AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #1 Skrevet 19. august 2023 Jeg tok antidepressiva for noen år tilbake, avsluttet sommeren 21. Plagene mine er 10% av hva de har vært, og har ikke selvskadet eller vært suicidal siden:) Dessverre har jeg fått så dårlig hukommelse. Det startet når jeg tok pillene, men det forsvant aldri. Det har blitt pittelitt bedre, jeg klarer å holde ting i korttidshukommelsen, nettopp fordi jeg gjør dette en del på jobb. Type huske en rekke med tall som et tlf nr et kort øyeblikk. Over lengre tid er det umulig. Å spontant komme på ting skjer heller ikke, som å kjøpe X på butikken. Men selv om jeg setter på en påminnelse på tlf rett før jeg drar fra jobb, glemmes det mens jeg sitter på bussen. Glemmer også å sjekke huskelisten😅 Glemmer paraply på bussen, glemmer å følge opp ting på jobb, jeg glemmer tilogmed rutiner som å pusse tennene. Jeg klarer å fungere greit takket være denne påminnelse appen jeg har, skriver mye lister osv., Er i full jobb. Finnes det noen behandling for dette? Jeg er 36. Alt jeg finner har liksom med demens å gjøre. Anonymkode: 6ac6f...fe3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #2 Skrevet 19. august 2023 Hvilke medisiner gikk du på? Jeg opplevde dette etter å ha gått ca. ett år på Effexor/Venlafaxine. Dette var i 2015. Den dårlige hukommelsen aldri gått over her, så jeg lurer selv. Klarer ikke å kjøre bil lenger, fordi jeg har glemt mange av trafikkreglene. K34 Anonymkode: bf32d...c42
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #3 Skrevet 19. august 2023 Dette er dessverre en kjent bivirkning. Det er verdt å merke seg at antidepressiva kan forstyrre absorpsjon og nyttegjøring av d vitamin. Mulig dette også kan gjelde for andre vitaminer. Lave verdier av d vitamin kan gi sterk kognitiv svikt. Lave nivåer av d vitamin kan i seg selv forårsake depresjon. Hvis det var meg så ville jeg tatt en helsjekk på alt av vitaminer, og sørge for at d vitamin ligger på minst 75 nmol. I tillegg ville jeg vurdert tilskudd av magnesium og k2, for å sikre at kroppen har nok av det. Viktig for kroppens evne til å bruke både kalsium og d vitamin. B-12 fra rent rødt kjøtt og fet fisk, også viktig. Fokus på kosthold og fisk, både for omega 3 fettsyrer (laks, ørret, makrell, etc), og jod (torsk, kveite). Jod er også veldig viktig for kognitiv helse. Kanskje tilskudd av jod (ikke for høye doser) i en periode også. Unngå for mye ultraprosessert mat. Anonymkode: 1958c...7a1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #4 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er dessverre en kjent bivirkning. Anonymkode: 1958c...7a1 Det er mulig at det er kjent nå, men da jeg fikk utskrevet dette i 2015 sto det ingenting om det i pakningsvedlegget. Nå de senere år har heller ingen av legene jeg har snakket med hørt om ødelagt hukommelse som en bivirkning av anti-depressiva. Hadde jeg visst dette, så hadde jeg revurdert å ta de, tross at jeg var alvorlig deprimert. Synd at vi ikke får vite mer før det er forsent. Anonymkode: bf32d...c42
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #5 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er mulig at det er kjent nå, men da jeg fikk utskrevet dette i 2015 sto det ingenting om det i pakningsvedlegget. Nå de senere år har heller ingen av legene jeg har snakket med hørt om ødelagt hukommelse som en bivirkning av anti-depressiva. Hadde jeg visst dette, så hadde jeg revurdert å ta de, tross at jeg var alvorlig deprimert. Synd at vi ikke får vite mer før det er forsent. Anonymkode: bf32d...c42 Leger burde ihvertfall vite det nå. Enkelt googlesøk "antidepressants + memory loss". Søker man bare i Norge så er informasjon begrenset. Alle som har opplevd dette bør ta blodprøver/tilskudd osv som jeg skrev i kommentar. Det er ihvertfall et sted å starte. Anonymkode: 1958c...7a1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #6 Skrevet 19. august 2023 Har du tatt blodprøver for å sjekke om du har noen mangler? Du kan lese om øving av bedre hukommelse, det finnes. Anonymkode: cd83a...c50
Gregarious Skrevet 19. august 2023 #7 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg tok antidepressiva for noen år tilbake, avsluttet sommeren 21. Plagene mine er 10% av hva de har vært, og har ikke selvskadet eller vært suicidal siden:) Dessverre har jeg fått så dårlig hukommelse. Det startet når jeg tok pillene, men det forsvant aldri. Det har blitt pittelitt bedre, jeg klarer å holde ting i korttidshukommelsen, nettopp fordi jeg gjør dette en del på jobb. Type huske en rekke med tall som et tlf nr et kort øyeblikk. Over lengre tid er det umulig. Å spontant komme på ting skjer heller ikke, som å kjøpe X på butikken. Men selv om jeg setter på en påminnelse på tlf rett før jeg drar fra jobb, glemmes det mens jeg sitter på bussen. Glemmer også å sjekke huskelisten😅 Glemmer paraply på bussen, glemmer å følge opp ting på jobb, jeg glemmer tilogmed rutiner som å pusse tennene. Jeg klarer å fungere greit takket være denne påminnelse appen jeg har, skriver mye lister osv., Er i full jobb. Finnes det noen behandling for dette? Jeg er 36. Alt jeg finner har liksom med demens å gjøre. Anonymkode: 6ac6f...fe3 Dette er ikke en kjent bivirkning, det er ikke vist at medikamentet forårsaker svekket hukommelse. En må også huske på at depresjon i seg selv kan manifestere seg som blant annet hukommelse svikt. Enkelt studier har vist noe påvirkning på kortsikt, men dette har igjen blitt tilbakevist i andre studier. At den teoretisk påvirkning skal forsette etter seponering virker svært usannsynlig. Dine utfordringer kan komme av enda psykiske plager? eller at du overestimerer plagene. Eventuelt at de har en annen underliggende årsak. 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #8 Skrevet 19. august 2023 Gregarious skrev (53 minutter siden): Dette er ikke en kjent bivirkning, det er ikke vist at medikamentet forårsaker svekket hukommelse. En må også huske på at depresjon i seg selv kan manifestere seg som blant annet hukommelse svikt. Enkelt studier har vist noe påvirkning på kortsikt, men dette har igjen blitt tilbakevist i andre studier. At den teoretisk påvirkning skal forsette etter seponering virker svært usannsynlig. Dine utfordringer kan komme av enda psykiske plager? eller at du overestimerer plagene. Eventuelt at de har en annen underliggende årsak. Tricyclic antidepressants are believed to cause memory problemsbecause they block the action of norepinephrine and serotonin, which are two of the key chemical messengers in the brain responsible for modulating cognition and memory. antidepressants may interfere with biological processes that affect uptake or metabolism of Vitamin D resulting in low levels of the vitamin D Low vitamin D levels have been identified as risk factors for many health issues, including brain-related concerns such as memory decline, dementia and Alzheimer's Anonymkode: 1958c...7a1 2
Gregarious Skrevet 19. august 2023 #9 Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Tricyclic antidepressants are believed to cause memory problemsbecause they block the action of norepinephrine and serotonin, which are two of the key chemical messengers in the brain responsible for modulating cognition and memory. antidepressants may interfere with biological processes that affect uptake or metabolism of Vitamin D resulting in low levels of the vitamin D Low vitamin D levels have been identified as risk factors for many health issues, including brain-related concerns such as memory decline, dementia and Alzheimer's Anonymkode: 1958c...7a1 Tricyclic antidepressive er en gammel type og ikke relevant, i dag brukes SSRI. 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #10 Skrevet 19. august 2023 Gregarious skrev (14 minutter siden): Tricyclic antidepressive er en gammel type og ikke relevant, i dag brukes SSRI. Det brukes da mange flere typer enn SSRI, selv om akkurat tricycliske er litt utdatert. Anonymkode: 2ccdd...7b5 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #11 Skrevet 19. august 2023 Gregarious skrev (17 minutter siden): Tricyclic antidepressive er en gammel type og ikke relevant, i dag brukes SSRI. What kinds of antidepressants cause memory loss? There are five main categories of antidepressants, each of which acts on the brain in a slightly different way. The five main classes of antidepressant medications include: Selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs) Serotonin-norepinephrine reuptake inhibitors (SNRIs) Tricyclic antidepressants MAOIs Atypical antidepressants Of these categories, studies have found that tricyclic antidepressants and SSRIs can cause memory loss. Use of antidepressant medications is also associated with a significantly increased risk of dementia. Anonymkode: 1958c...7a1 3
Gregarious Skrevet 20. august 2023 #12 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det brukes da mange flere typer enn SSRI, selv om akkurat tricycliske er litt utdatert. Anonymkode: 2ccdd...7b5 Ja det gjør det, men SSRI er den desidert mest brukte og den foretrukne i de fleste sammenhenger.
Gregarious Skrevet 20. august 2023 #13 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): What kinds of antidepressants cause memory loss? There are five main categories of antidepressants, each of which acts on the brain in a slightly different way. The five main classes of antidepressant medications include: Selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs) Serotonin-norepinephrine reuptake inhibitors (SNRIs) Tricyclic antidepressants MAOIs Atypical antidepressants Of these categories, studies have found that tricyclic antidepressants and SSRIs can cause memory loss. Use of antidepressant medications is also associated with a significantly increased risk of dementia. Anonymkode: 1958c...7a1 For det første så legg ved linken når du henviser til informasjon. For det andre så kan ikke bruke en random webside som faktakilde. Som jeg skrev tidligere, det finnes noe veldig få studier som viser begrenset påvirkning på hukommelse kort tid etter oppstart, men flere andre studier viser ingen eller forbedret hukommelse. Altså det finnes absolutt ingen konsensus om det som hevdes. 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #14 Skrevet 20. august 2023 Gregarious skrev (5 timer siden): For det første så legg ved linken når du henviser til informasjon. For det andre så kan ikke bruke en random webside som faktakilde. Som jeg skrev tidligere, det finnes noe veldig få studier som viser begrenset påvirkning på hukommelse kort tid etter oppstart, men flere andre studier viser ingen eller forbedret hukommelse. Altså det finnes absolutt ingen konsensus om det som hevdes. Det bunner i at det mange opplever sterk kognitiv svikt som direkte følge av antidepressiva, og det flere studier viser at det faktisk har en direkte sammenheng. I tillegg kan antidepressiva forstyrre opptak av flere vitaminer/minerale, inkludert D vitamin som er svært viktig for kognitiv funksjon. https://bodybio.com/blogs/blog/drug-induced-nutrient-depletion# (nei, lave verdier av d vitamin påvirker ikke kun ben og skjelett, langt derifra) Anonymkode: 1958c...7a1 3
Gregarious Skrevet 20. august 2023 #15 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det bunner i at det mange opplever sterk kognitiv svikt som direkte følge av antidepressiva, og det flere studier viser at det faktisk har en direkte sammenheng. I tillegg kan antidepressiva forstyrre opptak av flere vitaminer/minerale, inkludert D vitamin som er svært viktig for kognitiv funksjon. https://bodybio.com/blogs/blog/drug-induced-nutrient-depletion# (nei, lave verdier av d vitamin påvirker ikke kun ben og skjelett, langt derifra) Anonymkode: 1958c...7a1 Når lidelsen som behandles ofte kan gi endret kognitive evner så er det ikke rart at pasienter kan oppleve det som om det er antidepressiva som er årsaken. En må faktisk forholde seg til forskning og da gjelder ikke enkelt studier, men meta-studier eller den generelle konsensus. Det er heller ingen sterke holdepunkter på at antidepressiva reduserer opptak av D-vitaminer. En har vist reduserte mengder i behandlede pasienter, men videre utredning har vist signifikant endret atferd som settes i sammenheng med mindre opptak av vitaminer, eksempelvis mindre tid i solen. 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #16 Skrevet 20. august 2023 Langvarige og gjentakende alvorlige depresjoner gir kognitiv svikt og ikke medisinene i seg selv. Det er to tiltak du kan gjøre selv TS: 1) Joggeturer viser seg å få hjernen til å skape nye forbindelser mellom synapsene, siden hjernen er plastisk. Gå og jogg en god del siden det vil forbedre dine kognitive evner. 2) Et større internasjonalt studium UiS har vært en del av viser at det å lese papirbøker øker konsentrasjon, hukommelse og leseutholdenhet og dermed de kognitive ferdighetene. Det er destruktivt å scrolle på en skjerm siden det får konsentrasjon og hukommelse til å fungere dårligere. Lykke til Anonymkode: df454...56f 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #17 Skrevet 20. august 2023 4 minutter siden, Gregarious said: Når lidelsen som behandles ofte kan gi endret kognitive evner så er det ikke rart at pasienter kan oppleve det som om det er antidepressiva som er årsaken. En må faktisk forholde seg til forskning og da gjelder ikke enkelt studier, men meta-studier eller den generelle konsensus. Det er heller ingen sterke holdepunkter på at antidepressiva reduserer opptak av D-vitaminer. En har vist reduserte mengder i behandlede pasienter, men videre utredning har vist signifikant endret atferd som settes i sammenheng med mindre opptak av vitaminer, eksempelvis mindre tid i solen. Hvis man ikke har hatt kognitiv svikt av betydning inntil man begynte på antidepressiva, så er det jo en årsak. Jeg for min del skulle settes på antidepressiva, men høye doser med d vitamin gjorde at jeg ikke lenger led av depresjon. D vitamin lå rett under normalen. Skal samtidig presisere at depresjonen var alvorlig, og jeg hadde suiciddale tanker. Jeg klarer ikke ta opp nok d vitamin via sol, selv om jeg er ute daglig sommerhalvåret (ja,uten solkrem). Så tilskudd året rundt her. Noen medisiner kan tulle til fordøyelsen som igjen fører til dårligere næringsopptak, det er vel ikke noe nytt. Anonymkode: 48a9b...8f9 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #18 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Langvarige og gjentakende alvorlige depresjoner gir kognitiv svikt og ikke medisinene i seg selv. Det er to tiltak du kan gjøre selv TS: 1) Joggeturer viser seg å få hjernen til å skape nye forbindelser mellom synapsene, siden hjernen er plastisk. Gå og jogg en god del siden det vil forbedre dine kognitive evner. 2) Et større internasjonalt studium UiS har vært en del av viser at det å lese papirbøker øker konsentrasjon, hukommelse og leseutholdenhet og dermed de kognitive ferdighetene. Det er destruktivt å scrolle på en skjerm siden det får konsentrasjon og hukommelse til å fungere dårligere. Lykke til Anonymkode: df454...56f Takk for at du påpeker dette. Antidepressiva kan være en årsak til hukommelsestap / svikt.,men i all hovedsak skyldes hukommelsestap / svikt depresjonen. Anonymkode: 2d596...e11
Gregarious Skrevet 20. august 2023 #19 Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvis man ikke har hatt kognitiv svikt av betydning inntil man begynte på antidepressiva, så er det jo en årsak. Jeg for min del skulle settes på antidepressiva, men høye doser med d vitamin gjorde at jeg ikke lenger led av depresjon. D vitamin lå rett under normalen. Skal samtidig presisere at depresjonen var alvorlig, og jeg hadde suiciddale tanker. Jeg klarer ikke ta opp nok d vitamin via sol, selv om jeg er ute daglig sommerhalvåret (ja,uten solkrem). Så tilskudd året rundt her. Noen medisiner kan tulle til fordøyelsen som igjen fører til dårligere næringsopptak, det er vel ikke noe nytt. Anonymkode: 48a9b...8f9 Personlige anekdoter kan ikke brukes som grunnlag for medisinske råd eller fakta.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #20 Skrevet 20. august 2023 7 minutter siden, Gregarious said: Personlige anekdoter kan ikke brukes som grunnlag for medisinske råd eller fakta. Jeg har ikke gitt medisiniske råd. Mangel på d vitamin er i grunn en direkte årsak til depresjon og kognitiv svikt. Jobber du i helsevesenet/pharma siden du er så motstridig? Vet du hva noe av det første som utredes i en ME-utredning er? D vitamin. Et av de viktigste symptomene hos ME pasienter, er sterk kognitiv svikt. https://www.webmd.com/vitamins-and-supplements/what-to-know-about-vitamin-d-and-mental-health Anonymkode: 48a9b...8f9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå