Gå til innhold

Du som er rik, har du campingvogn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke rik selv, men sånn jeg ser på det er svære hytter for rikfolk.

Og akkurat campingvogner er for de i midten av skalaen.

Og de fattige har ingen av de tingene (med mindre de har vært heldige og arvet noe).

Anonymkode: e11dd...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er ikke rik selv, men sånn jeg ser på det er svære hytter for rikfolk.

Og akkurat campingvogner er for de i midten av skalaen.

Og de fattige har ingen av de tingene (med mindre de har vært heldige og arvet noe).

Anonymkode: e11dd...43f

De fattige bor fast i vogna. Ser jo at en del har mistet alt etter flommen. 

Anonymkode: a76de...4c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Campingvogn er for meg en kulturell indikator på arbeiderklasse. Man kan godt identifisere seg med arbeiderklassen selv om man har masse penger.

Anonymkode: af2de...4f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel først og fremst et spørsmål om sosio-økonomisk klasse, og ikke økonomi?

Jeg har vokst opp i og omgås stort sett øvre middelklasse med høy kulturell kapital. Kjenner ingen som har campingvogn eller som drar på campingferier. Det er ikke noe galt med camping eller campinglivet, men det er bare ikke en del av den verden jeg har vokst opp i. Ser heller ikke ned på folk som syns camping er fantastisk, for jeg kan godt skjønne at det kan by på et vell av fine opplevelser, enten man har fastmontert vogn eller reiser rundt med den.

Telttur derimot, det kjenner jeg mange som drar på og vi drar gjerne på det selv. Det handler om opplevelsen, og ikke om hva man har råd til eller ei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.8.2023 den 7.39):

Vil ikke akkurat kalle meg selv steinrik, men er vanlig økonomisk stilt etter lang utdannelse og med god bolig. For meg er campingliv og -vogn mer et klassespørsmål enn økonomisk spørsmål. Jeg selv skjønner ikke bæret av at noen synes campingvogn (da tenker jeg på sånne som står fast på ett sted) er en hyggelig ferieform, for meg er det marerittaktig å skulle sitte klemt sammen med de samme menneskene på en liten plass, år etter år. Kan skjønne at det kan være fint for barn, men ferieform for voksne, NEI! Mitt verste mareritt. Å reise rundt i bobil eller med campingvogn kan jeg skjønne, uten at det heller er noe for meg personlig.

Anonymkode: 9a9a6...b2f

For oss er det fristedet vårt. Hytta er et hus, min fars barndomshjem ombygd til moderne hytte, med slekt på alle kanter. Det er ikke fred å få når vi er der. Hyggelig det på mange måter, men noen ganger ønsker vi å være alene, og da er campingvognen på fastplass en deilig oase. Vi kjøpte den da vi hadde tenåringer, og også hjemme i huset mer eller mindre aldri får alenetid. Bor dessuten i sentrum. Er heldig med å ha uvanlig stor hage for å bo i sentrum, men det er jo naboer på alle kanter, og går folk forbi gjerdet dag og natt. 

Det er ikke noe trangbodd og klemt sammen for oss. Det er en plass jeg og min mann trekker oss tilbake for litt tosomhet og pleie av forholdet. Vår plass. Vår tid. Vi drar der også kun når det er finvær, og det er uteliv som gjelder. Inne er vi lite, men spikerhytta er romslig for to om vi vil sitte og se en film, vi har stor og deilig dobbeltseng inne, og en stor og skjermet hage og terrasse utenfor. 

AnonymBruker skrev (På 12.8.2023 den 7.51):

Tja, det går jo litt på penger, men også mer sosioøkonomisk eller klasse om du vil. 

Campingvogn er mer bygd enn by, mer lavt utdannet enn høyt osv. Så Ronny som er vokst opp med campingferier kan fortsatt ha campingvogn selv om han har blitt ganske velstående av bildekk-forretningen sin. Han har bare en bedre campingvogn.

Anonymkode: c24d7...e13

Litt omvendt for oss egentlig, og har flere venner som også har tatt det man kanskje kan kalle litt en omvendt klassereise, fordi man med årene har funnet ut at de nære ting og opplevelser betyr mer enn status. Min mest snobbete venninne gjennom årene har med årene kommet frem til det samme som oss, at det ekte, nære og gode er ikke "høystatus" ferier og ting folk beundrer, men det nære og ekte. De har også hytte, men begynte å campe med sine sønner, og har fortsatt med det, på grunn av at det er en mye nærere og intim form for ferie, hvor man er så tett på hverandre at man ikke ender opp med å sitte på hvert sitt rom, men gjør alt sammen. 

Det er mye samme årsak som vi begynte, bare at vi begynte for sent til å dra barna med oss, men det gir likevel meg og min mann en tilsvarende nærhet og samvær, som man ikke får like godt i en stor hytte eller hjemme. 

Andre venner har valgt båt av samme årsaker. Ikke statusbåter heller, men noe tilsvarende campingvogn på sjøen. 

For meg virker det litt som at veldig mange som er økonomisk godt stilt har begynt å stille spørsmål ved hva som virkelig betyr noe i livet, og at en del da ønsker å oppleve mer nærhet til sine nære og kjære. Det er også slik at de rikeste mennesker jeg har truffet i mitt liv har jeg truffet de mest uventede steder. Som på et slitt backpacker hotell vi trodde vi var eneste voksne par som ville finne på å velge som overnatting. Der traff vi et par som viste seg å eie en svær bedrift i England. Ikke millionærer, men milliardærer. 

Det er litt en trend dette nå, blant en del velstående. 

PS! Vi synes egentlig ikke vi er særlig rike, men slikt kommer jo an på hvem man sammenligner seg med. Med alt vi eier er det ganske mange som regner oss som rike, selv om vi ikke tenker på oss som rike akkurat, bare at vi har det relativt komfortabelt, og vet at vi har mer enn mange kan drømme om. 

Anonymkode: c36bd...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er rik?

Vi har småbruk med 2 bolighus,

Utleieleilighet,

30 fots båt som vi ferierer i

og-

Campingvogn. 

Vi har ca 2mill inn i året. Har alt vi føler vi trenger.

Kunne selvfølgelig solgt båten (850 000), Utleieleiligheten (4 500 000) og campingvogna med alt av utstyr ( 400 000 inkl spikertelt på fjellet)

Så kunne vi brukt alle pengene på en hytte til 4mill, slik at folk som bryr seg kunne se at vi er ‘rike’. 

Jeg for min del vil heller investere i bolig (som andre betaler ned for meg) for å sikre pensjonstilværelsen/framtid for ungene/uforutsette hendelser. Samtidig vil jeg gjerne tilbringe tid ved sjøen og på fjellet nå mens ungene er små. Hytte hadde låst oss til et sted. 

Vi blir rike på opplevelser da, i det minste😅

Anonymkode: 069bd...666

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

All inclusive hotell er ikke noe rike gjør det heller. Og overklasse bor på andre hoteller. De ligger sjelden på stranda i ukevis, de bor gjerne på hoteller i byen, eller på landsbygda, og besøker museer, vi gårder, matkurs etc. de er ikke utslitt av jobben og må ligge rett ut dag etter dag. Det er veldig arbeiderklasse. Dit rike drar er det sjelden all inclusive hoteller.

Anonymkode: fb8a9...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...