Gå til innhold

Boligmarkedet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har kjøpt bolig i Oslo, eller andre dyre områder, fikk dere hjelp av foreldrene deres?

Anonymkode: 7a92a...65a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt, det er ytterst få som kommer in på boligmarkedet i dag uten hjelp eller som har godt over gjennomsnittet med penger. Alternativt så må man være to. Som enslig er man rimelig fucked uten hjelp slik det er i dag.

Anonymkode: 05766...418

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg fikk ikke hjelp av foreldre- hadde nektet å motta det. Men så hadde jeg spart opp veldig mye i egenkapital. Tror jeg lå på rundt 800k.

• Liker 1
Skrevet

Ja mine foreldre var kausjonister for en liten del av lånet vårt. Dette fordi det skulle føles greiere for dem å være kausjonister for en ‘overkommelig’ sum kontra et par millioner. Veldig takknemlig for det! 
Vi har spart til ungene siden de ble født, disse pengene skal gå til bolig og blir dermed vår hjelp til dem når de blir store.

Anonymkode: cca16...29c

Skrevet

Nei. Og jeg kjenner ingen som har fått det heller. Det er ikke så vanlig som media fremstiller det som. Man må spare og jobbe beinhardt som alle andre.

Anonymkode: e31b2...191

• Nyttig 1
Skrevet

Ingen hjelp, ingen ek. Fikk lån via husbanken. 

Foreldrene mine har enebolig med stor tomt og jeg er enebarn. 

Anonymkode: be949...ee0

Skrevet

Bor i Oslo og fikk hjelp inn på markedet av moren min. Ellers hadde det vært klink umulig. Det som er så frustrerende. Jeg hadde klart å betjene et stort nok lån, og hadde bra med EK, men bankene gir ikke lån. Ofte helt umulig for single å komme inn på markedet i de store byene uten hjelp av foreldre på grunn av dette.

Veldig takknemlig for det, for det er ikke så digg å betale husleie "ut vinduet" i årevis. Og nå leser jeg leieprisene har skutt til himmels også, og de var allerede ekstremt høye fra før. Boligmarkedet i Norge er helt sykt.

Anonymkode: 5c5e5...fc2

Skrevet

Jeg fikk støtte i sin tid da jeg kjøpte min første leilighet, og da jeg solgte den var det knapt noen potensielle kjøpere som møtte opp på visning uten følge av foreldrene som skulle være med på kjøpet. Så ja, det vanligste er nok å få hjelp.

Anonymkode: bc6ad...644

Skrevet

Vi fikk hjelp av våre. De var kausjonister for den delen av egenkapitalen vi manglet. Mao var de kausjonister for 300.000kr.  

For dem var det ingenting da det jo kun er en brøkdel av verdien på deres hus og ikke førte til noen utgifter, for oss gjorde det hele verden i forskjell. 

Anonymkode: 2eaa3...e67

• Liker 2
Skrevet

Fikk ikke hjelp, men kjøpte med samboer (som heller ikke fikk hjelp). Jobbet mye og spart i ungdoms/studie-tiden begge to. 

Anonymkode: df009...73f

Skrevet

Høyre sin løsning på boligmangelen i Oslo vil jo løse det meste.

Skattelette for folk som eier mer enn en bolig for å senke prisene på utleie, og å bygge masse små 2-roms (~20 kvm) for folk som ikke har EK til ø kjøpe noe større.

Anonymkode: 09944...c5c

Skrevet

Nope. 

Anonymkode: 635df...f36

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Høyre sin løsning på boligmangelen i Oslo vil jo løse det meste.

Skattelette for folk som eier mer enn en bolig for å senke prisene på utleie, og å bygge masse små 2-roms (~20 kvm) for folk som ikke har EK til ø kjøpe noe større.

Anonymkode: 09944...c5c

Da vil det vel bli mer attraktivt å kjøpe sekundærbolig, noe som vil presse prisene opp..? Ser ikke hvordan skattelette skal hjelpe

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da vil det vel bli mer attraktivt å kjøpe sekundærbolig, noe som vil presse prisene opp..? Ser ikke hvordan skattelette skal hjelpe

Åja, for å senke prisene på utleie ja..

Skrevet

Bygde mitt første hus (sammen med exen) når jeg var 22år. Fikk ikke noe hjelp av våre foreldre. Når vi flyttet fra hverandre, hadde jeg nok til EK til å kjøpe meg leilighet selv. Så ikke hatt behov for hjelp.

Anonymkode: 62556...f3e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei. Og jeg kjenner ingen som har fått det heller. Det er ikke så vanlig som media fremstiller det som. Man må spare og jobbe beinhardt som alle andre.

Anonymkode: e31b2...191

Er nok veldig vanlig på vestkanten av Oslo…

Anonymkode: 62556...f3e

Skrevet

Ja, hadde aldri greid det uten. Foreldrene mine er glade for å hjelpe til da. Det kommer jeg også til å gjøre med mine barn😊

Anonymkode: 7daa3...ce4

• Hjerte 1
Skrevet

Mamma og pappa var kausjonister på deler av egenkapitalen, hvis ikke hadde jeg aldri fått lån. Innen 2 år var de "løslatt". De fleste jeg kjenner som har vært førstegangskjøpere de siste 10 årene, har trengt litt hjelp av foreldre. Jeg bor i Bergen. På "landet" hadde vi kommet oss på boligmarkedet på egen hånd.

Anonymkode: 4e8ea...a17

• Liker 1
Skrevet

Nei. Flyttet hjemmefra da jeg var 16 år og har aldri fått en krone etter det. Boligen ble kjøpt av egne midler og med lån fra banken. 

Anonymkode: cfd46...533

Skrevet

Det er jo stor forskjell på boligprisene rundt om i landet og når man kom seg inn på boligmarkedet. 

Da vi kjøpte i Oslo høsten 2008 fikk vi en 3-roms for 1,6 mill, det var da 300K under takst. Vi solgte etter 10 år til 3,8 mens de nå går for opp mot 5 mill. Det er en tredobling i pris på 15 år, mens lønnen har økt ekstremt mye mindre.

Skal mine barn ha mulighet til å bo i nærheten av oss og kjøpe seg bolig alene må de ha hjelp regner jeg med. Vi sparer derfor til alle barna, har gjort det siden de ble født. Oppfordrer også barna mine til å ta en god utdanning, selv om de selvfølgelig får bestemme selv. Vi snakker blant annet om at man må tenke på hvilken jobb man får etter utdanningen og hva man får betalt. 

Hjelpen vi selv har fått besto i at svigermor var kausjonist (man fikk ikke så lett lån i 2008), men det var jo for et lån så lite som 1 mill ca.

Anonymkode: c4ce5...e4e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...