Gå til innhold

Å gi blod i Norge

Fremhevede innlegg

Skrevet

På min arbeidsplass på et sykehus så oppfordres vi til å gi blod i arbeidstiden. De har egne drop-in timer for ansatte på slutten av arbeidsdagen.

Dessverre kan ikke jeg gi blod selv av medisinske årsaker, men hadde jeg kunnet gjøre det så hadde det vært praktisk lettvindt for meg.

Anonymkode: c8ed4...103

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ingen stor ulykke. Trolig gjelder dette en person eller to. De er nok tomme for en viss type blod og har derfor sendt ur meldinger til enkeltpersoner. De sier jo at de ikke ønsker at folk som ikke har fått meldingen skal melde seg. 

Anonymkode: 48c22...b44

Det pleier å være lite på lager på denne tiden fordi få gir blod i sommerferien.

Anonymkode: 42099...cea

• Hjerte 1
Skrevet

Skulle så gjerne gitt, men med en kronisk sykdom uten kjent årsak får jeg ikke lov, noe som er svært forståelig. Man skal være frisk for å gi  

Anonymkode: 818c2...497

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det pleier å være lite på lager på denne tiden fordi få gir blod i sommerferien.

Hvis man leser på retningslinjene, er det karantene på noen uker både for reise til mange vanlige feriedestinasjoner (f.eks.Hellas), for allergisymptomer, for flåttbitt, for forkjølelse osv. 

Virker logisk at lagrene blir lave da.

Endret av Elle Melle
Skrevet

Jeg skjønner at det for mange er vanskelig logistikk å gi blod. Stiller meg likevel uforstående til at dere har så lyst, men at det er så vanskelig. Få har en så travel hverdag fra de er 18 og kan bli vlidgivere. Det er heller ikke vanskeligere å få gitt blod enn andre ting vi gjør en til fire ganger i året, som tannlegebesøk.

Blodbussene kjører rundt til store arbeidsplasser. Mange blodbanker har lang åpningstid, så mulig å gi utenfor kjernetid.

• Liker 3
Skrevet

Eg står på liste for kveldstapping, og skal då bli kontakta når dei har kveldstapping. Det skjer nesten aldri, for der er så mange på lista. Heldigvis har eg skoleferier, så eg tek kontakt sjøl for å få gi i haustferie/vinterferie/sommarferie.

Skulle gjerne hatt ein buss som kom til kommunen, og har spurt om det på blodbanken. Men dei har ikkje nok ressurser til å få til dette på bygda. Kjedelig, for det er her det blir lang reiseveg for å få gi. Tenk om dei hadde tatt ein dag i kvar kommune. Parkere utanfor rådhuset f.eks mellom kl 11 og 17, så hadde mange av oss fått til å stikke innom.

Neste dag, neste kommune. Ein slik buss må vere veldig godt utstyrt, det er kort holdbarhet på blod. Men ideelt sett burde eit helseforetak ha ein slik buss til å dekke heile sitt område.

• Hjerte 1
Skrevet
Fjaselina skrev (1 time siden):

Eg står på liste for kveldstapping, og skal då bli kontakta når dei har kveldstapping. Det skjer nesten aldri, for der er så mange på lista. Heldigvis har eg skoleferier, så eg tek kontakt sjøl for å få gi i haustferie/vinterferie/sommarferie.

Skulle gjerne hatt ein buss som kom til kommunen, og har spurt om det på blodbanken. Men dei har ikkje nok ressurser til å få til dette på bygda. Kjedelig, for det er her det blir lang reiseveg for å få gi. Tenk om dei hadde tatt ein dag i kvar kommune. Parkere utanfor rådhuset f.eks mellom kl 11 og 17, så hadde mange av oss fått til å stikke innom.

Neste dag, neste kommune. Ein slik buss må vere veldig godt utstyrt, det er kort holdbarhet på blod. Men ideelt sett burde eit helseforetak ha ein slik buss til å dekke heile sitt område.

HEILT enig. 

Det er slike ting lokale parti burde ta tak i.

Anonymkode: 80140...e3b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner at det for mange er vanskelig logistikk å gi blod. Stiller meg likevel uforstående til at dere har så lyst, men at det er så vanskelig. Få har en så travel hverdag fra de er 18 og kan bli vlidgivere. Det er heller ikke vanskeligere å få gitt blod enn andre ting vi gjør en til fire ganger i året, som tannlegebesøk.

Blodbussene kjører rundt til store arbeidsplasser. Mange blodbanker har lang åpningstid, så mulig å gi utenfor kjernetid.

Jeg tar meg ikke fri uten lønn for å gi blod. Det blir også mer jobb på de andre når jeg er borte. SÅ vanskelig bør det faktisk ikke være å gi blod.

Anonymkode: d8829...456

Skrevet

De klarer seg med de som har anledning til å komme i arbeidstiden, når det er krise åpner de på kveld/helg også.

Skrevet

Det er mye som er dustete med blodgivning i Norge. Jeg f.eks kan aldri bli blodgiver fordi jeg har piercing i slimhinnene. Hatt i 20 år så det er ingen infeksjonsfare, dessuten så sjekker de at blodet er rent/friskt før de gir det til noen. Det er/var vel også sånn at folk som er sammen med noen av samme kjønn ikke kan gi blod? Syntes det er tragisk at det er slike regler. Det er nesten så jeg ikke tror på at vi mangler blod.

Anonymkode: 09726...a63

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Denne stadige blodmangelen som man hører snakk om; hvorfor gjøres det ikke noe med dette? De aller færreste av oss som jobber fulltid og har 2-3 barn har jo ikke sjans i havet til å sette av 1-2 timer midt på dagen for å ligge i en deilig stol og gi blod! Hvorfor kan man ikke sette opp blodbusser, som kan rulle inn på boligfelt sånn i kl 20-21-draget, når fritiden til de fleste av oss starter? Jeg hadde gjerne gitt blod!

Screenshot_20230819_100216_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: d8829...456

Ikke så rart at de mangler blod så unødvendig strenge de er på hvem som får gi. Jeg ble nektet å gi pga en operasjon i spedbarnsalder. Helt friskmeldt og ikke smittsom på noen måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...