Gå til innhold

Du som er rik, har du campingvogn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Nei. Campingvogn er for barnefamilier og fattigfolk. Har bobil.

Anonymkode: d98e6...bd1

Bobil er også for fattigfolk. Har selv en 95 fot yacht.

Anonymkode: e9b14...fce

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg syns det høres marerittaktig (klaustrofobisk) ut å sitte klemt inne på et "alt inkludert" hotell i syden, med bare fulle skandinavere, ville unger og 45 varmegrader. Vi er alle forskjellige 😅

Anonymkode: e607a...6f9

Nei, det er heller ikke en foretrukket ferieform for min del, og å foretrekke den ferieformen også et klassespørsmål mer enn økonomi etter min mening. 

Anonymkode: 9a9a6...b2f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er oppvokst i øvre middelklasse (høyt utdannet, de fleste med master/doktorgrad) i by og ingen av de har campingvogn eller bobil. Den eneste fra oppveksten som hadde campingvogn var en som het Ronny faktisk, så støtter den kommentaren om sosioøkonomisk status. 

Anonymkode: 60fb6...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo definisjonen av rik veldig individuell. Vi er ikke akkurat i Olav Thon klassen pengemessig, men har mer enn nok til å klare oss. Vi har leilighet i Spania og campingvogn i Norge, av den grunn at den kan flyttes rundt. For oss er ikke hytte som står på fast plass like givende, da vi vil reise rundt å oppleve ulike ting, samtidig som vi har med «vårt eget». 
Campingvognen blir brukt til både turer rundt i Norge, og nedover i Europa. Er man litt konsekvent med hvilke plasser man legger seg inn på er det en fantastisk måte å reise på. 

Anonymkode: cf088...d44

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Har ikke hytte, heller. Har en liten båt.

Når vi er på ferie bor vi hos familie, bruker Airbnb  eller hotell.

Anonymkode: 096ed...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde hatt råd til campingvogn, og mannen min har foreslått å kjøpe vogn eller bobil noen ganger. Men jeg har ikke hatt lyst på det, så derfor har det ikke blitt noe av det. Jeg tror jeg fikk nok av campingvogn da jeg var barn. Vi hadde da en ganske enkel vogn i en tiårsperiode fra jeg var 5-6 til jeg var tenåring. Tre uker hver sommer rundt i Norge, Sverige og av og til Finland. De første årene sov hele familien på fire i vognen, men da min bror og jeg ble litt større sov vi i telt og foreldrene i vognen. Jeg trivdes ikke, verken når vi overnattet på campingplasser eller når vi bare stoppet på rasteplasser langs veien i skogen eller på fjellet. Ofte var det kaldt. Bilturene var kjedelige. Jeg likte ikke campingmaten. Ikke hadde vi dusj eller toalett. Dusjene på campingplassene hatet jeg og følte det som pinlig og flaut at vi ofte måtte gå på do ute i det fri. Det eneste positive var at jeg ble godt kjent i Norden. Vi har heller ikke hytte, så det blir stort sett hotellferier på oss.

Anonymkode: 84327...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hæ? Campingvogn er jo steindyrt… vi har 1,7 i inntekt og stort hus med lån, to biler og har 1 mill på bok. Ville ikke tatt meg råd til å kjøpe campingvogn. Når jeg vokste opp, fattig, hadde vi SELVFØLGELIG ikke råd til det! Vi hadde knapt skiutstyr på deling og sykler… 

Anonymkode: cb1a1...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja. Elsker campinglivet og friheten. Har mange gode camping minner fra barndommen, så det var naturlig å fortsette med det i voksen alder. Man blir kjent med mange spennende folk fra hele verden. Camping er kjekt i både Norge og utland. 

Var ikke klar over at det ble sett på som "fattig". Ikke at det gjør meg noe. 

Men er du rik? Hva nå det enn betyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalitet skrev (5 minutter siden):

Men er du rik? Hva nå det enn betyr. 

Ja, jeg er rik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Her var det mange rike? Hva er definisjonen av rik for dere som svarer lurer jeg på? 

Anonymkode: ad5c7...aa3

Noen millioner på bok. Nedbetalt hus og bil. 

Vi er vel øvre mellomklasse. Midt i livet, nesten nedbetalt enebolig, hytte, tjener ca 3 millioner i året samlet, og en del i fond. 

Anonymkode: 7ed3a...486

Øvre middelklasse. Høyere utdanning. Penger etter boligsalg, kjøpte hus og bil, har hytte, noen millioner på sparekonto og i fond. Har aldri tatt opp lån.

Anonymkode: da36d...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ja, jeg er rik. 

Kjenner ingen som jeg definerer som rik, som ferierer i campingvogn 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bobil er for de som liker det upraktisk. Vogn har mange fordeler:

- Står man noen dager på ett sted kan man bruke bilen til å kjøre rundt og se seg om mens vogna står på samme plass. 
- Kan trekke med elbil. Mye rimeligere, og mer miljøvennlig enn dieseldrevet bobil.
- Ekstremt mye bedre sikkerhet ved kollisjon/utforkjøring.
- Slipper å betale dyr forsikring på en ekstra bil.
- Slipper å ha C1-førerkort om man vil ha litt størrelse. BE er mye rimeligere å ta. 
- Kan ha skikkelig fortelt på vogn istedenfor den kjipe markisen.

Fordel med bobil:
- Enklere å rygge med. Det er vel stort sett alt. Ja, og litt rimeligere på ferge, men det kan kompenseres ved å trekke vogn med elbil. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da ser jeg at jeg ikke visste hva jeg svarte på en gang.

For meg er campingvogn og bobil det samme... Selv om jeg teoretisk forstår forskjellen. 

Anonymkode: 7ed3a...486

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å humrer litt: Vi kan definitivt regnes som rike, og vi reiser på telttur!

Hvis du er sånn patetisk søppel som bryr deg om status og klasse og gjør livsvalg basert å passe inn isteden for å leve livet på en måte som gir verdi til deg, så vil jeg egentlig si at du ikke er rik, uansett hvor mye penger du har.

»Harry» er en hersketeknikk for å definere komfortabelt og praktisk som noe mindreverdig.

Anonymkode: 1e198...b2b

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Campingvogn er ikke noe rike har. Sier seg selv. Hvem ønsker tilbringe sommeren i en plastboks på et fugleberg? Kun de som bor i rekkehus/ blokk og ikke har råd til annet. En selvfølge. 

Anonymkode: fb8a9...a17

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.8.2023 den 14.33):

Sitter å humrer litt: Vi kan definitivt regnes som rike, og vi reiser på telttur!

Hvis du er sånn patetisk søppel som bryr deg om status og klasse og gjør livsvalg basert å passe inn isteden for å leve livet på en måte som gir verdi til deg, så vil jeg egentlig si at du ikke er rik, uansett hvor mye penger du har.

»Harry» er en hersketeknikk for å definere komfortabelt og praktisk som noe mindreverdig.

Anonymkode: 1e198...b2b

Ah, det er milevis forskjell på å sove ute, i telt/ gapahuk og campingvogn. Det vet jo alle. 

Anonymkode: fb8a9...a17

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.8.2023 den 19.41):

Jeg diskuterte noe med noen som hevdet at rike ikke har campingvogn. Stemmer det?

Anonymkode: 1c638...515

Mange rike med campingvogn ikke alle er flashy. Vi er rike og jeg elsker fremdeles å ligge i telt

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.8.2023 den 19.44):

Hvis man kan velge, så velger man vel ikke campingvogn? 😂 

Er ikke det for de som ikke har råd til noe bedre? 

Anonymkode: a7858...f22

Nei det er for de som ønsker valg, en kan fint ha båt, hytte og campingvogn

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...