Gå til innhold

Spørsmål om blodgiving

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst til å bli blodgiver! Men blodbanken vår er kun åpen på dagtid og jeg jobber 8-16. Må man ta ulønnet fri for å gi blod eller kan man bruke velferdspermisjon? Stemmer det at man kan gi blod hver 12. uke? For det blir jo isåfall dyrt hvis man må ta seg ulønnet fri fra jobben😅 hvor lang tid tar hver «økt»?🥰

Lurer også på om de fortsatt deler ut mummikopper til blodgivere?😍

Anonymkode: a6c61...dd0

Skrevet

Vi får velferdspermisjon. 

Anonymkode: 14d6c...05f

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke lovfestet rett til fri. Så det er opp til arbeidsgiver om de lar deg bruke velferdspermisjon, med eller uten lønn. Har du langt fra jobb til sykehus, kan du eventuelt se om det finnes blodbuss i ditt område. 

Anonymkode: 1e49e...73e

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber på et kontor i det private, og har aldri hatt ett problem med å få fri til å dra å gi blod. 

Det tar ca 30-45 min (om man tenker på parkering å registrering i tillegg) fra man setter i gang til man er ferdige. De som jobber på blodbanken er helt supre mennesker, og jeg får stort sett alltid timer som passer godt for meg, og min timeplan. 

Vi får gi blod med 3 mnd mellomrom. (eller er det fire? husker ikke helt nå). 

Er litt forskjellige om man får gave eller ikke, og hvilke gaver man får, spør på ditt sykehus :) Jeg kan velge mummikopper der jeg gir blod. 

Anonymkode: 1b746...704

• Liker 3
Skrevet

Har bare opplevd en arbeidsgiver som har vært negativ til at jeg var blodgiver. Har gått dit, og fått lønn, som en legetime, av alle mine arbeidsgivere (utenom en) Har vært blodgiver i snart 20 år.

Du kan jo høre med dem? Før du melder deg på? Etter du har gitt blod kan du ikke gjøre hardt kroppsarbeid feks, men om du jobber på kontoret el. er du tilbake på jobb etterpå. Å gi blod tar bare maks 10 min. Og jeg pleier sjelden vente på tur, så fyller ut skjema, venter noen min, gir blod og drar igjen. Ganske kjapt gjort, så du er ikke lenge borte, så sant det ikke er lang kjørevei

Anonymkode: 0b180...507

• Liker 1
Skrevet

Litt off topic, men å gi blod er en av de mest effektive måtene å rense microplast fra kroppen, så det er sunt for blodgiver.

• Liker 1
Skrevet

De kommer helt an på arbeidsgiver. Hos oss får vi inntil 1 time fri m/lønn pr gang. Tar det lenger tid, må vi avspasere. 

Skrevet
Kipling skrev (1 time siden):

Litt off topic, men å gi blod er en av de mest effektive måtene å rense microplast fra kroppen, så det er sunt for blodgiver.

Haha, stakkars de som får blodet da, ender opp som en barbiedukke til slutt :) 

Hedda-78 skrev (23 minutter siden):

De kommer helt an på arbeidsgiver. Hos oss får vi inntil 1 time fri m/lønn pr gang. Tar det lenger tid, må vi avspasere. 

Da skal jeg høre med jobben min, jobber i kommunen så tipper de har en god ordning for blodgivning :) måtte bare forsikre meg om at det ikke var helt på jordet å spørre om den timen er betalt, men virker jo som at det er vanlig at den er det :) 

ts

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Haha, stakkars de som får blodet da, ender opp som en barbiedukke til slutt :) 

Da skal jeg høre med jobben min, jobber i kommunen så tipper de har en god ordning for blodgivning :) måtte bare forsikre meg om at det ikke var helt på jordet å spørre om den timen er betalt, men virker jo som at det er vanlig at den er det :) 

ts

Nja... De får jo blod så de har da mistet blod, så de har sikkert da mistet like mye plast som de får, men hver gang du gjør det så blir blodet renere, så førstemann får mest og så blir det mindre og mindre plast etter hvert. Sauna fjerner også en del, så jo mer sauna du tar jo mindre plast er det i blodet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...