. Absolutt alle i storfamilien er døpt, uten om mine to. Jeg forklarte hvorfor jeg ikke ville døpe barna mine. Min familie respekterer dette. Anonymkode: 09751...b47 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #18 Skrevet 20. august 2023 Du må ha ryggrad nok til å stå for meningene dine. Du sier noe ala «verken jeg eller mannen er kristen og vi ønsker ikke å være hyklerske ved å melde vårt barn inn i en religion vi ikke tror på. Når barnet er gammelt nok kan det velge selv». Deretter ignorerer du. Hvis du ikke klarer å ignorere sier du «dette har du allerede fått svar på, det er ikke oppe til diskusjon». Hver gang. Anonymkode: 5904e...501 1
Daria Skrevet 20. august 2023 #19 Skrevet 20. august 2023 Se det som en første test i øvelsen "stå for dine egne meninger og valg vedrørende ditt barn" - den vil komme igjen i mange varianter de kommende årene... Broren min har døpt sine to i kirken, søsteren min hadde seremonifri navnefest på sitt barn. Ingen av dem - eller noen av oss andre - har et øyeblikk tenkt at de burde velge likt bare fordi de er familie. 1 4
Honey Dew Skrevet 20. august 2023 #20 Skrevet 20. august 2023 Du må stå på ditt. Vi hadde heller hverken dåp eller navnefest. Vi så ikke vitsen med det rett og slett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå