Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2006 #1 Skrevet 18. januar 2006 Noen her som hatt/har milde alkoholproblem? Jeg har det. Jeg drikker ikke hver dag, men da jeg drikker så er det til det er tomt. Egentlig så har jeg nok lyst å drikke hver dag. Har aldrig begynnt å drikke før utpå på kvelden. Jeg kan "la være", men da blir dagen veldig tung. Tenker mye på det. Vet at jeg må slutte og forandre vanene mine, men det er vanskelig. Mår ikke så bra psykiskt, derav har dette blitt en vane. Prøver og å slanke meg, men alkoholen stopper opp alt. Noen som har vært i lignende situasjon og kan gi meg tips og råd?
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2006 #2 Skrevet 18. januar 2006 Hei! Jeg kan dessverre ikke komme med noen råd til deg, men jeg har tilsvarende problemer selv.... Ikke det at dagen blir tung om jeg lar være å drikke rødvin på kvelden, men jeg kjenner at jeg har lyst på! Jeg vet at jeg har et problem her, og jeg vil gjerne gjøre noe med det, men hva gjør jeg? Følger med i tråden, og håper noen kommer med gode råd!
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #3 Skrevet 19. januar 2006 jeg får ofte lyst på noen øl på fredagene eller lørdagene... og dette gjør nok at jeg også har alkoholproblemer....
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #4 Skrevet 19. januar 2006 Hvis du er bekymret så forsøk å kutte ut alkohol noen uker. Drikker du hver dag, vil du tåle mer og mer og føle at du har behov for mer... Skriv opp det du drikker og forsøk å ikke overskride 14 enheter i uka. Du kan også ta kontakt med AA. Det er ikke kun "fylliken i gata" som går der, men helt vanlige mennesker som man aldri skulle tro hadde et alkoholproblem. Det er fint du er bevisst på at du har et problem eller et begynnende problem. Kjøp boka til Fanny Duckert: Alkohol og livstil. Hun mener det er mer effektivt i mange tilfeller å kontrollere sin egen drikking enn totalavhold. Ved totalavhold sprekker de fleste og lærer seg aldri å begrense drikkingen. Sørg for å få i deg b-vitaminer. Alkohol tapper kroppen for vitaminer og mineraler og når du har alkohol i kroppen klarer ikke kroppen innta næringen i samme grad. Begynnende sosialangst kan være nerver pga for høyt alkohobruk.
Leo Skrevet 19. januar 2006 #5 Skrevet 19. januar 2006 (endret) Jeg har ikke vært der selv, men desverre har jeg relativt god kjennskap til alkoholproblemer. For det første synes jeg det er utrolig flott at du allerede på dette stadiet innrømmer for deg selv at dette er et problem! Det beste er selvfølgelig om du klarer å slutte helt, men det vet jeg kan være utrolig vanskelig! Et par uker bør du i hvert fall forsøke å få til siden dette vil gi deg en god indikasjon på hvor stort problemet egentlig er. Har du store problemer med det, oppfordrer jeg deg til å søke hjelp med en gang! Klarer du deg uten alkohol i 14 dager, vil du sannsynligvis merke at både den fysiske og psykiske formen blir bedre. For det første bør du begrense tilgangen, d.v.s. du bør unngå å ha alkohol hjemme. Da må du planlegge drikkingen på forhånd og det er lettere å unngå å falle for fristelsen. For det andre bør du holde deg unna sprit og spritbaserte likører etc. Det er sannsynligvis det lette, avslappende rusen du egentlig er "ute etter" og den kan man faktisk få etter 2 - 3 lettøl eller ett glass vin hvis man tar seg tid til å "kjenne på" rusen. Det siste er viktig, så det er et poeng at du kjøper drikkevarer i så små enheter som mulig når du først "må"; Små bokser med øl og små flasker med vin. Hver gang du må åpne en ny enhet, må du tenke deg om og du får flere "muligheter" til å stoppe enn om du f.eks. har åpnet en hel flaske vin (Eller enda verre; En hel kartong). Samtidig må du selvfølgelig begrense antallet enheter du kjøper og kjøp helst noe du egentlig ikke liker så godt! For det andre bør du gjøre som gjesten over her sier (H*n har for øvrig kommet med mange gode råd!) og skrive ned hvor mye du faktisk drikker. Akkurat som med andre ting, er det lettere å ha kontroll når man vet hva og hvor mye det faktisk dreier seg om. I din situasjon kan jeg også på det sterkeste anbefale trening og det i store doser! Det jeg har opplevd selv er at når kroppen er i svært god fysisk form, så behandler den alkohol som den giften det er og man både tåler mindre og føler seg langt mer redusert dagen etter enn om man er i dårlig fysisk form. For deg kommer dette som en bonus i tillegg til alle de andre positive effektene trening har på kropp og sjel. Jeg må selvfølgelig få poengtere at mine forslag ikke er basert på noen form for profesjonell fagkunnskap og derfor må tas for det det er, nemlig velmente råd fra en lekperson. Jeg kjenner imidlertid til flere som har fulgt dem og kommet seg tilbake på riktig spor uten beinhard kamp og mye unødvendig skyldfølelse. Skulle du føle for det og er registrert/registrerer deg, må du gjerne sende meg en PM! Håper det går bra og at du slipper å havne i det helvetet alkoholismen er! fra Leo Endret 19. januar 2006 av Leo
Gjest Ananas Skrevet 19. januar 2006 #6 Skrevet 19. januar 2006 Jeg har hatt et usunt forhold forhold til alkohol og pleid å drikke øl alene hjemme. I høst lærte jeg meg acem-meditasjon (http://acem.no/) og har meditert jevnlig siden. Det gir jeg mye av æren for at jeg nå nesten ikke tiltrekkes av det å drikke alkohol. Jeg har rett og slett ikke lyst til å være berusa lenger. Før hadde jeg lyst til det svært ofte. Det neste jeg vil prøve å gjøre er å slutte å drikke også i sosiale sammenhenger. Jeg er lei av å være avhengig av å dope meg ned for å kunne omgås andre i festlige lag.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 21. januar 2006 #7 Skrevet 21. januar 2006 Tusen takk for mange gode svar! Fikk først ikke noen svar, så sjekket ikke før nå. Jeg er registrert bruker og takker for invitasjon till å sende pm av Leo, men er nok ikke klar for det... Skal prøve med 14 dager uten alkohol. Vet at det er det rette- kropp og sjel fungerer ikke som det skal. Det er pga en depressjon som jeg utviklet dette trur jeg, sitter mye alleine. Men samtidig så gjør ikke alkoholen situasjonen bedre unntatt der og da, og dagen derpå er ekstra vanskelig og gir ekstra mye angst. Dette blir drittungt, gruer meg allerede. Håper noen kan følge meg her i 14 dager uten at jeg må opprette dagbok. Det hjelper veldig å ha noen å "melde fra" til.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 21. januar 2006 #8 Skrevet 21. januar 2006 Ps!Har tenkt å starte fra søndag.Ds
Gjest LoisLane Skrevet 21. januar 2006 #9 Skrevet 21. januar 2006 Skal følge med deg. Tøft gjort at du tar tak i dette. Lykke til!
Brunhilde Skrevet 21. januar 2006 #10 Skrevet 21. januar 2006 Jeg vil også gjerne følge med og støtte deg hvis det hjelper! Husk at det er i motbakke det går oppover og at du klarer dette! Stå på!
Leo Skrevet 21. januar 2006 #11 Skrevet 21. januar 2006 Dette blir drittungt, gruer meg allerede. Håper noen kan følge meg her i 14 dager uten at jeg må opprette dagbok. Det hjelper veldig å ha noen å "melde fra" til. ← Skal selvfølgelig følge deg her så godt det lar seg gjøre! Husk at hver dag du greier uten alkohol er en seier! Selv om du ikke greier 14 dager, så er hver dag en liten seier og alt er bedre enn ingenting! Lykke til! fra Leo
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 23. januar 2006 #12 Skrevet 23. januar 2006 Hei! Ja, nå er jeg inne på dag to! Går veldig bra foreløbig, får bare håpe det holder i seg. Onsdager og helgene er det verste, er veldig redd for å sprikke i helgen.. Men men, en dag om gangen!
Gjest Elfrida Skrevet 23. januar 2006 #13 Skrevet 23. januar 2006 Gratulerer med to 'hvite' dager! En dag om gangen er en lur holdning! Og hvis du skulle være så uheldig å sprekke litt, ikke la det stoppe deg, men begynn igjen på ny frisk dagen etter.
Leo Skrevet 23. januar 2006 #14 Skrevet 23. januar 2006 Flott! Da er du godt i gang! Skulle suget melde seg, skader det helt sikkert ikke med en rask spasertur eller noe annet som fanger oppmerksomheten din. Det kan være hobbyprosjekter, bøker, filmer osv. osv. Det viktigste er at det er noe du er opptatt av. Hva med å allerede nå planlegge noe du kan gjøre i helgen som ikke innebærer bruk av alkohol? fra Leo
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 23. januar 2006 #15 Skrevet 23. januar 2006 Tusen takk! Det er veldig fint å skrive hit alltså! Lurt Leo- det med å planlegge noe for helgen, det ska jeg jaggu gjøre nå! Jeg gleder meg til jeg kan føle meg helt som meg selv igen og vite at mine følelser er mine. Hvis jeg er tex lei meg ellere har angst osv så vet jeg aldrig om jeg egentlig føler dette eller om det bare er fyllesyken/alkoholen som snakker..Litt dårlig beskrevet kanskje men...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå