Gå til innhold

Så, KrF ønsker nullvisjon mot abort i Bergen🙄

Miss.Hol

Anbefalte innlegg

Example skrev (2 timer siden):

Men det står også:

Får litt amerikanske vibes her selv. "Pro life"-gjengen som hyler om liv, men gir fullstendig faen i hvordan det går med ungene når de blir født.

Ja, i USA adopterer abortmotstandere  5 ganger oftere enn andre, hvor mange ganger skal denne myten gjentas?

Forøvrig, her er også en organisasjon som hjelper kvinner med krisesvangerskap https://letthemlive.org/fundraisers/siya/

Og ja det er i USA, hvor de har et helt annet system enn her, vårt kan definitivt bli bedre, noe akkurat denne politikeren prøver på!

Endret av Topsi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thanos skrev (5 timer siden):

Dere kommer alt for seint inn i gangen på dette. Det er ikke når hun plutselig ble gravid at disse spørsmålene bør stilles, men før hun blir gravid! Lær kidza at det er stor risiko med å pule. Og er de ikke klare for barn, javel da lar man vær å pule. Eller at begge beskytter seg. Så enkelt er det. Til alle tider har samleie vært høyrisiko aktivitet. Men folk idag gir faen fordi de vet at de bare kan utføre abort om det går galt.

At kjærestepar, samboere og ektefeller skal avstå fra å ha sex, er 100% uaktuelt.

Prevensjon er ikke 100% sikkert.

Derfor MÅ abort være tilgjengelig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (21 timer siden):

Nå er vel KrF det partiet som har vært mest på barrikadene for gratis prevensjon, slik jeg har fått det med meg

https://www.dagensmedisin.no/folkehelse/krf-vil-gi-gratis-prevensjon-til-flere/191917

https://mre.no/krf-vil-gje-gratis-prevensjon-til-alle-kvinner-over-16-ar/Type/NTB/19.1.170558

Personlig mener jeg jenter under 16 også bør få

Ifølge Helsenorge er hoveddelen av de som velger å ta abort 25 - 29 år. Også en stor andel i aldergruppen 20-24 og 30-34. Skal samfunnet betale godt voksne menneskers prevensjon? 

Hva er det som gjør at godt voksne mennesker blir uønsket gravid? Er det prevensjonen som svikter, eller er det ansvarligheten for hva sex kan føre til? 

Mitt inntrykk er at tankegangen er at den typiske abortsøkende er en ung jente som har vært "uheldig". Og at samfunnet da skal hjelpe denne unge til å kunne få barnet, til tross for sin unge alder. Men tallene sier noe annet. Jeg savner mer fakta omkring tankegangen:

- hvorfor oppstår uønsket graviditet?

- hva er hovedbegrunnelsen for å ønske abort?

- hvorfor mener kvinnen (og mannen) at ulike hjelpetiltak ikke vil avhjelp?

Jeg har søkt på det. Men det virker som det er lite info å hente. Skal man forstå en problemstilling, må det harde fakta til. Ikke ideologisk tankegang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (1 minutt siden):

Ifølge Helsenorge er hoveddelen av de som velger å ta abort 25 - 29 år. Også en stor andel i aldergruppen 20-24 og 30-34. Skal samfunnet betale godt voksne menneskers prevensjon? 

Hva er det som gjør at godt voksne mennesker blir uønsket gravid? Er det prevensjonen som svikter, eller er det ansvarligheten for hva sex kan føre til? 

Mitt inntrykk er at tankegangen er at den typiske abortsøkende er en ung jente som har vært "uheldig". Og at samfunnet da skal hjelpe denne unge til å kunne få barnet, til tross for sin unge alder. Men tallene sier noe annet. Jeg savner mer fakta omkring tankegangen:

- hvorfor oppstår uønsket graviditet?

- hva er hovedbegrunnelsen for å ønske abort?

- hvorfor mener kvinnen (og mannen) at ulike hjelpetiltak ikke vil avhjelp?

Jeg har søkt på det. Men det virker som det er lite info å hente. Skal man forstå en problemstilling, må det harde fakta til. Ikke ideologisk tankegang.

Vi betaler jo for abort. Det koster ikke en krone å ta abort, ikke engang egenandel, er det ikke da bedre å betale for prevensjon enn for å fylle poliklinikkene på kvinneklinikken? 

Aborttallene sank hos unge jenter da prevensjon  ble gratis, bare så synd at visse influensaen ødelegger år med god jobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 time siden):

Ja, i USA adopterer abortmotstandere  5 ganger oftere enn andre, hvor mange ganger skal denne myten gjentas?

Forøvrig, her er også en organisasjon som hjelper kvinner med krisesvangerskap https://letthemlive.org/fundraisers/siya/

Og ja det er i USA, hvor de har et helt annet system enn her, vårt kan definitivt bli bedre, noe akkurat denne politikeren prøver på!

Adopsjon er én ting. Tallene på det har jeg ikke, men du kan gjerne linke til kilden din på det.

Det er en kjensgjerning at den amerikanske høyresiden (pro life-gjengen tilhører der) ikke er like giret på offentlig bruk av penger til formål som hjelper de som faktisk tar abort. Offentlige skoler finansieres dårlig, kort mammapermisjon, et dyrt helsevesen. Det er for eksempel ekstremt dyrt å føde i USA. 

Abortkampen i USA ble konstruert for få tiår siden. Det fungerer som brød og sirkus og en måte å få folk engasjerte i ting som ikke påvirker den rike eliten i landet. Og det funker, takket være pro life-gjengen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gugglo skrev (2 timer siden):

Han får ønske akkurat hva han vil. Det er ikke hva han ønsker denne saken dreier seg om. Han ønsker fordi konsekvensene ikke går ut over han. Men KrF står ikke for hva han ønsker.

Nei, han bare fronter saken annerledes for å gjøre det met spiselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (14 minutter siden):

dopsjon er én ting. Tallene på det har jeg ikke, men du kan gjerne linke til kilden din på det.

https://reasons.org/explore/blogs/voices/a-response-to-the-objection-that-christians-are-pro-birth-not-pro-life

Evangeliske kristne adopterer 5 ganger oftere enn andre, katolikker 3 ganger oftere 

Forøvrig så donerer de mye til å hjelpe gravide. At det offentlige er elendig er jeg enig i, at de stort sett stemmer feil ift det er jeg også enig i, men den "feilen" har altså ikke krf

Endret av Topsi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (8 minutter siden):

https://reasons.org/explore/blogs/voices/a-response-to-the-objection-that-christians-are-pro-birth-not-pro-life

Forøvrig så donerer de mye til å hjelpe gravide. At det offentlige er elendig er jeg enig i, at de stort sett stemmer feil ift det er jeg også enig i, men den "feilen" har altså ikke krf

Vi snakker om norske forhold. Amerikanere bor i USA, ikke Norge. Der borte vet man også at staten ikke kommer til å hjelpe deg. Nordmenn er mer "men vi har jo velferdsstat, så staten hjelper deg, jeg gidder ikke". Og du er en av dem - det er ikke aktuelt for deg å adoptere barn, men du vil at de skal fødes, og noen andre oppfostrer dem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (11 minutter siden):

Vi snakker om norske forhold. Amerikanere bor i USA, ikke Norge. Der borte vet man også at staten ikke kommer til å hjelpe deg. Nordmenn er mer "men vi har jo velferdsstat, så staten hjelper deg, jeg gidder ikke". Og du er en av dem - det er ikke aktuelt for deg å adoptere barn, men du vil at de skal fødes, og noen andre oppfostrer dem.

Ja, vi snakker om korske forhold der dwt per nå er mindre enn 10 nyfødte tilgjengelig for adopsjon hvert år, og et parti som Ønsket sosiale tiltak nettopp fot å hjelpe kvinner, men det er ikke godt nok for deg, fordi du er uenig med dem, så det betyr ingenting hvilke tiltak de foreslår 

Jeg har ikke adoptert noen av de 10 barna som det står mange på venteliste for å adoptere, men jeg har flyttet ut av leiligheten min for å hjelpe en barnefamilie som ikke hadde noe sted å bo. Men det igjen er ikke godt nok for deg, for her skal vi disluterr person, ikke sak. Mens det eneste DU gjør er å argumentere for abort som JEG og alle andre skal betale for 

Og en slik debatt er ikke jeg interessert i

Endret av Topsi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (13 minutter siden):

Ja, vi snakker om korske forhold der dwt per nå er mindre enn 10 nyfødte tilgjengelig for adopsjon hvert år, og et parti som Ønsket sosiale tiltak nettopp fot å hjelpe kvinner, men det er ikke godt nok for deg, fordi du er uenig med dem, så det betyr ingenting hvilke tiltak de foreslår 

Jeg har ikke adoptert noen av de 10 barna som det står mange på venteliste for å adoptere, men jeg har flyttet ut av leiligheten min for å hjelpe en barnefamilie som ikke hadde noe sted å bo. Men det igjen er ikke godt nok for deg, for her skal vi disluterr person, ikke sak. Mens det eneste DU gjør er å argumentere for abort som JEG og alle andre skal betale for 

Og en slik debatt er ikke jeg interessert i

Da regner jeg med at du verken er overvektig, røyker, sitter for mye stille, spiser ultraprosessert mat eller drikker alkohol. For ellers er det urettferdig at JEG og alle andre skal betale for dine livsstilssykdommer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (Akkurat nå):

Da regner jeg med at du verken er overvektig, røyker, sitter for mye stille, spiser ultraprosessert mat eller drikker alkohol. For ellers er det urettferdig at JEG og alle andre skal betale for dine livsstilssykdommer. 

Jeg trodde vi diskuterte abort, der kun jeg, ikke du, skal måtte svare for hva jeg står for.

Ha en fin dag videre 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (17 minutter siden):

Jeg trodde vi diskuterte abort, der kun jeg, ikke du, skal måtte svare for hva jeg står for.

Ha en fin dag videre 

Du nekter å betale for andres dumme valg, som etter ditt syn er abort. Mens du er fullstendig komfortabel å betale for beinbrudd etter skiulykker i fylla, røykernes KOLS og lungekreft, de overvektiges kneoperasjoner osv. Interessant poeng :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (4 minutter siden):

Du nekter å betale for andres dumme valg, som etter ditt syn er abort. Mens du er fullstendig komfortabel å betale for beinbrudd etter skiulykker i fylla, røykernes KOLS og lungekreft, de overvektiges kneoperasjoner osv. Interessant poeng :)

Som sagt, jeg er ikke interessert i å diskutere med noen som kun er interesserti å diskutere

A) person

Og B

At kun den ene part skal svare

Ha en fin kveld. Jeg kommer ikke til å svare igjen uavhengig av hvilke meninger du tillegger meg som jeg ikke har gitt uttrykk for 

Endret av Topsi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt hinsides spør du meg. Vi lever i 2023 og det er faktisk ingen andre enn kvinner selv som kan og skal bestemme om de vil ta abort. Jeg er faktisk for abort, selv om jeg aldri har tatt det selv. Det er mange grunner til abort og det er faktisk ikke så svart/hvitt.

Skal vi få amerikanske tilstander her i landet, hvor det blir fullstendig forbudt med abort? Leger får ikke lov til å utføre abort selv om det er fare for mors liv? Etopisk svangerskap? Barnet vil ikke kunne leve utenfor mors liv? Og hvis dette skjer, hva skal gjøres med de uønskede barna? Står KRF og andre som er enig med dem klar til å adoptere alle de barna? Eller skal tusenvis av barn havne i systemet? 

Det må ikke bli den slags tilstander her i Norge. Vi skal gå fremover, ikke bakover. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kittykat skrev (Akkurat nå):

Leger får ikke lov til å utføre abort selv om det er fare for mors liv? Etopisk svangerskap?

Alle lover dom forbyr abort ii usa har unntak for mors liv og ektopiske svangerskap. At noen lover er for strenge ift det er jeg enig I, men INGEN forbyr abort for å redde mors liv 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (5 timer siden):

Selv er jeg for selvbestemt abort, men også juridisk abort for menn, slik at de også får et valg.

Emmelise skrev (5 timer siden):

Juridisk abort forsåvidt er et ganske komplisert tema.

Juridisk abort er et de dummeste påfunnene noen gang. Valget har man før man har sex, og å slippe å måtte betale for ungen sin, har ingenting med abort å gjøre 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Topsi skrev (1 minutt siden):

Alle lover dom forbyr abort ii usa har unntak for mors liv og ektopiske svangerskap. At noen lover er for strenge ift det er jeg enig I, men INGEN forbyr abort for å redde mors liv 

Det stemmer egentlig ikke slik det foregår i Texas idag. Fem forskjellige kvinner saksøker delstaten Texas på grunn av manglende behandling fordi lovverket er skrevet så vanvittig vagt. De var alle gravide med et ønsket barn, og de alle fem nesten døde som resultat når noe gikk galt i graviditeten.

Enten så venter de på at fosteret dør eller at du har sepsis og er på dødens rand. Sykehusene tør ikke hjelpe ellers på grunn av hvor dårlig lovverket er skrevet. Som nevnt tidligere, i USA så skilles det ikke mellom selvbestemt og medisinsk nødvendig.  Derav problemene kvinner opplever når de er i situasjoner hvor de er ØNSKELIG gravide, men likevel må ha en fot i graven for at sykehusene skal tørre å hjelpe dem når noe har gått galt.

Det er hovedsaklig et av grunnene til at Norge og USA ikke kan sammenlignes. I tillegg HAR vi strengt tatt et helsesystem. Som vi alle investerer i gjennom skatt, enten for oss selv eller andre. Du syntes kanskje det er galt at "Gudrun" ikke betaler egenandel for aborten sin. Men hun har strengt tatt forhåndsbetalt for den gjennom skatt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emmelise skrev (12 minutter siden):

Det stemmer egentlig ikke slik det foregår i Texas idag. Fem forskjellige kvinner saksøker delstaten Texas på grunn av manglende behandling fordi lovverket er skrevet så vanvittig vagt. De var alle gravide med et ønsket barn, og de alle fem nesten døde som resultat når noe gikk galt i graviditeten.

Enten så venter de på at fosteret dør eller at du har sepsis og er på dødens rand. Sykehusene tør ikke hjelpe ellers på grunn av hvor dårlig lovverket er skrevet. Som nevnt tidligere, i USA så skilles det ikke mellom selvbestemt og medisinsk nødvendig.  Derav problemene kvinner opplever når de er i situasjoner hvor de er ØNSKELIG gravide, men likevel må ha en fot i graven for at sykehusene skal tørre å hjelpe dem når noe har gått galt.

Det er hovedsaklig et av grunnene til at Norge og USA ikke kan sammenlignes. I tillegg HAR vi strengt tatt et helsesystem. Som vi alle investerer i gjennom skatt, enten for oss selv eller andre. Du syntes kanskje det er galt at "Gudrun" ikke betaler egenandel for aborten sin. Men hun har strengt tatt forhåndsbetalt for den gjennom skatt.

Jeg er enig, jeg støtter det søksmålet, og den presiseringen av loven retten gjorde i den saken.

Jeg synes forøvrig det er spesielt ja at mennesker med psykiske lidelser betaler, mange betaler for prevensjon, og sbort er gratis, det er noe rart med det. Men hele poenget mitt var at det åpenbart kun er abortmotstandere som må "betale" for det vi tror på, og jeg påpekte det, vi skal adoptere,.Men alle skal betale for abort, ikke bare de som støtter det. Det er litt hyklerisk. For vi har også betalt for et godt barnevern gjennom skatt

Endret av Topsi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (5 minutter siden):

Men hele poenget mitt var at det åpenbart kun er abortmotstandere som må "betale" for det vi tror på, og jeg påpekte det, vi skal adoptere,.Men alle skal beyalenfor abort, ile bare de som støtter det. Det er litt hyklerisk. For hi har også betalt for et godt barnevern gjennom skatt

Jeg syns foreldre bør kunne vanskjøtte og mishandle barna sine på det groveste uten at barnevernet skal kunne gripe inn, og derfor bør jeg slippe å være med på å betale for barnevernet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (3 minutter siden):

Jeg syns foreldre bør kunne vanskjøtte og mishandle barna sine på det groveste uten at barnevernet skal kunne gripe inn, og derfor bør jeg slippe å være med på å betale for barnevernet 

Du må være forsiktig så ikke folk tror deg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...