AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #21 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (På 19.8.2023 den 15.32): Hvilke medisiner gikk du på? Jeg opplevde dette etter å ha gått ca. ett år på Effexor/Venlafaxine. Dette var i 2015. Den dårlige hukommelsen aldri gått over her, så jeg lurer selv. Klarer ikke å kjøre bil lenger, fordi jeg har glemt mange av trafikkreglene. K34 Anonymkode: bf32d...c42 Shit. Det høres ikke bra ut. Går det bedre nå, eller har det aldri kommet seg igjen? Altså, var det verre før, men blitt litt bedre? Ble litt bekymret på egne vegner også. Går på Venlafaksin nå, men har bare vært på det i ca 3 mnd. Synes jeg har fått dårligere hukommelse, men over lengre tid enn bare de siste tre mnd. Glemmer av og til helt enkle ord. Flaut når jeg holder på å prate og så plutselig er ett av ordene borte, og jeg sitter der som en idiot og ikke kommer på det 😊 Anonymkode: 0ae7a...a4f
Gregarious Skrevet 20. august 2023 #22 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har ikke gitt medisiniske råd. Mangel på d vitamin er i grunn en direkte årsak til depresjon og kognitiv svikt. Jobber du i helsevesenet/pharma siden du er så motstridig? Vet du hva noe av det første som utredes i en ME-utredning er? D vitamin. Et av de viktigste symptomene hos ME pasienter, er sterk kognitiv svikt. https://www.webmd.com/vitamins-and-supplements/what-to-know-about-vitamin-d-and-mental-health Anonymkode: 48a9b...8f9 Nei, men du fremsetter det som fakta. Det foreligger ikke grunnlag for å hevde at d-vitamin mangel er direkte årsak til depresjon. Det er funnet sammenheng mellom lav verdi av d-vitaminer og depresjon, men det er ikke det samme som årsak-sammenheng. Noen små studier viste at vitamin supplement virket mot depresjon, men når dette ble forsøkt i vesentlig større studier så fant en ingen forskjell. Ved myalgisk encefalomyelitt så blir det foretatt en lang rekke prøver, der D-vitaminer bare er en av disse. Jeg ser ikke relevansen iforhold til redusert opptak av d-vitaminer og antidepressiva. 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #23 Skrevet 20. august 2023 1 hour ago, Gregarious said: Nei, men du fremsetter det som fakta. Det foreligger ikke grunnlag for å hevde at d-vitamin mangel er direkte årsak til depresjon. Det er funnet sammenheng mellom lav verdi av d-vitaminer og depresjon, men det er ikke det samme som årsak-sammenheng. Noen små studier viste at vitamin supplement virket mot depresjon, men når dette ble forsøkt i vesentlig større studier så fant en ingen forskjell. Ved myalgisk encefalomyelitt så blir det foretatt en lang rekke prøver, der D-vitaminer bare er en av disse. Jeg ser ikke relevansen iforhold til redusert opptak av d-vitaminer og antidepressiva. At mangel på d vitamin fører til kognitiv svikt og depresjon er jo fakta. Relevansen er at mangel på d vitamin kan gi svært svekket helse med både utmattelse og kognitiv svikt, derfor er det noe av det første som utelukkes. For lave verdier av d vitamin er satt i sammenheng med en rekke helseutfordringer, men man så klart utvide horisonten fra Norges begrensede kunnskap for å se dette. Nå er det såklart omfanget av mangelen av vesentlig betydning. Det stor forskjell på 20 nmol (alvorlig mangel), og 55 nmol (lett mangel). Anonymkode: 48a9b...8f9
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #24 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (På 19.8.2023 den 15.32): Hvilke medisiner gikk du på? Jeg opplevde dette etter å ha gått ca. ett år på Effexor/Venlafaxine. Dette var i 2015. Den dårlige hukommelsen aldri gått over her, så jeg lurer selv. Klarer ikke å kjøre bil lenger, fordi jeg har glemt mange av trafikkreglene. K34 Anonymkode: bf32d...c42 Jeg tok cipralex. Hukommelsen har blitt bedre på de områdene jeg aktivt må bruke på jobb. Jeg kan fint kjøre bil osv, ferdigheter sitter. AnonymBruker skrev (På 19.8.2023 den 15.48): Dette er dessverre en kjent bivirkning. Det er verdt å merke seg at antidepressiva kan forstyrre absorpsjon og nyttegjøring av d vitamin. Mulig dette også kan gjelde for andre vitaminer. Lave verdier av d vitamin kan gi sterk kognitiv svikt. Lave nivåer av d vitamin kan i seg selv forårsake depresjon. Hvis det var meg så ville jeg tatt en helsjekk på alt av vitaminer, og sørge for at d vitamin ligger på minst 75 nmol. I tillegg ville jeg vurdert tilskudd av magnesium og k2, for å sikre at kroppen har nok av det. Viktig for kroppens evne til å bruke både kalsium og d vitamin. B-12 fra rent rødt kjøtt og fet fisk, også viktig. Fokus på kosthold og fisk, både for omega 3 fettsyrer (laks, ørret, makrell, etc), og jod (torsk, kveite). Jod er også veldig viktig for kognitiv helse. Kanskje tilskudd av jod (ikke for høye doser) i en periode også. Unngå for mye ultraprosessert mat. Anonymkode: 1958c...7a1 Jeg sluttet på de i 21, men Jeg har nylig tatt blodprøver og alt var fint nerså folsyre og jern, noe jeg aldri har hatt før. Det kan dog komme av tarmproblemene mine. Så tar tilskudd. AnonymBruker skrev (På 19.8.2023 den 17.22): Det er mulig at det er kjent nå, men da jeg fikk utskrevet dette i 2015 sto det ingenting om det i pakningsvedlegget. Nå de senere år har heller ingen av legene jeg har snakket med hørt om ødelagt hukommelse som en bivirkning av anti-depressiva. Hadde jeg visst dette, så hadde jeg revurdert å ta de, tross at jeg var alvorlig deprimert. Synd at vi ikke får vite mer før det er forsent. Anonymkode: bf32d...c42 Fant ikke noe om dette på cipralex ditt vedlegg, så jeg meldte det inn. Men uansett hadde jeg vært under torva om jeg ikke tok dem såe:p AnonymBruker skrev (4 timer siden): Shit. Det høres ikke bra ut. Går det bedre nå, eller har det aldri kommet seg igjen? Altså, var det verre før, men blitt litt bedre? Ble litt bekymret på egne vegner også. Går på Venlafaksin nå, men har bare vært på det i ca 3 mnd. Synes jeg har fått dårligere hukommelse, men over lengre tid enn bare de siste tre mnd. Glemmer av og til helt enkle ord. Flaut når jeg holder på å prate og så plutselig er ett av ordene borte, og jeg sitter der som en idiot og ikke kommer på det 😊 Anonymkode: 0ae7a...a4f Det har blitt bedre. Det ble først bedre da jeg reduserte dosen, og mer da jeg sluttet helt, men jeg er ikke som før nei. Og ting jeg gjør ofte av hukommelse oppgaver har sakte blitt bedre:) Er noen overrasket jeg glemte denne tråden? 😂 Jeg har også skumlest litt da jeg er på ferie. Tusen takk for så mange innspill! Og litt godt å vite jeg ikke er alene om det. Skal prøve å utvide tilskuddene jeg tar og ser om det hjelper. Multivitamin og omega i tillegg kanskje. Anonymkode: 6ac6f...fe3 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #25 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skal prøve å utvide tilskuddene jeg tar og ser om det hjelper. Multivitamin og omega i tillegg kanskje. Anonymkode: 6ac6f...fe3 Omega 3 er veldig bra for hukommelsen, men husk å spise fet fisk i tillegg til tilskudd. Spis 2 ganger i uka, minst. Jod er også viktig, så en kombiniasjon av hvit fisk og egg regelmessig, og evnt litt tilskudd de dagene du ikke spiser, kan også være nyttig. Fra fet fisk får du også b-12 som er veldig viktig for kognitiv helse. Spiser du lite rødt kjøtt siden du har lave verdier av jern, eller er det snakk om dårlig absorpsjon? Anonymkode: 1958c...7a1
Gregarious Skrevet 20. august 2023 #26 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): At mangel på d vitamin fører til kognitiv svikt og depresjon er jo fakta. Relevansen er at mangel på d vitamin kan gi svært svekket helse med både utmattelse og kognitiv svikt, derfor er det noe av det første som utelukkes. For lave verdier av d vitamin er satt i sammenheng med en rekke helseutfordringer, men man så klart utvide horisonten fra Norges begrensede kunnskap for å se dette. Nå er det såklart omfanget av mangelen av vesentlig betydning. Det stor forskjell på 20 nmol (alvorlig mangel), og 55 nmol (lett mangel). Anonymkode: 48a9b...8f9 For det første så blir det meningsløst å diskutere kognitiv svikt ved D-vitamin mangel siden vi trenger det for å overleve, så slikt sett kan lavt nok nivå av D-vitamin selvsagt føre til kognitiv svikt på lik linje med alle andre funksjoner. Det jeg argumenterte mot var depresjon, du kan si så mye du ønsker at det er fakta, men så lenge forskning ikke viser dette så tar du feil. D-vitaminer er området med ekstremt med myter og pseudoscience, som stammer ut i fra at en kan sette flere lidelser i sammenheng med lavt vitamin nivå. Dette tar mange som et bevis på at det er årsaken, selv om det overhodet ikke er det. Eksempelvis kan en tenke på lavt D-vitamin mangel som uønsket vekttap, det ses i sammenheng med mange lidelser, men er ikke grunnen, altså ett symptom. 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #27 Skrevet 21. august 2023 Gregarious skrev (11 timer siden): For det første så blir det meningsløst å diskutere kognitiv svikt ved D-vitamin mangel siden vi trenger det for å overleve, så slikt sett kan lavt nok nivå av D-vitamin selvsagt føre til kognitiv svikt på lik linje med alle andre funksjoner. Det jeg argumenterte mot var depresjon, du kan si så mye du ønsker at det er fakta, men så lenge forskning ikke viser dette så tar du feil. D-vitaminer er området med ekstremt med myter og pseudoscience, som stammer ut i fra at en kan sette flere lidelser i sammenheng med lavt vitamin nivå. Dette tar mange som et bevis på at det er årsaken, selv om det overhodet ikke er det. Eksempelvis kan en tenke på lavt D-vitamin mangel som uønsket vekttap, det ses i sammenheng med mange lidelser, men er ikke grunnen, altså ett symptom. Det finnes nok av internasjonal forskning og artikler om dette, både for d vitaminets rolle for generell mental og fysisk helse. Hvor vesentlig mangelen er, hvor høyde doser man tar, og hvor høyt opp man får nivået etter behandling, er åpenbart relevant. Har man nivåer på 28 nmol og tar 20 mcg i 2 mnd, så nei, selvsagt vil ikke dette gi lettelse i verken depresjon eller kognitiv svikt. Jeg fikk ingen lettelser av å drikke tran for å si det sånn (kun 10 mcg). Tar man dog minst 100 mcg daglig og får opp nivået til 80-100 nmol, så er det noe helt annet. Har man i tillegg for lite magnesium i kroppen så vil dog ikke kroppen klare å bruke d vitamin godt, så ofte er det lønnsomt med tilskudd av dette i tillegg. Har man veldig lave verdier så skal man også ta tilskudd av kalsium etter d vitamin har normalisert seg. Opptak av kalsium blir svekket ved lavt d vitamin. Lite kalsium påvirker også mental helse. Jeg har til gode å møte en eneste fastlege som opplyser om dette. Tviler på at denne forskningen tar for seg helheten av dette. Anonymkode: 1958c...7a1 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #28 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (På 21.8.2023 den 10.36): Det finnes nok av internasjonal forskning og artikler om dette, både for d vitaminets rolle for generell mental og fysisk helse. Hvor vesentlig mangelen er, hvor høyde doser man tar, og hvor høyt opp man får nivået etter behandling, er åpenbart relevant. Har man nivåer på 28 nmol og tar 20 mcg i 2 mnd, så nei, selvsagt vil ikke dette gi lettelse i verken depresjon eller kognitiv svikt. Jeg fikk ingen lettelser av å drikke tran for å si det sånn (kun 10 mcg). Tar man dog minst 100 mcg daglig og får opp nivået til 80-100 nmol, så er det noe helt annet. Har man i tillegg for lite magnesium i kroppen så vil dog ikke kroppen klare å bruke d vitamin godt, så ofte er det lønnsomt med tilskudd av dette i tillegg. Har man veldig lave verdier så skal man også ta tilskudd av kalsium etter d vitamin har normalisert seg. Opptak av kalsium blir svekket ved lavt d vitamin. Lite kalsium påvirker også mental helse. Jeg har til gode å møte en eneste fastlege som opplyser om dette. Tviler på at denne forskningen tar for seg helheten av dette. Anonymkode: 1958c...7a1 Noe av det første psykologen ba meg om å gjøre var å sjekke D-vitaminnivået mitt. Legen tenkte ikke på det en gang. Men denne kunnskapen er forhåpentligvis utbredt blant behandlere. Anonymkode: 64a4e...a05
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #29 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (På 20.8.2023 den 17.23): Shit. Det høres ikke bra ut. Går det bedre nå, eller har det aldri kommet seg igjen? Altså, var det verre før, men blitt litt bedre? Ble litt bekymret på egne vegner også. Går på Venlafaksin nå, men har bare vært på det i ca 3 mnd. Synes jeg har fått dårligere hukommelse, men over lengre tid enn bare de siste tre mnd. Glemmer av og til helt enkle ord. Flaut når jeg holder på å prate og så plutselig er ett av ordene borte, og jeg sitter der som en idiot og ikke kommer på det 😊 Anonymkode: 0ae7a...a4f Dersom du skal slutte på Venlafaksin, så vil jeg råde deg til å trappe ned veldig rolig. På drugs.com har flere tusen skrevet råd om nedtrapping og erfaringer med. bivirkninger som hukommelse o.l. Anonymkode: bf32d...c42
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #30 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (På 20.8.2023 den 17.23): Shit. Det høres ikke bra ut. Går det bedre nå, eller har det aldri kommet seg igjen? Altså, var det verre før, men blitt litt bedre? Ble litt bekymret på egne vegner også. Går på Venlafaksin nå, men har bare vært på det i ca 3 mnd. Synes jeg har fått dårligere hukommelse, men over lengre tid enn bare de siste tre mnd. Glemmer av og til helt enkle ord. Flaut når jeg holder på å prate og så plutselig er ett av ordene borte, og jeg sitter der som en idiot og ikke kommer på det 😊 Anonymkode: 0ae7a...a4f Glemte (lol) helt å svare på hvordan det går nå. Det var verre da jeg gikk på den, kunne glemme mitt eget telefonnummer. Og jeg hadde ingen fortid med dårlig hukommelse, heller tvert i mot. Kan dessverre ikke si at det har blitt ekstremt mye bedre. Hadde jeg bodd i USA hadde jeg nok blitt med på class action lawsuit mot produsenten pga. manglende informasjon om potensielle bivirkninger, men her i Norge må vi bare finne oss i det og forsøke å leve med det, dessverre. Håper at du er heldigere enn meg ♥️ Anonymkode: bf32d...c42
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå