Gå til innhold

Samværsavtale og planleggingsdag i bhg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 60%, far 40%.

Overlevering og henting av barnet foregår via barnehagen. Hva er vanlig når det er planleggingsdag? Det er fars dag og han mener han skal hente hos meg kl 16 fordi det er da han ville ha hentet barnet hvis hen var i barnehagen. 

Hvordan gjør dere der?

Anonymkode: ef483...04b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi snakker sammen og avtaler fra gang til gang. Jeg har barna 85%, men vi har et godt samarbeid og han bidrar når det er mulig. 

Anonymkode: d06ad...38e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg vet venninnene mine gjør det på den måten. Er barnehagen stengt, henter far når han ville hentet i bhg.

Anonymkode: 40a58...4b8

• Liker 8
Skrevet

Den som har barnet den dagen, altså leverer, har ansvar. Men bytting burde ALDRI skje i bhg. Det er veldig ugunstig for barna. Bytt hjemme. 

Anonymkode: fd92c...6a4

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Bytting i barnehage og sfo er helt normalt!

Henter etter jobb og da er barnet der. 

Det er far sin dag og hans ansvar. Samme om barnet er syk og må være hjemme,MEN man hjelper hverandre om mulig. Hvis ikke samarbeid så er det far sin dag = han må være hjemme med barn.

Dagen begynner 07-08 ,ikke ettermiddag kan du fortelle far.

Anonymkode: f7c84...2f2

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg har 60%, far 40%.

Overlevering og henting av barnet foregår via barnehagen. Hva er vanlig når det er planleggingsdag? Det er fars dag og han mener han skal hente hos meg kl 16 fordi det er da han ville ha hentet barnet hvis hen var i barnehagen. 

Hvordan gjør dere der?

Og så forklar for meg her, hvorfor i huleste bruker du "bhg" i tittelen for å spare tid, men så skruver du barnehagen TO ganger i tråden? Hva var poenget med å forkorte det i tittelen da?

Anonymkode: b0a66...79d

Skrevet

Helt klart ditt ansvar;

For det første: Du får «godskrevet» natten til mandag, sp da har du ansvaret frem til overlevering som for far er på ettermiddagen.

For det andre så har du alltid ansvar om far er samværsforeldren, selv de dagene far egentlig skulle hatt barnet...

Anonymkode: f96cf...0f7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den som har barnet den dagen, altså leverer, har ansvar. Men bytting burde ALDRI skje i bhg. Det er veldig ugunstig for barna. Bytt hjemme. 

Og jeg er HELT uenig. Her har vi prøvd ulike måter, og samt observert andre venner med barn. Barna talker som regel mye bedre å gjøre overlevering ifm Bgh, skole, sfo. Ellers blir dagen for overlevering rar, trist og «ventende». 

Anonymkode: 3793a...ce4

• Liker 9
Skrevet

Ingen av dere har "rett" her. Du har barnet til 08 eller når du leverer i barnehagen. Han har barnet fra 16. Tiden imellom 08-16 er barnet normalt i barnehagen, så ingen kan hevde det er den andres soleklare ansvar.

Dere burde fordele årets planleggingsdager imellom dere ca halvt om halvt som alle andre foreldre må gjøre. Eller hør om besteforeldre kan stille opp.

Anonymkode: ba72f...d7f

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har 60%, far 40%.

Hvordan gjør dere der?

Hos oss så er det den som har den dagen som har planleggingsdag også. Og det er slik fra fvk at fra man vanligvis leverer barnet i barnehage har den andre forelderen ansvar. Ikke fra barnehagen slutter. 

Anonymkode: 4d41a...f73

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ingen av dere har "rett" her. Du har barnet til 08 eller når du leverer i barnehagen. Han har barnet fra 16. Tiden imellom 08-16 er barnet normalt i barnehagen, så ingen kan hevde det er den andres soleklare ansvar.

Dere burde fordele årets planleggingsdager imellom dere ca halvt om halvt som alle andre foreldre må gjøre. Eller hør om besteforeldre kan stille opp.

Anonymkode: ba72f...d7f

Jeg synes også dette er riktig.

Man fordeler mellom seg planleggingsdagene på forhånd som med ferie. 

Det viktigste er å snakke sammen og samarbeide slik at det ikke blir bare 1 av dere som alltid tar alt. 

• Liker 5
Skrevet

Dere er voksne folk gjør et kompromiss med 3 dager til deg og 2 dager til far, selv om det er "din" eller "hans" dag.

Det er rettferdig, og i dette tilfellet har far helt rett

Skrevet

Vi PRATER sammen, siden vi har barn sammen må vi kunne kommunisere, bruddet var stygt, men vi må gjøre det beste for sønnen vår. 

Noen ganger henter jeg hos far, andre ganger leverer far til meg eller mine foreldre, alt avhenger av situasjonen, dagen og livet generelt :) Er ikke noe fasitsvar. 

Anonymkode: d4e4c...d4e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg hadde ikke byttet hjemme om jeg fikk betalt engang. 

Anonymkode: f1306...ce5

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde ikke byttet hjemme om jeg fikk betalt engang. 

Anonymkode: f1306...ce5

Enig, dette hadde aldri funket hos oss heller, er så mye enklere for barnet også. Dette har vi blitt anbefalt og blitt enig om i retten til og med. 

Ts

• Liker 3
Skrevet

VI har gjort det likt som over her. Bytting skjer kl 16 byttedag. Den som har barnet har ansvar frem til da, feks ved sykt barn, planleggingsdag osv

Anonymkode: be737...1dc

• Liker 1
Skrevet

For å snu litt på det. 
Du leverer i barnehagen, og han skal hente. Barnet blir sykt/skader seg og må hentes. Hvem henter da?

I mitt hode starter dagen på morgenen, at barnet er i barnehagen er bare en del av den dagen. Men mindre han tenker at han har ansvar også frem til hentetid på mandagen, f.eks. om barnet blir sykt. 

Skrevet
EmKay skrev (2 minutter siden):

For å snu litt på det. 
Du leverer i barnehagen, og han skal hente. Barnet blir sykt/skader seg og må hentes. Hvem henter da?

I mitt hode starter dagen på morgenen, at barnet er i barnehagen er bare en del av den dagen. Men mindre han tenker at han har ansvar også frem til hentetid på mandagen, f.eks. om barnet blir sykt. 

Ja, det er jo sånn jeg tenker og. Men da lover jeg deg at han hadde sagt at han ikke kan, han hadde levert barnet sykt i bhg...  også hadde jeg da måtte løpe til for å hente fordi jeg ikke kan la barnet mitt være der sykt.. nå er det planleggings dag i morgen også, så vi får se hva som skjer 😬😬 

Ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det er jo sånn jeg tenker og. Men da lover jeg deg at han hadde sagt at han ikke kan, han hadde levert barnet sykt i bhg...  også hadde jeg da måtte løpe til for å hente fordi jeg ikke kan la barnet mitt være der sykt.. nå er det planleggings dag i morgen også, så vi får se hva som skjer 😬😬 

Ts

Godt mulig du må bite i det sure eplet her, barnet kommer jo selvsagt først. 

Men om han er så vanskelig på det, og oppriktig mener at hans helg varer fra fredag kl 16 til mandag kl 08, kan du jo vurdere å si at samværsbrøken må endres. For da har han ikke tre dager i helgen, men to og en halv. Og det gjelder antakelig den/de dager han evt har barnet midt i uken også - det er bare en halv dag. 
Det kan ikke være sånn at du alltid skal måtte ta sykt barn og planleggingsdager. 

Skrevet

Enten å ha faste avtale som dekker samtlige jul, nyttår, påske, øvrige helligdager, øvrige fridager på skoleruta, sommer. En fast avtale som dekker ALLE dager i året.

Alternativt ha fast avtale vedrørende vanlig samvær, og deretter årlige fordelinger av de nevnte dagene i alternativ 1.

Om overlevering/henting skjer på skole/sfo/barnehage/hjemme hos deg/hjemme hos den andre forelderen synes jeg det ikke er noe fasitsvar på. Gjør det som er best for deres barn er den beste regelen. 

Anonymkode: 64768...6b6

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...