AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #1 Skrevet 17. august 2023 ... som følge av "leie, ikke eie"-modellen. https://www.tek.no/nyheter/guide/i/onQpO7/vet-du-hva-du-betaler-for Sitat 997 kroner for tre strømmeabonnement: Viaplay med all sport, Netflix for flere skjermer og Disney+ til barna (749kr + 159kr + 89kr) 199 kroner for musikk i best kvalitet (Tidal Hifi+) 199 kroner for lydboktjeneste 200 kroner for 1–2 aviser eller tidsskrifter i måneden 280 kroner for Xbox Game Pass Ultimate + månedsabo på massivt onlinespill 300 kroner i skylagring fordelt på fire abonnement av ulike størrelser 250 kroner i diverse andre digitale tjenester, så som 100 i måneden for Midjourney, 50 for VPN og passordhåndtering, i tillegg til «krimskrams» Regnestykket ender på drygt 2400 kroner. I tillegg kommer internett som nok uansett inkluderer TV, siden det er vanskelig å velge bort. La oss si at pakken koster 800 kroner med fart og innhold nok til alle fire. Totalt gir det 3.200 kroner i måneden i digitale tjenester. Ikke rart man får dårlig råd når man legger dette sammen; dette er jo galskap - før i tiden betalte folk NRK-lisensen, kjøpte noen CD-er og DVD-er i løpet av året som man nøyde seg med, lånte resten på biblioteket, og den månedlige utgiften lå på kanskje 200 kroner. Nå - i streamingens tid - skal alt leies, og legger man hundrelappene sammen, blir sluttsummen ikke rent liten, særlig for fotballfansen, som må betale flesk for å få sett fotball man i gamle dager fikk sett gratis på TV. Anonymkode: f89c6...dbc 1 5
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #2 Skrevet 17. august 2023 Vel, de jeg kjenner som betaler for å strømme fotball, de så ikke alle disse kampene på tv gratis før... "viser TV3 RBK-kampen? nei, ikke det nei... Hva med Liverpool-kampen? Kanskje United-kampen da? nei... jaja, får sjekke tekst-tv etter resultatet da" Og lisensen betaler vi da virkelig fortsatt, den bare betales i en annen modell nå. Jeg brukte MYE mer på cd'er før i tiden enn hva jeg bruker for å streame spotify. En annen ting er at når vi gikk på kiosken for å leie film, så kjøpte vi ALLTID godteri i tillegg. Nå er ikke det å nyte en god film i sofaen alltid kombinert med inntak av sukker. Men ja, det er mange som ikke tenker på hvilke tjenester de har, mange kunne ha spart mye på å kutte ned på en del tjenester. Men hvis man har så lite oversikt, så er det mest sannsynlig mer penger å spare på andre ting også. Anonymkode: f405a...394 11
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #3 Skrevet 17. august 2023 Vel nå har jo tv slavene valgt å bruke penger på dette helt av seg selv. Anonymkode: 05978...65c 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #4 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vel, de jeg kjenner som betaler for å strømme fotball, de så ikke alle disse kampene på tv gratis før... "viser TV3 RBK-kampen? nei, ikke det nei... Hva med Liverpool-kampen? Kanskje United-kampen da? nei... jaja, får sjekke tekst-tv etter resultatet da" Og lisensen betaler vi da virkelig fortsatt, den bare betales i en annen modell nå. Jeg brukte MYE mer på cd'er før i tiden enn hva jeg bruker for å streame spotify. En annen ting er at når vi gikk på kiosken for å leie film, så kjøpte vi ALLTID godteri i tillegg. Nå er ikke det å nyte en god film i sofaen alltid kombinert med inntak av sukker. Men ja, det er mange som ikke tenker på hvilke tjenester de har, mange kunne ha spart mye på å kutte ned på en del tjenester. Men hvis man har så lite oversikt, så er det mest sannsynlig mer penger å spare på andre ting også. Anonymkode: f405a...394 Man fikk ikke sett like mye fotball tidligere; det har du rett i, men må man egentlig se absolutt alt ...? Før hadde man tippekampen på NRK, og selv for folk som var fotballinteresserte, var dette nok, og de som virkelig ville følge laget sitt, kunne dra på noen turer til England og få rimelige billetter til kamper man idag må betale blodpris for. I 1990-årene sendte TV3 Champions League på vanlig TV, og hele landet fikk med seg for eksempel Rosenborgs store triumfer der. Idag ville alt vært låst bak en betalingsmur. Når det gjelder kjøp av CD-er og leie av video, kostet dette litt, men man må heller ikke glemme selve opplevelsen av å komme inn i en platebutikk og rote en halv time i hyllene før man til slutt kanskje fant noe man var interessert i, eller det å gå i videosjappa på hjørnet sammen med vennene for å leie en film man kunne se sammen - savner man ikke den tiden? Det var noe helt annet enn å sitte alene foran skjermen og se 8. sesong av en serie på Netflix; det at man ikke ble overøst med underholdning i like stor grad som idag, førte også til at man kunne sette pris på det man fikk. Anonymkode: f89c6...dbc 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #5 Skrevet 17. august 2023 Lydbøker og bøker finnes på bibliotek. Har ingen strømme-tjenester. Vi bruker en 1-2 mndr hvis det er noe å se på. Så sier vi opp. Anonymkode: 538f7...ce5 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #6 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Lydbøker og bøker finnes på bibliotek. Har ingen strømme-tjenester. Vi bruker en 1-2 mndr hvis det er noe å se på. Så sier vi opp. Anonymkode: 538f7...ce5 I tillegg til ikke mindre enn 366.378 CD-er som man helt lovlig kan ta kopi av i henhold til åndsverkloven, og lagre på harddisken for alltid og evig: https://bibsok.no/?mode=vt&hpid=262775&pubsok_txt_0=&pubsok_kval_0=&avgr_bn=&avgr_medier=ff%3Ddc+og+ff%3Ddg&avgr_spraak=&aarfra=&aartil= ... og 149.188 DVD-er: https://bibsok.no/?mode=vt&hpid=264088&pubsok_txt_0=&pubsok_kval_0=&avgr_bn=&avgr_medier=ff%3Dee&avgr_spraak=&aarfra=&aartil= Liker man bøker, finner man også 286.609 bøker som er tilgjengelige i Nasjonalbibliotekets nettarkiv: https://www.nb.no/search?mediatype=bøker&viewability=ALL Men mange foretrekker tydeligvis å la pengene renne ut ved å betale for dyre abonnementstjenester. Anonymkode: f89c6...dbc 2
Tomas77 Skrevet 17. august 2023 #7 Skrevet 17. august 2023 34 minutter siden, AnonymBruker said: Man fikk ikke sett like mye fotball tidligere; det har du rett i, men må man egentlig se absolutt alt ...? Før hadde man tippekampen på NRK, og selv for folk som var fotballinteresserte, var dette nok, og de som virkelig ville følge laget sitt, kunne dra på noen turer til England og få rimelige billetter til kamper man idag må betale blodpris for. I 1990-årene sendte TV3 Champions League på vanlig TV, og hele landet fikk med seg for eksempel Rosenborgs store triumfer der. Idag ville alt vært låst bak en betalingsmur. Når det gjelder kjøp av CD-er og leie av video, kostet dette litt, men man må heller ikke glemme selve opplevelsen av å komme inn i en platebutikk og rote en halv time i hyllene før man til slutt kanskje fant noe man var interessert i, eller det å gå i videosjappa på hjørnet sammen med vennene for å leie en film man kunne se sammen - savner man ikke den tiden? Det var noe helt annet enn å sitte alene foran skjermen og se 8. sesong av en serie på Netflix; det at man ikke ble overøst med underholdning i like stor grad som idag, førte også til at man kunne sette pris på det man fikk. Anonymkode: f89c6...dbc Dette er jo bare ren nostalgi. Det er jo ingen reelle argumenter for at dette var bedre før. Husker godt 90 tallet og frustrasjonen over at de kampene jeg ville se ikke ble sendt. Driter tynt i RBK og hadde ingen interesse av å se dem men det var valget RBK eller ingenting. Strømmeløsningene er absurd mye mer kundevennlig lagt opp. 9
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #8 Skrevet 17. august 2023 Tomas77 skrev (3 minutter siden): Dette er jo bare ren nostalgi. Det er jo ingen reelle argumenter for at dette var bedre før. Husker godt 90 tallet og frustrasjonen over at de kampene jeg ville se ikke ble sendt. Driter tynt i RBK og hadde ingen interesse av å se dem men det var valget RBK eller ingenting. Strømmeløsningene er absurd mye mer kundevennlig lagt opp. Hvis man ville se det norske laget i aksjon før i tiden, kunne man vel dra på kamp; det var det utallige fotballfans gjorde ...? Ja, ting er mer kundevennlig satt opp idag, men dette koster, og prisene vil neppe stå stille. Husker da man gjorde deler av digi.no til en betalingstjeneste, og argumenterte for at dette var da ingenting; bare kr.29 i måneden. Idag får man mer, men prisen er til gjengjeld kr.249. AnonymBruker skrev (21 minutter siden): I tillegg til ikke mindre enn 366.378 CD-er som man helt lovlig kan ta kopi av i henhold til åndsverkloven, og lagre på harddisken for alltid og evig: https://bibsok.no/?mode=vt&hpid=262775&pubsok_txt_0=&pubsok_kval_0=&avgr_bn=&avgr_medier=ff%3Ddc+og+ff%3Ddg&avgr_spraak=&aarfra=&aartil= ... og 149.188 DVD-er: https://bibsok.no/?mode=vt&hpid=264088&pubsok_txt_0=&pubsok_kval_0=&avgr_bn=&avgr_medier=ff%3Dee&avgr_spraak=&aarfra=&aartil= Liker man bøker, finner man også 286.609 bøker som er tilgjengelige i Nasjonalbibliotekets nettarkiv: https://www.nb.no/search?mediatype=bøker&viewability=ALL Men mange foretrekker tydeligvis å la pengene renne ut ved å betale for dyre abonnementstjenester. Anonymkode: f89c6...dbc Glemte å legge til at man med nasjonalt lånekort på biblioteket også kan lese papiraviser gratis på nett med PressReader ved å logge seg inn på "Min side". VG er riktignok ikke der, men man finner Aftenposten, Dagbladet, Dagsavisen og mange lokalaviser. Anonymkode: f89c6...dbc 4
Tomas77 Skrevet 17. august 2023 #9 Skrevet 17. august 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvis man ville se det norske laget i aksjon før i tiden, kunne man vel dra på kamp; det var det utallige fotballfans gjorde ...? Hva er det som hindrer deg i å dra på kamp i dag? Nå snakket jeg uansett om CL der alternativet var RBKs kamp eller nada. 1
Blåttvann Skrevet 17. august 2023 #10 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): ... som følge av "leie, ikke eie"-modellen. https://www.tek.no/nyheter/guide/i/onQpO7/vet-du-hva-du-betaler-for Ikke rart man får dårlig råd når man legger dette sammen; dette er jo galskap - før i tiden betalte folk NRK-lisensen, kjøpte noen CD-er og DVD-er i løpet av året som man nøyde seg med, lånte resten på biblioteket, og den månedlige utgiften lå på kanskje 200 kroner. Nå - i streamingens tid - skal alt leies, og legger man hundrelappene sammen, blir sluttsummen ikke rent liten, særlig for fotballfansen, som må betale flesk for å få sett fotball man i gamle dager fikk sett gratis på TV. Anonymkode: f89c6...dbc Folk brukte gjerne mye penger på CD-er og DVDer. En CD og en DVD ble jo 500,- i måneden. Og man fikk avisen på morningen, hvertfall i helgen, det ble fort 1000,-. Eller vi leide DVD på 7-11 og betalte 100,- per film. 2 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #12 Skrevet 17. august 2023 Betaler vel 800 for internett og tv nå, og så støtter jobben med 399. har omtrent gratis telefon ( gjennom jobben ) Men har Netflix,skillshare og iTunes. tror jeg skaffa meg Viaplay i sommer og. Anonymkode: 7b812...ddf
Tomas77 Skrevet 17. august 2023 #13 Skrevet 17. august 2023 9 minutter siden, Blåttvann said: Folk brukte gjerne mye penger på CD-er og DVDer. En CD og en DVD ble jo 500,- i måneden. Og man fikk avisen på morningen, hvertfall i helgen, det ble fort 1000,-. Eller vi leide DVD på 7-11 og betalte 100,- per film. Absolutt, og hvor ofte så man filmen etter at man hadde kjøpt DVD. Skjønner ikke savnet i det hele tatt, verken CDer, DVDer, monopolkanaler eller papiraviser er savnet her. 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #14 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man fikk ikke sett like mye fotball tidligere; det har du rett i, men må man egentlig se absolutt alt ...? Før hadde man tippekampen på NRK, og selv for folk som var fotballinteresserte, var dette nok, og de som virkelig ville følge laget sitt, kunne dra på noen turer til England og få rimelige billetter til kamper man idag må betale blodpris for. I 1990-årene sendte TV3 Champions League på vanlig TV, og hele landet fikk med seg for eksempel Rosenborgs store triumfer der. Idag ville alt vært låst bak en betalingsmur. Når det gjelder kjøp av CD-er og leie av video, kostet dette litt, men man må heller ikke glemme selve opplevelsen av å komme inn i en platebutikk og rote en halv time i hyllene før man til slutt kanskje fant noe man var interessert i, eller det å gå i videosjappa på hjørnet sammen med vennene for å leie en film man kunne se sammen - savner man ikke den tiden? Det var noe helt annet enn å sitte alene foran skjermen og se 8. sesong av en serie på Netflix; det at man ikke ble overøst med underholdning i like stor grad som idag, førte også til at man kunne sette pris på det man fikk. Anonymkode: f89c6...dbc Man må ikke se alt nei, men de fleste som er interessert i fotball liker å se kampene til sine lag. Ikke bare RBK eller United. Og ja, før kunne man se RBK sine kamper. Men hva med VIF? LSK? TIL? Brann? Norge hadde langt flere lag enn RBK, men det var i all hovedsak RBK som fikk tv-tid... Fotball er mer enn Champions League. Tippeligaen består av mer enn en kamp i uka. Og hvor mange håndballkamper ble sendt på tv? For oss som er interessert i noe annet enn fotball og langrenn, så var sport i stor grad bestående av avisene og tekst-tv. Og nei, jeg savner ikke det å gå inn på platebutikken for å betale 159,- for en plate med 10-12 sanger på. Og jeg jobbet i platebutikken... Jeg savner ikke kaoset i bilen med hvilken cd man skulle spille, eller hvor oppripet platene ble på fest når folk skulle bytte hele tiden. Jeg savner ikke det å ta bussen eller gå en halvtime for å komme til videosjappa, og tilbake dagen etter for å levere filmen. Jeg savner heller ikke alle hyllene på rommet/stua som man måtte ha for å få plass til film og musikk. Jeg savner ikke det å innse at platen man betalte 179,- for ble ripet opp og helt ubrukelig fordi man mistet den på gulvet. Jeg savner ikke å måtte betale erstatning til video-sjappa fordi VHS-spilleren slukte båndet... AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvis man ville se det norske laget i aksjon før i tiden, kunne man vel dra på kamp; det var det utallige fotballfans gjorde ...? Ja, ting er mer kundevennlig satt opp idag, men dette koster, og prisene vil neppe stå stille. Husker da man gjorde deler av digi.no til en betalingstjeneste, og argumenterte for at dette var da ingenting; bare kr.29 i måneden. Idag får man mer, men prisen er til gjengjeld kr.249. Glemte å legge til at man med nasjonalt lånekort på biblioteket også kan lese papiraviser gratis på nett med PressReader ved å logge seg inn på "Min side". VG er riktignok ikke der, men man finner Aftenposten, Dagbladet, Dagsavisen og mange lokalaviser. Anonymkode: f89c6...dbc Vet du hva prisene var, for å reise til Oslo for å kunne gå på en kamp på Ullevål? Det var ikke helt slik at det norske landslaget fordelte kampene sine utover landet sånn at en større del av befolkningen kunne bare dra på kamp. Bodde man i Oslo kunne man relativt enkelt dra på kamp, men så er Norge "litt" større enn Oslo. Poenget er at joda, bodde man i Oslo, eller likte det mest a4 av sport og film, så var det ikke så ille før. Anonymkode: f405a...394 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #15 Skrevet 17. august 2023 Bruker ca. 800 på avis, Spotify, lydbok og diverse streamingtjenester i måneden. Synes ikke det er så ille, selv om jeg sikkert kunne barbert med noen hundrelapper. TV og internett er inkludert i kostnadene til sameiet, så usikker på hvor mye jeg bruker på det, men det kan jeg uansett ikke velge bort (er 1500 til sammen, så tror ikke det er mye). Jeg bruker jo det meste nesten hver dag, selv om HBO kanskje ikke er det jeg ser mest på. Men det er en 50-lapp, det tåler jeg. Anonymkode: e49f2...ea3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #16 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): ... som følge av "leie, ikke eie"-modellen. https://www.tek.no/nyheter/guide/i/onQpO7/vet-du-hva-du-betaler-for Ikke rart man får dårlig råd når man legger dette sammen; dette er jo galskap - før i tiden betalte folk NRK-lisensen, kjøpte noen CD-er og DVD-er i løpet av året som man nøyde seg med, lånte resten på biblioteket, og den månedlige utgiften lå på kanskje 200 kroner. Nå - i streamingens tid - skal alt leies, og legger man hundrelappene sammen, blir sluttsummen ikke rent liten, særlig for fotballfansen, som må betale flesk for å få sett fotball man i gamle dager fikk sett gratis på TV. Anonymkode: f89c6...dbc Er vel fordi det er superattraktivt for leverandører og eiere/aksjonærer at vi ser mer og mer av dette. Passive inntekter fremfor at kundene får kjøpt noe til odel og eie. Anonymkode: 939ae...846 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #17 Skrevet 17. august 2023 Blåttvann skrev (19 minutter siden): Folk brukte gjerne mye penger på CD-er og DVDer. En CD og en DVD ble jo 500,- i måneden. Og man fikk avisen på morningen, hvertfall i helgen, det ble fort 1000,-. Eller vi leide DVD på 7-11 og betalte 100,- per film. Høres veldig dyrt ut; har tatt vare på alle kvitteringer fra Platekompaniet siden 1998, og med mindre man gikk inn for absolutt siste nytt, var det null problemer å finne CD-er der på tilbud til kr.49 i 1990-årene. Iblant hadde de også noe til kr.29. Bruktforretninger som solgte musikk og tegneserier var det flere av, og folk gjorde gode kjøp på Ringstrøm, Lucky Eddie eller andre steder. Min første DVD kjøpte jeg i 2004, og den gang lå prisen på en hundrelapp for en film på nevnte Platekompaniet - litt senere begynte de med 3 for 200. På Free Record Shop og i andre kjeder var prisene dyrere, men for én nyere CD og DVD hadde det blitt maks. kr.200 på Platekompaniet helt på begynnelsen av 2000-tallet. Da Free Record Shop la ned i 2008, kjøpte jeg mengder med bruktbare CD-er til kr.5 eller kr.10, så for å finne dyre platepriser, må man tilbake til 1990 - da lå en ny Beatles-CD på kr.169 eller kr.149, avhengig av hvilken butikk man kjøpte den i; Platekompaniet kom først i 1992. I billigbutikker lå prisen i 1990 på kr.49 for én CD, men da fikk man heller ikke det helt store. Anonymkode: f89c6...dbc
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #18 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Man må ikke se alt nei, men de fleste som er interessert i fotball liker å se kampene til sine lag. Ikke bare RBK eller United. Og ja, før kunne man se RBK sine kamper. Men hva med VIF? LSK? TIL? Brann? Norge hadde langt flere lag enn RBK, men det var i all hovedsak RBK som fikk tv-tid... Fotball er mer enn Champions League. Tippeligaen består av mer enn en kamp i uka. Og hvor mange håndballkamper ble sendt på tv? For oss som er interessert i noe annet enn fotball og langrenn, så var sport i stor grad bestående av avisene og tekst-tv. Og nei, jeg savner ikke det å gå inn på platebutikken for å betale 159,- for en plate med 10-12 sanger på. Og jeg jobbet i platebutikken... Jeg savner ikke kaoset i bilen med hvilken cd man skulle spille, eller hvor oppripet platene ble på fest når folk skulle bytte hele tiden. Jeg savner ikke det å ta bussen eller gå en halvtime for å komme til videosjappa, og tilbake dagen etter for å levere filmen. Jeg savner heller ikke alle hyllene på rommet/stua som man måtte ha for å få plass til film og musikk. Jeg savner ikke det å innse at platen man betalte 179,- for ble ripet opp og helt ubrukelig fordi man mistet den på gulvet. Jeg savner ikke å måtte betale erstatning til video-sjappa fordi VHS-spilleren slukte båndet... Vet du hva prisene var, for å reise til Oslo for å kunne gå på en kamp på Ullevål? Det var ikke helt slik at det norske landslaget fordelte kampene sine utover landet sånn at en større del av befolkningen kunne bare dra på kamp. Bodde man i Oslo kunne man relativt enkelt dra på kamp, men så er Norge "litt" større enn Oslo. Poenget er at joda, bodde man i Oslo, eller likte det mest a4 av sport og film, så var det ikke så ille før. Anonymkode: f405a...394 Hvis du bodde et annet sted i Norge, forstår jeg at det å komme seg til kamp kunne være kjedelig. Men det å stå og fryse sammen med andre på tribunen, eller å ta bussen for å komme seg dit, var en del av sjarmen for dem som var ivrige fotballsupportere - livet den gang var noe annet enn å få alt servert i fanget, og det er ikke uten grunn at både LP-en og kassetten har gjort comeback; musikken var rett og slett mer levende og bedre den gang, og det er noe ikke bare nostalgikerne er enige om. Eller er det bare å spørre alle som dro til musikkfestivaler - en jeg kjenner var på Roskilde i 1992 da Danmark vant EM; man kan bare tenke seg feststemningen. 1990-årene var en fin tid i forhold til dagens samfunn der man sitter foran skjermen og føler seg krenket. Foretrekker heller mindre fotball på TV, men friheten man hadde den gang. Prisene for CD-er som jeg nevnte tidligere, var for øvrig prisene her i Oslo; det er mulig dette ble dyrere andre steder. Anonymkode: f89c6...dbc 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #19 Skrevet 17. august 2023 Kjenner meg ikke igjen. Tv kanaler har vi ikke hatt på 6-7 år. Vi betaler for to streamingtjenester, ca 150 i mnd, og det er det. Internett betaler jobben pga hjemmekontor. Mange har mye ja, men tror få har så mange tjenester HI tilsier. Anonymkode: 562c1...ce1 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #20 Skrevet 17. august 2023 Vi betaler ikke for noe tv-abonnement. Bare internett. Snyltet på pappa sin netflix før det kom nye regler. Nå har vi Disney+ fordi samboer vil se på noe der. Ellers ser vi på NRK nett-tv og YouTube. Hadde HBO et år, var sånn 700-ettellerannet kr hvis man bandt seg for et år. Det var for å se Raised by Wolves og House of the Dragon pluss noen andre filmer. Skal opprette HBO-medlemsskap igjen når neste sesong av Hotd kommer. Vi skal abbonnere på Netflix når samboeren er ferdig med Disney+. Spotify er vi helt avhengig av begge to. Hører på musikk hver dag. Har sånn duo-abonnement, så det blir litt billigere. Lydbøker og podcast gidder vi ikke betale for. Man kan finne mye gratis på nett. Ellers leser jeg fysiske bøker. Sport ser vi ikke på. Skjønner meg heller ikke på de som skal ha uendelig med abonnement. Det blir jo svindyrt. Det er verdt det å planlegge litt. Anonymkode: 24849...394 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå