Lineaaa Skrevet 19. august 2023 #1 Skrevet 19. august 2023 Jenta mi på 8 år er veldig glad i dyr, og vil så gjerne ha et kjæledyr. Jeg er ikke så vant med dyr, så katt eller hund er uaktuelt. Men en hamster.. er det nok kos med den, til ar jobben er verdt det? Blir den tam? Eller sover den bare hele dagen? Fisker blir for kjedelig. Poenget hennes er å stelle med den og kos masse.
Gjest Lykkedykker Skrevet 19. august 2023 #2 Skrevet 19. august 2023 Blir nok fort kjedelig ettersom den sover mye. Blir nok en stresset hamster om den stadig må vekkes for å koses.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #3 Skrevet 19. august 2023 Ville gått for katt. Mye kos, og lite jobb. Hamster vil fort bli kjedelig, ikke mye kos i dem, og arbeid med rengjøring av bur osv Anonymkode: 7dca8...e94 9
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #4 Skrevet 19. august 2023 Dverghamster. Selges i mange dyrebutikker. Levealder er kun rundt to-tre år. Men les deg litt opp på hva de liker så du kan skape et godt miljø og fint bur for den, trenger ikke være dyrt og fancy. F eks kan de bli veldig stresset av å tringes til å leve med andre hamstere. Anonymkode: c2a51...48b 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #5 Skrevet 19. august 2023 Ja, dverghamster er morsomme der de løper rundt i buret/kassa si. De kan også tas fram av forsiktige mennesker. Anonymkode: c2a51...48b 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #6 Skrevet 19. august 2023 Sover på dagen, spinner rundt på natta. Kan fort bite ved for mye "kos" Anonymkode: 08a8d...82f 3 3
Tanuki Skrevet 19. august 2023 #7 Skrevet 19. august 2023 Hamster kan være gøy dersom man vet hva man går til. De er aktive om natten og sover mye om dagen. De trives ikke med andre hamstere, blir fort stresset og aggressive mot hverandre. De lever heller ikke så lenge, så trist om man blir veldig knyttet. Problemet med smådyr i bur er at de fleste ikke investerer i stort nok bur, så ville tenkt meg godt om. Et annent alternativ kan være marsvin, de lever lengre, men da må du ha minst 2 sammen. helt ærlig er jeg enig med brukeren som foreslår katt, det er også jobb med katt, men på en annen måte en burdyr. 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #8 Skrevet 19. august 2023 Hamster er kjedelig. Sover hele dagen, bråker i buret hele natta. Anonymkode: cf870...b35 4
Eplejuice123 Skrevet 20. august 2023 #9 Skrevet 20. august 2023 (endret) Hamster er et kjæledyr som mange forbinder med unger. Det skjønner jeg ikke. 1. De må håndteres veldig forsiktig, og blir stressa ved for mye håndtering. De kan bite og er ikke særlig kosete/sosiale. 2. De er nattaktive. De sover om dagen og romsterer noe sjukt om natta! Dårlig deal for nattesøvnen. 3. Jeg synes de lukter, men det gjør de fleste gnagere, selv om buret renses. Hvis du MÅ ha en gnager, så ville jeg heller hatt hetterotte eller marsvin. De trives best i lag med likesinnede, men er også dermed mer mottakelige for menneskekos Endret 20. august 2023 av Eplejuice123 6
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #10 Skrevet 20. august 2023 Snakker av erfaring. Hamster er gøy i en time omtrent. Marsvin har mye mer personlighet. Anonymkode: b2340...62d 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #11 Skrevet 20. august 2023 Nei. Hatt mange kjæledyr, og hamster synes jeg ikke engang er egnet som kjæledyr. Rotter er derimot herlige kjæledyr, både hetterotte og degusrotte. Anonymkode: 19e4a...4b2 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #12 Skrevet 20. august 2023 Nei! Kan koses lite med, bråker om natta, buret må renses hver uke(minst)og de hamstrene som kjøpes i butikk lever ofte kort. Vår måtte avlives(1500 kr) etter ett år, den fikk byller(kreft). Anonymkode: b126e...ebe 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #13 Skrevet 20. august 2023 Nei, som de andre sier, hamster er ikke gøy. Det er mest vond lukt og bråk. Anbefaler katt. Den oppfyller ønskene til datteren din. Anonymkode: fc93f...4f5 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #14 Skrevet 20. august 2023 Jeg synes det var fint med hamster, dattera mi elsket det. Vi hadde en syrisk hamster som vi hadde adoptert, og et gigantisk bur og masse utetid innenfor et gjerde i stua. Så vi lærte fireåringen å holde riktig, lærte henne å lese kroppsspråket og hvor lurt det var å la henne bli trygg på henne selvom det var kjedelig å sitte å vente. Vi la feks peanøtter i fanget hennes, så kunne hamsteren komme opp i fanget uten at hun rørte henne første gangen, så neste gang fikk hun stryke henne litt.. Endte faktisk med at hamsteren sovna i fanget til datteren min.. 🥹 Men ja det er en del jobb, buret skal jo renses og hamsteren må få utetid. Det sies jo at de sover mye, men de finner en egen døgnrytme. Vår våkna alltid til i når vi lagde middag 😅 Synes det var verdt arbeidet 😊 dessverre levde hun bare et år hos oss siden hun var godt voksen fra før. Anonymkode: 3ed5f...6e0 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #15 Skrevet 20. august 2023 Ville heller ha valgt et marsvin eller hetterotte. Eller katt Anonymkode: c3dc0...680 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #16 Skrevet 20. august 2023 Stelle med den og kose masse er det egentlig hund som passer best til. De aller fleste små kjæledyr er egentlig ikke så veldig glad i kos. Og katt som mange sier må du også være veldig heldig med for å treffe på den ene som faktisk elsker kos. Du skrev at du ikke vil ha katt eller hund, men det kan være verdt det å låne en hund som trenger pass? Det er mange som trenger helgepass. Da får dere kosen og slipper utgiftene. Anonymkode: f2815...8d6 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #17 Skrevet 20. august 2023 Vår hamster funka bra som kjæledyr for oss. Men - de sover det meste av dagen og på de lyseste månedene om sommeren så var det såvidt barna så henne. Hamstere er ofte "travle" dyr, så selv om vår ble tam og kosete, så ble hun ikke sittende på fanget i evigheter. Vår hamster fikk tid ut av buret hver dag og ble passet "etter boka". Det tar faktisk en del tid å gjøre ordentlig, for de må følges med på hele tiden. Anonymkode: 558e2...7c7 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #18 Skrevet 20. august 2023 Uansett hvilket dyr dere eventuelt anskaffer: Les mye om arten først. Snakk med folk som har slike dyr, og hils på. Finn ut hva dyret trenger. Det er de voksnes ansvar. Hvis du virkelig ikke vil, skal du la være. Når det er sagt, er det vidunderlig å vokse opp med dyr. Anonymkode: 9dc67...ade 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #19 Skrevet 20. august 2023 Jeg fikk hamster som barn av samme grunn som du beskriver. Jeg koste meg jo med det, vi hadde fire stykker etterhverandre (de levde veldig kort), men jeg fikk ikke så tett knytning til dem. Egentlig lite kos og de sov jo mye på dagtid. Anonymkode: 7fb0d...ea3
Lineaaa Skrevet 20. august 2023 Forfatter #20 Skrevet 20. august 2023 Tusen takk for alle svar. Får lese meg opp på hva det vil si å ha en katt. Skal den etterhvert leve ute om natten og når vi er på jobb? Så skal vi håpe at den kommer tilbake hver dag? Samtidig blir det trist å sperre inne en katt for alltid.. hm, i tenkeboksen videre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå