Gå til innhold

Budrunde

Fremhevede innlegg

Gjest prøvehøne
Skrevet

Hei. Ønsker å by på en bolig med prisantydning 6 100 000. En lignende boliger i samme område har ligget ute en stund uten å bli solgt, og en annen bolig i samme området gikk 200 000 kr under takst forrige uke.

Jeg lurer på hvor mye under takst jeg burde gå? Leser at "hvis man byr for lavt risikerer svært lave bud kan oppfattes som frekt eller useriøst av selger. Dette kan gjøre at selger ikke ønsker å selge boligen til personen som kom med skambudet." Men ønsker selvfølgelig å gi så lite som mulig, og jeg tror det er gode muligheter for å få denne boligen under takst.

Videoannonse
Annonse
Gjest Bombasi
Skrevet

Tja. Dette er litt avhengig av hvor du bor og husets respons på markedet. 

Hva som er skambud kan i høyeste grad diskuteres, men jeg tenker at alt under 5 200 000,- er et skambud på denne boligen. For da er du ikke realistisk i budene dine. Ingen selger hus verd 6 100 000,- til under 5 200 000,-. 

Jeg tenker at et bud rundt 5 500 000,- er et greit bud å starte med. Absolutt alle selgere vet da vel at første bud er et stykke under takst, og at det er forhandlingsbart. 

Å bli skuffet over første bud er en del av gamet. Og er du alene om å kjøpe huset er det viktig å legge forventningene og premissene lave, og så heller møte selger nærmere takst. For da blir selger godt fornøyd av å selge huset under takst, selv om det i seg selv egentlig er skuffende å selge under takst.

Men dette er mine tanker om det. Du må nesten kjenne på det selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...