Gjest Lille Solstråle Skrevet 18. januar 2006 #1 Skrevet 18. januar 2006 Jeg blir bare reddere og reddere.. For ca en måned siden begynte jeg å få "mensaktige" smerter rundt den ene eggstokken, som har kommet og gått lenge. En slags murring ,som jeg etterhvert også kjenner i korsryggen. Jeg gikk til legen, som var sikker på at det var klamydia, men det var det jo ikke... Så trodde hun det var sopp, pga utflod, men det var det heller ikke. Så fikk jeg tips her inne om at det kunne være en cyste, så jeg var hos legen idag og fikk henvisning til gynekolog. Var hos gynekologen, og de hadde litt ventetid, men håper jeg får time så snart som mulig. Nå er jeg livredd. Det presser på en måte litt på urinblæren også, så det kjennes ut som urinveisinfeksjon. Hva er oddsen for at en cyste er ondartet? Og hva er oddsen for at en cyste gjør meg steril? Erfaringer mottas med takk...
ashera Skrevet 18. januar 2006 #2 Skrevet 18. januar 2006 (endret) Se her: Cyster Som det står i linken, oftest er de ufarlige, men kan være ubehagelige. Hadde selv en nokså stor cyste en periode som jeg ikke hadde visst om hadde det ikke vært for en tilfeldig ultralydkontroll. Den ble borte av seg selv. Endret 18. januar 2006 av hera
Iceglow Skrevet 18. januar 2006 #3 Skrevet 18. januar 2006 (endret) Nå er jeg på litt tynn is her, men slik jeg husker definisjonen på cyste er at de så godt som uten unntak er ufarlige med tanke på kreft. De er en form for “innvendig vannblemme” som kan være plagsomme, og kan skape problemer med fertiliteten om de stenger av egglederne. Når cysten så er fjernet, så er alt tilbake til normalen. Det mest realistiske problemet når det er snakk om cyster er ikke cysten i seg selv, men at de kan være et tegn på PCO/PCOS. Dette er ufarlig, men plagsomt og setter ned fruktbarheten. Behandles med medisiner, og i enkelte tilfeller redusering av vekt. Men prøv å slapp av, det er svært liten sjanse for at dette er direkte farlig, og mest sannsynlig påvirker det neppe fruktbarheten på sikt. (og der hadde hera funnet noe vel så fornuftig som min dårlige hukommelse ) Endret 18. januar 2006 av Iceglow
Trudi Skrevet 18. januar 2006 #4 Skrevet 18. januar 2006 (endret) Jeg har hatt cyster og fjernet dem. De jeg hadde var tvillingcyster. Disse blir ikke bort av seg selv. Siden de lå inne i eggstokkene mine og presset eggstokkvevet utover var det viktig å få fjernet dem før eggstokkvevet ble for tynt. Mine ble oppdaget hos gynekologen og derfra ble jeg sendt rett på ultralyd på sykehuset siden hun ikke var sikker på om de var ondarta eller ei. Der ble det heldigvis fort konstatert at de ikke var ondarta, men at de måtte ut relativt fort. Alt gikk fint og jeg har to velfungerende eggstokker. Det er ingen grunn til å engste seg før du har vært hos gynekologen. Kanskje er det ikke noe i det hele tatt. Endret 18. januar 2006 av Trudi
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2006 #5 Skrevet 18. januar 2006 Mamma hadde en, den var "snill" og ble borte av seg selv
Hilde Skrevet 18. januar 2006 #6 Skrevet 18. januar 2006 Historien din likner veldig på min! Jeg hadde også vondt, og legene tok klamydiaprøve, urinveisinfeksjonstest og jeg fikk soppkur. Ingenting hjalp. Til slutt fant de ut at jeg hadde en cyste på egglederen. Den forsvant av seg selv, og var helt ufarlig. Var nok ikke mange millimeterne i diameter, men egglederen rommer jo ikke så mye, så det var skikkelig vondt!
Hilde Skrevet 18. januar 2006 #7 Skrevet 18. januar 2006 Forresten så hadde mamma en svær cyste når hun gikk gravid meg meg, så stor at hun trodde det var hodet mitt som lå der. Hun ble operert mens jeg var inni magen, og det var visstnok ganske risikofylt i forhold til om jeg skulle overleve, men det var aldri snakk om noen særlig sannsynlighet for at hun kunne bli steril, selv om hun bare har en fungerende eggstokk nå. Man klarer seg som regel akkurat like godt med en eggstokk.
Chiquita Skrevet 18. januar 2006 #8 Skrevet 18. januar 2006 Jeg har hatt mange cycter på eggstokker og eggledere. Den største var på ca 5 cm i diameter, og da gjorde det VONDT. Disse var ufarlige, og forsvant av seg selv (like før jeg skulle inn og operere de vekk) :-D
Gjest Lille Solstråle Skrevet 18. januar 2006 #9 Skrevet 18. januar 2006 Tusen, tusen takk for beroligende svar Nå blir det litt lettere å sove
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå