Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
solmåneogstjerner skrev (28 minutter siden):

Ja det er jo det. Mange har hatt en litt vanskelig oppvekst og andre traumer. Men de fleste går jo ikke og dreper 77 mennesker likevel. I en nøye planlagt operasjon. 

Og på toppen av det hele ikke angrer, og bare klager på 'dårlig' mat og lite sosialisering. Dårlige soningsforhold? Kan jo tenkes at han la opp til det selv. 

Han får langt mer enn han fortjener. Han blir beskyttet både mot sin egen galskap og folk som vil lynsje ham. Han får mat, klær, underholdning, trening. Ingen mennesker har noen gudegitt rett til samkvem med andre, det er et privilegium man må gjøre seg fortjent til. ABBs handlinger og synspunkter fortjener å bli straffet med 77 ganger døden. Nå har vi ikke dødsstraff i Norge, så da er livslang isolasjon alternativet. Han kommer til å rekke å ønske seg død mange ganger før han får ønsket sitt oppfylt om en førti-femti års tid.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
57 minutter siden, XaoS said:

Jeg er selvfølgelig enig med TS, men jeg er helt uenig med de holdningene som virker etablerte i det norske samfunnet - at han skal ties ihjel. 22.juli er et stort sår i nasjonen, jeg skjønner det, men jeg er skeptisk til måten vi kollektivt har stukket hodet ned i sanden og ikke orker å lese noe om hverken terroristen, og i noen grad ofrene. Det som skjedde får utrolig lite mediedekning i dag, kontra terroristhandlinger i andre land, f.eks 11.september 2001 som skjedde 10 år før "vår" største terrorhandling. En av de mest dødelige massedrapsepisodene i verden. 

Vi må tørre å prate om dette mer. Vi må tørre å prate om ABB. Vi kan ikke late som om vi ikke fostret en "home grown terrorist". Hvorfor skal han ties i hjel? Han lever og har ikke endret holdningene. Han er fremdeles en trussel. Debatten rundt han må stadig være framme i dagen. Selv om den ikke genererer så mange klikk som den burde. 

Fordi han lever av oppmerksomhet. Det har han gjort siden dag 1. Alle disse påfunnene og stuntsa er kun fordi han er pr kåt. Værste straffen den der kan få er å bli glemt. Nettopp derfor skal han ties ihjel. Jo fortere han dør og vi glemmer fjottulf jo bedre 

• Liker 2
Skrevet
Hannah80 skrev (9 timer siden):

Å leve 11 år i isolasjon er jo drøyt. 

Ikke noe sammenlignet med alle livene han ødela.

• Liker 1
Skrevet
Samfunnsengasjert skrev (42 minutter siden):

Ikke noe sammenlignet med alle livene han ødela.

Det er det vel ingen som er uenig i. 

• Hjerte 1
Skrevet
XaoS skrev (1 time siden):

Jeg er selvfølgelig enig med TS, men jeg er helt uenig med de holdningene som virker etablerte i det norske samfunnet - at han skal ties ihjel. 22.juli er et stort sår i nasjonen, jeg skjønner det, men jeg er skeptisk til måten vi kollektivt har stukket hodet ned i sanden og ikke orker å lese noe om hverken terroristen, og i noen grad ofrene. Det som skjedde får utrolig lite mediedekning i dag, kontra terroristhandlinger i andre land, f.eks 11.september 2001 som skjedde 10 år før "vår" største terrorhandling. En av de mest dødelige massedrapsepisodene i verden. 

Vi må tørre å prate om dette mer. Vi må tørre å prate om ABB. Vi kan ikke late som om vi ikke fostret en "home grown terrorist". Hvorfor skal han ties i hjel? Han lever og har ikke endret holdningene. Han er fremdeles en trussel. Debatten rundt han må stadig være framme i dagen. Selv om den ikke genererer så mange klikk som den burde. 

Fullstendig enig. Skjønner ikke den greia med at han skal ties i hjel. Enkelte vil jo ikke høre navnet hans engang. 

Skrevet
Hoppetaujenta skrev (10 timer siden):

Soning i norge er noe helt annet enn i det virkelige utlandet. Der har de ingenting og er mengder av sinte menn sammen i et lite cellerom. Det hadde han nok ikke likt. 

Nå er jeg usikker på hva du mener er det «virkelige utlandet». Norden er uvirkelig utland. Europeiske land også? Gitt beskrivelsen din av soningsforholdene må jeg  tolke det dithen at du refererer til land gjerne i Latin-Amerika, Asia, Afrika? I så tilfelle mener jeg sammenligningen med norske soningsforhold er noe søkt. Og egentlig ganske uvesentlig for denne saken, og eventuelt diskusjon om soningsforholdene generelt. Det norske fengselssystemet er på ingen måte perfekt. Men det er tuftet på verdier som bygger oppunder det vi (de fleste av oss) holder så kjær, som et rettsapparat som fungerer og har tillit, og på menneskets ukrenkelige verdi. Jeg kjenner jeg blir provosert når jeg hører om drap, pedofili, grove overgrep etc, og så at gjerningsmannen «koser seg» i fengselet med bedre både kost og losji enn min bestemor får på sykehjemmet. Jeg blir forbanna egentlig. Med noen tenker jeg at jeg skulle ønske de bura vedkommende inne med et hull i bakken og bare kasta nøkkelen. Men jeg vet det ikke er det beste, verken for personen, ofrene og ikke minst oss som samfunn. Vi har ikke dødsstraff og «et øye for et øye»-mentalitet i rettsvesenet. Og det synes jeg er bra. 

Skrevet
Kågebruker skrev (16 timer siden):

Jeg skal ikke uttale meg om han har en god sak eller ikke. Jeg vet ikke. Men håper virkelig ikke vi får et medieshow med dette igjen. 

Helt enig.  Det er akkurat det han er ute etter.

Skrevet

Isolasjon i 11 år er virkelig ikke innafor

• Liker 2
Skrevet
Fame skrev (2 timer siden):

Nei, det er det ikke. Men så er det heller ikke isolasjon i den forstand vi vanligvis bruker ordet. Han er omgitt av mennesker hele tiden og er på ingen måte isolert fra menneskelig kontakt. Bare sånn at det er på det rene. Han får bare ikke omgås andre fanger eller ha kontakt med mer eller mindre ukjente mennesker på utsida. 

Og hva skulle egentlig alternativet være? Skal han få lov til å danne og styre en terrorcelle ute i samfunnet? Er ikke det en rettighet han på en måte har sagt litt fra seg med tanke på hva han har gjort? Og hvem er det vi skulle tvinge til å omgås ham på innsida? Skal andre fanger tvinges til å isoleres sammen med ham, en mann som er så krevende at ikke engang betalte, profesjonelle voktere greier å tilbringe noen timer med ham uten rullerende vakter, debrifing og spesiell trening? Disse andre fangene har vel også menneskerettigheter? 

Jeg sier på ingen måte at du mener det burde løses slik, jeg bare undrer hva alternativet til isolasjon (eller "isolasjon") egentlig er når han insisterer på å fortsette å oppføre seg på en totalt uakseptabel måte i år etter år etter år non stop. 

Forøvrig er han vel ikke mer isolert enn hver tredje sykehjemspasient eller hjemmeboende demenssyke her i landet. Jeg ville snarere si han får langt mer menneskelig kontakt. Bedre mat får han også, og mer underholdning,  fritidsaktiviteter og frisk luft. Personlig tror jeg han får alt vi som samfunn har mulighet til å kunne gi ham. 

• Liker 3
Skrevet
Marihønepøne skrev (1 time siden):

Og hva skulle egentlig alternativet være? Skal han få lov til å danne og styre en terrorcelle ute i samfunnet?

Alternativet er selvfølgelig at han omgås medfangene sine, ikke at han etablerer en terrorcelle ute i samfunnet, noe som bare er en stråmann. 

Gjest BitterMann
Skrevet (endret)
13 minutter siden, CAPS LOCK said:

Alternativet er selvfølgelig at han omgås medfangene sine, ikke at han etablerer en terrorcelle ute i samfunnet, noe som bare er en stråmann. 

Deler av problemet er nok at disse fangene også er farlige mennesker. Breivik sitter på avdeling med "særlig høyt sikkerhetsnivå". Dette sikkerhetsnivået er såpass lite brukt at det kun har vært 13 fanger der totalt de siste 20 årene. Som sier litt om hvor farlige mennesker han sitter på avdeling med. 

https://www.kriminalomsorgen.no/saerlig-hoeyt-sikkerhetsnivaa.518719.no.html

Endret av BitterMann
Skrevet

Nå tenker jeg bare høyt her, men hvis man skulle trenge et godt argument for bruk av dødsstraff, så er vel dette et godt eksempel?

Jeg mener, for et HÅN mot pårørende og gjenlevende ofre. Samt skattebetalere, som må betale for disse dyre prosessene. 

• Liker 2
Gjest GP950mAh
Skrevet
Callisto83 skrev (5 timer siden):

Nå tenker jeg bare høyt her, men hvis man skulle trenge et godt argument for bruk av dødsstraff, så er vel dette et godt eksempel?

Jeg mener, for et HÅN mot pårørende og gjenlevende ofre. Samt skattebetalere, som må betale for disse dyre prosessene. 

Dødsstraff er ikke billigere, og er svært umoralsk og noe de fleste land i verden har avviklet i fredstid.

Skrevet
17 hours ago, Fame said:

Han har jo tv og får treffe prest og besøkssenter. Dette er storm i ett vannglass.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...