AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #1 Skrevet 18. august 2023 Jeg har sett på tiktok i det siste hvor det er en person som har en kråke som et kjæledyr. Dette er riktignok i utlandet så mulig ting er annerledes der. Og ja, jeg er klar over at dem ikke er egnet for å være i bur og burde ha stort område inne til å fly på. Jeg bor alene i en 150 kvadratmeter bolig utenfor byen. Denne kråka jeg har sett på er kjempe tam og han kan til og med gå ute i gata med kråka på skulderen uten at den flyr av gårde. Jeg har det siste året blitt utrolig fascinert over kråker, og skjærer for den del. Dem er utrolig vakre fugler, og ligger jo på topplista over de meste intelligente dyrene i verden. Dem er mer intelligente enn hunder og katter, og gjør morsomme ting også xD. Lære dem triks er også mulig. Og ja, jeg er villig til å ta på meg ansvaret det er, og måtte plukke opp bæsjen den vil etterlate seg i boligen. Så spørsmålet er, hvor får jeg tak i kråke? Håper på seriøse svar altså. Anonymkode: 9bafa...3ec
Fionas Skrevet 18. august 2023 #2 Skrevet 18. august 2023 Kanskje du kan høre med dyreverne og dyreklinikk. Si ifra at de kan kontakte deg om de får inn skadet kråke 3 1 1
Topsi Skrevet 18. august 2023 #3 Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har sett på tiktok i det siste hvor det er en person som har en kråke som et kjæledyr. Dette er riktignok i utlandet så mulig ting er annerledes der. Og ja, jeg er klar over at dem ikke er egnet for å være i bur og burde ha stort område inne til å fly på. Jeg bor alene i en 150 kvadratmeter bolig utenfor byen. Denne kråka jeg har sett på er kjempe tam og han kan til og med gå ute i gata med kråka på skulderen uten at den flyr av gårde. Jeg har det siste året blitt utrolig fascinert over kråker, og skjærer for den del. Dem er utrolig vakre fugler, og ligger jo på topplista over de meste intelligente dyrene i verden. Dem er mer intelligente enn hunder og katter, og gjør morsomme ting også xD. Lære dem triks er også mulig. Og ja, jeg er villig til å ta på meg ansvaret det er, og måtte plukke opp bæsjen den vil etterlate seg i boligen. Så spørsmålet er, hvor får jeg tak i kråke? Håper på seriøse svar altså. Anonymkode: 9bafa...3ec Hvorfor kan du ikke bare fortsette å ha et godt forhold til denne kråken i sitt naturlige habitat pg lære den ting? 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #4 Skrevet 18. august 2023 Fionas skrev (4 minutter siden): Kanskje du kan høre med dyreverne og dyreklinikk. Si ifra at de kan kontakte deg om de får inn skadet kråke Tusen takk for tips! ❤️ Anonymkode: 9bafa...3ec 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #5 Skrevet 18. august 2023 Det er ikke tillat å holde ville dyr i fangenskap. Men enkelte unntak som "fordi du syns det virker kos" ikke faller inn under. https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/mange-onsker-a-hjelpe-ville-dyr?publisherId=17847187&releaseId=17929306 Anonymkode: ce483...729 4 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #6 Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke tillat å holde ville dyr i fangenskap. Men enkelte unntak som "fordi du syns det virker kos" ikke faller inn under. https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/mange-onsker-a-hjelpe-ville-dyr?publisherId=17847187&releaseId=17929306 Anonymkode: ce483...729 Så du mener det finnes unntak? Anonymkode: 9bafa...3ec
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #7 Skrevet 18. august 2023 Lokk til deg en ung en ute, da vil den alltid komme når den vil, bli med inn, men også være ute. Vi har nabo med en hakkespett, supersøt og veldig kosete. Vil nesten aldri ut om vinteren. Anonymkode: bcf5a...ad0 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #8 Skrevet 18. august 2023 https://www.klikk.no/helse/velvare/tam-krake-6874192 «Espen (42) har vært samboer med ei kråke i 15 år» «Han skulle hjelpe den skadde kråkeungen ut i naturen igjen, men det var lettere sagt enn gjort.» Anonymkode: 9bafa...3ec 2 1
Olive_North Skrevet 18. august 2023 #9 Skrevet 18. august 2023 Jeg fulgte canuck and I på Facebook, ble helt knust da canuck ikke kom hjem igjen😪 Vi har to kråker her som kommer hver morgen for å snacks, de kommer nærmere og nærmere hver dag😅
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #10 Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Så du mener det finnes unntak? Anonymkode: 9bafa...3ec Hjort og rådyr til matproduksjon for eksempel. Og _kortvarig_ pleie av syke dyr med hensikt å få dem fort tilbake til naturen uten å være preget på mennesker. Altså helt motsatt kjæledyr. Du kan jo søke Mattilsynet om tillatelse til kosekråke og ta tiden på hvor lang tid det vil ta dem å blankt avslå søknaden. Anonymkode: ce483...729 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #11 Skrevet 18. august 2023 Jeg bruker å mate kråkene i områder jeg går/setter meg ned. Kråkene kommer når de ser meg for litt snacks. Det er utrolig trivelig. Det ville aldri falt meg inn å stjele en ung kråke. De er svært sosiale flokkdyr, og man skal ikke fjerne de fra flokken med mindre de er skadet og trenger pleie, og selv da skal man gjøre alt for å gjenforene de med flokken igjen. Kjæledyr skal de ikke være med mindre det er helt umulig å la de være fri (som i tilfeller hvor de har en permanent skade på en vinge eller noe). Å holde en kråke er krevende. De er svært sosiale, bråkete og intelligente. De trenger MYE mental stimuli. Anonymkode: a4138...d23 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #12 Skrevet 18. august 2023 Jeg har vært venn med flere kråker og skjærer. To var så trygge på meg at de kom flygende med en gang de så meg, satt gjerne på skulderen min, fulgte meg til busstoppet om morgenen og 'hentet' meg når jeg gikk av bussen på vei hjem. Å ha en kråkefugl som venn er kjempekoselig. Å ta en kråkefugl inn og holde den som kjæledyr er virkelig ikke greit. Anonymkode: 1ec35...9d7 3 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #13 Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har sett på tiktok i det siste hvor det er en person som har en kråke som et kjæledyr. Dette er riktignok i utlandet så mulig ting er annerledes der. Og ja, jeg er klar over at dem ikke er egnet for å være i bur og burde ha stort område inne til å fly på. Jeg bor alene i en 150 kvadratmeter bolig utenfor byen. Denne kråka jeg har sett på er kjempe tam og han kan til og med gå ute i gata med kråka på skulderen uten at den flyr av gårde. Jeg har det siste året blitt utrolig fascinert over kråker, og skjærer for den del. Dem er utrolig vakre fugler, og ligger jo på topplista over de meste intelligente dyrene i verden. Dem er mer intelligente enn hunder og katter, og gjør morsomme ting også xD. Lære dem triks er også mulig. Og ja, jeg er villig til å ta på meg ansvaret det er, og måtte plukke opp bæsjen den vil etterlate seg i boligen. Så spørsmålet er, hvor får jeg tak i kråke? Håper på seriøse svar altså. Anonymkode: 9bafa...3ec Jeg reddet en kråkunge en gang da jeg var yngre, den hadde ramlet ut av redet sitt og nabokatta jaktet på den. Jeg klarte heldigvis å få tak i kråka før katta. Den ene vingen var skadet og foreldrene var ikke å se eller noe i nærheten. Prøvde opp til flere ganger å se om de dukket opp men nope, no parents. Så vi tok oss av den og matet den - tro meg, kråkunger er veldig krevende og lager mange fæle lyder til alle tider på døgnet for oppmerksomhet, den er sulten og vil ha mat nesten stand bye! - Lang historie kort, kråka ble tam, men vi holdt den aldri fanget i noe bur eller noe, nei den fikk oppholde seg i hele huset som den ville og når den var reden slapp vi den ut. Den holdt seg alltid i nærheten av huset, og når den ville ha noe å spise (brød osv) banket den med nebbet på taket *ler* Det skremte vettet av min mormor en dag hun var på besøk hos oss! Kråker er veldig kloke og flotte fugler, så jeg kan forstå at du vil ha en til kjæledyr, men de hører til i det fri, og burde ikke holdes fanget i et bur. Kanskje du en dag finner en forlatt kråkunge som jeg gjorde, da får du en kråkevenn i mange år! Anonymkode: 7980d...30c 1
Myrmica Skrevet 19. august 2023 #14 Skrevet 19. august 2023 Det er heldigvis ikke lov å holde ville dyr som kjæledyr i Norge. Mat fuglene ute i hagen og nyt selskapet deres der, men la de være fugler sammen med egne artsfrender, og ikke degrader dem til et underholdningselement og kosedyr for deg. 1
Rucula Skrevet 21. august 2023 #15 Skrevet 21. august 2023 Jeg elsker kråker så jeg forstår deg godt. Ring fuglehjelpen og meld deg som frivillig
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #16 Skrevet 24. august 2023 Noen barn hadde funnet en kråkeunge som hadde skadet foten. De visste jeg var glad i dyr og kom hjem til meg med den. Hadde den i garasjen. Senere kom de samme barna med en frisk unge, den døde etter par døgn. Trolig av fangenskap eller sykdom, mens den som var skadet ble tam og levde og det virket som den trivdes. Likevel gikk jeg til veterinær, som anbefalte avlivning. Da ble det sånn. En barndomsvenn hadde kråke som ble tam, den hadde stort bur ute (3-4 kvm), og kunne fly fritt ute som den ville. Men jeg vil ikke anbefale kråke som kjæledyr du holder inne. Anonymkode: 4e73d...444
Baktus2024 Skrevet 24. august 2023 #18 Skrevet 24. august 2023 Det er ikke lov til å temme ville dyr/fugler.. vedr kråker så er det svært intelligente fugler og man bør aldri begynne å mate de uten å kunne fortsette med å gjøre det..og de fuglene lever i mangen år.. å supplere dem med litt mat om vinteren , når det står på..ja..om sommeren..nei..da skal dem finne sin mat selv.. 1
17.11 Skrevet 24. august 2023 #19 Skrevet 24. august 2023 (endret) La kråkene være ute, de er sosiale dyr som ikke egner seg i fangenskap. Det er forholdsvis lett å gjøre seg til venns med kråker, uten at du trenger å sperre den inne. Vær heller tålmodig. De lærer fort at du er vennlig. Endret 26. august 2023 av 17.11 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #20 Skrevet 25. august 2023 DET ER IKKE LOV! Bare glem det! Anonymkode: 606bd...56c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå