Gå til innhold

Skifte ut kontorjobben med BPA assistent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er lei kontorjobben og vurderer å søke på en stilling som virker meningsfull, hvor en er BPA assistent for en person. Er litt redd for at lønnen blir halvert, og usikker på om jeg faktisk har mulighet til å ta en slik jobb. 
Noen som har erfaringer å dele og kan si noe om lønnsnivå? 
Har ca 650’ i året nå.

Anonymkode: 133e0...770

Skrevet

Ingen personlig erfaring, men jeg ser det er et yrke det er veldig stor utskiftning i, så hadde jeg vært deg, hadde jeg testet det først, kanskje som deltidsjobb for å finne ut om det er noe.

Men så er det nok også veldig avhengig av brukeren og ev. familie også om det er ok eller ikke.

Skrevet

BPA kan være tungt, og du blir ikke yngre.

Det finnes vel kontorjobber med mening også?

Anonymkode: 1c0c6...1a1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har en deltidsstilling som BPA og kjenner en del andre som jobber som det. 

Lønnen er ikke noe jeg ville i hovedsak prøvd å livnært meg av. Og hvor bra det fungerer er veldig avhengig av brukeren og de pårørende. Det kan være alle tiders men det kan også være helt pyton. Hvis du først tar den veien så vær veldig selektiv med hvilken bruker du takker ja til. Hvis man kan velge så tar man andre jobber innen helsevesenet.

Omskoler deg heller og søk deg til noe bedre som ikke er så fysisk belastende, mer stabilt og bedre betalt. Og ikke minst sosialt. De aller fleste BPA jobber alene og det kan gjøre det ganske kjedelig i lengden. Den ene plassen jeg jobber er vi av og til to og det er det som har gjort at jeg har holdt ut der såpass lenge.

En annen plass virket det greit da bruker og pårørende var hyggelige i prøveperioden. Men etter kontrakten ble skrevet for å jobbe der så endret det seg og de ble mer ufine i væremåten og hvordan de behandlet meg. Jeg sa opp men måtte jobbe 3 måneder oppsigelsestid. Det var kjipe vakter hvor jeg holdt masken. Og det er ikke til å stikke under en stol av i slike situasjoner så kan de tar det personlig. Som man merker selv om de ikke trenger å si det rett ut.

BPA kan virke som en "enkel løsning" å gå til når man er lei av jobben, men vær klar over at det ikke er så enkelt. Bransjen sliter med rekruttering og gjennomtrekk nettopp fordi det er ikke så attraktivt å jobbe som det. 

Anonymkode: 1ef71...973

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Og ja, når det kommer til lønnen så har jeg 190,- kr i timen. Så det er ikke noe å skryte av eller noe jeg ville hatt som primærinntekt. Men jeg har ikke noe fagbrev innen helse eller direkte relevant utdanning som gjør at det kan trekke opp noe særlig. Du er i samme boks og vil derfor ikke ligge noe særlig høyere i lønn. BPA firmaer har ikke noe i mot akkurat det fordi da er man billig arbeidskraft. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og ja, når det kommer til lønnen så har jeg 190,- kr i timen. Så det er ikke noe å skryte av eller noe jeg ville hatt som primærinntekt. Men jeg har ikke noe fagbrev innen helse eller direkte relevant utdanning som gjør at det kan trekke opp noe særlig. Du er i samme boks og vil derfor ikke ligge noe særlig høyere i lønn. BPA firmaer har ikke noe i mot akkurat det fordi da er man billig arbeidskraft. 

Hva vil det si i årslønn? Og hva er max. lønn?

Skrevet

Jobber med vedtak på BPA og det er møkkalønn. Hvis du har 650 k nå kan du nok regne med å halvere ja. 

Anonymkode: ab677...72f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jobber med vedtak på BPA og det er møkkalønn. Hvis du har 650 k nå kan du nok regne med å halvere ja. 

Anonymkode: ab677...72f

Takk, ja det er jo helt uaktuelt. Det sto faktisk i annonsen at det var bra betalt, så derfor jeg lurte.

Skrevet

Jeg elsker å jobbe som assistent. Jeg har lang ansiennitet så jeg tjener greit, pluss får tillegg for kveld, natt og helg. ,en lønnen er mye mer enn bare kroner på konto, den takknemligheten og gleden jeg får oppleve gjør jobben ekstra fin. Det å få lov til å utgjøre en så stor forskjell i et annet menneskes liv er virkelig flott. Det gjør at jeg føler at mitt liv har verdi. 

Anonymkode: 4050a...63a

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

En til her, som tenker i samme baner som deg ts 😊 
Men altså, vil årslønnen ligge på rundt max 330000? Det er for meg også uaktuelt dessverre. Det er synd for det er jo en utrolig viktig jobb for den enkelte brukeren og samfunnet.

Anonymkode: e199d...84e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg elsker å jobbe som assistent. Jeg har lang ansiennitet så jeg tjener greit, pluss får tillegg for kveld, natt og helg. ,en lønnen er mye mer enn bare kroner på konto, den takknemligheten og gleden jeg får oppleve gjør jobben ekstra fin. Det å få lov til å utgjøre en så stor forskjell i et annet menneskes liv er virkelig flott. Det gjør at jeg føler at mitt liv har verdi. 

Svarte før jeg så svaret her. Ok, så da er det mulig å trekke lønnen opp til et levelig nivå antakelig? Hva kommer du opp i sånn ca, om man kan spørre? (Ikke ts, men vurderer det samme).

Skrevet

Altså ufaglært Boa får 195 kr timen + tillegg , så nei de tjener ikke 300 tusen i året

Anonymkode: fe448...5d5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for hjelpsomt svar. Lønnen er ikke motivasjonen for å evt. å søke på en slik jobb, men man må kunne dekke sine faste utgifter også. 
Kan du si noe om årsinntekt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

En til her, som tenker i samme baner som deg ts 😊 
Men altså, vil årslønnen ligge på rundt max 330000? Det er for meg også uaktuelt dessverre. Det er synd for det er jo en utrolig viktig jobb for den enkelte brukeren og samfunnet.

Ikke sant, det er umulig for en familie å leve på en slik lønn i dag.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Altså ufaglært Boa får 195 kr timen + tillegg , så nei de tjener ikke 300 tusen i året

Anonymkode: fe448...5d5

Hva tjener de da? Timeslønn sier meg ingenting da jeg har forholdt meg til årlønn i 15 år.

Annonse
Skrevet

Ville heller vurdert å søke jobb som miljøarbeider i bolig (helst kommunal). Bedre betalt, kollegaer og mulighet til evt å utdanne seg til helsefagarbeider mens du jobber der.

Anonymkode: cc505...577

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Takk for hjelpsomt svar. Lønnen er ikke motivasjonen for å evt. å søke på en slik jobb, men man må kunne dekke sine faste utgifter også. 
Kan du si noe om årsinntekt?

Ja, jeg er enslig med ett barn, og lever helt fint på min lønn. 

Årsinntekt er individuelt da det kommer an på hvor mye du ønsker å jobbe. Noen assistenten jobber kanskje 10 timer per uke, mens andre jobber fulltid eller jobber hos flere brukere. Så lønnen blir jo slik som du selv legger opp til. Noen ønsker kanskje å jobbe mye i sommerhalvåret, for så å ta seg fri hele vinteren. Mange som velger å jobbe som assistent liker fleksibiliteten, og har det som en jobb ved siden av f.eks. reising eller tidkrevende hobbyer.
En bekjent av meg har en hobby som hun bruker livet sitt på, men for å tjene penger så jobber hun som assistent for et multihandicappet barn. Hun har tatt med barnet på hobbyen noen ganger, og sånn sett fått dobbel glede. Så det er et yrke med veldig stor fleksibilitet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mange behandles som tjenere

Anonymkode: d7dec...ac4

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mange behandles som tjenere

Anonymkode: d7dec...ac4

Ja. Det kan fungere veldig fint, eller så kan det fungere… veldig dårlig. Det er svært personavhengig - dvs bruker/arbeidsleder, eller brukers/arbeidsleders pårørende. De skal liksom være arbeidsgivere, men er ofte helt uprofesjonelle, og tenker selvsagt primært på seg og sitt, ikke den ansatte. Da blir det fort rot. Tanken bak BPA er god - men BPAer er svært sårbare. 

Anonymkode: e647b...8ab

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja, jeg er enslig med ett barn, og lever helt fint på min lønn. 

Årsinntekt er individuelt da det kommer an på hvor mye du ønsker å jobbe. Noen assistenten jobber kanskje 10 timer per uke, mens andre jobber fulltid eller jobber hos flere brukere. Så lønnen blir jo slik som du selv legger opp til. Noen ønsker kanskje å jobbe mye i sommerhalvåret, for så å ta seg fri hele vinteren. Mange som velger å jobbe som assistent liker fleksibiliteten, og har det som en jobb ved siden av f.eks. reising eller tidkrevende hobbyer.
En bekjent av meg har en hobby som hun bruker livet sitt på, men for å tjene penger så jobber hun som assistent for et multihandicappet barn. Hun har tatt med barnet på hobbyen noen ganger, og sånn sett fått dobbel glede. Så det er et yrke med veldig stor fleksibilitet. 

Jeg arbeider i dag 100% og det ønsker jeg videre også, klarer du å gi meg en pekepinne på hva årsinntekten blir da? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...