Våken Skrevet 18. januar 2006 #1 Skrevet 18. januar 2006 Fikk mitt første migreneanfall på mandag. Det var skikkelig ekkelt. Med aura og nummenhet i høyre side. I tillegg hadde jeg problemer med å kommunisere med omverdnen i en times tid. Det hele endte med vanvittig hodepine og kvalme. (Sikkert mange andre som har det sånn) Vet at det er store individuelle forskjeller, men jeg er fremdeles veldig tung i hodet, og det er jo litt kjedelig siden jeg egentlig har en del jeg burde få gjordt... Noen som har erfaringer med hvor lenge det varer, eller andre ting om migrene?
Arkana Skrevet 18. januar 2006 #2 Skrevet 18. januar 2006 Hvor lenge migrene varer er veldig individuelt, alt fra et par timer til flere døgn. Selv har jeg hatt migrene i mange år og det varer stort sett alltid ca 10-12 timer fra jeg begynner å få vondt i hodet. Aura har jeg hatt én gang, det var akkurat som flekker i synsfeltet og var veldig ekkelt, men har heldigvis aldri hatt det siden. Mot slutten av migrenen blir jeg alltid kvalm og kaster opp. Heldigvis er det lenge siden det har gått så langt at jeg har rukket å bli kvalm, straks jeg skjønner at jeg har migrene tar jeg to paralgin forte og da går det som oftest bort. Å legge seg i sengen, med takvifta på, lyset av og prøve å sove litt hjelper også. Hos mange kan migrene utløses av enkelte matvarer (f.eks. sjokolade eller kaffe) eller f.eks. stress, eller, som hos meg, av enkelte lukter. Røyking og sterke lukter (spesielt parfymer, eller kjemiske lukter) utløser migrene hos meg (gjett hvem som er glad for røykeloven). Ikke så lett å unngå alltid. P-piller og andre hormonpreparater kan gi/forverre migrene. Som deg blir jeg også veldig sliten å ha migrene, man blir helt utmattet for det gjør så fryktelig vondt og er veldig altoppslukende. Men siden migrene hos meg alltid kommer på ettermiddag/kveld, og dermed tar slutt sent på kvelden eller om natten så får jeg alltid sove veldig godt etterpå, siden jeg blir så sliten. Jeg anbefaler deg i allefall å gå til legen å få medisiner mot migrene, migrene er temmelig invalidiserende når det står på. Det finnes mange gode medisiner og det er som en ny verden når man ikke trenger grue seg til migreneanfall lenger fordi man vet en pille eller to tar det bort. Selv bruker jeg ikke vanlige migrenemedisiner, men paralgin forte, fordi jeg har en sykdom som kan forverres (har aldri turt å prøve, så jeg vet ikke om de faktisk gjør det) av migrenemedisiner, de har nemlig en lang rekke uheldige bivirkninger. Heldigvis fungerer paralgin forte aldeles utmerket for meg. Tablettene er også veldig dyre. Jeg fikk f.eks. resept på Relpax, hver tablett koster 50 kroner. Heldigvis får man det på blå resept. Vel, det var litt om min migrene i allefall. Du må gjerne spørre hvis det er noe mer du lurer på.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #3 Skrevet 19. januar 2006 Send meg en PM hvis du lurer på noe, min migrene-historie er altfor omfattende til å skrive her. Men kan gjerne svare/hjelpe hvis du lurer på noe spesielt!!
Iceglow Skrevet 19. januar 2006 #4 Skrevet 19. januar 2006 Jeg antar jeg fikk, eller fikk sterkt forsterket en latent/svak migrene pga p-piller. Hos meg hjalp et enormt å slutte på de. Anfallene ble redusert, og betraktelig svakere. Et kjerringråd som jeg innbiller meg hjalp meg var STORE doser magnesium hver gang jeg begynte så smått å kjenne det. Men det er lenge siden jeg har vært borti noe slikt nå i såpass grad at jeg blir helt slått ut. Er jeg virkelig uheldig så har jeg en runde med et par måneders mellomrom. Var ikke stort jeg hadde å si her (og jeg synes jeg hører flere trekker et lettelsens sukk for at de er spart for utlegningene mine ), men magnesium så jeg ikke nevnt her, så ble det nå to ord i farten
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå