Gå til innhold

Barnehagestart..er dette normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et 1,5 gammel barn som starta i barnehage litt over 2 uker siden. Hun gråter aldri når jeg går, men hun blir sikkelig sutrete etter 1 time jeg har gått. Det er det jeg fikk beskjed om, i hverfall. Den første uken gikk jeg fram og tilbake ( seriøst 3-4 ganger pr dag) fordi jeg ble ringt og sa at det er umulig å trøste henne.. at de har gjort alt. Kom så fort jeg kunne alle de gangen og hun var jo fin og sprekk, selvfølgelig jeg så at hun gråt men de klarte jo å trøste henne alle de gangene. Leverer henne alltid rundt 09:30-10:00 og henter ca 13:00 så hun ikke er lenge i barnehage. Aldri. Jeg har god dialog med de som jobber der og vet at de er ofte under bemannet, for eksempel i dag var det 1 ansatt pr 6 barn, inkludert min. Hun sa med en gang at de er underbemannet og at idag er det sikkelig vanskelig for hun. Ble selvfølgelig ringt etter 1 og halv time om de sa at mitt barn har nå gråtet lenge.  Ble sikkelig irritert og lei av meg, gikk å hentet henne og vi gikk hjem. Det føles at jeg har den vanskeligste barn i hele verden og at jeg har nå mistet kontroll over alt. For å ikke si at nå våkner hun mange ganger på natta og jeg får aldri slappet av i løpet av dagen fordi jeg har en alltid følelse om de skal ringe meg.

Jeg jobber ikke nå, men starter med fulltid stilling om 2 uker og dette vet barnehage om. Føler rett og slett at de bruker meg….. 

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff så trasig situasjon... jeg har aldri opplevd at de har hatt så få ansatte på småbarnsavdeling med tilvenningsperiode. Trodde normen var 1 ansatt per 4 barn under 3 år?

Ville klaget til ledelsen og sett meg om etter en annen barnehage. Har du vurdert familiearnehage? 

Anonymkode: 6ae55...c21

• Liker 8
Skrevet
5 minutter siden, AnonymAvy said:

Jeg har et 1,5 gammel barn som starta i barnehage litt over 2 uker siden. Hun gråter aldri når jeg går, men hun blir sikkelig sutrete etter 1 time jeg har gått. Det er det jeg fikk beskjed om, i hverfall. Den første uken gikk jeg fram og tilbake ( seriøst 3-4 ganger pr dag) fordi jeg ble ringt og sa at det er umulig å trøste henne.. at de har gjort alt. Kom så fort jeg kunne alle de gangen og hun var jo fin og sprekk, selvfølgelig jeg så at hun gråt men de klarte jo å trøste henne alle de gangene. Leverer henne alltid rundt 09:30-10:00 og henter ca 13:00 så hun ikke er lenge i barnehage. Aldri. Jeg har god dialog med de som jobber der og vet at de er ofte under bemannet, for eksempel i dag var det 1 ansatt pr 6 barn, inkludert min. Hun sa med en gang at de er underbemannet og at idag er det sikkelig vanskelig for hun. Ble selvfølgelig ringt etter 1 og halv time om de sa at mitt barn har nå gråtet lenge.  Ble sikkelig irritert og lei av meg, gikk å hentet henne og vi gikk hjem. Det føles at jeg har den vanskeligste barn i hele verden og at jeg har nå mistet kontroll over alt. For å ikke si at nå våkner hun mange ganger på natta og jeg får aldri slappet av i løpet av dagen fordi jeg har en alltid følelse om de skal ringe meg.

Jeg jobber ikke nå, men starter med fulltid stilling om 2 uker og dette vet barnehage om. Føler rett og slett at de bruker meg….. 

Lurt å premiere gråt må jeg si. 

selv hadde jeg spurt. har det vondt?, slått seg? syk? 
nei ingen av de? hvorfor ringer du meg da, klikk

Anonymkode: bf543...bb1

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lurt å premiere gråt må jeg si. 

selv hadde jeg spurt. har det vondt?, slått seg? syk? 
nei ingen av de? hvorfor ringer du meg da, klikk

Anonymkode: bf543...bb1

Sjarmerende 

Anonymkode: 2a4db...9bd

• Liker 8
Skrevet

Huff så trasig situasjon... jeg har aldri opplevd at de har hatt så få ansatte på småbarnsavdeling med tilvenningsperiode. Trodde normen var 1 ansatt per 4 barn under 3 år?

Ville klaget til ledelsen og sett meg om etter en annen barnehage. Har du vurdert familiearnehage? 

Anonymkode: 6ae55...c21

Det er kjempevanskelig å få tak i vikarer nå , helt krise for masse bhg dessverre. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er kjempevanskelig å få tak i vikarer nå , helt krise for masse bhg dessverre. 

Dette er ikke mitt problem for å si det sånn. Jobber jo som sykepleier og vet hva godt hva det betyr å være underbemannet, men vi bruker aldri pårørende til våre pasienter for å gjøre jobben våres

• Liker 10
Skrevet

Fantastisk. Nå har dere lært henne at det er bare å gråte så kommer mamma 👏👏👏

Alle barn gråter i varnehahen innimellom og den håndteringen der er vel den verst tenkelige.

Så dere må nok nå bare bli enige med barbehagen om at neste gang hun gråter er det barnehagen som må trøste og avlede. Brutalt første gang, men barn lærer like fort den andre veien også.

Anonymkode: f86f5...216

• Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymAvy skrev (4 minutter siden):

Dette er ikke mitt problem for å si det sånn. Jobber jo som sykepleier og vet hva godt hva det betyr å være underbemannet, men vi bruker aldri pårørende til våre pasienter for å gjøre jobben våres

Herregud. 

• Liker 2
Skrevet

Alle barn gråter i varnehahen innimellom og den håndteringen der er vel den verst tenkelige.

Så dere må nok nå bare bli enige med barbehagen om at neste gang hun gråter er det barnehagen som må trøste og avlede. Brutalt første gang, men barn lærer like fort den andre veien også.

Det er forskjell på gråt da, noen gråter hysterisk og omtrent slutter å puste, blit ikke en bra opplevelse i bhg da

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette. Neste gang må de trøste. Sånn er det bare.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er forskjell på gråt da, noen gråter hysterisk og omtrent slutter å puste, blit ikke en bra opplevelse i bhg da

Men det er jo en tilvenningsprosess som må til uansett, slik at barn får mulighet til å bli trygg på de ansatte. 

Anonymkode: 710f3...477

• Liker 1
Skrevet

Det skal være ganske høy terskel for å ringe når barnet gråter, det vil si at de ansatte skal virkelig ha prøvd alt for å roe ned barnet. Samtidig er det mange foreldre som ønsker at barnehagen skal ringe, de vil ikke at barna skal gråte over lengre tid når de er i barnehagen. Jeg tenker at du må snakke med ped leder eller styrer i barnehagen. Kanskje det er ekstra ille akkurat nå på grunn av lav bemanning. 

Anonymkode: 6151e...cc0

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som barnehagen ikke er spesielt gode på tilvenning og småbarn. Når det er sagt, det å være underbemannet i en sånn periode er bare vondt for alle involverte parter.
Be om en prat med pedleder og still spørsmål om hvordan de jobber for å etablere relasjon og hvordan de vurderer det å ringe deg. Det bør jo være en gradvis stigning i lengden på dagene, eventuelt avtale en fast tid over en liten periode. Be om å avtale et løp som blir forutsigbart for deg, barnet og barnehagen. de minste barna skal absolutt ikke gråte lenge i tilvenning, så bedre å ringe når det blir for lenge eller barnet ikke tar til seg trøst, men om personalet er dyktige i arbeidet med etablere relasjon vil gi et bilde på om de bruker tiden riktig eller «holder ut» frem til noen tenker det er på tide å ringe. Huff, utrolig trasig situasjon. 

Skulle ønske oppstart i barnehagen var bedre for deg, det er sårt nok som det er å gi fra seg de bitte små. Håper for din del at det blir bedre i løpet av få dager. Hvis du får inntrykk av at personalet ikke er profesjonelle, dyktige eller kompetente anbefaler jeg deg å forsøke å bttte barnehage. Hvis ikke fagligheten er der vil det bli problem etter problem etter problem. 

Anonymkode: f7df4...726

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror barnehagen har fått med seg/inntrykk av at du er tilgjengelig og evt ønsker å hente når barnet ikke finner roen. De har vel sett det fra start og tenker at dette er greit da. 
Hva med å si at du dessverre ikke får hentet tidligere fremover? Du trenger ikke å si at du ikke skal på jobb før om to uker. Og så henter du ikke før feks 15 selv om du er hjemme.

Barnet må bli vant til barnehagen og lære å bli trygg på de ansatte og finne trøst hos dem. Det hjelper ikke at du kommer med en gang det ikke går veien. 

• Liker 2
Skrevet

Mulig barnehagen egentlig ønsker at du bruker mer tid på tilvenning uten at du drar derfra? Eller enda kortere dager? 

Du bør jo spørre rett ut, og si at dette ikke fungerer. 

Jeg hadde ikke latt en ettåring som akkurat har begynt være alene med én voksen og 6 barn, så jeg hadde vurdert å bruke mer tid på tilvenning med deg tilstede. Men du må jo snakke med barnehagen om det og legge en plan. Få gjerne med styrer, hvis det er ped.leder som stadig ringer. 

Skrevet (endret)

Når det gjelder levering så leverer du i den verste tiden hvor det er mest kaos og vanskelig å komme inn i lek.

Om du bruker tiden nå på å gjøre henne trygg hadde jeg levert tidlig, gjerne ved åpning.

Da er det få barn der = god kontakt med den voksne og får kommet igang litt rolig. 

Men: ring også leder samt oppvekstavdelingen i kommunen for å høre om dette er et problem i hele kommunen, eller bare denne barnehagen. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 1
Skrevet
AprilLudgate skrev (19 minutter siden):

Når det gjelder levering så leverer du i den verste tiden hvor det er mest kaos og vanskelig å komme inn i lek.

Om du bruker tiden nå på å gjøre henne trygg hadde jeg levert tidlig, gjerne ved åpning.

Da er det få barn der = god kontakt med den voksne og får kommet igang litt rolig. 

Men: ring også leder samt oppvekstavdelingen i kommunen for å høre om dette er et problem i hele kommunen, eller bare denne barnehagen. 

Da blir det lengre dag på barnet. 

Anonymkode: 3c12e...6db

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis mor uannsett er hjemme kan hun jo hente tidlig også.

Anonymkode: 5cf21...cea

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men det er jo en tilvenningsprosess som må til uansett, slik at barn får mulighet til å bli trygg på de ansatte. 

Anonymkode: 710f3...477

Man må bruke lenger tid på tilvenning da

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er ikke mor hjemme da? Hun begynner på jobb om 2 uker. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...