Gå til innhold

Min mor tar ikke mobbing på alvor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sånn var hun med meg også. Jeg er voksen idag, men jeg ble ekstremt mobbet fra 5-10 klasse. Jeg ble spyttet på, dyttet, utestengt, slengt kjempestygge kommentarer til hver dag som såret dypt, jeg hadde kun en venn på skolen fordi ingen ville henge med meg, ingen ville ha skap ved siden av meg så til slutt hadde jeg ikke skap, jeg ble baksnakket og jeg ble ledd av både i timen og friminutt. Jeg sa ifra mange ganger hjemme og på skolen for å få hjelp, men ingen tok det på alvor. Jeg fikk  beskjed om å ta meg sammen og ikke ta meg så nær, og at jeg overdrev og misstolket. Jeg var mye sint hjemme fordi jeg ble mobbet og ingen hjalp meg, og det var det min mor fokuserte på- at jeg bare var vanskelig og sint hjemme, for det måtte være noe galt meg MEG liksom og jeg var slem. Enda den dag i dag er selvbilde mitt sterkt preget av mobbingen og at jeg ikke fikk hjelp. Jeg følte meg sviktet på alle hold. 

Nå har jeg en søster på ungdomsskolen som fortalte meg for litt siden at hun ble veldig mobbet for å være overvektige og fordi hun driver med hest. Da jeg snakket med mamma om det så sa hun det samme, at hun ikke trodde min søster ble så mobbet som hun skulle ha det til, og at man måtte tåle litt kommentarer- for sånn er bare ungdommer.

Jeg merket at både gamle følelser kom opp for meg og at jeg synes synd på min søster. Jeg fatter ikke hvorfor mamma ikke tar mobbing på alvor. 

Hvordan ta tak i denne situasjonen? 

Anonymkode: 70666...6ce

• Hjerte 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du moren din bør gjøre TS? Mobbing er ikke enkelt å ta tak i, skolen svikter, andre foreldre svikter, jeg tror din mor håper at hun forteller dere at dere må være sterke, heve dere over det osv.. Hun mener det nok godt selv om det ikke oppleves slik - desverre.. 

Anonymkode: 88766...9dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du moren din bør gjøre TS? Mobbing er ikke enkelt å ta tak i, skolen svikter, andre foreldre svikter, jeg tror din mor håper at hun forteller dere at dere må være sterke, heve dere over det osv.. Hun mener det nok godt selv om det ikke oppleves slik - desverre.. 

Anonymkode: 88766...9dc

Ekstremt mobbing er vanskelig å heve seg over når man føler seg alene. Hadde min mor værtfall vært øm og styrket selvfølsen hjemme, men hun gjorde/gjør ikke det heller. Mobbing er veldig ødeleggende og når man opplever det år etter år så er det vanskelig å være sterk. Noen klarer det nok, men jeg klarte det ihvertfall ikke og min søster sliter også.  

Jeg vet faktisk ikke om hun mener det godt, for når jeg var ungdom så dro hun meg bare lengre ned og fikk meg til å føle meg som problemet. Jeg var en veldig rolig og snill jente, men jeg var til slutt mye sint fordi jeg hadde det så vondt. Jeg planla også selvmord til slutt, for at alvorlig var mobbingen min, jeg taklet det ikke mer og trodde til slutt på alt det stygge som ble sagt til og om meg. Men et mirakel fikk meg ut av tanken, det er en annen historie.  

Jeg er nå redd for min søster, jeg ønsker hun alt godt. 

• Liker 1
  • Hjerte 7
Skrevet

Jeg skjønner forresten at mobbing ikke er bare bare å ta tak i da flere hold svikter, men først og fremst så burde mamma vise min søster støtte og forståelse hjemme. Uten det føler man seg ihvertfall helt alene. Det er vondt å bli mobbet på skolen og komme hjem til noen som ber deg ta deg sammen. Den som blir mobbet har gjerne tatt seg sammen hele dagen, for å ikke falle totalt sammen. Jeg vet at jeg savnet gode klemmer hjemme når livet var tungt, istedenfor fikk jeg en kald skulder. Jeg tenker at det mamma kan gjøre er å være en god støttespiller hjemme, og styrke selvfølsen til min søster. Ikke bare be hun takle det for sånn er ungdommer i dag. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Sånn var moren min, også. Det var bare å "suck it up" og stå i det. 

Det var bare å akseptere at man ikke kommer 100 prosent overens med alle andre mennesker, og ikke bry seg liksom. Noe som selvfølgelig ikke var så forbanna enkelt når man som barn står midt oppi noe sånn dritt. 

Anonymkode: 886ac...baf

Skrevet

Du gir din mor fingeren og melder mobbingen til skole, kommune, barnevern, osv. Utløs alarmen. 

Anonymkode: 6e98e...f4a

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet

Fordi hun ikke orker å håndtere deres følelser. Og sannsynligvis ikke sine egne heller. Så da er det bare å legge lokk på alt så hun slipper å håndtere noe som helst. 

Hun velger altså å ha det mer behagelig istedenfor å hjelpe dere. Hun er megaegoist. 

Anonymkode: 9189f...1e6

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du gir din mor fingeren og melder mobbingen til skole, kommune, barnevern, osv. Utløs alarmen. 

Mulig jeg spør dumt nå, men hvor/med hvem i kommunen er det jeg tar kontakt? 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sånn var moren min, også. Det var bare å "suck it up" og stå i det. 

Det var bare å akseptere at man ikke kommer 100 prosent overens med alle andre mennesker, og ikke bry seg liksom. Noe som selvfølgelig ikke var så forbanna enkelt når man som barn står midt oppi noe sånn dritt. 

Anonymkode: 886ac...baf

Lei meg for å høre at din mor også var sånn. 

Ikkesant, det er søren meg ikke lett og håndtere mobbing når man er barn og står midt oppi det. Det er nesten umulig og ikke ble preget. 

Skrevet

Du ringer rektor på skolen søsteren din går på, forteller det søsteren din fortalte deg, og ber de handle i tråd med paragraf 9A. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Mulig jeg spør dumt nå, men hvor/med hvem i kommunen er det jeg tar kontakt? 

Nemmest å søke 'mobbing' på kommunens hjemmeside, tror jeg. 

Skrevet

Fordi hun ikke orker å håndtere deres følelser. Og sannsynligvis ikke sine egne heller. Så da er det bare å legge lokk på alt så hun slipper å håndtere noe som helst. 

Hun velger altså å ha det mer behagelig istedenfor å hjelpe dere. Hun er megaegoist. 

Anonymkode: 9189f...1e6

Det er nok hennes egne følelser hun skal spare ja, HUN vil ikke kjenne på vonde følelser så da lar hun barna sine stå alene i dritten istedenfor. Jeg synes også hun er egoistisk. Mange barn skulle hun ha, men hun skal ikke ta tak i noe for dem. Husker hun såvidt gikk på føleldremøter da jeg var barn, for det gadd hun ikke kaste bort tid på som hun sa. Hun engasjerte seg ikke på noen måte i skolehverdagen vår og fokuserte kun på seg selv og hva hun ville i livet.    

Jeg husker jeg kom hjem fra skolen en gang, klissvåt fordi jeg hadde blitt slengt i vannfontena og truet med å bli dratt av buksa og trusa av flere ungdommer. De sa hvor stygg jeg var og at de ble kvalme av å se meg. Folk sto rundt og lo og spyttet. Jeg fikk revet meg ut av hendene dems til slutt og løp hjem. Da jeg kom hjem så gråt jeg og sa at jeg trengte å snakke litt. Da sa min mor at hun ikke orket å høre på meg for nå skulle hun drikke cola og se på tv, som hun hadde gledet seg til. Så jeg gikk opp på rommet mitt alene og gråt. 

Ved middagstid senere den dagen så spurte broren min hva jeg hadde gjort den dagen, og jeg sa jeg ikke ønsket snakke om det, fordi det var så vondt og broren min var bare 12 år. Da sa mamma at jeg ikke skulle svare broren min sånn. Sviktet og såret av mamma ble jeg fort sint når hun sa det og jeg gikk brått fra bordet og gikk på rommet og slang igjen døren. Da hører jeg moren min sa til min mellomste søster " aldri bli som søstra di". 

Sånn hadde jeg det hele tiden, og jeg og mine søsken ble satt opp mot hverandre. Min yngste søster ble født når jeg hadde flyttet ut som 18 åring. Jeg vil ikke at hun skal ha det sånn som jeg hadde det. 

• Hjerte 6
Skrevet
Kasier skrev (11 minutter siden):

Du ringer rektor på skolen søsteren din går på, forteller det søsteren din fortalte deg, og ber de handle i tråd med paragraf 9A. 

Ok, takk for råd. Hvordan fungerer denne paragraf 9A? Jeg tror ikke den var der når jeg gikk på skolen. 

Skrevet

:gruppeklem:Så leit å høre, ts 💔 Det å bli aldri bli møtt på det psykiske planet, gir emosjonelle blåmerker. Skjønner at det gjør vondt og er fortvilende. Du er sterk og har virkelig ressurser til å hjelpe. Enorm respekt ❤️❤️❤️

• Liker 1
Skrevet

Takk for link, leste den nå og det hørtes bra ut. 

Bare hyggelig, og en stor klem til deg og søsteren din som blir møtt med så lite forståelse hos den personen dere skulle fått mest forståelse og hjelp fra ❤️

Hilsen ei som ble mobbet hele skolegangen uten at noen tok tak i det, lenge før paragraf 9A fantes...

• Liker 2
Skrevet

På vår kommunes nettside har de en alarmknapp man trykker på ang mobbing. Da settes ting igang. 

Anonymkode: b5e06...e01

Skrevet
Tradegy skrev (1 minutt siden):

:gruppeklem:Så leit å høre, ts 💔 Det å bli aldri bli møtt på det psykiske planet, gir emosjonelle blåmerker. Skjønner at det gjør vondt og er fortvilende. Du er sterk og har virkelig ressurser til å hjelpe. Enorm respekt ❤️❤️❤️

Så hyggelig sagt av deg, tusen takk for gode ord ❤️ 

Jeg klarte aldri å ta meg en utdanning pga mobbingen, og sårene av følelsene av å bli sviktet av de som skulle være de nærmeste, har vært med meg i valg jeg har tatt videre i livet som ikke alltid har gjort meg noe godt. Men med årene har jeg ihvertfall fått til et slags godt liv likevel med en god mann, og tre fine barn. Jeg fikk meg ikke selv en utdanning, men jeg engasjerer meg veldig i barna sin skolegang og er den mammaen jeg selv ønsket meg. Jeg vil også være en god omsorgsperson for min søster og kommer til å hjelpe henne i denne saken, hun skal ikke stå alene. 

• Hjerte 3
Skrevet
Kasier skrev (5 minutter siden):

Bare hyggelig, og en stor klem til deg og søsteren din som blir møtt med så lite forståelse hos den personen dere skulle fått mest forståelse og hjelp fra ❤️

Hilsen ei som ble mobbet hele skolegangen uten at noen tok tak i det, lenge før paragraf 9A fantes...

Tusen takk for det og en god klem sendes til deg også ❤️ Jeg blir trist av å høre at du også opplevde mye mobbing, mobbing er noe forbanna drit og jeg blir så sint over at andre ødelegger livene til andre på den måten. Jeg skjønner det ikke. Og det kan ikke bare forsvares med at mobberne bare er barn og ungdommer heller, jeg visste godt rett og galt ganske tidlig i livet og det vet egentligde også. Det er dårlig holdninger disse barna ofte lærer hjemme, med en kombinasjon om at de får lite konsekvenser for hva de gjør og at ingen tar tak i det. De hever seg selv for å trykke ned andre. 

I dag ser jeg at mange av mine mobbere har fått seg kjempe gode utdannelser og flotte jobber, den muligheten tok de ifra meg fordi jeg ble så preget av alt de fjorde og sa. Skole fungerer ikke i voksen alder heller fordi alle de vonde følelsene kommer tilbake og styrer for mye.

Men jeg fokuserer nå på at jeg skal gi barna mine et godt liv, det er det som betyr alt for meg og de gir livet mitt mening ❤️  

Jeg håper du også har det greit ❤️ 

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...