AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #1 Del Skrevet 17. august 2023 Hei! Jeg klarte å få i meg parmaskinke før jeg visste at det ikke var anbefalt når man er gravid.. spiste det ista (parmapizza på restaurant) er 5 uker på vei, burde jeg være bekymret? Kjenner jeg er litt smådårlig av tanken på å ha gjort noe fatalt nå😵💫 På forhånd takk Anonymkode: 2dd30...345 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus* Skrevet 17. august 2023 #2 Del Skrevet 17. august 2023 Stress ned. Du har ikke akkurat spist gift.. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #3 Del Skrevet 17. august 2023 Ingen grunn til å gå rundt å bekymre for noe man ikke kan gjøre noe med. Gjort er gjort og spist er spist. Anonymkode: 49687...98e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #4 Del Skrevet 17. august 2023 Går fint. Var ikke noe fokus på slikt når jeg var gravid. Friske barn og ingen allergier. Anonymkode: 05074...e5a 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #5 Del Skrevet 17. august 2023 Sannsynligheten for at akkurat den biten du spiste inneholder farlige bakterier pga ikke varmebehandlet er svært liten. Slapp av og lær til neste gang. Anonymkode: 0853c...a9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #6 Del Skrevet 17. august 2023 Sannsynligheten for at det er farlige bakterier i det er mikroskopisk. Du kunne nok spist skinke hver dag og det hadde mest sannsynlig ikke vært et problem. Man skal unngå det i et føre var prinsipp så man på befolkningsnivå unngår de svært få uheldige tilfellene hvor det går galt. Anonymkode: b35ad...866 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #7 Del Skrevet 17. august 2023 Herregud. Slapp nå av. Det er ikke rottegift 🙄 Anonymkode: 3071b...855 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #8 Del Skrevet 17. august 2023 Men hvis det var på pizza, er det ikke varmebehandlet og dermed trygt? Rett meg om jeg tar feil, kanskje har jeg misforstått. Uansett så er det bare for å være 110 % sikker at du ikke skal spise sånne ting når du er gravid. Som nevnt over er det et føre-var-prinsipp. I gamle dager spiste alle sånn mat uten at man fikk skader i hytt og pine. Bare unngå det fra nå av, så går det mest sannsynlig helt fint. Anonymkode: 1a5f5...975 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yodas Skrevet 17. august 2023 #9 Del Skrevet 17. august 2023 Pizzaen er vel varmet opp, så da er det ingen fare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #10 Del Skrevet 17. august 2023 Det er nok verre å gå rundt å stresse og bekymre seg over slike ting enn å spise det ved en feil. Du kommer til å gjøre mange små feil fremover, og det kommer til å gå helt fint. Senk skuldrene. Anonymkode: 5d1a5...1a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #11 Del Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hei! Jeg klarte å få i meg parmaskinke før jeg visste at det ikke var anbefalt når man er gravid.. spiste det ista (parmapizza på restaurant) er 5 uker på vei, burde jeg være bekymret? Kjenner jeg er litt smådårlig av tanken på å ha gjort noe fatalt nå😵💫 På forhånd takk Anonymkode: 2dd30...345 Skinke på pizza er varmebehandlet og derfor trygg Anonymkode: db60d...f8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #12 Del Skrevet 17. august 2023 Yodas skrev (7 minutter siden): Pizzaen er vel varmet opp, så da er det ingen fare. Parmaskinke legges på pizzaen etter at den er stekt, men tror uansett ikke TS behøver å bekymre seg Anonymkode: f6bd6...d49 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #13 Del Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Parmaskinke legges på pizzaen etter at den er stekt, men tror uansett ikke TS behøver å bekymre seg Anonymkode: f6bd6...d49 Jeg har da fått servert pizza med stekt parmaskinke på før Anonymkode: db60d...f8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #14 Del Skrevet 17. august 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har da fått servert pizza med stekt parmaskinke på før Anonymkode: db60d...f8a Ja, jeg tror også det da må variere fra sted til sted. Jeg har bare sett stekt parmaskinke på pizza, men det finnes helt sikkert noen som legger på etterpå også. Bare TS kan svare på om den faktisk var stekt eller ikke. Anonymkode: 1a5f5...975 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #15 Del Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har da fått servert pizza med stekt parmaskinke på før Anonymkode: db60d...f8a Min var lagt på etterpå sammen med ruccula🫡 tviler på at den var varmebehandlet ts Anonymkode: 2dd30...345 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #16 Del Skrevet 17. august 2023 Ingenting å bekymre deg for ❤️ ikke om den er varmebehandlet eller ei.. Sannsynligheten for at det er noe galt med skinken er mikroskopisk.. Cravet spekeskinke hele sist svangerskap. Legen sa at så lenge den var fersk og ikke fra hengende lårside eller i utlandet så var det bare å spise 👍 Det er forhåndsregler, ikke skrevet i stein 😉 Anonymkode: 6349c...0e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #17 Del Skrevet 17. august 2023 Det er ingen fare for toksoplasmose fra "ekte" italiensk parma skinke, pga saltinnhold, tørking og lang lagringstid. Anonymkode: 2d34c...169 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #18 Del Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei! Jeg klarte å få i meg parmaskinke før jeg visste at det ikke var anbefalt når man er gravid.. spiste det ista (parmapizza på restaurant) er 5 uker på vei, burde jeg være bekymret? Kjenner jeg er litt smådårlig av tanken på å ha gjort noe fatalt nå😵💫 På forhånd takk Anonymkode: 2dd30...345 Det går nok helt fint. Rådet om å unngå spekemat, er basert på et føre var-prinsipp. Det er i tilfelle du skulle bli smittet med listeria eller Toxoplasmose. Sjansen for det er svært liten, og ikke større om du er gravid, men om du skulle vært ekstremt uheldig og bli syk, kunne det gåttt utover fosteret. Dette går nok fint. 😊 Anonymkode: 1d011...bd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå