Gå til innhold

Så, KrF ønsker nullvisjon mot abort i Bergen🙄

Miss.Hol

Anbefalte innlegg

Fru Solsikke skrev (Akkurat nå):

Ble det for vanskelig for deg å finne noe sammenlignbart? 😂

Drap gjøres på personer. Fostrene det er snakk om her har har ikke evne til å føle noe som helst.

Man kan ikke bygge hus av nøtter heller, men man gjør det hele tiden med trær. Selv om en nøtt kan bli et tre, så er det ikke et tre 🤷‍♀️

Forbuder mot abort rammer mest de svakeste. De ressurssterke vil fremdeles ha tilgang til trygge aborter. 

Noen fostre fødes i live etter abort, nekter å tro de ikke føler noe 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huldertøsa skrev (21 minutter siden):

Statistikk på dette etterspørres.

Ser heller ikke bort fra at en person som har tatt abort (f.eks i tidlige ungdomsår) også ender opp med å adoptere barn, eller ta inn barn. 

Vil tro at svært få abortmotstandere tar inn barn hos seg selv som noen andre har født.  Men du må gjerne vise fram statistikk som motbeviser dette.

In the United States, research has found that the more conservative the Christian, the greater his or her opposition to abortion. Pew Research Center recently noted that a large margin (74%) of theologically conservative evangelical Christians typically oppose abortion in all or most cases.3 But other research also shows how much evangelicals care for children after they’re born.

Support for Children after Birth

Evangelicals promote human flourishing by their involvement in foster care and adoption. This is our apologetic to those who ask whether Christians care for children after they’re born. About 2% of all US citizens adopt children, which accounts for about 50% of all adoptions worldwide. More significantly, practicing Christians are more than twice as likely (5%) to adopt as other groups.4 Practicing Christians are also 50% more likely to foster children. While almost half of foster care parents leave foster care within a year of their first placement, foster parents recruited through faith-based organizations continue their care 2.6 years longer than others. Such organizations “do a particularly good job of finding homes for children that often have a harder time being adopted, such as sibling groups, teens, and children with special needs.”5

But the numbers get more revealing once you drill down on the research. The more religiously conservative the Christian, identified as both Catholic and evangelical, the more likely they will both oppose abortion and support adoption. Of that 2% of US adults who adopt, “practicing” Christians are more than twice as likely to adopt compared to the general population, but Catholics are three times as likely to adopt and conservative evangelicals are five times as likely to adopt.6 This pattern extends to what scholars call transracial adoption (TRA); that is, the adoption of children from different races whether domestic (inside the US) or international (from countries such as China, South Korea, or countries in Africa).

https://reasons.org/explore/blogs/voices/a-response-to-the-objection-that-christians-are-pro-birth-not-pro-life

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Solsikke skrev (1 minutt siden):

Drap gjøres på personer. 

Det forandrer ikke på at hvis abort må tillates fordi et forbud ikke vil bli 100 % etterlevd, slik du påstår, så er den logiske konsekvensen at hele straffeloven må oppheves, for den brytes hver dag 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (Akkurat nå):

Det forandrer ikke på at hvis abort må tillates fordi et forbud ikke vil bli 100 % etterlevd, slik du påstår, så er den logiske konsekvensen at hele straffeloven må oppheves, for den brytes hver dag 

Lurer på hva de mener om kvinnelig  omskjæring, det skjer også uansett,  og er mye tryggere på sykehus

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (3 minutter siden):

Noen fostre fødes i live etter abort, nekter å tro de ikke føler noe 

Vi er nå ganske heldige i at medisinsk behandling ikke baserer seg på tro.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (Akkurat nå):

Lurer på hva de mener om kvinnelig  omskjæring, det skjer også uansett,  og er mye tryggere på sykehus

Det har du helt rett i

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja akkurat, du mener altså at et ekstremt prematurt barn som klynker ikke føler noe?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener fostre som fødes levende, mangler evnen til å føle?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (Akkurat nå):

Hadde man straffet gjerningspersonene så hadde det ikke skjedd "uansett". :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde man straffet gjerningspersonene så hadde det ikke skjedd "uansett". :) 

Men men, jeg trodde det skjer uansett var et av argumentene for abort?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 minutt siden):

Ja akkurat, du mener altså at et ekstremt prematurt barn som klynker ikke føler noe?

Du er klar over at fostre utvikler seg over tid? Det er ikke en ferdig baby ved unnfangelse som bare vokser i størrelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at fostre utvikler seg over tid? Det er ikke en ferdig baby ved unnfangelse som bare vokser i størrelse.

Hvorfor svarer du ikke på det jeg spør om?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldertøsa
Topsi skrev (15 minutter siden):

Før jeg bruker tid på å Google dette, har jeg sagt at kvinner som tar abort ikke bidrar på noe vis? Det virker som at et spørsmål som blir stilt til oss abortmotsanderr vris på når jeg svarer slik at det antydes at jeg mener hun evt dere aborttilhengere ikke gjør noe godt. Og det stemmer jo ikke

Jeg syns det blir veldig feil at du kaller folk for "aborttilhengere". Det er ikke sånn at man ønsker flest mulig aborter. Også jeg ønsker færrest mulig. Likevel så er kvinnen viktigst for meg. Og nei, akkurat du har ikke sagt (så vidt jeg vet) at andre folk ikke kan gjøre gode ting. 

Men det er likevel endel kristne som mener at ateister ikke kan være gode, fordi de mangler Gud i livet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Topsi skrev (3 minutter siden):

Det er en avsporing, og typisk antiabort-propaganda. Svært få aborter skjer så sent, og i de tilfellene det gjør det, er det svært tungtveiende grunner som skal til. Typisk at mors liv er i fare, eller at fosteret har alvorlige skader. De aller fleste aborter skjer tidlig, og da er klynking og en hjerne som er så utviklet at den kan føle smerte ikke relevant. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Msramkins
Topsi skrev (1 time siden):

jeg ville nok ikke følt meg under trykt i et samfunn som ikke tillot abort

Jeg har full respekt for dine synspunkt, og syns generelt du formulerer deg saklig og jeg forstår hva du mener. Jeg syns heller ikke abort er helt uproblematisk ( og det gjør nok ikke de fleste som velger dette heller), men jeg mener likevel det er uhyre viktig at dette er lovlig. Oppigjennom har kvinner utsatt seg for store risikoer for å få utført abort, av mange forskjellige grunner - de har risikert livet både under aborten, og ved straffereaksjoner i etterkant.. Så desperate har de vært - og er det fremdeles noen steder i verden, tenk det! Hva som er gyldig grunn blir også en håpløs debatt i praksis, hvem skal vurdere det? Derfor mener jeg dette må være opp til hver enkelt kvinne. Så jeg mener absolutt vi må ha en trygg og fordomsfri mulighet for de som ikke ser en annen utvei. At vi som samfunn og enkeltmennesker kan engasjere oss både praktisk og politisk for at det blir tatt færrest mulig aborter er noe helt annet. Slik at «ingen» føler de må velge dette utav økonomiske hensyn, eller ved press fra andre. Det er alltid forferdelig å høre om de som angrer, spesielt kanskje etter press fra andre i en sårbar situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Mmmwhatever skrev (Akkurat nå):

Det er en avsporing, og typisk antiabort-propaganda. Svært få aborter skjer så sent, og i de tilfellene det gjør det, er det svært tungtveiende grunner som skal til. Typisk at mors liv er i fare, eller at fosteret har alvorlige skader. De aller fleste aborter skjer tidlig, og da er klynking og en hjerne som er så utviklet at den kan føle smerte ikke relevant. 

Jeg svarte en som mente alle aborter skjedde på fostre som ikke føler noe, det stemmer ikke. Og sene aborter skjer av andre grunner enn de du oppgir her, desverre,  jeg har snakket med folk som har vært med på sene aborter av helt andre grunner 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldertøsa skrev (2 minutter siden):

Men det er likevel endel kristne som mener at ateister ikke kan være gode, fordi de mangler Gud i livet sitt

Jeg er ikke en av dem, jeg jobber frivillig innen andre områder med mangensom både ikke er kristne og er for abort. Veldig ålreite mennesker jeg stoler fullt på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkselv skrev (På 17.8.2023 den 11.56):

Hva er galt med en slik nullvisjon? Hvorfor er det galt å ønske at ingen er nødt til å ta et slikt valg? For meg er det ingen konflikt mellom nullvisjonen og selvbestemt abort.

Det er da en teoretisk nullvisjon vi arbeider for med bedre og mer tilgjengelig prevensjon og et ønske om bedre praktisk og økonomisk støtte til foreldre som trenger det

Kanskje fordi "null visjon" er noe som normalt knyttes opp til noe som er skadelig for helsen til folk? Null visjon mot bil + promille, null visjon mot narkotika, null visjon mot drukning osv. Vi ønsker virkelig ikke at det skal skje at folk kjører med promille eller drukner .

Men null visjon mot abort? For mange vil det å få barn være mer skadelig enn det å ta abort. En ung jente på 16 år, en kronisk syk, en familie med fem barn fra før. Krf må gjerne leve i en idyllisk verden hvor alt lar seg ordne med nestekjærlighet og Guds vilje, men for folk flest er det en annen virkelighet som gjelder.

Når jeg ser på resten av listen, må jeg si at det vil forundre meg om de får stemmer fra andre enn de som går i kirken hver bidige søndag og sier bordbønn før hvert eneste måltid. Man nå være sterk i troen for å ha troen på Krf.

Endret av MorTil2
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldertøsa
Topsi skrev (11 minutter siden):

In the United States, research has found that the more conservative the Christian, the greater his or her opposition to abortion. Pew Research Center recently noted that a large margin (74%) of theologically conservative evangelical Christians typically oppose abortion in all or most cases.3 But other research also shows how much evangelicals care for children after they’re born.

Support for Children after Birth

Evangelicals promote human flourishing by their involvement in foster care and adoption. This is our apologetic to those who ask whether Christians care for children after they’re born. About 2% of all US citizens adopt children, which accounts for about 50% of all adoptions worldwide. More significantly, practicing Christians are more than twice as likely (5%) to adopt as other groups.4 Practicing Christians are also 50% more likely to foster children. While almost half of foster care parents leave foster care within a year of their first placement, foster parents recruited through faith-based organizations continue their care 2.6 years longer than others. Such organizations “do a particularly good job of finding homes for children that often have a harder time being adopted, such as sibling groups, teens, and children with special needs.”5

But the numbers get more revealing once you drill down on the research. The more religiously conservative the Christian, identified as both Catholic and evangelical, the more likely they will both oppose abortion and support adoption. Of that 2% of US adults who adopt, “practicing” Christians are more than twice as likely to adopt compared to the general population, but Catholics are three times as likely to adopt and conservative evangelicals are five times as likely to adopt.6 This pattern extends to what scholars call transracial adoption (TRA); that is, the adoption of children from different races whether domestic (inside the US) or international (from countries such as China, South Korea, or countries in Africa).

https://reasons.org/explore/blogs/voices/a-response-to-the-objection-that-christians-are-pro-birth-not-pro-life

Nå bor vi i Norge og forholder oss til norske abortregler og norske tall. Hva som skjer i USA har fint lite med denne diskusjonen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...