Gå til innhold

Tredje barn som 42 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trist at en skal oppleve kommentarer angående dette, det er ikke greit. Jaja, man "burde" ikke bry seg om andres meninger, men det er lettere sagt enn gjort... 

Er så utrolig lei de som legger seg opp i andres liv og avgjørelser i tide og utide. Herregud så irriterende og lite sjarmerende med mennesker som tror de må redde andre fra å ta dumme avgjørelser. Fei for egen dør for f...!   

Sannheten er at for noen er det for sent å få barn i den alderen og for andre er det helt riktig. Her er det ingen fasit, men sikkert lurt å veie for og imot, samt ha egen integritet og familiens beste i fokus. Lykke til ❤️

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje den og den hendelsen inntreffer der og da - og kanskje ikke. Og hva så?

Skal man tenke sånn kan man aldri gjøre noe i livet. Noen sjanser må man jo ta ikke sant?

Og forøvrig har du ingen garanti for noe, uansett hvor tidlig du får barn. Min ene venninne hadde unge foreldre. De fikk henne da de var hhv 18 og 19 år gamle. Begge døde innen hun var fylt 30 år. Så uansett hvor mye man planlegger og styrer på og rakker ned på andres valg, så kan ulykke og sykdom inntreffe hos deg og dine også. Det har du absolutt ingen garanti for.

Anonymkode: c7034...41f

Og min onkel fikk siste da han var 42, og likevel overlevde han henne.😢

Hun har vært borte i mange år, og han er fortsatt sprek nå i slutten av 70-årene.

Selv fikk jeg første og eneste barn det året jeg ble 44, min bror fikk barn det året han ble 43. Mine foreldre hadde vel egentlig ikke regnet med å få noen barnebarn.

Mulig noen tenkte sitt, men ingen sa noe negativt til meg om alderen min.

Endret av Thyra
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg føler meg ikke ferdig med barn, og vi diskuterer å få et siste barn. Jeg blir lett gravid. Siste fikk jeg som 40 åring. Blir jeg gravid nå, vil jeg være 42 når barnet blir født. Da får vi to tette barn, og har en jente som er 6 år. 

Det som hindrer meg er snakk fra andre. Fikk mange reaksjoner sist jeg ble gravid, da var jeg 39. Jeg bor på landet, føler det hadde vært et mindre problem i Oslo eller Bergen? 

Hva sier dere? Si meg fornøyd med to? Eller prøve på en til?

Anonymkode: 72fc2...28a

Det er helt og holdent deres valg.

Jeg hadde ikke gjort det. Fikk mitt siste barn når jeg var 38 år og syns jeg selv var i eldste laget til 4 år med våkenetter. 

Anonymkode: e3db0...d5d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er helt og holdent deres valg.

Jeg hadde ikke gjort det. Fikk mitt siste barn når jeg var 38 år og syns jeg selv var i eldste laget til 4 år med våkenetter. 

Akkurat våkenetter går jo mye bedre når du er oppi åra. Takla det massivt bedre med siste når jeg var 45 enn med første som jeg når jeg var noen og tyve. 
Første gang var jeg fortvila og «livet mitt er over» 

Mens som noen og førti pluss: « Åja du har lyst til å være våken? Da setter vi oss i stua med dempet belysning, mamma ser på CSI og broderer med tåa på vippestolen.

Kommer oss gjennom denne fasen også…!»

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Bacteria skrev (Akkurat nå):

Akkurat våkenetter går jo mye bedre når du er oppi åra. Takla det massivt bedre med siste når jeg var 45 enn med første som jeg når jeg var noen og tyve. 
Første gang var jeg fortvila og «livet mitt er over» 

Mens som noen og førti pluss: « Åja du har lyst til å være våken? Da setter vi oss i stua med dempet belysning, mamma ser på CSI og broderer med tåa på vippestolen.

Kommer oss gjennom denne fasen også…!»

Jeg var så heldig at jeg fikk ikke våkenetter med den første :)

Men det var ikke noe "å ja, har du lyst til å være våken, så ser vi på CSI" hos oss, altså. Frøkna skrek 15-18 timer i døgnet det første året. Vi holdt på å gå fra forstanden alle sammen. Selv 15 åringen min løp rundt på natta med henne for å få noen sekunder ro. Hun var 4 år, før hun sov en hel natt, før det, lå hun kun til lading. Tålmodigheten min tålte nok mer og jeg hadde en annen ro, men fysikken var ikke den samme, som når jeg var 20. Men igjen, har sakt det flere ganger, hadde denne kommet først, hadde det nok blitt med denne. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg var så heldig at jeg fikk ikke våkenetter med den første :)

Men det var ikke noe "å ja, har du lyst til å være våken, så ser vi på CSI" hos oss, altså. Frøkna skrek 15-18 timer i døgnet det første året. Vi holdt på å gå fra forstanden alle sammen. Selv 15 åringen min løp rundt på natta med henne for å få noen sekunder ro. Hun var 4 år, før hun sov en hel natt, før det, lå hun kun til lading. Tålmodigheten min tålte nok mer og jeg hadde en annen ro, men fysikken var ikke den samme, som når jeg var 20. Men igjen, har sakt det flere ganger, hadde denne kommet først, hadde det nok blitt med denne. 

Off, det hørtes kjempeslitsomt ut…nei, du har rett, man vet aldri hvilket barn man får…

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er vel på tide å bli besteforeldre når man er over 40, og ikke foreldre igjen.

Anonymkode: 14047...0b2

Eh, nei, skjønner at du kommer fra et sted blottet for høyere utdanning. 

Anonymkode: 048f3...3cb

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er vel på tide å bli besteforeldre når man er over 40, og ikke foreldre igjen.

Anonymkode: 14047...0b2

Skal jeg bli bestemor i starten av 40-åra når jeg fikk barn som 28- og 31-åring? De er nå 10 og 7 år. Håper de ikke blir pappa på ungdomsskolen 🫣

K38 

Anonymkode: ec097...7c5

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjør på. To tette er helt fantastisk🥰

Mamma og pappa fikk to kull sammen. Mine brødre da de var 22 og 24, meg da de var 40, og 42 da min søster ble født. Hun er langt i fra gammel, selv om hun er i 70 årene. Hun henger mer med enn flere av de yngre mødrene.

Anonymkode: 461cb...97a

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg føler meg ikke ferdig med barn, og vi diskuterer å få et siste barn. Jeg blir lett gravid. Siste fikk jeg som 40 åring. Blir jeg gravid nå, vil jeg være 42 når barnet blir født. Da får vi to tette barn, og har en jente som er 6 år. 

Det som hindrer meg er snakk fra andre. Fikk mange reaksjoner sist jeg ble gravid, da var jeg 39. Jeg bor på landet, føler det hadde vært et mindre problem i Oslo eller Bergen? 

Hva sier dere? Si meg fornøyd med to? Eller prøve på en til?

Sats på tre du, så lenge du har helsa til det.

Anonymkode: 562c0...a4e

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle sammen ❤️ Ser det er ulike meninger her, og det forstår jeg. Er en viss risiko med å få barn når en er over 40, og en får mindre tid med dem. Kanskje bør jeg derfor få en til, så er de en flokk på 3 den dagen vi dør? Jeg vet ikke. Jeg har god helse, og i min slekt lever vi til vi er 90-100, men ingen har noen garanti for et langt liv. Jeg tenker som flere sier her, at det er dumt å bry seg om hva andre folk tenker. Det er uansett litt vanskelig, spesielt med all sladderen på jobb. Fikk lyst til å flytte til Oslo, vekk fra bygda. Der hadde vel ingen reagert😅

Skal tenke godt gjennom dette her, gir meg selv noen uker før vi må ta en avgjørelse. Kanskje får vi en til, kanskje ikke. Det viktigste er vel at jeg ikke lar andres fordommer bestemme.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kommer jo helt an på.

Heller en sunn og frisk "gammel" mor enn en ung person med usunn livsstil som snuser/røyker og drikker seg dritings i helgene mens besteforeldre passer ungene.

Jeg vet om mange i 40-årene som er i betydelig bedre form enn endel 20-åringer med usunn livsstil. 

Anonymkode: c7034...41f

Merkelig at du antar at en "gammel" person er sunn og frisk, mens en ung person snuser og røyker. All tilgjengelig statistikk viser det motsatte.

Altså at uførhet øker med økende alder, og at ungdom ikke røyker og snuser like mye som de eldre.

Anonymkode: 546f4...320

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eh, nei, skjønner at du kommer fra et sted blottet for høyere utdanning. 

Hm... ikke meg du siterer men jeg har høyere utdanning, er mor til 5og ble bestemor da jeg var 38. Det ene utelukker ikke det andre. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men det er jo fordi du har vært igjennom det og er ferdig med det. For noen som starter nå og ikke starter om igjen, så blir det noe helt annet. 

Anonymkode: 10173...882

Nå har vi vel ikke info om når TS fikk sitt første barn, kun når hun fikk sitt andre ved 40 år. Så du vet strengt tatt ikke om hun starter nå eller har fått et barn da hun f.eks var i 20 årene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hm... ikke meg du siterer men jeg har høyere utdanning, er mor til 5og ble bestemor da jeg var 38. Det ene utelukker ikke det andre. 

Det gjør som regel det. Ditt anekdotiske eksempel endrer ikke på det faktum at der  det er vanlig å få barn i tenårene/begynnelsen av 20 årene er ikke høyere utdannelse vanlig. 

• Liker 3
Annonse
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er mer bekymret for de i tråden som sier du bør bli bestemor i 40 åene. Da tenker jeg white people fra bygda som fikk barn tidlig i 20årene.

Anonymkode: 34a1e...652

Ja, det er markant forskjell på by og bygd når det gjelder alder på mødre. På bygda er de bestemor med fagbrev og ekteskap nr 2 når de er 40. I byen er de smbarnsmødre med doktorgrad når de er 40. Ulike prioriteringer og muligheter på ulike steder

Anonymkode: f7ccb...c0e

• Liker 9
Skrevet

Har aldri forstått hvorfor folk skal bry seg om andre på den måten folk skal bry seg hvilken alder som er «rett» å få barn i. Ikke alle får det når de er 16-25, som tydelig en del får her. Kanskje noen får det senere. Og det er IKKE NOE GALT MED DET.

Skulle man kun sagt at det bare var lov å få barn mellom 16-25 år bakover i historien – da hadde mange av dere i denne tråden her mest sannsynligvis aldri blitt født. Folk før i tiden fikk barn til de ikke kunne få barn lenger, til oppi 40-50+ årene. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg kjenner meg ferdig med 2 barn i en alder av 31, men så er det meg og ikke fasit for alle andre. Gjør det som føles riktig 😃

Anonymkode: 65a8e...b60

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Du gjør som du vil, jeg kunne overhode ikke tenkt meg å få barn så gammel. Er 43 år selv og har tre store barn. Ble gravid som 38-åring og tok abort, siden jeg overhode ikke kunne tenke meg en runde til. Mulig man tenker annerledes når de andre barna også er små. Jeg kjenner at energien min er lavere nå enn for 20 år siden. Synes også det er litt "slemt" mot barnet å gi det gamle foreldre, det blir i gjennomsnitt kortere tid sammen og sjansen er stor for at man fysisk ikke orker å stille opp på samme måte som yngre foreldre. Dessuten; barn kommenterer og ler av andres gamle foreldre, lik det eller ei. Og jeg personlig hadde vært livredd for å få en unge med down syndrom, sjansen er svært forhøyet og disse barna krever mer av deg enn andre barn,  noe som igjen går ut over de andre barna dine. Et slikt barn vil også kreve mye av deg når det er voksent.

Fordelene er bedre økonomi.

Anonymkode: 69c73...26c

Man tar selvsagt NIPT test for å sjekke etter trisomi i dagens samfunn. Mødre over 35 får saktens testen spandert av det offentlige 

Anonymkode: f7ccb...c0e

• Liker 7
Skrevet

Jeg fikk tredjemann som 42 åring. Jeg tenker avgjørelsen ikke skal falle på hva andre sier og mener. Det er du og din familie som som er viktig. Jeg har aldri fått noen kommentarer på at vi har små barn, altså hva feiler det folk kommer med nedsettende kommentarer om noe de absolutt ikke har noe med? Det er jo mangel på folkeskikk. Når ble det normalt å kommentere på andres menneskers livsvalg?! Det er privat. Nei gjør det som passer dere. 

Anonymkode: 525ca...db9

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...