Gå til innhold

Livredd for bilkjøring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 37 år og har hatt billappen siden jeg var 18 år. Jeg har imidlertid aldri kjørt noe særlig.. Har bodd i Oslo siden jeg var 18 og dermed stort sett brukt kollektiv. I fjor flyttet vi ut av Oslo til et mindre sted der jeg nå kjører regelmessig. Har vært i mammapermisjon og ikke kjørt lengre avstander enn maks 10 min (til og fra henting/levering i bgh av eldste). Men nå har jeg starta i arbeid igjen, og det er 40 min kjøring hver vei, i tillegg til at jeg skal en del turer hit og dit ifm. jobb. Og jeg har om ikke angst for å kjøre, men er iallefall ekstremt ukomfortabel og gruer meg voldsomt til kjøring når jeg skal til og fra jobb. Jeg har unngått helt til nå å kjøre bil egentlig, fordi jeg hater det noe veldig. Jeg føler meg som en liten baby i en stor verden i trafikken og det ansvaret jeg har når jeg kjører. Jeg ligger ofte på natta og ser for meg scenarioer om hva som kan skje på veien, og jeg tenker daglig at i dag kommer jeg til å kresje på et eller annet vis. Noe som overhode ikke hjelper på er at jeg har en slags tvangstanke der jeg MÅ se på speedometeret hele tiden, bensinsymbolet og i speilet til bilene bak HELE tiden. Det gjør meg selvsagt veldig stresset det også for da følger jeg jo ikke like godt med på veien, men jeg klarer ikke å la vær å kike på dashbordet, jeg "tvinges" til å se den veien hele tiden. Det er så frustrerende for det stresser meg jo selvsagt enda mer... 

I tillegg blir jeg utrolig stresset når jeg kjører på fartsgrensen men ser køen bak meg... Hva gjør man da? Gasser ikke opp? Da kjører man jo over fartsgrensen.... Virker som folk på død og liv skal ligge 10 km/t over fartsgrensen, og derfor blir det kø når jeg da holder meg til fartsgrensen.... 

Er det vanlig å være så redd for bilkjøring? Jeg gruer meg spesielt mye til vinteren... Når man kjører i svinger og det er glatt på veiene da sklir man jo rett ut...Jeg hater bilkjøring men det er et onde jeg må gjennom 😕 

Anonymkode: 16d0d...fcf

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Livredd bilkjøring selv. Men har ikke engang klart å ta lappen engang. 

Anonymkode: 7c567...ea1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært igjennom det samme. Jeg tok lappen da jeg var 20, men av diverse grunner kjørte jeg så godt som ingenting i over 20 år før jeg også måtte begynne å kjøre igjen.

I starten når jeg begynte å kjøre igjen var det grusomt og jeg så ikke for meg at jeg noensinne skulle bli komfortabel med å kjøre bil, og at jeg skulle komme til å like bilkjøring var helt utenkelig.

Det som hjalp var å kjøre mye. Jeg kjørte rundt på rolige kvelder, hit og dit bare for å trene på å kjøre. Det ble da stadig bedre og etter hvert begynte jeg å elske å kjøre.

Så, push deg selv, kjør så mye som du overhode har tid til og det blir snart bedre. 

Anonymkode: ba8f2...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker heller ikke å kjøre bil. Men har bare 10 min reisevei til jobb da. Må ikke ut på motorvei elns men må kjøre bil i nærområdet i forb med jobb. 
Det går greit, men liker ikke å kjøre fort. Er best på bykjøring. På ferie er det alltid mannen som kjører. Han er en mye bedre sjåfør enn meg. Så drit i likestillingen der 🫣

På motorvei har jeg ingenting å gjøre, har alltid strevd med å beregne fart og avstand. Har muligens autisme, det er visst et vanlig problem der. 

Og hva er egentlig greia med å ligge 10 km/t over tillat fartsgrense? Har vært på biltur i sommer og dette er standard. 

Dør jo folk i trafikken annenhver dag.

Anonymkode: 9c0f8...1e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt artig sammentreff. Jeg er selv 37 år, og har hatt lappen siden jeg var 18. Har kjørt veldig lite. Alltid hatt angst for ansvaret det er å kjøre bil, føler at jeg er for stresset til å mestre det. Føler meg også til tider for fjern og at jeg ikke klarer holde fokus. Unngår det alt jeg kan, og klarer kun automatgir selv om jeg tok lappen med manuelt gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen kun på automatgir. Manuell ble for stress. Har ikke bil, men låner innimellom. Liker ikke å kjøre bil. Parkerer feks lengre borte hvis jeg slipper å rygge elle lukeparkere. 

Anonymkode: 72155...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde vurdert å spandere et par timer på en kjøreskole. Si du ønsker noen kjøretimer for oppfriskning.

Du er sikkert ikke den første som trenger litt oppfriskning og som kan ha nytte av litt profesjonell veiledning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...