Gå til innhold

Finansiering av dagen


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vet det delvis har vært oppe her før, men tar det igjen jeg.

Hvordan finansierer dere bryllupet? Betaler dere alt selv, spleiser med foreldre, foreldre betaler alt osv. Hvor mye betaler dere, og evt hvor mye betaler foreldrene. Har dere spart i lang tid for å få råd? Eller har dere så god økonomi at dere ikke trengte det? og hva med foreldrene, har de veldig god råd i de tilfellene der de betaler store deler?

Og der foreldrene skal betale, tilbydde de seg selv? Har dere spurt om økonomisk hjelp, eller tok dere det som en selvfølge at de kom til å bidra?

Jeg bare spør jeg, vi fikk nemlig akkurat en liten økonomisk kræsj (2 mnd med uforutsette utgifter), og nå spøker det for bryllupet. Eller, vi blir jo gift, men tror vi må droppe selskap.. :( Med mindre våre foreldre tilbyr seg å betale det. Vi har ikke fortalt om planene ennå. Regner med at de kommer til å tilby seg å betale litt, men vi ønsker jo ikke å ha det som utgangspunkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har sagt at vi skal betale alt selv, men så har det kommet fram at mine foreldre delvis betaler for middagen. Vi skal ha "bare" 30 gjester til middag, og lager den på dugnad, så det kommer kanskje på 4000 kroner. Men selvsagt satte vi umåtelig stor pris på det. Svigerforeldrene mine er skilt og min svigerfar (m/fru) har sagt han skal lage velkomstdrink til alle gjestene når kaffen begynner. Om alle kommer blir det til 130 stykker, og det er kjempebra. Vi ble glade for det..... Min svigermor er uførepensjonert og har ikke mer enn hun behøver selv, men skal bake 2 - 3 kaker til oss (alt kan jo ikke måles i penger). Bortsett fra det skal vi stå for utgiftene selv. Vi har bestilt musikk til festen (3500:-) og det er bekjente av oss som spiller, vi kjører egne biler så sparer vi den utgiften, bruker en i slekta til å fotografere oss, vi lager takkekort selv, baker alle kaker (- 3 etg bryllupskake) selv, pappa er i Sverige hver uke så han har allerede begynt å kjøpe inn alkohol. På den måten trenger vi jo ikke å smugle - eller å ruinere oss på polet. Jeg får sydd brudekjole i Sverige - noe som også er mye billigere - og min sambo skal rett og slett kjøpe ny dress - som han kan bruke ved senere anledninger også. Totalt kommer nok utiftene på omtrent 40 000 kroner, og vi har ikke spart en krone på forhånd. Vi har derimot jobba som noen tørker gjennom året og har tjent oss opp 50 000 i feriepenger. Dette er det meningen vi skal bruke litt av, men siden vi kjøper noe etterhvert blir det jo billigere når den store regningen kommer enn hva det hadde blitt om man skulle betalt alt i en smell. For oss fungerer dette perfekt. Såklart kan man jo alltids håpe på at foreldrene vil legge i mer, men siden mine er ganske rike og hans ikke er det vil vi helst at de kan hjelpe til istedet for å betale.....Da kan de gjøre det likt. Hva skal dere ha til middag? En ting man kan gjøre er å spare inn litt på middagen og så satse på festen istedet. For oss var det viktigere å be våre gode venner på fest framfor å ha 90 personer til middag. Der komemr bare den nærmeste slekta.

Jeg håper uansett at det ordner seg for dere, og at dere får en flott dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at vi må beregne å spare noe ja, men det vi har funnet ut er at det lønner seg å be folk om hjelp!

Vi skal få venner av mine foreldre og studievenner av meg til å servere. Vi skal ha koldtbord fordi vi venter mange gjester, og da er det jo ikke så mye servering som trengs, maten blir også et slags dugnadsmoment i det at om naboene vil så kan de bidra, noe som er vanlig hjemme! nå tilbudte mine foreldre seg å betale for maten :) så da er jo den saken grei! ellers så tok vi de tidlig med i planleggingen slik at de var inneforstått med at vi beregnet å betale alt selv, da var det kanskje lettere å tilby seg ..eller?

Mye kan gjøres enkelt og det trenger ikke koste allverden. Vi får et vennepar til å spille for oss mot kost og losji! Er en tidlig ute kan en gjøre litt etterhvert slik at ikke alle utgiftene kommer på en gang!

Lykke til iallefall!!

Hilsen brud 2003 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene tilbød seg selv å betale den og den summen (20 000 og 30 000) (Av de som gav 20 fikk vi ytterligere 10 på bryllupsdagen).

Så sparte vi et års kontantstøtte, feriepenger, skattepenger osv. Tilsammen over 70 000. Hadde de ikke tilbydt seg å bidra, så hadde vi tenkt til å klare dette selv. Da måtte det kuttes på antall gjester, droppet fra bar, begrenset vinen ved maten (nå gikk det i snitt nesten 1 flaske per pers til maten!, og evt. hatt det et annet sted. Kjolen kunne vi spart på, vi kunne droppet levende musikk, og tatt en billigere fortograf (evt annet album))

Jeg synes likevel ikke at vi valgte for dyrt. Det var et flott sted, med fantastisk gourmetmat, (og 4-retters for 525). Musikken var skikkelig vellykket, fotografen er jeg fornøyd med. Og gjestene snakker om at dette er det fineste bryllupet de har vært i. Mye penger - JA! Verdt det - JA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ikke spart opp noe i forkant av planleggingen vår. Vi hadde 8 måneder med planlegging og sparte selvsagt det vi kunne i de månedene, men det ble ikke de helt store summene ut av det. Bryllupet ble derfor finansiert av det vi klarte å sette til side av lønnen, skattepengene våre og feriepengene. I tillegg betalte moren min middagen vår, noe som var til enormt stor hjelp. Totalt måtte vi ut med 35000 selv, noe som jeg synes var godt gjort i og med at vi ikke hadde satt av noe penger til det fra begynnelsen av. Moren min betalte 8000 kroner for middagen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det var jeg som startet denne, var visst ikke logget inn... :oops:

Takk for svar! Var rimelig nefor i går kveld, da jeg så det lille vi hadde klart å spare forsvant ut til regningene. :( Og bryllupet vårt var allerede på sparebluss. Og når jeg hører folk her inne bruker opptil 100 000 som om det skulle være småpenger, da blir jeg litt frustrert! men jeg ser jo også at mange av dere sparer og jobber for å få råd! Litt godt at det ikke bare er oss! :D

Men alt ordner seg vel! Vi får bare redusere enda mer om nødvendig! Vi håper å slippe å bruke feriepengene våre på selve bryllupet, vil heller bruke dem på bryllupsreisen. Syns nemlig den er viktig, sånn at bryllupet ikke bare blir en dag, og så rett tilbake til hverdagen. Det kan jo også hende at foreldrene våre spytter inn ganske mye, så jeg tar vel sorgene litt på forskudd. Kanskje det har litt med at det er fryktelig trist å være så blakk rett før jul... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det er ikke moro å være blakk punktum!

Er student selv, så jeg har ikke så mye å rutte med i det hele tatt! men det gjelder å være kreativ og få det meste ut av de pengene en har!

Vi skal gifte oss i juli, og da er jeg ferdigutdannet, men regner ikke med å få jobbet så mye før bryllupet...en får gjøre det beste ut av det!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...