Gå til innhold

Dere som beholder deres eget etternavn og samtidig tar mannen sitt etternavn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bruker dere begge etternavnene når dere skriver under på ting eller om dere skal si hva dere heter? Ser at enkelte har mellomnavn som bare er der som de egentlig ikke bruker i det daglige.. 

 

Eller bruker dere bare mannen sitt etternavn og lar mellomnavnet «fade» bort? Jeg har valgt å beholde mitt pikenavn som mellomnavn for jeg vil ikke la der dø ut, men usikker på om jeg skal «bruke det» hvis dere skjønner. 

Anonymkode: a253b...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt tips er å bruke det helt konsekvent. Alle underskrifter må være med hele navnet. Hver eneste gang du presenterer deg, muntlig og skriftlig, må du bruke hele navnet. Det er eneste måten det ikke "dør ut" på. Du må selv være pådriveren for at det skal forbli slik. Jeg opplever at navnet holder seg godt for de som er helt konsekvente, men at det fortere fader ut der man ikke er konsekvent. Hvis det fader ut er det egentlig liten vits i at det er der i det hele tatt. Denne navnekombinasjonen er jo faktisk kanskje det eneste du har valgt selv på navnefronten. 

Alternativt: lag og registrer bindestrek-navn av det, for da blir det ett etternavn. 

Anonymkode: 2e9a3...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi byttet begge to, slik at vi har likt mellomnavn OG etternavn. Det var kompromisset for min del, og jeg signerer alltid med begge navn, og misliker om noen kun bruker siste navnet. 

Anonymkode: 4c78b...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/14/2023 at 2:11 PM, AnonymBruker said:

Bruker dere begge etternavnene når dere skriver under på ting eller om dere skal si hva dere heter? Ser at enkelte har mellomnavn som bare er der som de egentlig ikke bruker i det daglige.. 

 

Eller bruker dere bare mannen sitt etternavn og lar mellomnavnet «fade» bort? Jeg har valgt å beholde mitt pikenavn som mellomnavn for jeg vil ikke la der dø ut, men usikker på om jeg skal «bruke det» hvis dere skjønner. 

Anonymkode: a253b...b09

Jeg har mitt pikenavn som mellomnavn og bruker dette. Når jeg signerer osv skriver jeg hele nsvnet mitt. Barnet vårt har også mitt etternavn og fars etternavn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.8.2023 den 14.11):

Bruker dere begge etternavnene når dere skriver under på ting eller om dere skal si hva dere heter? Ser at enkelte har mellomnavn som bare er der som de egentlig ikke bruker i det daglige.. 

 

Eller bruker dere bare mannen sitt etternavn og lar mellomnavnet «fade» bort? Jeg har valgt å beholde mitt pikenavn som mellomnavn for jeg vil ikke la der dø ut, men usikker på om jeg skal «bruke det» hvis dere skjønner. 

Anonymkode: a253b...b09

Jeg heter "Trine Viken Nordåsen" (fiktive navn med samme antall stavelser som mine). 

Viken er da mitt mellomnavn fra jeg var barn og Nordåsen navnet jeg og mannen ble enige om å ta (ingen av oss hadde det fra før).

Bruker i hovedsak begge navn, da de flyttet lett sammen og ikke er veldig lange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mellomnavn + etternavn før. Beholdt mellomnavnet og tok mannens etternavn. Er vandt til å ha to etternavn og bruker begge nå også.

Anonymkode: 5f79d...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...