Gå til innhold

Ombestemme seg ang skoletur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnnen min var veldig bestemt for 2 år siden at han ikke skulle bli med på skoletur, så vi har bare deltatt på noen av dugnadene. Vi har solgt mat 17 mai, i kantina, bakt kaker osv men ikke solgt julenek eller toalettpapir. Nå har en del av urokråkene i klassen flyttet så miljøet er mye bedre. Og en lærer var etter han om han ikke kunne tenke seg å bli med allikevel. Jeg syntes på en måte det er litt feil siden vi ikke har deltatt på alle dugnadene. Men hvis sønnen min vil dra kan jeg vel ikke si nei? De skal på en sånn leirskole ting. 

Anonymkode: 272d7...1a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde sagt ja og betalt for turen selv, så jeg ikke snyltet på de andre foreldrene.

Anonymkode: 65227...ddb

• Liker 27
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er vel bare å betale inn minstebeløpene på toalettrull og juleneksalget, om det var noe minstebeløp, hvis dere har råd? Jeg hater alt slikt, så jeg betalte meg ut av det når ungene skulle på skoletur. 

Anonymkode: 76335...7be

• Liker 7
Skrevet

Hadde noen sånne snyltere i ene ungen sin klasse fra 8-10 kl. 2 stk som ikke skulle være med og var ikke med på noen av dugnadene. Men når tiden var inne skulle de plutselig være med. Foreldrene betalte ikke inn en dritt ekstra. Begge fra samme kristne sekt.

Dere har jo vært med på noen dugnader, så tilby deg å betale inn litt for det dere ikke har vært med på, og la gutten dra om han vil. Hvis klassemiljøet er bedre og han har lyst er jo jo bare å kjøre på, men vær ikke en av de kjipe.

Anonymkode: 7f0d4...b65

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet

Ettersom dette ikke bare var en "har ikke lyst" men faktisk handler om klassemiljø så ville jeg latt ham være med. Men som de andre sier så ville jeg betalt litt hvis det er mulig. Hvis det ikke er mulig å betale penger til turen ville jeg vurdert å gi noe tilbake til klassen som koster litt i både tid og penger for å gjøre opp for det. Hadde grunnen til å ikke ville være med at det var kjedelig eller noe sånt så hadde jeg stilt meg litt annerledes til saken, men her er det en gutt som det høres ut som at ikke turte å være med slik som klassemiljøet var tidligere.

Anonymkode: 136aa...a9e

• Liker 4
Skrevet

Han bør få være med hvis han ønsker det, og hvis det er mulig å få til. En slik tur er minner for livet. Jeg husker fortsatt mye fra min uke på leirskole for 40 år siden.

Ta en prat med de som er ansvarlige for turen så finner du sikkert en løsning på dette med økonomien.

• Hjerte 1
Skrevet

Enig med mange andre her, dette er minner for livet og gøy å ha med seg. Prat med lærer / ansvarlig for dugnadene, og bli enig om hva dere skal betale, så ordner dette seg 😊👍 

Anonymkode: 1bb75...718

• Liker 4
Skrevet

Kanskje snakke med tillitsvalgt i klassen og finne ut hva du bør betale i tillegg? Husk full åpenhet med de andre foreldrene slik at ingen tror du snylter…

Anonymkode: f95c9...a99

• Liker 1
Skrevet

Det er jo ikke noe problem hvis du betaler din del? Som regel ved sånne turer så kan man jo velge mellom dugnad og å bare betale alt?

Anonymkode: af2ff...754

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at dette bør alle parter strekke seg langt for å finne en løsning for. 

Om barnet faktisk vil på tur, så er det positivt for alle. Derfor bør det få være med på tur. 

Det økonomiske får man snakke om. Kan det være at du kan kompensere det at dere kun har vært med på noen dugnader, på en eller annen måte? 
Eller godtar de som har tatt arrangøransvaret at du genuint trodde barnet ikke skulle være med, og at du derfor ikke forsøkte å snylte. 

Hos oss har alle bidratt etter evne. Det betyr at noen har "dratt lasset" i større grad enn andre. Men vi har fokusert på at det viktige i dette er at alle barna blir inkludert, uavhengig av hvor godt og hvor mye foreldrene klarer eller ønsker å bidra. Så hos oss hadde dette bare blitt avfeid med "det går fint", så lenge det var samlet inn nok penger totalt. 

Dersom det skulle stå på "småpenger" som øker egenandelen for alle barna, så hadde jeg vurdert å tilby meg å dekke "mellomlegget" slik at de andre betalte det avtalte, og jeg betalte det avtalte pluss "mellomlegget".

Anonymkode: 4b34f...f68

Skrevet

Er vel bare å hoste opp så gutfanten får bli med og være en del av fellesskapet. Å ikke delta på noe som kun kommer 1 gang i livet blir for dumt. Det må ikke stå om penger ihvertfall.

• Nyttig 1
Skrevet

Leirskoleopphold i regi av skolen skal være gratis, ifølge opplæringsloven. Det betyr at alle skal kunne delta uten å måtte betale. 
Er det foreldrestyrt, og ikke i regi av skolen, så må dere nok betale for hans del av summen 

Anonymkode: a79ce...e3c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leirskoleopphold i regi av skolen skal være gratis, ifølge opplæringsloven. Det betyr at alle skal kunne delta uten å måtte betale. 
Er det foreldrestyrt, og ikke i regi av skolen, så må dere nok betale for hans del av summen 

Mange skoler har ikke råd til sånt, derfor må det dugnad til.

Anonymkode: 3eb42...516

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mange skoler har ikke råd til sånt, derfor må det dugnad til.

Anonymkode: 3eb42...516

Det er fortsatt ikke lov. 

‘All opplæring skal vere gratis, jf. gratisprinsippet i opplæringslova § 2-15. Det er skolane og skoleeigaren som bestemmer kva for aktivitetar elevane skal gjennomføre, til dømes om dei skal på leirskole. Aktivitetar i regi av skolen skal vere gratis. Dette inneber at skolen må dekkje utgifter til reise, opphald og undervisning. Alle elevar skal kunne delta på lik linje, uavhengig av økonomisk bakgrunn. Skoleeigaren kan ikkje krevje at foreldre eller elevar skal dekkje nokon del av utgiftene til eit leirskoleopphald dei får tilbod om. Dette følgjer klart av gratisprinsippet, jf. omtale i Ot.prp. nr. 94 (2001–2002). Gratisprinsippet stengjer ikkje for at elevar og foreldre frivillig kan bidra økonomisk, på same måte som til andre aktivitetar i skolen’ 

Kilde: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-88-l-20182019/id2640838/?ch=3

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er fortsatt ikke lov. 

‘All opplæring skal vere gratis, jf. gratisprinsippet i opplæringslova § 2-15. Det er skolane og skoleeigaren som bestemmer kva for aktivitetar elevane skal gjennomføre, til dømes om dei skal på leirskole. Aktivitetar i regi av skolen skal vere gratis. Dette inneber at skolen må dekkje utgifter til reise, opphald og undervisning. Alle elevar skal kunne delta på lik linje, uavhengig av økonomisk bakgrunn. Skoleeigaren kan ikkje krevje at foreldre eller elevar skal dekkje nokon del av utgiftene til eit leirskoleopphald dei får tilbod om. Dette følgjer klart av gratisprinsippet, jf. omtale i Ot.prp. nr. 94 (2001–2002). Gratisprinsippet stengjer ikkje for at elevar og foreldre frivillig kan bidra økonomisk, på same måte som til andre aktivitetar i skolen’ 

Kilde: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-88-l-20182019/id2640838/?ch=3

Alternativet dersom en skole ikke har råd, er ofte at det ikke blir tur i det hele tatt… Derfor syns veldig mange foreldre ( inkl meg ) at det er ok å bidra på dugnader for å samle inn penger slik at barna kan få disse opplevelsene. All dugnad går til felleskassa, og noen bidrar mer og noen mindre - målet er å få nok til alle. Men,dette forutsetter at flest mulig bidrar så godt de kan. At noen få oppriktig ikke kan, pleier ikke være et problem - for det klarer de andre dekke inn. Dersom altfor mange ikke bidrar i det hele tatt, sier det seg selv at det ikke går… I dette spesifikke tilfellet her har jo TS allerede bidratt litt, og dersom det bare er en liten sum som mangler for at hennes barn også kan være med så kan det godt være de allerede har midler til dette. Hvis ikke burde hun bare dekke den summen siden de allerede har hatt muligheten til å jobbe dugnad. Dette ordner seg med en kjapp tlf til lærer eller dugnadsansvarlig 😊

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Alternativet dersom en skole ikke har råd, er ofte at det ikke blir tur i det hele tatt… Derfor syns veldig mange foreldre ( inkl meg ) at det er ok å bidra på dugnader for å samle inn penger slik at barna kan få disse opplevelsene. All dugnad går til felleskassa, og noen bidrar mer og noen mindre - målet er å få nok til alle. Men,dette forutsetter at flest mulig bidrar så godt de kan. At noen få oppriktig ikke kan, pleier ikke være et problem - for det klarer de andre dekke inn. Dersom altfor mange ikke bidrar i det hele tatt, sier det seg selv at det ikke går… I dette spesifikke tilfellet her har jo TS allerede bidratt litt, og dersom det bare er en liten sum som mangler for at hennes barn også kan være med så kan det godt være de allerede har midler til dette. Hvis ikke burde hun bare dekke den summen siden de allerede har hatt muligheten til å jobbe dugnad. Dette ordner seg med en kjapp tlf til lærer eller dugnadsansvarlig 😊

Jeg tenker det er MYE bedre at en tur droppes hvis den ikke kan gjennomføres gratis (etter lovverket!), enn at noen sitter igjen og ikke kan delta fordi foreldrene ikke har råd til å bidra. 

Anonymkode: 349a2...787

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Selvsagt skal han være med. Det er heller ikke behov å betale inn noe ekstra for ikke å ha vært med på dugnad. I alle fall ikke om det er problematisk for dere. Normalt er det flere andre som ikke har bidratt noe særlig.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker det er MYE bedre at en tur droppes hvis den ikke kan gjennomføres gratis (etter lovverket!), enn at noen sitter igjen og ikke kan delta fordi foreldrene ikke har råd til å bidra. 

Anonymkode: 349a2...787

Men dersom flest mulig bidrar dekker man enkelt inn for de som ikke kan bidra - og de aller fleste KAN bidra litt.. men absolutt delte meninger rundt dette, og det er flere skoler som ikke har turer etc lenger pga økonomi. Jeg personlig vil heller delta på dugnad slik at mine ( og andres ) barn får disse opplevelsene. For min del er det viktigere enn prinsippet. Men jeg syns det er riktig at alt går i felleskassa til alle, da blir det ikke gjort forskjell på hvem som har bidratt med hva. Som sagt forutsetter dette at flest mulig bidrar etter evne, for å dekke inn for de som ikke kan. Samtidig lærer man barna hvordan velferdsstaten fungerer 😉 

• Liker 2
Skrevet

Hvis han har lyst så la ham dra. Jeg mener for øvrig at det er en uting med pengeinnsamling til tur hvis det er et kriterium at alle skal bidra med hver sin sum. Alle har ikke samme mulighet eller evne til å betale eller bidra og hva om det kommer en ny elev i klassen halvveis i skoleåret? Man kan godt ha pengeinnsamling så lenge alt går i en felles pott og deles på alle elever uten hensyn til hvem som bidro mest eller minst. Man velger type tur etter hvor mye penger man har til rådighet. Alle klasseturer skal være gratis, også når de arrangeres av foreldre og foregår utenom skoletiden. Det er en stor uting å skape ekskluderende arrangementer på den måten. Turer er fint og flott, men ikke når ikke alle har samme mulighet til å delta. 

• Nyttig 1
Skrevet

Leirskolen her er gratis, den som er 6.

Men på ungdomsskolen har 10 klasse en tur til galhopppiggen som avslutning på 10 år med skolegang. Skjer rett før skolen slutter. Alt er på dugnad, innsamlinger fra foreldre og ungdomen som jobber. I tilegg kommer en andel fra 17 mai inntektene i 8 kl. Noen kan delta masse og er veldig engasjerte og stiller opp, andre igjen klarer ikke delta med noe. Det er mange grunner for det. Men alle skal med uansett , ingen vet hvem som har deltatt med hva bort sett fra læreren og klassekontaktene. Ingen skal bli straffet for at man kommer fra forskjellige familier. Ikke alle familier som klarer og stille opp på ting. Noen barn kvier seg til sånne type turer og klare ikke før det nærmer seg og bestemme seg for og dra. Min sønn klarte ikke, skulle jeg krevd det jeg hadde betalt  inn da? Om man snur det litt. Snakk med lærer så ordner det seg nok, dette vil bli opplevelse for live. Her er jeg gla mentaliteten at alle skal med uansett hva man har bidratt med eller ikke. 

Anonymkode: 78935...f3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...