Floja Felíz Skrevet 19. januar 2006 #21 Skrevet 19. januar 2006 3.4 Overtredelse av båndtvangreglene En hundeholder som lar hunden gå ulovlig løs eller uten godt nok tilsyn, kan politiet gi skriftlig advarsel, jf. § 18 femte ledd. Det må regnes som en advarsel når en person med politimyndighet skriftlig påpeker at hunden har gått ulovlig løs eller uten godt nok tilsyn og at flere slike advarsler innenfor en tidsperiode på tre år kan medføre avliving eller omplassering. Advarselen kan gis på stedet. Overtredelsen kan også bøtelegges, jf. § 28. Advarselen er ikke å regne som enkeltvedtak. Dersom hundeholderen har fått mer enn én slik advarsel i løpet av de siste tre år, kan hunden avlives eller omplasseres av politiet etter en ny overtredelse. Det er uten betydning for avliving eller omplassering om det gjelder samme hund som politiet tidligere har gitt advarsel om. Vedtaket kan omfatte avliving eller omplassering av alle hundene hundeholderen har hånd om, siden problemet her i større grad er knyttet til hundeholderen enn hunden. For saksbehandling, overprøving og iverksetting av vedtak etter § 18 gjelder forvaltningsloven og de særskilte reglene i hundeloven § 25.
Floja Felíz Skrevet 19. januar 2006 #22 Skrevet 19. januar 2006 § 28. Straff Med bøter eller fengsel inntil seks måneder og bot straffes en hundeholder som forsettlig eller uaktsomt overtrer §6
Gjest vimse Skrevet 19. januar 2006 #23 Skrevet 19. januar 2006 Nå er det slik at det er ¨båndtvang¨ hele året, men i perioden 1.april til 20 august er det UTVIDET båndtvang, for å unngå skader på diverse dyr og deres avkom. Har ikke hørt om dette med ¨hundepoliti¨, men som jeg har forstått har politiet myndighet til å utføre handling på eiers regning, når den ikke ivaretar sikkerhet, trygghet og alminnelig ro og orden. Det sies også noe om gjentagende atferd, at hunden skal ha gjentagende negativ atferd. Eller eieren for den saks skyld...
Gjest vimse Skrevet 19. januar 2006 #24 Skrevet 19. januar 2006 Og hvis de ser en katt da, og fyker av gårde i byen midt iblant folk som kanskje er livredde for løse hunder? Synes du det er greit! Det er alltid båndtvang i byen!! (og andre steder i perioden april-20.august) Mener du at det ikke gjelder for deg? ← Nei, og det har jeg ikke sagt heller. Ble litt uklart, det ser jeg nå. Hvis jeg skulle hatt hunden min med til byen, så går de ikke løse, men er jeg i tettbebygd strøk, som et byggefelt o.l(som jeg da mente når jeg sa byen), kan det være de innimellom er løse, innen min rekkevidde, og jeg mener jeg har kontroll. Min oppfatning av meg selv er at jeg har respekt for andre som er redde/misliker hunder, og jeg forventer respekt igjen.
Xora Skrevet 19. januar 2006 Forfatter #25 Skrevet 19. januar 2006 Jeg er selv skeptisk til hunder som går løse - spesielt alene - etter at min hund da fikk juling ifjor vinter av en hund som var løs og min i bånd. For 3-4 mnd siden var det ekstremt mye løpetid i området der jeg bor. Og stadig vekk så la jeg merke til en løs golden retriver. Den virket sky og det gikk ikke an å lokke den til meg ved hjelp av godbiter eller noe. Så ringte jeg politiet og sa ifra om denne løse hunden, som jeg da hadde sett flere dager. Men hva fikk jeg til svar da? At det var IKKE NOE de kunne gjøre, hvis jeg fikk tak hunden så kunne jeg ringe Falken som ville komme å hente den. Grunnen til at jeg ringte var i utgangspunktet at jeg ikke visste om det var den samme hunden som min hadde fått juling av, og at jeg var skeptisk til å gå ut med min. Så igjen blir artikkelen en liten solskinnshistorie. Hunden kom til sin eier, politiet gjorde en god jobb og alt gikk bra.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2006 #26 Skrevet 21. januar 2006 Er det ikke litt spesielt at eieren gikk på jobb mens hunden var savnet?!?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå