O Rakel Skrevet 17. august 2023 #121 Del Skrevet 17. august 2023 Drizzt skrev (På 16.8.2023 den 10.22): Jeg er storsett enig med deg. Men samtidig er det veldig oppsiktsvekkende at man ikke kan få tilgang til alle pengene sine eller et valgfritt beløp av sine penger. Når så stor andel av pengene er blitt digitale, finnes de ikke i kontanter i banken. Så hvis alle skal hente ut sine penger fra banken, har banken ikke nok kontanter å utbetale. Fordi pengene finnes ikke. Dette gjør oss svært avhengige av et godt fungerende banksystem hvor pengene våre ikke misbrukes. Skulle det bli krig eller annen katastrofe, samfunnet kollapser, bankene også og folk vil ta ut pengene sine og rømme landet - er det helt umulig! Hvis jeg har 3 mill i sparekonto, tror du jeg får 3 mill i kontanter fra minibank eller bankfilial? Det får jeg selvfølgelig ikke - pengene mine forsvinner. Er jeg heldig, får jeg et lite beløp fra minibanken og det er alt. Jeg er 100% imot denne heldigitaliseringen fordi den jobber MOT våre interesser som forbrukere og eiere av pengene i banken. Man får jo tilgang på pengene, bare ikke i cash. Heldigitalisering jobber ikke mot forbrukere - tvert i mot. Mindre venting, mer effektiv saksbehandling etc. Vår sikkerhet betydelig styrket som følge av mulighet til å spore hvor midler er gått og få tilbake om man gjorde noe feil. En tapt hundrelapp er tapt. Vi bør ikke kvitte oss helt med kontanter, da vi må ha alternativer om nettet er nede el liknende (inntil bedre sikkerhet er på plass), men i valget mellom ingen digitalisering og heldigitaliseing er det siste helt klart mest forbrukervennlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 17. august 2023 #122 Del Skrevet 17. august 2023 O Rakel skrev (1 time siden): Man får jo tilgang på pengene, bare ikke i cash. Heldigitalisering jobber ikke mot forbrukere - tvert i mot. Mindre venting, mer effektiv saksbehandling etc. Vår sikkerhet betydelig styrket som følge av mulighet til å spore hvor midler er gått og få tilbake om man gjorde noe feil. En tapt hundrelapp er tapt. Vi bør ikke kvitte oss helt med kontanter, da vi må ha alternativer om nettet er nede el liknende (inntil bedre sikkerhet er på plass), men i valget mellom ingen digitalisering og heldigitaliseing er det siste helt klart mest forbrukervennlig. Det er forskjell mellom digitale penger som ikke finnes i realiteten og reelle penger du kan ha i hånda og faktisk betale med. Hvordan får du tilgang til pengene dine hvis bankkortet ditt ikke virker? Hvordan betaler du for det du vil kjøpe? (glem Vipps o.l., anta all teknologi svikter) 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermegler1 Skrevet 17. august 2023 #123 Del Skrevet 17. august 2023 Kunne han ikke bare tatt bankoverføring? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 18. august 2023 Forfatter #124 Del Skrevet 18. august 2023 7 hours ago, Supermegler1 said: Kunne han ikke bare tatt bankoverføring? Det er ikke poenget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concert Skrevet 18. august 2023 #125 Del Skrevet 18. august 2023 Jeg har ca 10 000kr kontant hjemme heletiden, tror det er lurt å ha. Har også 20L vann og en kokesjokolade, vi fikk jo beskjed om 3 dagers beredskap. En haug med bare tull, du går fint 3 dager på vannfaste. En uke også, eller mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thanos Skrevet 19. august 2023 #126 Del Skrevet 19. august 2023 addict skrev (På 16.8.2023 den 21.58): Det gjør du ikke så lenge du ikke overfører hyppige og uforklarelige summer til utlandet 🤷🏼♀️ Og det er jo nesten litt komisk at du virker å tro at man skal vite hvem som bedriver hvitvasking og terrorfinansiering på forhånd. Som om staten automatisk vet hvem de skal overvåke for å forhindre det. Dette angår oss alle, du må faktisk bare ta av deg foliehatten, senke skuldrene og være glad for at ekstremister og økokriminelle ikke får herje fritt. Men det bør ikke være slik at individet mister sine rettigheter og at vi mister råderetten over våre egne tjente penger fordi staten må ha kontroll på noe noen få holder på med! Det blir jo litt som den "freedom act" loven Bush Jr. innførte i USA etter 9/11. Han solgte frykt til befolkningen og dermed kjøpte folk falsk trygghet mot retten til å ikke bli overvåket. Så viste det seg jo at NSA bokstavlig talt endte opp med å avlytte og spionere på borgerne sine. Staten skyr ingen midler for å skaffe seg pengene di skal ha og offrer gjerne individets rettigheter for å sørge for at det skjer. De har ikke disse lovene og tiltakene for å beskytte meg og deg, de har dem for å sørge for at de selv ikke blir snytt for én krone. Og noen av oss missliker den tanken sterkt! 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thanos Skrevet 19. august 2023 #127 Del Skrevet 19. august 2023 O Rakel skrev (På 17.8.2023 den 22.33): Man får jo tilgang på pengene, bare ikke i cash. Heldigitalisering jobber ikke mot forbrukere - tvert i mot. Mindre venting, mer effektiv saksbehandling etc. Vår sikkerhet betydelig styrket som følge av mulighet til å spore hvor midler er gått og få tilbake om man gjorde noe feil. En tapt hundrelapp er tapt. Vi bør ikke kvitte oss helt med kontanter, da vi må ha alternativer om nettet er nede el liknende (inntil bedre sikkerhet er på plass), men i valget mellom ingen digitalisering og heldigitaliseing er det siste helt klart mest forbrukervennlig. Bare å glede seg til staten skal begynne å blande seg inn i hvor mye kjøtt du skal få lov å kjøpe pga klimakvoter. Vi så jo hvor galt det kunne gå under pandemien, hvor folk regelrett fikk sine rettigheter for sin egen kropp inndratt. Og folk flest slukte agnet rått! For vi ble solgt frykt! Folk mistet retten til å bevege seg fritt, ble utstøtt fra familier og mistet jobbene sine fordi presset om vaksine tok fullstendig over. Slik jeg ser det var det det største overgrepet mot menneskeheten siden 2.verdenskrig. og nå vil de styre oss med programmerbar digital valuta. Folk er så pinlig naive! Forstår dere ikke at digital valuta bare er et påskudd for staten til å skaffe seg mer kontroll?? Og de prøver seg konstant!!! For noen måneder siden ønsket de jo at butikkene skulle sende inn alt av kvitteringer for å kartlegge folks kjøpevaner. Hvorfor i helvete skal staten vite hva jeg kjøper på butikken? Og før det var det datalagringsdirektivet hvor de krevde å få fritt innsyn til IP adresser for å avsløre piratkopiering etc. Og så lenge folk ikke bryr seg om slike ting, vil myndighetene fortsette å rævkjøre oss og ta fra oss personvernet og yttringsfriheten. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O Rakel Skrevet 19. august 2023 #128 Del Skrevet 19. august 2023 Thanos skrev (6 timer siden): Bare å glede seg til staten skal begynne å blande seg inn i hvor mye kjøtt du skal få lov å kjøpe pga klimakvoter. Vi så jo hvor galt det kunne gå under pandemien, hvor folk regelrett fikk sine rettigheter for sin egen kropp inndratt. Og folk flest slukte agnet rått! For vi ble solgt frykt! Folk mistet retten til å bevege seg fritt, ble utstøtt fra familier og mistet jobbene sine fordi presset om vaksine tok fullstendig over. Slik jeg ser det var det det største overgrepet mot menneskeheten siden 2.verdenskrig. og nå vil de styre oss med programmerbar digital valuta. Folk er så pinlig naive! Forstår dere ikke at digital valuta bare er et påskudd for staten til å skaffe seg mer kontroll?? Og de prøver seg konstant!!! For noen måneder siden ønsket de jo at butikkene skulle sende inn alt av kvitteringer for å kartlegge folks kjøpevaner. Hvorfor i helvete skal staten vite hva jeg kjøper på butikken? Og før det var det datalagringsdirektivet hvor de krevde å få fritt innsyn til IP adresser for å avsløre piratkopiering etc. Og så lenge folk ikke bryr seg om slike ting, vil myndighetene fortsette å rævkjøre oss og ta fra oss personvernet og yttringsfriheten. State er oss, heldigvis og dessverre. Men de konspirasjonene dine kan du legge bort. Uten reguleringer ville vi hatt jungelens lov. Om vi må spise mindre kjøtt som et av flere bidrag til et bærekraftig samfunn, så må det reguleringer til - folk tar ikke slikt kollektivt ansvar. Folk er jo idioter, må ha påbud om sikkerhetssele, forbud mot narkotika osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O Rakel Skrevet 19. august 2023 #129 Del Skrevet 19. august 2023 Drizzt skrev (På 17.8.2023 den 23.39): Det er forskjell mellom digitale penger som ikke finnes i realiteten og reelle penger du kan ha i hånda og faktisk betale med. Hvordan får du tilgang til pengene dine hvis bankkortet ditt ikke virker? Hvordan betaler du for det du vil kjøpe? (glem Vipps o.l., anta all teknologi svikter) Det er derfor vi ikke kan kutte kontakter helt enda, ikke pga bankkortet men dersom systemene blir utilgjengelig pga feks strømbrudd. Men det er ikke noe annet enn «hva om jeg mister lommeboken?» Og da er du ikke bare forhindret å betale, du mister pengene også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå