Gå til innhold

Barn som ikke blir invitert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Retningslinjene og en sterk anbefaling ang barnebursdag i fra barnehage og skole er at man inviterer enten alle i klassen eller deler det opp ut i fra kjønn. Skal kun noen få inviteres så skal dette ikke skje på skole/sfo. 

De fleste blir ikke fornærmet om noen få av de med samme kjønn blir invitert, man skjønner jo at det handler om ressurser/kapasitet og nære vennskap dem i mellom.

Casen jeg nå kommer med er at alle barn av samme kjønn i klassen til barnet mitt ble invitert i barnebursdag, utenom 1 barn. 

Jeg tenker bare "Fy, så stygt gjort av foreldrene". Jeg blir så sint på foreldrene til dette barnet. Og jeg synes skikkelig synd på barnet som har slike foreldrene. Får bare lyst til å inkludere dette barnet i mest mulig med mitt barn og overøse det med invitasjoner til å bli med på mange forskjellig aktiviteter. 

Fatter ikke at slikt skjer i 2023. 

Hva tenker dere om dette? 

• Hjerte 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sagt ifra til foreldrene det gjelder? For ja, det er skikkelig ufint. Vi bør alle stå opp mot ekskludering!

Anonymkode: b506d...ce4

• Liker 8
Skrevet

Det hørtes veldig lite gjennomtenkt ut. Men vet du at dette faktisk er tilfellet? Kan det være glemt å levere ut invitasjon? Falt ut av en hylle/sekk? Vært noe misforståelser at en person ikke har kommet med på listen når foreldre har bedt om navn på alle jentene/guttene feks?

• Liker 6
Skrevet

Jeg tenker at foreldre har et ansvar for å oppdra barna slik at de fungerer i hverdagen og blir likt av andre rundt seg. 

Er det diagnoser som gjør dette vanskelig må det jobbes med og søkes hjelp. 

Ser stadig foreldre som ikke mestrer denne delen av foreldrerollen og det går utover deres barn. Det er 2 barn i mitt barns klasse og 1 i mitt andre barns barnehage som ikke inviteres grunnet problemer med å forholde seg til andre og tilpasse seg. 

Bursdager er barnets dag. Jeg synes ikke mine barn skal Grue seg eller ikke ønske selskap grunnet enkelt barn. 

Anonymkode: 48674...3e6

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker at foreldre har et ansvar for å oppdra barna slik at de fungerer i hverdagen og blir likt av andre rundt seg. 

Ser stadig foreldre som ikke mestrer denne delen av foreldrerollen og det går utover deres barn. Det er 2 barn i mitt barns klasse og 1 i mitt andre barns barnehage som ikke inviteres grunnet problemer med å forholde seg til andre og tilpasse seg. 

Bursdager er barnets dag. Jeg synes ikke mine barn skal Grue seg eller ikke ønske selskap grunnet enkelt barn. 

Enig i at det er foreldrenes ansvar, og beklageligvis er det altfor mange foreldre slm svikter på dette. Jeg synes likevel ikke barna skal straffes for dette, det løser ingenting. Vær litt tett på, veiled, og vis omsorg. Er det noe disse barna trenger, er det inkludering.

Anonymkode: b506d...ce4

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Fighter83 skrev (3 timer siden):

Retningslinjene og en sterk anbefaling ang barnebursdag i fra barnehage og skole er at man inviterer enten alle i klassen eller deler det opp ut i fra kjønn. Skal kun noen få inviteres så skal dette ikke skje på skole/sfo. 

De fleste blir ikke fornærmet om noen få av de med samme kjønn blir invitert, man skjønner jo at det handler om ressurser/kapasitet og nære vennskap dem i mellom.

Casen jeg nå kommer med er at alle barn av samme kjønn i klassen til barnet mitt ble invitert i barnebursdag, utenom 1 barn. 

Jeg tenker bare "Fy, så stygt gjort av foreldrene". Jeg blir så sint på foreldrene til dette barnet. Og jeg synes skikkelig synd på barnet som har slike foreldrene. Får bare lyst til å inkludere dette barnet i mest mulig med mitt barn og overøse det med invitasjoner til å bli med på mange forskjellig aktiviteter. 

Fatter ikke at slikt skjer i 2023. 

Hva tenker dere om dette? 

Hva om det var mobberen som ikke ble invitert?

Anonymkode: 4c41d...9cb

• Liker 8
Skrevet

Noen ganger vet ikke foreldrene om det. Det skjedde meg ei i klassen min da jeg var liten. Mammaen til hun som utestengte ble rasende og barnet ble invitert på overnatting dagen etter. Det var mens vi fremdeles var små og ting kunne bli ordnet ved at foreldrene bestemte. 

Anonymkode: e8340...6ee

• Liker 3
Skrevet

Kan jo være grunner du ikke vet. Kanskje dette barnet mobber dette bursdagsbarnet. I Så fall så forstår jeg godt at barnet ikke blir invitert. Bursdag barnet og hans trivsel, kommer foran mobberen sine følelser. 

Er det derimot ingen gode grunner for at et barn utestenges, så er det råttent gjort.

• Liker 3
Skrevet

Er man sikker på at barnet ikke er invitert? 

Vi har for eksempel flere ganger funnet invitasjoner nederst i sekken som sønnen vår har glemt. Eller liggende på hylla på SFO. Når barna deler ut invitasjoner er det også fort gjort at noen barn ikke er på skolen og så blir det glemt... 

Vi har invitert per sms for å være sikre, men er ikke sikre likevel, for det har kommet nye barn i klassen ila året og jeg vet ikke om telefonlisten er komplett. 🤷‍♀️

Så la i det minste alltid tvilen komme dem til gode og SPØR om det er riktig at X ikke er invitert... 

Skrevet
Albbas skrev (13 minutter siden):

Er man sikker på at barnet ikke er invitert? 

Vi har for eksempel flere ganger funnet invitasjoner nederst i sekken som sønnen vår har glemt. Eller liggende på hylla på SFO. Når barna deler ut invitasjoner er det også fort gjort at noen barn ikke er på skolen og så blir det glemt... 

Vi har invitert per sms for å være sikre, men er ikke sikre likevel, for det har kommet nye barn i klassen ila året og jeg vet ikke om telefonlisten er komplett. 🤷‍♀️

Så la i det minste alltid tvilen komme dem til gode og SPØR om det er riktig at X ikke er invitert... 

I dag har vel de fleste FB grupper? Her er det vanlig at invitasjoner skjer via FB grupper: «Andre og Erik inviterer gutta i 3A til bursdag den x.xx» .. 

• Liker 1
Skrevet

Det kan være grunner her du ikke kjenner til. Som nevnt over kan invitasjonen være kommet på avveie, eller det er gode grunner for å utestenge barnet. Som barn ba jeg selv mine foreldre om å slippe bursdag med klassen for ikke å måtte invitere hjem klassevenninner som slengte drit om klærene mine, foreldrene mine, hjemme mitt, rommet mitt og alt annet de kunne finne på å kritisere høylytt i lange tider etterpå. Noen foreldre oppdrar ikke barna sine og tar ikke tilbakemeldinger på oppførsel, f.eks er det i et av tantebarna mine sin klasse en unge som lager så mye leven, ødelegger og er fullstendig bajas på besøk hos andre, at ingen vil ha han på besøk. Foreldrene skylder på at gutter er gutter og gjør ingenting med oppførselen. Det betyr at frem til de er 10 og regelen er "alle i samme klasse eller samme kjønn" inviterer INGEN til hjemmebursdag med mindre de vet dette barnet ikke kan komme. Det er en dyr byrde å legge på alle de andre foreldrene, så jeg kan forstå i en sånn situasjon at noen bare unngår å invitere barnet for å ha råd til å gi eget barn bursdagsfeiring. Det ligger sannsynligvis noe bak her du ikke vet om.

Anonymkode: 7be82...e6f

• Liker 2
Skrevet

Man unnlater ikke å invitere kun en uansett, ikke greit

Anonymkode: ffba8...2f4

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, Full Ugle said:

I dag har vel de fleste FB grupper? Her er det vanlig at invitasjoner skjer via FB grupper: «Andre og Erik inviterer gutta i 3A til bursdag den x.xx» .. 

Vi har ikke. Ville uansett ikke invitert på den måten, det er mange som går glipp av meldinger der. 😬

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette er bare ikke innafor. Her inviteres alle, samme om de har adhd, er flyktninger som ikke snakker norsk, sitter i rullestol eller har problemer med å tilpasse seg, også en som har sparket mitt barn i hodet. Noe annet er helt utenkelig, etter min mening, og heldigvis de andre foreldrene i klassen sin mening og FAU sin mening. Veldig glad vi har fått klarlagt det så ikke utrivelige og intolerante foreldre kan overstyre det. Får helt vondt i hjertet når jeg leser innlegg som dette. Vi snakker masse om det hjemme, og hvorfor noen ikke oppfører seg. Jeg var selv et såkalt vanskelig barn pga. min oppveksten rus hjemme, der jeg ofte var alene om natten og dager på rad fordi foreldrene mine var ute og ruste seg.

Heldigvis var det også andre barns foreldre som «så» meg og sørget for at jeg stort sett ble inkludert. Kan aldri huske å ikke ha bli bedt, selv om jeg også vet at jeg ødela ting ved et par anledninger. Jeg var sikkert helt krise å ha på besøk. Takk for «The village» som tok vare på meg. I dag er jeg gift, har egen familie, en mastergrad og bidrar i flere frivillige organisasjoner.

Anonymkode: c071e...734

• Liker 4
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Albbas skrev (9 minutter siden):

Vi har ikke. Ville uansett ikke invitert på den måten, det er mange som går glipp av meldinger der. 😬

Det opplyses på foreldremøter om at FB er en gruppe med mye info. Nå har vi store barn men vi har alltid vært noen av de siste til å slutte med felles invitasjon av alle i klassen/alle av samme kjønn. Vi fortsatte med dette (med barnas samtykke så klart) til 4-5 klassen, da hadde mange slutta med dette allerede i 2 trinn, eller aldri gjennomført en slik felles bursdag. Vi har også telt over og sjekket at antall påmeldte stemmer med antall inviterte (som regel har nesten alle møtt opp) - i retur hae mange begynt å begrense til små «klikker» de har invitert, ganske tidlig. Våre har alltid blitt invitert til diverse bursdager hvert år men vi inviterer betydelig flere enn dem som har invitert våre. Vi gjør dette for å forebygge utenforskap da «små klikker» vil medføre at noen ikke blir invitert. 
Om foreldre velger i ikke delta i FB grupper synes jeg det er utrolig kjipt gjort for ungene sine sin del, men det skal selvfølgelig ikke ungene straffes for.. 

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, Full Ugle said:

Det opplyses på foreldremøter om at FB er en gruppe med mye info. Nå har vi store barn men vi har alltid vært noen av de siste til å slutte med felles invitasjon av alle i klassen/alle av samme kjønn. Vi fortsatte med dette (med barnas samtykke så klart) til 4-5 klassen, da hadde mange slutta med dette allerede i 2 trinn, eller aldri gjennomført en slik felles bursdag. Vi har også telt over og sjekket at antall påmeldte stemmer med antall inviterte (som regel har nesten alle møtt opp) - i retur hae mange begynt å begrense til små «klikker» de har invitert, ganske tidlig. Våre har alltid blitt invitert til diverse bursdager hvert år men vi inviterer betydelig flere enn dem som har invitert våre. Vi gjør dette for å forebygge utenforskap da «små klikker» vil medføre at noen ikke blir invitert. 
Om foreldre velger i ikke delta i FB grupper synes jeg det er utrolig kjipt gjort for ungene sine sin del, men det skal selvfølgelig ikke ungene straffes for.. 

Det er ganske mange i dag som ikke har facebook, men i tillegg er det algoritmene og funksjonene til facebook som gjør at slik informasjon kan gå en hus forbi. 

Og i en facebookgruppe kan akkurat det samme som jeg frykter for skje - at en ny i klassen ikke blir innmeldt i klassen (eller påført telefonlista), og dermed ikke får invitasjon. 

Med større barn er det lettere å unngå, men min syvåring greier ikke å navngi alle guttene i klassen uten å være sikker på at ingen er glemt. 😅 Jeg vet det har begynt 5 nye i klassen hans det siste året, men så vidt jeg vet er det bare 1 av disse som er gutt. Men jeg vet ikke, og en glipp kan derfor skje. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva om det var mobberen som ikke ble invitert?

Anonymkode: 4c41d...9cb

Hva om barnet som hadde bursdag er den virkelige mobberen?

Anonymkode: 30d05...aa7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er utestenging.når 3 eller mindre ikke er inkludert 

Anonymkode: 90b41...fe7

Skrevet

Opplevde det samme med mitt barn, kun mitt og en til som ikke ble invitert.

Invitasjonen var ikke mistet, barnet mitt var så lei seg så jeg spurte moren til bursdagsbarnet. Nei det stemte at de ikke var invitert da de ikke spilte fotball.... Sa rett ut hva jeg mente til mamman.

Sånn er så rottent.

Anonymkode: d413a...1dc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Dette er bare ikke innafor. Her inviteres alle, samme om de har adhd, er flyktninger som ikke snakker norsk, sitter i rullestol eller har problemer med å tilpasse seg, også en som har sparket mitt barn i hodet. Noe annet er helt utenkelig, etter min mening, og heldigvis de andre foreldrene i klassen sin mening og FAU sin mening. Veldig glad vi har fått klarlagt det så ikke utrivelige og intolerante foreldre kan overstyre det. Får helt vondt i hjertet når jeg leser innlegg som dette. Vi snakker masse om det hjemme, og hvorfor noen ikke oppfører seg. Jeg var selv et såkalt vanskelig barn pga. min oppveksten rus hjemme, der jeg ofte var alene om natten og dager på rad fordi foreldrene mine var ute og ruste seg.

Heldigvis var det også andre barns foreldre som «så» meg og sørget for at jeg stort sett ble inkludert. Kan aldri huske å ikke ha bli bedt, selv om jeg også vet at jeg ødela ting ved et par anledninger. Jeg var sikkert helt krise å ha på besøk. Takk for «The village» som tok vare på meg. I dag er jeg gift, har egen familie, en mastergrad og bidrar i flere frivillige organisasjoner.

Anonymkode: c071e...734

Så du synes det er helt greit å ta mer hensyn til noen som har sparket barnet ditt i hodet mer enn ditt eget barn? Hva føler ditt eget barn om dette?

Det er helt greit å ha vondt av andre barn, men den som man skal ha mest vondt av er ditt eget barn. 

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...