Mmmwhatever Skrevet 18. august 2023 #201 Del Skrevet 18. august 2023 Kilde til når foster kan føle smerte: https://www.acog.org/advocacy/facts-are-important/gestational-development-capacity-for-pain Dvs etter absolutt siste abortgrense i Norge. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet 18. august 2023 #202 Del Skrevet 18. august 2023 Mmmwhatever skrev (3 minutter siden): Det er en avsporing Nei. Det var det ikke, for det var en kommentar til følgende påstand: "Vi er nå ganske heldige i at medisinsk behandling ikke baserer seg på tro." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 18. august 2023 #203 Del Skrevet 18. august 2023 En samfunn der ingen trenger å ta abort er jo fint å jobbe mot Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 18. august 2023 #204 Del Skrevet 18. august 2023 Msramkins skrev (2 minutter siden): Jeg har full respekt for dine synspunkt, og syns generelt du formulerer deg saklig og jeg forstår hva du mener. Jeg syns heller ikke abort er helt uproblematisk ( og det gjør nok ikke de fleste som velger dette heller), men jeg mener likevel det er uhyre viktig at dette er lovlig. Oppigjennom har kvinner utsatt seg for store risikoer for å få utført abort, av mange forskjellige grunner - de har risikert livet både under aborten, og ved straffereaksjoner i etterkant.. Så desperate har de vært - og er det fremdeles noen steder i verden, tenk det! Hva som er gyldig grunn blir også en håpløs debatt i praksis, hvem skal vurdere det? Derfor mener jeg dette må være opp til hver enkelt kvinne. Så jeg mener absolutt vi må ha en trygg og fordomsfri mulighet for de som ikke ser en annen utvei. At vi som samfunn og enkeltmennesker kan engasjere oss både praktisk og politisk for at det blir tatt færrest mulig aborter er noe helt annet. Slik at «ingen» føler de må velge dette utav økonomiske hensyn, eller ved press fra andre. Det er alltid forferdelig å høre om de som angrer, spesielt kanskje etter press fra andre i en sårbar situasjon. Takk for det. Jeg er klar over at noen kvinner risikerer livet for å ta abort, som også er grunnen til at de aller, aller fleste abortmotstandere ikke vil straffe kvinnen. Jeg tror ikke at vi på noe tidspunkt i overskuelig fremtid kommer til et punkt der fosteret har beskyttelse. Derfor blir jeg lei meg når et innspill fra en politiker som har som mål å gjøre abort utenkweig, ikke ulovlig, ved å hjelpe kvinner, ter så mye motstand som denne politikeren opplever. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet 18. august 2023 #205 Del Skrevet 18. august 2023 CAPS LOCK skrev (1 minutt siden): Nei. Det var det ikke, for det var en kommentar til følgende påstand: "Vi er nå ganske heldige i at medisinsk behandling ikke baserer seg på tro." Jo selve påstanden Topsi kommer med er en typisk anti abortion-påstand som bare avsporer debatten. Jf. de to linkene jeg har lagt ved. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Solsikke Skrevet 18. august 2023 #206 Del Skrevet 18. august 2023 Topsi skrev (Akkurat nå): Men men, jeg trodde det skjer uansett var et av argumentene for abort? Selvfølgelig er det et argument for abort. Jeg ser ikke helt grunnen til at ressurssvake skal risikere livet for å bli kvitt noe som ikke har evne til å føle eller tenke noe som helst. Det er noe helt annet, og absolutt ikke sammenligbart, med personer, altså mennesker som har nettopp evne til det. En fisk er mer bevisst og føler mer enn disse fostrene du snakker om 🤷♀️. Det er ingen "argumenter" du kan komme med som endrer det. Offeret her er i så fall kvinnen, eller jenta, som ikke fikk en trygg abort. Ikke fosteret, som bare kan bli, men ikke er en person. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet 18. august 2023 #207 Del Skrevet 18. august 2023 Fru Solsikke skrev (19 minutter siden): Forbuder mot abort rammer mest de svakeste. De ressurssterke vil fremdeles ha tilgang til trygge aborter. De svakeste er de som ennå ikke har blitt født. Abort er ikke mye trygt for dem 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 18. august 2023 #208 Del Skrevet 18. august 2023 Huldertøsa skrev (2 minutter siden): Nå bor vi i Norge og forholder oss til norske abortregler og norske tall. Hva som skjer i USA har fint lite med denne diskusjonen å gjøre. Ok, så du liker djevelen i detaljene, jeg hiver deg en link som hisebray kristne abortmotstandere i langt større grad enn andre adopterer, men dwt er ikke godt nok, du skal ha tall fra norge,.der antall norske barn som adopterer boert er nær null. Og du tror det beviser noe som helst? Jeg har gitt deg tall fra der adopsjon er et reelt alternativ til abort I samfunnet, det får holde 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 18. august 2023 #209 Del Skrevet 18. august 2023 (endret) Mmmwhatever skrev (3 minutter siden): Jo selve påstanden Topsi kommer med er en typisk anti abortion-påstand som bare avsporer debatten. Jf. de to linkene jeg har lagt ved. Nei, jeg avsporer ikke debatten. At de fleste aborter utføres tidlig endrer ikke det faktum at flere av de flstrene som idag aborteres er i et stadie der de kan lide. At det er få er en ting, problemet er at det er lovlig. Og at flere vil ja selvbestemt abort på dette tidspunktet av utviklingen Endret 18. august 2023 av Topsi 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet 18. august 2023 #210 Del Skrevet 18. august 2023 Topsi skrev (Akkurat nå): Takk for det. Jeg er klar over at noen kvinner risikerer livet for å ta abort, som også er grunnen til at de aller, aller fleste abortmotstandere ikke vil straffe kvinnen. Jeg tror ikke at vi på noe tidspunkt i overskuelig fremtid kommer til et punkt der fosteret har beskyttelse. Derfor blir jeg lei meg når et innspill fra en politiker som har som mål å gjøre abort utenkweig, ikke ulovlig, ved å hjelpe kvinner, ter så mye motstand som denne politikeren opplever. Hvis det målet hadde vært realistisk, hadde det vært én ting. Men målet er helt og fullstendig urealistisk, og er et dårlig skjult angrep på abortloven. Jeg kan like gjerne si at jeg ønsker meg et samfunn hvor griser kan fly, så alle pengene Forskningsrådet forvalter skal heretter gå til forskning på at griser kan utvikle evnen til å fly. Det er nemlig nøyaktig like realistisk at griser kan fly som at det aldri vil være kvinner som trenger abort. Fordi kvinner trenger abort av tusenvis av grunner, og veldig få av dem handler om barnehageplass, helsestasjon, støtte til gravide studenter og andre ting som KrF kan gjøre noe med! Jeg er HELT for at alle barn skal ha rett på barnehageplass når de er 12 mnd, og at vanskeligstilte gravide skal ha en bedre økonomi. Men å inkludere det i en NULLvisjon om abort, DET er for drøyt. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huldertøsa Skrevet 18. august 2023 #211 Del Skrevet 18. august 2023 Topsi skrev (Akkurat nå): Ok, så du liker djevelen i detaljene, jeg hiver deg en link som hisebray kristne abortmotstandere i langt større grad enn andre adopterer, men dwt er ikke godt nok, du skal ha tall fra norge,.der antall norske barn som adopterer boert er nær null. Og du tror det beviser noe som helst? Jeg har gitt deg tall fra der adopsjon er et reelt alternativ til abort I samfunnet, det får holde Når man vet hvor crazy mange av disse kristne er i USA så syns jeg sammenligningsgrunnlaget blir veldig feil. Så nei, det holder ikke for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 18. august 2023 #212 Del Skrevet 18. august 2023 Huldertøsa skrev (Akkurat nå): Når man vet hvor crazy mange av disse kristne er i USA så syns jeg sammenligningsgrunnlaget blir veldig feil. Så nei, det holder ikke for meg. Crazy når de adopterer 5 ganger oftere enn resten av befolkningen, ok 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Msramkins Skrevet 18. august 2023 #213 Del Skrevet 18. august 2023 Topsi skrev (Akkurat nå): Takk for det. Jeg er klar over at noen kvinner risikerer livet for å ta abort, som også er grunnen til at de aller, aller fleste abortmotstandere ikke vil straffe kvinnen. Jeg tror ikke at vi på noe tidspunkt i overskuelig fremtid kommer til et punkt der fosteret har beskyttelse. Derfor blir jeg lei meg når et innspill fra en politiker som har som mål å gjøre abort utenkweig, ikke ulovlig, ved å hjelpe kvinner, ter så mye motstand som denne politikeren opplever. Men hvis ikke abort er lovlig, vil man uungåelig likevel straffe kvinnen ved at hun i desperasjon oppsøker utrygge måter å få utført aborten på.. At man ideelt sett aldri behøvde vurdere abort engang hadde jo vært fantastisk - jeg tror nesten de fleste innerst inne er enig i det ❤️ Dessverre lever vi ikke i en ideel verden, og folk må forholde seg til sin individuelle realitet og ta valg utifra det. Jeg har heldigvis aldri vært i denne situasjonen selv - men de jeg vet har gjort dette, har absolutt ikke tatt lett på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huldertøsa Skrevet 18. august 2023 #214 Del Skrevet 18. august 2023 Topsi skrev (Akkurat nå): Crazy når de adopterer 5 ganger oftere enn resten av befolkningen, ok Nå var det ikke adopsjoner jeg tenkte på da som var crazy. Men okay, barn som vokser opp i så religiøse hjem blir utsatt for så alvorlig hjernevask at adopsjon blant disse burde være forbudt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet 18. august 2023 #215 Del Skrevet 18. august 2023 Topsi skrev (1 minutt siden): Nei, jeg avslører ikke debatten. At de fleste aborter utføres tidlig endrer ikke det faktum at flere av de flstrene som idag aborteres er i et stadie der de kan lide. At det er få er en ting, problemet er at det er lovlig https://www.acog.org/advocacy/facts-are-important/gestational-development-capacity-for-pain Her et altså American College og Obstetricians and Gynecologists uenige med deg. Antar de har satt seg bedre inn i forskningen på feltet enn du har? De sier tidligst 24-25 uker, og da er abort helt forbudt i Norge. Fødsler i uke 24-25 eller senere (grensa går ved levedyktighet, det er vel rundt 22 uker per nå) settes kun i gang (evt keisersnitt tas) når det er akutt fare for mors liv - og hvis mor dør, så dør også fosteret. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 18. august 2023 #216 Del Skrevet 18. august 2023 (endret) Mmmwhatever skrev (13 minutter siden): https://www.acog.org/advocacy/facts-are-important/gestational-development-capacity-for-pain Her et altså American College og Obstetricians and Gynecologists uenige med deg. Antar de har satt seg bedre inn i forskningen på feltet enn du har? De sier tidligst 24-25 uker, og da er abort helt forbudt i Norge. Fødsler i uke 24-25 eller senere (grensa går ved levedyktighet, det er vel rundt 22 uker per nå) settes kun i gang (evt keisersnitt tas) når det er akutt fare for mors liv - og hvis mor dør, så dør også fosteret. Andre har helt andre premisser, som viser at en trenger ikke kortikal funksjon for å kunne føle smerte, og dette gjelder også forskere som ikke er imot abort https://jme.bmj.com/content/46/1/3 Forøvrig at jeg tar med fostre utviklet nok til å fødes I live er relevant fordi flere partier vil ha selvbestemt abort til uke 22, og da fødes de i live https://www.stortinget.no/no/Hva-skjer-pa-Stortinget/Horing/horingsinnspill/?dnid=24677&h=10004555 Edit: Det blir litt absurd for meg når mange argumenterer for at I Norge er det kun tillatt med fri abort til uke 12, og dermed driver jeg desinformasjon når jeg snakker om senabort etter uke 20. Men når sentrale partier på venstresiden vil ha selvbestemt abort til nettopp uke 22 blir det svært relevant Endret 18. august 2023 av Topsi 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DuMåkkeKommeHer Skrevet 18. august 2023 #217 Del Skrevet 18. august 2023 Om fosteret kan føle smerte er ikke nødvendigvis avgjørende. Finnes jo voksne personer som ikke føler smerte, men vi tar ikke livet av dem for det heldigvis 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet 18. august 2023 #218 Del Skrevet 18. august 2023 Topsi skrev (6 minutter siden): Andre har helt andre premisser, som viser at en trenger ikke kortikal funksjon for å kunne føle smerte https://jme.bmj.com/content/46/1/3 Forøvrig at jeg tar med fostre utviklet nok til å fødes I live er relevant fordi flere partier vil ha selvbestemt abort til uke 22, og da fødes de i live https://www.stortinget.no/no/Hva-skjer-pa-Stortinget/Horing/horingsinnspill/?dnid=24677&h=10004555 Den artikkelen er full av hva de «synes» og «føler». Ville ikke lagt så veldig mye vekt på den, det er bare correspondence, og handler i bunn og grunn om forfatternes meninger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 18. august 2023 #219 Del Skrevet 18. august 2023 Mmmwhatever skrev (2 minutter siden): Den artikkelen er full av hva de «synes» og «føler». Ville ikke lagt så veldig mye vekt på den, det er bare correspondence, og handler i bunn og grunn om forfatternes meninger. Ja, det er faktisk ingen som vet, eibheller de du linker til..Man kan bare anta. Og det er totalt ulogisk at et barn som fødes I live ikke kjenner noe ubehag overhodet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 18. august 2023 #220 Del Skrevet 18. august 2023 Lurven skrev (24 minutter siden): En samfunn der ingen trenger å ta abort er jo fint å jobbe mot Men da må fokuset være å unngå graviditet, ikke å forhindre abort. Krf begynner i feil ende. Kanskje fordi det er lettere å snakke om omsorg for unge gravide enn sex og kondom. Om de skulle snakket om ung sex og prevensjon, måtte de jo indirekte akseptere sex før ekteskap. Men da hadde de nok risikert å tape velgerne som sitter på kirkebenken hver søndag..... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå