Gå til innhold

Ulemper med elbil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I praksis er jo ladestasjoner noe man bruker svært sjeldent.

I det daglige så lader du jo hjemme på natta når strømmen er billigst. Tiden ladingen tar er de 5 sekundene du bruker på å plugge inn bilen.

Anonymkode: 43e83...18c

Til hverdagspendling kan nok dette stemme. Men vi bruker bilen utelukkende til turer, besøk osv. og trenger da å enten lade hjemme hos folk/på hytta deres eller på ladestasjoner. Så det avhenger av bruksmønster. 

For oss er tidsbruk og planlegging de to største ulempene. 

Anonymkode: 7372c...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ulempen er at i praksis bil en elbil vare max 10 år. Da er den utdatert og finnes ikke elektronikk-deler til den. Produsentene vil heller selge nye biler. Så det er bare å dele nyprisen på 10 - og det koster da 5000,- til 10000,- pr mnd å ha den.

Anonymkode: 2f87e...a63

Tullprat.

Anonymkode: f142a...130

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Den dekker ikke f.eks skift/rep av batteri på biler eldre enn 10år/200000km 

Anonymkode: 5fb30...ac5

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Oppegående bileiere vet at den garantien er over når bilen passerer 8år/200000km.

Anonymkode: 69fcb...352

To anonyme her, men de tullingene som går rundt her og påstår slikt svada blir motbevist i et titalls av tråder her hver uke, men kommer fortsatt med de samme påstandene om og om igjen. Treig much?

Anonymkode: 7c2bd...6a4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har leid elbil via Hyre noen ganger. Det er svært tungvint hvis en skal på en litt lengre tur. Ikke rart at mange av elbilene alltid er ledige.

Anonymkode: da3c1...44e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

To anonyme her, men de tullingene som går rundt her og påstår slikt svada blir motbevist i et titalls av tråder her hver uke, men kommer fortsatt med de samme påstandene om og om igjen. Treig much?

If:

Sitat

Hvis motor, girkasse eller drivverk havarerer innen bilen har kjørt 200 000 km, reparerer vi skaden eller bytter delen. Forsikringen dekker også skader på batteripakke og elektroniske styringsenheter på elbil.

Gjensidige:

Sitat

Dekker plutselige og uforutsette skader som gjør at du ikke får kjørt bilen, for eksempel skader på motor og girkasse. For elbiler og hybridbiler dekker vi også slike skader på høyspentbatteriet og ladeenheten i bilen. Egenandelen er forutsigbar, og vanligvis lavere enn hos andre forsikringsselskaper. Gjelder hvis bilen er under 10 år og ikke har kjørt mer enn 200 000 km.

Enter:

Sitat

Maskinskade for inntil 10 år gamle biler

Inkluderer også batteripakke på elbil.

Du som er idiot her.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Motbevis begrensningen i garantien da vel? I stedet for å prate tull! Har hatt slik forsikring på egen bil, så vet vilkårene! Dessuten er du anonym selv😂

Anonymkode: 69fcb...352

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billig i drift. Har kun ladet en gang på hurtiglader etter at jeg fikk bilen for 3,5 år siden. Kjører 10 mil hver dag til/fra jobb. På langturer må man planlegge lading, men pauser trenger vi alle.

Billigere service pga mindre bevegelige deler. For min del så er det bremser og tårnlager som er gjennomgående. Har fortsatt ikke skiftet noe og bilen er 4 år. 

Anonymkode: 84042...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

If:

Gjensidige:

Enter:

Du som er idiot her.

Det stemmer sånn sett det du sier her.. 
Men om jeg skal bruke meg selv som eksempel så er bilen min gått 100.000 og er 10 år, noe som vil si at jeg har 10 år igjen med batteriforsikring. Så når de neste 10 årene er gått (og bilen min er 20 år) er det mulig jeg begynner å se meg om etter en ny bil. 
Så personlig så er ikke jeg så veldig bekymret for batteriet mitt helt enda.. ;)

Anonymkode: cdfd9...ec8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kommer forsikringshenvisningen fra? Det gjelder jo både elbil og fossilbil, men har ingenting konkret med batterier å gjøre. Det sier bare at langkjørte og eldre biler har en større slitasjerisiko. Go figure! Men det er knapt noen som overhodet skifter batteri - dét er poenget. Man trodde at det skulle bli et problem i 2010. I 2023 vet man at det ikke er det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å dra campingvogn?  Om det i det hele er krok på bilen. Og hvor mye vekt kan den dra?  Hva er lastevnen på bilen?

Leste om en Tesla modell som hadde en lastevne på 350 kilo, det er ikke nok 5 personer uten bagasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LiseTV skrev (3 minutter siden):

Hva med å dra campingvogn?  Om det i det hele er krok på bilen. Og hvor mye vekt kan den dra?  Hva er lastevnen på bilen?

Leste om en Tesla modell som hadde en lastevne på 350 kilo, det er ikke nok 5 personer uten bagasje.

Har dratt campingvogn med Tesla X til Italia, så det er null problem.

Anonymkode: 15dd1...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbil er gull til hverdagskjøringen hvor man kan lade hjemme. Men til lengre turer er det noe knot. 

Anonymkode: 7c99a...01a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi lader selvsagt hjemme på natt, så bare setter i kabelen når vi parkerer så lader de mens strømmen er billigst. Stressfree ❤️

På tur passer det perfekt å ta en liten stopp etter et par timer. Vi har barn, så vi rekker akkurat å strekke på beina, gå på do og evt kjøpe noe å drikke/spise før bilen er ferdiglaget. Bilen planlegger lading selv, bare plotter inn reiseruta så gir den oss all info vi trenger. Vi har kjørt både 450 mil på knappe to uker i Skandinavia og 600 mil til Finnmark på tre uker uten problemer, så synes den fungerer godt til lengre turer også. 🤷

Anonymkode: 3f11d...ab1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljeindustrien er som medisin industrien, bare tjene penger. Kjøp elbil.

Anonymkode: 0778a...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uhyre sjelden vi kjører lenger enn bilens rekkevidde på én dag, så dette med at det tar så mye tid kjenner jeg meg ikke igjen i. Har rekkevidde på ca 40 mil. Det er 20 mil til hytta. I løpet av et år med bensinbil brukte jeg flere minutter ved bensinpumpene, enn jeg har brukt ved en hurtiglader ila.  året med elbil. Lader jo hjemme, det tar tre sekund å plugge i før jeg går ut av garasjen, det bruker jeg ikke to kalorier engang på å planlegge.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 hours ago, AnonymBruker said:

Bra send meg melding så skal du få kjøpe vår elbil til "god" pris når den er 10 år. Null garanti på batteri og elektronikk.

Anonymkode: 2f87e...a63

Har alt elbil som er 10 år, ikke noe problemer med den

Anonymkode: 265db...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Oljeindustrien er som medisin industrien, bare tjene penger. Kjøp elbil.

Anonymkode: 0778a...3c3

Å kjøpe elbil er kun interessant hvis det er helt umulig å få tak i fossilbil. Kjøpte meg "ny" bil i sommer som er 6 år gammel og jeg koser meg når jeg ser alle idiotene som står i ladekøer.

Anonymkode: 1bca5...c59

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye interessant å lese her i tråden, da jeg også vurderer elbil på sikt. Det er mye å tenke på i den vurderingen, syns jeg. I tillegg til de faktorene dere diskuterer, må jeg si at jeg ikke liker det store nettbrettet som lyser opp i elbilene, det føles både som lysstøy for meg, og også distraherende..

Anonymkode: 82444...af7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbiler har ikke gromlyd, det er den eneste grunnen du trenger for å ikke kjøpe el"bil".

Anonymkode: 08e85...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...