AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #1 Del Skrevet 14. august 2023 Hei. Er det noen som har erfaring om hvilke av disse landene som er best på å utdanne leger? Da tenker jeg på kvaliteten av utdannelsen, men også på krav på eksamen feks. Anonymkode: fb9b2...7cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #2 Del Skrevet 14. august 2023 Danmark / Tyskland? Ville sett på de to😁 Anonymkode: c8bbe...9f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #3 Del Skrevet 14. august 2023 Ville personlig gått for Ungarn. Men det kan hende at Slovakia er noe «lettere»/mer menneskelig. Anonymkode: 80717...c98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Philip23 Skrevet 14. august 2023 #4 Del Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ville personlig gått for Ungarn. Men det kan hende at Slovakia er noe «lettere»/mer menneskelig. Anonymkode: 80717...c98 Ja. Har bare hørt skrekk historier fra Ungarn hvor de er helt ekstreme på detalj, og stryker elever på gøy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #5 Del Skrevet 14. august 2023 For de som ikke har gode nok karakterer til å komme inn i Tyskland/Danmark, er nok Ungarn et ok alternativ.Polen (fx Krakov) er visst også bra nok mht faglig kvalitet, men både Ungarn og Polen tilhører gammeldagse, autoritære utdanningskulturer, som nok kan oppleves litt utdaterte og merkelig for vestlige studenter. Slovakia vet jeg ikke, men sikkert samme ulla som Ungarn og Polen. Anonymkode: 580a7...229 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #6 Del Skrevet 14. august 2023 Jeg studerte i Tsjekkia, og man hadde definitivt høyere minstekrav for å bestå eksamen der enn f.eks i Oslo (hvor mannen min studerte). Selve studiet var grufullt med avsluttende eksamener som var veldig store, nesten utelukkende muntlig, hvor man møtte i dress/kjole, og ble grillet av professorer som ikke hadde noe imot å stryke deg om du ikke holdt mål. Høyt detaljenivå. Det ryktes også nå om at de forventer at man selv ordner praksis i de kliniske fagene i 6.året i sitt eget land, som betyr at man i praksis betaler masse skolepenger for å kun ta eksamen. Jeg ville ikke anbefalt noen å studere der, selv om byen var helt fantastisk å bo i. Eneste fordelen er at man sitter igjen med masse (unødig) dyp kunnskap. Ungarn har jeg skjønt er mye av det samme, og at Budapest er hakket bedre enn Pecs (iflg bekjent som overførte fra Pecs til Budapest). Slovakia kjenner jeg flere som har studert i, og jeg har inntrykk av at man blir behandlet litt bedre der, men det er mye av det samme. De fleste studerer i Martin, men f.eks Kosice er en større by, som heller jeg ville gått for. Polen har stort sett skriftlig eksamen, og er krevende, men ikke så ille som Tsjekkia. Skriftlig eksamen gjør det også mer rettferdig ved at alle blir testet på hele pensumet, og ikke de 1-5% av pensumet de trekker på muntlig. Jeg har inntrykk av at Krakow har et veldig bra studentmiljø hvor skolen ikke prøver å bryte ned studentene sine. Man kan også gjøre ATLS i Johannesburg ila studiet, som er veldig bra. Alle disse stedene får man bra nok med kunnskap, og de fleste stedene kan man også overføre til Danmark etter 3.året (Odense) for bedret livskvalitet. Jeg ville unngått Tsjekkia/Ungarn, og kanskje Slovakia om du ikke vil komplisere livet ditt med masse stress og ødelagte somre. Ingen av stedene er mer prestisjefulle heller, etter min erfaring. Personlig ville jeg nok valgt Krakow om jeg skulle gjort det om igjen. Dette er min mening, men jeg føler det summerer det greit opp. Anonymkode: 4c87e...8d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #7 Del Skrevet 14. august 2023 Ungarn var så brutalt! Skikkelig autoritære lærere. Så du må forberede deg på en helt annen undervisningsstil enn hva du er vandt med. Anonymkode: 81ffb...0de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #8 Del Skrevet 14. august 2023 Philip23 skrev (1 time siden): Ja. Har bare hørt skrekk historier fra Ungarn hvor de er helt ekstreme på detalj, og stryker elever på gøy. De stemmer nok, de historiene (been there, done that). Men det skal sies at selv om de ER helt ekstreme på detaljer, så opplevde jeg de FLESTE professorene som fair på eksamen. Med noen åpenbare unntak, haha. Men de fleste stryker ikke studenter på gøy, selv om noen professorer ikke er helt riktige i hodet… Jeg ville på tross av dette valgt Ungarn (Budapest) av de to, siden Budapest er en mye større og morsommere by enn noe du finner i Slovakia. Men det handler selvsagt også om personlig preferanse, jeg ville ikke ønsket å studere i en liten by - men noen ønsker jo nettopp det. Semmelweiss er vel også et av de mer anerkjente universitetene i området. Obs at hvis du velger Kosice er det ganske styrete å komme seg dit (de fleste kjører vel taxi fra Budapest), så det er en ekstra 2-3 timer med reising. Jeg vet ikke med Martin, jeg har aldri vært der. Anonymkode: 80717...c98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #9 Del Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Ungarn var så brutalt! Skikkelig autoritære lærere. Så du må forberede deg på en helt annen undervisningsstil enn hva du er vandt med. Anonymkode: 81ffb...0de Jepp! Anonymkode: 80717...c98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #10 Del Skrevet 15. august 2023 Av de to er Ungarn mest anerkjent, men også mest krevende, sies det. Anonymkode: fcc7b...b3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #11 Del Skrevet 15. august 2023 Basert på det jeg har sett av studenter fra Slovakia, så ville jeg definitivt sagt Ungarn. Anonymkode: b5a25...ed8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #12 Del Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): De stemmer nok, de historiene (been there, done that). Men det skal sies at selv om de ER helt ekstreme på detaljer, så opplevde jeg de FLESTE professorene som fair på eksamen. Med noen åpenbare unntak, haha. Men de fleste stryker ikke studenter på gøy, selv om noen professorer ikke er helt riktige i hodet… Jeg ville på tross av dette valgt Ungarn (Budapest) av de to, siden Budapest er en mye større og morsommere by enn noe du finner i Slovakia. Men det handler selvsagt også om personlig preferanse, jeg ville ikke ønsket å studere i en liten by - men noen ønsker jo nettopp det. Semmelweiss er vel også et av de mer anerkjente universitetene i området. Obs at hvis du velger Kosice er det ganske styrete å komme seg dit (de fleste kjører vel taxi fra Budapest), så det er en ekstra 2-3 timer med reising. Jeg vet ikke med Martin, jeg har aldri vært der. Anonymkode: 80717...c98 *Semmelweis selvsagt, haha! Beklager. Anonymkode: 80717...c98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå