Gå til innhold

Holdt du tale for mannen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, holdt en ganske kort tale, typ tre minutter. Jeg brukte vår felles hobby som en slags ramme rundt talen, og fortalte et par anekdoter knyttet til den hobbyen som eksempel på hva jeg setter pris på med ham (en morsom og en litt rørende). Sa i bunn og grunn hva jeg setter mest pris på med ham, hva jeg liker med oss som par og at jeg gleder meg til alle årene som kommer. Men brukte anekdotene for å ikke bare ramse opp ting. Tenk jobbsøknad, da skal du ikke bare si at du er effektiv og ansvarsfull, men bruke eksempler til å forklare hvorfor.

Anonymkode: dfd1b...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

På selve dagen? Stakkars deg, du må ha hatt det helt traumatisk.

Anonymkode: 65ce5...3c8

Neida.. det som ikke tar livet av deg gjør deg sterkere. Etter noen år der nedturene ble flere enn oppturene og ingen vilje for å oppsøke hjelp fra kona så måtte jeg rett og slett ta barna å gå.

Alt man gjør for barna.. Krevende og utmattende var det, men nå anser jeg meg som mye sterkere enn jeg noensinne kunne vært om jeg ikke hadde gjort det.

Barna har lidd mest og det er helt forferdelig, men nå har vi det bra 🙂

Anonymkode: ed7bf...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flintis skrev (På 17.8.2023 den 18.22):

Min ekskone holdt tale og min søster diktet sang i sitt bryllup. Min søster er fortsatt gift.

Håper det ikke har noe å si. Jeg holdt ikke tale til min mann da vi giftet oss (kun forlovere holdt tale, for lite bryllup). Jeg hadde tenkt å holde tale nå når vi blant annet skal feire at vi har holdt sammen 20 år. Kanskje jeg burde droppe det, om det gir farlig effekt? 😅

Jeg har forresten skrevet sang til ham også, så mulig jeg redder det inn igjen på det. 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig holdt jeg tale. Er jeg voksen nok til å gifte meg et jeg voksen nok til å si noen ord k plenum blant kjente.

Anonymkode: 4e07c...e34

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Mannen holdt en kort tale for å takke for alle som kom, men ellers var det nær familie som holdt taler. 

Anonymkode: 3b0e2...18d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg holdt ikke tale :) mannen og familiene våre vet godt at jeg elsker han, og jeg er glad for at jeg vanker i et miljø hvor det aksepteres at vi holder bryllup på den måten vi selv ønsker og ikke etter hva som er forventet av oss😄 hvis du ønsker å holde tale gjør du det! :) men om du kommer til å grue deg i månedsvis og ikke klarer å nyte bryllupsdagen din er det bedre å la være! Jeg har vært i mange bryllup hvor bruden ikke har holdt tale :) 

Anonymkode: cb531...068

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trolltunge skrev (4 timer siden):

Håper det ikke har noe å si. Jeg holdt ikke tale til min mann da vi giftet oss (kun forlovere holdt tale, for lite bryllup). Jeg hadde tenkt å holde tale nå når vi blant annet skal feire at vi har holdt sammen 20 år. Kanskje jeg burde droppe det, om det gir farlig effekt? 😅

Jeg har forresten skrevet sang til ham også, så mulig jeg redder det inn igjen på det. 😁

Det var kun humoreffekten jeg var ute etter😅 og den tok du. Hun hadde skrevet en fin tale, jeg også.

Vi var lykkelige da vi giftet oss og nå er vi lykkelig skilt.

Tenker det går bra med dere jeg og gratulerer med jubileet😊

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke giftet meg med en prinsesse som vil ha, ha, ha, ikke ha sex, ha, ha, ha litt mer, og ikke en gang kan holde en liten tale. Hvis du ikke kan holde tale foran gjestene har du kanskje invitert folk du ikke er så veldig nær for å føle deg populær. Trist med folk som helt misforstår hva et bryllup handler om. 

Anonymkode: a610e...e81

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.8.2023 den 21.47):

Jeg holdt selvfølgelig tale for mannen og han for meg. Nå skal det sies at vi begge er glade i å prate... Av vennene våre som giftet seg før oss, var det ikke så mange av kvinnene som holdt tale. Jeg jobber som bryllupsfotograf, og nå holder de fleste kvinnene tale for mannen sin. Et eller annet føler jeg at bør komme fra kvinnene også? I talene er det gjerne litt om hvordan man møttes, litt humor, litt om ting man har felles og evt. ikke felles... Så litt "takk" til foreldrene for å ha oppdratt partneren osv. Litt rart om alt skal komme fra mannen bare. 

Men det er jo mange som er ukomfortable med å holde tale, som foreldre feks.. Mange stotrer og stammer seg i vei, men et tips er å tenke litt humor og holde det kort! Trenger ikke å være en lang avhandling på ti minutter! Og ikke les. Det er virkelig noe av det rareste jeg ser; folk som nistirrer på en A4-side og leser rett av.... Ikke mye ektefølt å glo ned i arket.

Blir mer og mer vanlig at begge holder tale for hverandre, og jeg er sikker på at det er mange menn som også gjerne ville sluppet å holde tale. Men alle for til noen ord! Lykke til! 

 

 

Anonymkode: 6cc89...bdd

Dette synes jeg nesten er litt stygt sagt, med tanke på hvordan arbeidsfordelingen pleier å være hos de aller fleste brudepar 😬 

På bryllupsdagen kan bruden endelig lene seg litt tilbake etter å ha organisert bordpynt, blomster, bordplassering, hvem baker, hvem kan ikke spise gluten, hvem kan ikke sitte sammen, frisørtimer, kjøreplan, og generelt hatt bryllup hundre prosent på hjernen de siste ukene og månedene, ofte helt uten input eller initiativ fra mannens side. Mannen min var FLINK, han deltok mye, mye mer enn mine venninnes menn gjorde, men han hadde likevel ikke en eneste søvnløs natt slik jeg hadde. Og jeg har ikke telling på hvor mange "å, det har jeg ikke tenkt på" som jeg har måttet ende opp med å ta tak i.

Selv holdt jeg ikke tale, jeg var sliten de siste dagene før bryllupet og orket ikke å la det også henge over meg på bryllupsdagen. Jeg gruet meg også litt til at alle skulle glane på meg en hel dag, og ønsket meg ikke enda mer "scenetid". Uansett, hvor mange menn er det i bryllupsgruppene på Facebook? Den "likestillingen" enkelte forsøker å argumentere med, den kan de få billig av meg 🥲

Anonymkode: ce5d5...92a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev en sang fra bruden, som hadde en kjent melodi, som alle fikk teksten til og var lagt opp som allsang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal holde tale. Fordi jeg har lyst at folk rundt skal få vite, direkte fra meg, alle de sidene ved han som jeg elsker. On de morsomme stundene, om de krevende stundene, om lek og om alvor. Jeg får én anledning til å si dette høyt til alle rundt oss, og den akter jeg ta. Det fortjener han definitivt! Kommer jeg til å føle det ubehagelig å få all oppmerksomhet på meg? Ja, det gjør jeg sikkert, men hvis det får all oppmerksomhet også over på den fantastiske mannen jeg får lov til å dele livet mitt sammen med, så skal jeg gjøre det. ❤️

Anonymkode: acedd...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Dette synes jeg nesten er litt stygt sagt, med tanke på hvordan arbeidsfordelingen pleier å være hos de aller fleste brudepar 😬 

På bryllupsdagen kan bruden endelig lene seg litt tilbake etter å ha organisert bordpynt, blomster, bordplassering, hvem baker, hvem kan ikke spise gluten, hvem kan ikke sitte sammen, frisørtimer, kjøreplan, og generelt hatt bryllup hundre prosent på hjernen de siste ukene og månedene, ofte helt uten input eller initiativ fra mannens side. Mannen min var FLINK, han deltok mye, mye mer enn mine venninnes menn gjorde, men han hadde likevel ikke en eneste søvnløs natt slik jeg hadde. Og jeg har ikke telling på hvor mange "å, det har jeg ikke tenkt på" som jeg har måttet ende opp med å ta tak i.

Selv holdt jeg ikke tale, jeg var sliten de siste dagene før bryllupet og orket ikke å la det også henge over meg på bryllupsdagen. Jeg gruet meg også litt til at alle skulle glane på meg en hel dag, og ønsket meg ikke enda mer "scenetid". Uansett, hvor mange menn er det i bryllupsgruppene på Facebook? Den "likestillingen" enkelte forsøker å argumentere med, den kan de få billig av meg 🥲

Anonymkode: ce5d5...92a

Kjenner meg ikke igjen i det hele tatt :) mannen min gjorde like mye som meg, og ingen av oss hadde søvnløse netter pga bryllupet. Da tenker jeg man stresser litt mye? Kjipt at du hadde det slik og ble veldig sliten, det er dumt når man egentlig bare skal kose seg med det. Håper du likevel har gode minner fra dagen. Og jeg syns det er helt opp til bruden om hun VIL tale eller ei, man har helt lov å la vær. Jeg reagerer mer på at mannen gjorde så lite.

For meg var det en selvfølge å tale, og det kom rett fra hjertet på selve dagen. Jeg hadde planlagt hva jeg skulle si, men det ble lagt vekk og jeg tok det heller på sparket.

Anonymkode: 9cebe...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig skal jeg holde. Det skulle da bare mangle. I de (mange) bryllupene jeg har vært i, har bruden alltid holdt tale.

Jeg elsker ikke å snakke i forsamlinger, men noen ting gjør man bare. Jeg har gitt meg selv en maks-tid på 3-4 minutter. Blir taler særlig lengre enn det, blir det fort kjedelig.

Først skal jeg kort-kort takke venner, familie og svigerfamilie. Deretter blir det gode ord til og om ham. Måten jeg legger det opp på er å fortelle en historie om ham, med noen gode poenger som både er fine og morsomme. Heldigvis er de ikke kleine, heller. Jeg skriver ned hvert eneste ord jeg skal si, for jeg stoler ikke på at jeg kommer til å huske ting i farten hvis jeg ikke gjør det. Dessuten vil jeg ikke prate meg bort. Derfor skal jeg også øve meg på å lese talen høyt. Mange ganger. Da kan jeg luke ut unødvendige ord, endre ordstillingen og gjøre talen mest mulig naturlig og muntlig undervegs. 

Jeg slutter for øvrig aldri å forundres over de som kommer med "vår dag - våre regler" som argument hver eneste gang det dukker opp et eller annet som burde være minstekrav at et normalt utrustet voksent menneske burde gjennomføre, men som de ikke gidder å anstrenge seg for å gjøre. Det lukter litt av barnslig trass for meg. 

Anonymkode: 5ec1d...82d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.8.2023 den 18.00):

Selvfølgelig skal jeg holde. Det skulle da bare mangle. I de (mange) bryllupene jeg har vært i, har bruden alltid holdt tale.

Jeg elsker ikke å snakke i forsamlinger, men noen ting gjør man bare. Jeg har gitt meg selv en maks-tid på 3-4 minutter. Blir taler særlig lengre enn det, blir det fort kjedelig.

Først skal jeg kort-kort takke venner, familie og svigerfamilie. Deretter blir det gode ord til og om ham. Måten jeg legger det opp på er å fortelle en historie om ham, med noen gode poenger som både er fine og morsomme. Heldigvis er de ikke kleine, heller. Jeg skriver ned hvert eneste ord jeg skal si, for jeg stoler ikke på at jeg kommer til å huske ting i farten hvis jeg ikke gjør det. Dessuten vil jeg ikke prate meg bort. Derfor skal jeg også øve meg på å lese talen høyt. Mange ganger. Da kan jeg luke ut unødvendige ord, endre ordstillingen og gjøre talen mest mulig naturlig og muntlig undervegs. 

Jeg slutter for øvrig aldri å forundres over de som kommer med "vår dag - våre regler" som argument hver eneste gang det dukker opp et eller annet som burde være minstekrav at et normalt utrustet voksent menneske burde gjennomføre, men som de ikke gidder å anstrenge seg for å gjøre. Det lukter litt av barnslig trass for meg. 

Anonymkode: 5ec1d...82d

Hvorfor er det minstekrav at både brud og brudgom skal holde tale? Ingen av oss er glad i å tale, og ingen av oss trenger å utbrodere alt vi elsker ved den andre foran masse mennesker. Ikke tror jeg det er spesielt interessant å høre på heller. Mannen tok ordet for å si velkommen og takke alle for at de kom og alle bidrag, hvorfor holder ikke det? Nå kommer jeg fra en tale-familie så det ble mer enn nok taler uten meg altså. 

Anonymkode: 3b0e2...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at bruden holder taler er jo noe nytt, ikke vanlig før. Regner med det er en amerikansk skikk vi har adoptert. Jeg holdt ikke tale. Min mann vet godt hvilke følelser jeg har for ham og forventet ingen tale. (Han vet jeg har problemer med å holde taler også).

Anonymkode: f91f3...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 17.8.2023 den 17.07):

Jeg er usikker. Han holder nok tale. Føler litt på at jeg bør. Men jeg er veldig ukomfortabel med å snakke foran mange. Roter lett med ord når jeg er nervøs. Og redd jeg kommer til å bli for rørt slik at talen bare blir snufsete. 

Hva skrev du i talen din (bare nevn noen eksempler)? Hvordan var oppbyggingen? Hvor lang? 

Hvis ikke du holdt tale, gjorde du noe annet?

Anonymkode: eaf39...682

Ja, vi holdt tale for hverandre :) Vi avtalte på forhånd at vi kom til å dele morsomme historier om/med hverandre fra starten av forholdet og til bryllupet :) 

Ja, du blir rørt. Både jeg og mannen ble det. 

Min var en A4 side, hans var A4 side og litt til bak på den andre siden.

Endret av Drizzt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...