Gå til innhold

Hvor mye av formuen har dere i gull?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gull et greit sted å plassere litt penger? Man slipper vel både formuesskatt og gevinstskatt på gullmynter?

Foreløpig har jeg bare 0,39 % av min formue i gullmynter, men vurderer å øke andelen.

Anonymkode: e4aba...334

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan investerer man i gull? Jeg skjønner at man kjøper det, men er det en gullbutikk liksom? Får man gullbarrer? Man må oppbevare dem hjemme?

Anonymkode: d9141...077

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan investerer man i gull? Jeg skjønner at man kjøper det, men er det en gullbutikk liksom? Får man gullbarrer? Man må oppbevare dem hjemme?

Lurte på det samme her 🙂

Anonymkode: 8edba...359

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er gull et greit sted å plassere litt penger? Man slipper vel både formuesskatt og gevinstskatt på gullmynter?

Foreløpig har jeg bare 0,39 % av min formue i gullmynter, men vurderer å øke andelen.

Anonymkode: e4aba...334

Du skal vel oppgi all formue?

Hvis jeg tar ut store summer i kontanter så er det kanskje lettere å unndra meg skatt, men det gjør det ikke mer lovlig?

Anonymkode: 35c2e...879

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Lurte på det samme her 🙂

Anonymkode: 8edba...359

De fleste kjøper papirgull, altså et ark som sier du eier x gram uten at du noen gang ser gullet. Men det er praksis at disse selskapene oppgir å ha mer gull enn de faktisk har, så hvis alle casher inn papirene sine samtidig er det mange som ikke får gullet sitt eller penger. Man kan kjøpe fysisk gull hos seriøse forretninger i Norge, både i butikk og på nett. Da mynter eller barrer avhengig av sum.

Selv eier jeg fysisk gull som oppbevares i en safe, men jeg tror ikke det er noe Ola Nordmann har interesse for eller særlig nytte av for å være ærlig. 

Anonymkode: 268a6...7b1

Skrevet (endret)

Gull får man kjøpt av mynthandlere, enkelte spesialiserer seg på edelmetaller.

Selv har jeg 10% av verdien på aksjene jeg eier i gull, da jeg også eier bolig er det mye mindre av totalformuen. Eier kun fysisk gull ikke papirgull.

Endret av hraff
Skrevet (endret)

Jeg mener gull bør kun eies fysisk om en først går for det. Problemet med fysisk gull er at du må oppbevare det en plass.

Risikovurdering av sikker lagring er essensiell. Du må beskytte verdiene mot tyveri, hærverk og naturkatastrofer som gjør det utilgjengelig. Oppbevaring på bare en plass kan muligens ikke være divers nok. Tenk om huset går i et skred og blir begravd eller går tapt i en flom. Finn den metallkassa med gullmyntene der og da. Cheers!

Jeg synes det er mye styr og satser heller på global aksjefond og digital oppbevaring. Ikke gull.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke mye gull, men jeg har kjøpt litt. Jeg har noe mer i sølv, fordi jeg tror at det kommer til å stige mer om en stund. 

Kommer til å følge med på Glint, om de etablerer seg i Norge også. Da blir gullet oppbevart i Sveits, og slik jeg forstår det har de hele tiden dekning på det du kjøper av gull. Selv får du et kort du kan bruke som et visakort til å handle for.Med Brics så vil trolig gull bli både viktig og enklere å forholde seg til også.

Anonymkode: f3337...90c

Skrevet
Schmuhu skrev (7 timer siden):

Jeg mener gull bør kun eies fysisk om en først går for det. Problemet med fysisk gull er at du må oppbevare det en plass.

Risikovurdering av sikker lagring er essensiell. Du må beskytte verdiene mot tyveri, hærverk og naturkatastrofer som gjør det utilgjengelig. Oppbevaring på bare en plass kan muligens ikke være divers nok. Tenk om huset går i et skred og blir begravd eller går tapt i en flom. Finn den metallkassa med gullmyntene der og da. Cheers!

Jeg synes det er mye styr og satser heller på global aksjefond og digital oppbevaring. Ikke gull.

Schmuhu

Man bygger seg selvsagt en binge i Onkel Skrue stil 😅

Anonymkode: b6d24...fe6

Skrevet

Formue? Gull? In this economy?!

Anonymkode: ef99a...793

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...